w201 takalasit jäätyy! Lämmitys laitteen kennon vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
limppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

w201 takalasit jäätyy! Lämmitys laitteen kennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja limppu »

Eli tomosta ongelmaa on nyt ollut talven aikana. Takalasit ja osa etusivulaseistakin jäätyy sisäpuolelta eikä aukea millään vaikka lämppärit täysillä. Aikaisemmin lasit aina sisäpulelta huurassa (siis ihan kunnolla vettä lasin pinnassa)

Jotta joku pystyisi vastaamaan kysymykseen niin tarvitaan taustatietoja.

Viime kesänä moootorin lämpötilan noustessa tarpeeksi rupesi lämmityslaitteen kenno vuotamaan -> lasit huurassa. Löin syyläriin sen jäähdytysjärjestelmän putsausaineen ja sitä myötä kennon vuoto lakkasi mutta lasit eivät vieläkään pysyneet auki.

Autosta on myöskn irti tällähetkellä c-pilarin verhoilut, jos sillä on jotain merkitystä ilmanvaihtoon. Ja ovatko silläkohdin olevat ilmaräppänät kuinkakin tärkeässä asemassa?

Niin ja myös näillä kylmillä ilmoilla siitä jostain tuhkakupin kohdalta ja sen keskikonsolin reunassa olevista ritilöistä tulee tod.kylmää ilmaa ajossa sisään.

Lämmityslaitteen kenno pitäisi ilmeisesti vaihtaa?

Olen vastauksista tod. kiitollinen jos joku osaisi auttaa :D

T: J-P
Viimeksi muokannut limppu, Ti 20.03.2007 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: w201 takalasit jäätyy!

Viesti Kirjoittaja kleitos »

limppu kirjoitti:Eli tomosta ongelmaa on nyt ollut talven aikana. Takalasit ja osa etusivulaseistakin jäätyy sisäpuolelta eikä aukea millään vaikka lämppärit täysillä. Aikaisemmin lasit aina sisäpulelta huurassa (siis ihan kunnolla vettä lasin pinnassa)

Jotta joku pystyisi vastaamaan kysymykseen niin tarvitaan taustatietoja.

Viime kesänä moootorin lämpötilan noustessa tarpeeksi rupesi lämmityslaitteen kenno vuotamaan -> lasit huurassa. Löin syyläriin sen jäähdytysjärjestelmän putsausaineen ja sitä myötä kennon vuoto lakkasi mutta lasit eivät vieläkään pysyneet auki.

Autosta on myöskn irti tällähetkellä c-pilarin verhoilut, jos sillä on jotain merkitystä ilmanvaihtoon. Ja ovatko silläkohdin olevat ilmaräppänät kuinkakin tärkeässä asemassa?

Niin ja myös näillä kylmillä ilmoilla siitä jostain tuhkakupin kohdalta ja sen keskikonsolin reunassa olevista ritilöistä tulee tod.kylmää ilmaa ajossa sisään.

Lämmityslaitteen kenno pitäisi ilmeisesti vaihtaa?

Olen vastauksista tod. kiitollinen jos joku osaisi auttaa :D

T: J-P
8) Terve! Tukkiko todellakin se jäähdyttimen puhdistusaine vuodon :shock: Vai tarkoitatko paikkausainetta? Jos se kenno vieläkin hiukan vuotaa, niin huurtuu varmasti :evil: Yksi vaihtoehto olisi vielä tuolle huurtumiselle että olet unohtanut sisäilmakierron päälle :?:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w201 takalasit jäätyy!

Viesti Kirjoittaja tomant »

limppu kirjoitti:...Autosta on myöskn irti tällähetkellä c-pilarin verhoilut, jos sillä on jotain merkitystä ilmanvaihtoon. Ja ovatko silläkohdin olevat ilmaräppänät kuinkakin tärkeässä asemassa?
Jos ilmanpoisto ei pelaa alkuperäisellä tavalla, on sillä varmasti vaikutusta. Tarkista myös, että takakontin perälaudassa olevat poistoventtiilit (verhouksen alla) toimivat. Niiden tarkoitus on imeä ilmaa pois ohjaamosta ajon aikana.
limppu kirjoitti:Niin ja myös näillä kylmillä ilmoilla siitä jostain tuhkakupin kohdalta ja sen keskikonsolin reunassa olevista ritilöistä tulee tod.kylmää ilmaa ajossa sisään....
Ylimääräiset ilmavuodot eivät ainakaan paranna lämmityksen ja ilmanvaihdon toimintaa. Yritä tukkia vuodot korissa ja lämmitysputkissa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
limppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja limppu »

siis pikkausainettahan takoitin :oops: . Niin ja kiertoilma ei varmasti ole päällä... Ilmeisesti lähdetään sitten vaihtamaan sitä lämppärin kennoa :evil:
Avatar
limppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja limppu »

Nonniin. Nyt on sitten kojelauta autosta purettu. :D Kuinkas tuo itse kennon vaihtaminen tapahtuu?? En ole vielä purkanut sitä mustaa muovilaatikkoa (lämmityslaitteen koteloa?). Sen alta paljastuu ilmeisesti kaksi kennoa, ilmastoinnille omansa ja lämmityslaitteelle oma?

Alfamerin opas sanoo että työ pitäisi jättää ammattilaisen tehtäväksi jos autossa on ilmastointi. Ilmastointi ei kyllä omasassa autossani ole edes toiminut eikä sitä ole tarvetta laittaa toimimaankaan. Voiko tuota siis itse lähteä vaihtamaan?
:roll:
Kaikki tieto on tervetullutta!!
Avatar
limppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja limppu »

Niin ja kuinkas tuo kotelo tuosta oikein avataan? Täytyykö irroittaa kokonaan vai halkeaako se jotenkin. Eli tarvitseeko sitä lämmönsäätö hässäkkää iroittaa?

T: JP
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

noista purkuhommista en osaa sanoa mut kirjoitit et "Niin ja myös näillä kylmillä ilmoilla siitä jostain tuhkakupin kohdalta ja sen keskikonsolin reunassa olevista ritilöistä tulee tod.kylmää ilmaa ajossa sisään"
niin siihen vaan et niin tulee mullakin omassa w201:sessä mut vaan sillon kun sisäilmankierrätys on päällä, ja sillon lasitkin huurtuu kovasti..
ex: w201 -91
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

limppu kirjoitti:Niin ja kuinkas tuo kotelo tuosta oikein avataan? Täytyykö irroittaa kokonaan vai halkeaako se jotenkin. Eli tarvitseeko sitä lämmönsäätö hässäkkää iroittaa?

T: JP
Kuulin sellaisen ohjeen että koko kotelo kannattaa ottaa kokonaisena pöydälle ja halkaista vasta sitten.
230 C 1978
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

käytä hakua
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
limppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja limppu »

Nonniin. Pääsin katselemaan taskulampun avulla vähän tuonne kotelon sisään ja kosteutta siellä tuntuu jonkinverran olevan... Kaikki muut romppeet on irroitettu kotelon irtiottamista varten mut nyt tuli ongelmaksi tuo ilmastointi :twisted: Kuinkahan nuo nesteet saisi sieltä ulos noin niinkuin kotikonstein? Vai uskaltaako sen metallisen putken irroittaa tuosta kotelosta ja valuttaa aineet johonkin astiaan? :roll:
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

limppu kirjoitti:Nonniin. Pääsin katselemaan taskulampun avulla vähän tuonne kotelon sisään ja kosteutta siellä tuntuu jonkinverran olevan... Kaikki muut romppeet on irroitettu kotelon irtiottamista varten mut nyt tuli ongelmaksi tuo ilmastointi :twisted: Kuinkahan nuo nesteet saisi sieltä ulos noin niinkuin kotikonstein? Vai uskaltaako sen metallisen putken irroittaa tuosta kotelosta ja valuttaa aineet johonkin astiaan? :roll:
Saattaa tulla hetkellisesti kylmä jos avaat.
Että eiköhän ne kylmäaineet hyörysty taivaan tuuliin jos putket avaat.
Ja ei ne varmaan kovin terveellisiä aineita taida olla.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Eikös auton ilmastoinnissa edelleen käytetä freoneja? Näin olen ainakin itselleni antanut kertoa. Eihän nuo ihmiselle kai vaarallisia ole, vaikka otsonikerrokselle ovatkin. Eikä tosiaan nesteenä tule ulos vaan katoaa taivaan tuuliin.
W123 280TE -79
Avatar
limppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja limppu »

Ok. Kiitos vastauksista :) Maanantaina sitten nähdään kuinka tuo kotelo irtoaa ja kenno vaihtuu... Ajattelin että otan tässävaiheessa muutaman kuvan tilantteesta ja laitan ne tänne foorumille kun ei tosta operaatiosta paljoa ole kuvia ennestään.
Avatar
limppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja limppu »

Nonniin. Projekti on siis edennyt siihen vaiheeseen että lämmityslaitteen kotelo paikallaan, uusi kenno sisässä ja vesiputket kiinni. Tässä vaiheessa työtunteja kulunut n.5 (mukaanlukien lukuisat tupakkatauot :D )

Seuraavaksi esitän yhden tyhmän kysymyksen. Nauraa saa...

Kokeilin tuossa kaikki sähkölaitteet paikalleen (ilman kojelautaa). Kaikki muut pelasi paitsi kiertoilma, valojen korkeussäätö ja economy mittari... Nuohan toimivat kaikki alipaineella? Kuuluuko niiden edes toimia jos auto ei ole käynnissä?? ( autosta puuttuu tällähetkellä moottori joten en pääse testaamaan!!)

Kiitoksia :-)
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

limppu kirjoitti:Nonniin. Projekti on siis edennyt siihen vaiheeseen että lämmityslaitteen kotelo paikallaan, uusi kenno sisässä ja vesiputket kiinni. Tässä vaiheessa työtunteja kulunut n.5 (mukaanlukien lukuisat tupakkatauot :D )

Seuraavaksi esitän yhden tyhmän kysymyksen. Nauraa saa...

Kokeilin tuossa kaikki sähkölaitteet paikalleen (ilman kojelautaa). Kaikki muut pelasi paitsi kiertoilma, valojen korkeussäätö ja economy mittari... Nuohan toimivat kaikki alipaineella? Kuuluuko niiden edes toimia jos auto ei ole käynnissä?? ( autosta puuttuu tällähetkellä moottori joten en pääse testaamaan!!)

Kiitoksia :-)
Luulisimpa että ei toimi jos kone ei kehitä sitä alipainetta.
Voithan sä piruillessaan kokeilla jollain pumpulla tai jollain vastaavalla.
Imusarjaanhan se alipaine putki tulee, että siihen vaan alipainetta ja pitäisi ainakin valojenkorkeus säätöpelata.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Vastaa Viestiin