Polttoainekäyttöinen lisälämmitin....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tienhaara
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin....

Viesti Kirjoittaja tienhaara »

Autossa on yllä mainittu laite joka kytkeytyy päälle ulkolämpötilan ollessa alle +5 kun autoa käynnistää. Se lämmittää kunnes veden lämpötila saavuttaa muistaakseni 80 astetta. Käsittääkseni jonkinnäkönen vakiovaruste autossa joka on 290 tdt A -98 Avantgarde, tuotu Saksasta?

Pystyykö siihen jo olemassa olevaan lämmittimeen kytkemään ajastimen jälkiasennuksena vai onko helpompi kuitenkin asentaa Webasto, Eberi tai vast ihan "nollasta"?

Onko joku tehnyt vastavaa vai onko liian monimutkainen projekti.
hannun1
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Eli webasto siellä on oikean etupyörän edessä. Helpoimmalla pääsee, kun ostaa C-kitin jossa on kello, johtosarja ja kiertovesipumppu. Jos kehtaa itse värkätä, niin huomattavasti halvemmalla pääsee, mutta vaatii aikalailla askartelua, että saa homman pelaamaan oikein.
yari67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja yari67 »

Itselläni on sama, ostin saksasta kellon jonka Veholla laittoivat kiinni samalla kun vaihtoivat webaston takuuseen, ottivat kellon asennuksesta hulppeat 280€. Se kannattaa kytkeä niin että jättää pois sen toiminnon joka laittaa sen päälle alle +5 asteessa koska se nokeaa laitetta, ei käy tarpeeksi kauan. Jos tarvetta niin laittaa kellosta suoraan päälle itse. Kello tulee tuhkakuppiin kolikkorengin tilalle, sarjassa tulee uusi tuhkakupin pohja mihin kello käy suoraan. Ja kannattaa varmistaa että lämmitin toimii myös ennen kun alkaa kelloja laittelemaan, itse webasto ilman hilppeitä maksaa muistaakseni n. 400€
W 202 C 180 -98
EX-W 210, 290 TD 1997
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

yari67 kirjoitti:Itselläni on sama, ostin saksasta kellon jonka Veholla laittoivat kiinni samalla kun vaihtoivat webaston takuuseen, ottivat kellon asennuksesta hulppeat 280€. Se kannattaa kytkeä niin että jättää pois sen toiminnon joka laittaa sen päälle alle +5 asteessa koska se nokeaa laitetta, ei käy tarpeeksi kauan. Jos tarvetta niin laittaa kellosta suoraan päälle itse. Kello tulee tuhkakuppiin kolikkorengin tilalle, sarjassa tulee uusi tuhkakupin pohja mihin kello käy suoraan. Ja kannattaa varmistaa että lämmitin toimii myös ennen kun alkaa kelloja laittelemaan, itse webasto ilman hilppeitä maksaa muistaakseni n. 400€
Miksi se automatiikka pitäisi jättää kytkemättä. Mulla on ainakin erillinen kytkin siellä kellon vieressä jossa webaston saa pois päältä. Eiks se talvella kannattais kuitenkin lämmittää se kone mahd. pian sen W:n avulla eikä säästää sitä W:tä ja ajaa kylmällä koneella. Ei mulla ainakaan meinaa lämmetä ruuhka-ajossa jos ei oo Webasto päällä. Noh kukin tyylillään...
Timo J
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Kettunet kirjoitti: Miksi se automatiikka pitäisi jättää kytkemättä. Mulla on ainakin erillinen kytkin siellä kellon vieressä jossa webaston saa pois päältä. Eiks se talvella kannattais kuitenkin lämmittää se kone mahd. pian sen W:n avulla eikä säästää sitä W:tä ja ajaa kylmällä koneella. Ei mulla ainakaan meinaa lämmetä ruuhka-ajossa jos ei oo Webasto päällä. Noh kukin tyylillään...
Se nappula tuli vasta -98 vuonna, ja siinä W lähtee käyntiin vaikka +40°C helteellä jos annat luvan (napilla) ja jäähdytysvesi alle +70°C.
Vanhemmissa tuota nappia ei ole, mutta W käynnistyy vain alle +5°C ulkolämpötiloissa. Kannatan ehdottomasti sitä automatiikan pois kytkemistä niistä malleista, joissa ei nappia ole. Nappihan ajaa saman asian, jos muistaa käyttää sitä.

Itse hankin ajastinsarjan Saksasta auton myyneeltä liikkeeltä, maksoi muistaakseni noin 200 € ja laitoin ajastimen itse paikoilleen.

Mulla olis varastossa yksi ylimääräinen ajastinsarja, mutta taidan säästellä sitä seuraavaan väyryseen. (kunhan näkee mitä ne tekee noille veroille) :wink:
Bomber4
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

tuota kelloa kyselin tosta treen vehosta ja pyytävät alkuperäis sarjana tarkoitetusta 250e ja asennus n:saman verran.kysyin myös lakalaivassa olevasta liikkeestä ja pyysivät pelkästä kellosta n:500e ja asennus päälle,mistä noi hinnat muodostuu.? sen verran tiedän että kellon piuha ainakin yksi tökätään kuskin puolelle liittimeen jossa on vapaa paikka,täälä foorumilla siitä on kyllä juttua.....
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Timo J kirjoitti: Se nappula tuli vasta -98 vuonna, ja siinä W lähtee käyntiin vaikka +40°C helteellä jos annat luvan (napilla) ja jäähdytysvesi alle +70°C.
Vanhemmissa tuota nappia ei ole, mutta W käynnistyy vain alle +5°C ulkolämpötiloissa. Kannatan ehdottomasti sitä automatiikan pois kytkemistä niistä malleista, joissa ei nappia ole. Nappihan ajaa saman asian, jos muistaa käyttää sitä.

Itse hankin ajastinsarjan Saksasta auton myyneeltä liikkeeltä, maksoi muistaakseni noin 200 € ja laitoin ajastimen itse paikoilleen.

Mulla olis varastossa yksi ylimääräinen ajastinsarja, mutta taidan säästellä sitä seuraavaan väyryseen. (kunhan näkee mitä ne tekee noille veroille) :wink:
Aah, ok en tiennyt ettei tuon ikäisessä ole sitä nappia. Ei muuten käynnisty ainakaan mulla W yli viiden asteen vaikka olis missä asennossa se kytkin. Eikä pitäiskään ainakaan Vehon eikä erään toisen Webasto puljun mukaan...mutta pointti tuli selväksi ja tuo ratkaisu voi olla ok tuossa tapauksessa. Kiitän ja kumarran... :)
LENNY
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Laitoin kiertovesipumpun 80€ ja kauko-ohjaimen n. 60€. kojetaulun alla yhdessä liittimessä valmis paikka virtajohdolle, josta saa automaatti-ilmastoinnin antamaan ykkösnopeudella kaiken ilman ikkunoille. helppo nopea edullinen ja toimii vain ja ainoastaan silloin kun haluan. laitoin vielä merkkivalon A-pilariin, mikä ilmoittaa laitteen kytkeytyneen päälle. Näin tiedän webaston käynnistyneen kotoa sisältä, hotellissa ym..
hannun1
Mersumies
Mersumies

LENNY kirjoitti:Laitoin kiertovesipumpun 80€ ja kauko-ohjaimen n. 60€. kojetaulun alla yhdessä liittimessä valmis paikka virtajohdolle, josta saa automaatti-ilmastoinnin antamaan ykkösnopeudella kaiken ilman ikkunoille. helppo nopea edullinen ja toimii vain ja ainoastaan silloin kun haluan. laitoin vielä merkkivalon A-pilariin, mikä ilmoittaa laitteen kytkeytyneen päälle. Näin tiedän webaston käynnistyneen kotoa sisältä, hotellissa ym..
Sen 80€ olis vielä voinut säästää, kun olisi vain kytkenyt auton oman pumpun pyörimään webaston kanssa samaan tahtiin :wink:
urkki63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja urkki63 »

Miten saa helposti tuon automaattikäynnistyksen pois ?
Pitääkö räpeltää anturilta vai saako tosta kellon johtosarjalta ?
Kellokytkin on soikea malli ja pari kuukautta sit asennettu.
E 200 cdi 10 ja ne ex:ät : c200t cdi 09 , c220t cdi 02 , 290td 97, 200d -92 ja 87, 230 te 83
280 s 77
hannun1
Mersumies
Mersumies

C-kitin eli tämän kellosarjan asennusohjeen mukaan Webastolle menevästä pitokkeesta katkaistaan muta johto ja liitetään pistokkeen puoleinen pää C-kitin vihreään johtoon ja toinen pää(joka ilmeisesti menee lämpöanturille) mustaan. Eli tämän logiikan mukaan, kun tuon musta-musta liitoksen katkaisee, niin webasto käynnistyy ainoastaan kellon kautta. Konepellin alta löytyy varmaan jostain kaksi relettä ja sulakepesä, jotka on lisätty kellon asennuksen yhteydessä. Näistä releistä se jolle tulee ohuempia johtoja on se käynistyrele, jolta tuon johdon katkaisun voi helpommin tehdä, niin ei tarvitse kurkkia sinne lokarin alle.
Timo J
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Timo J »

E-mallissa se johto on vänkärinpuolella, ajovalojen takana, keltainen ohut johto missä on neliskanttinen liitin. Tähän samaan liittimeen kytketään myös alkuperäinen kellosarja. Ilmansuodin kotelon kun ottaa pois niin löytyy ihan kohtuudella. Se liitos auki niin automatiikka ei toimi. Tässä tosin täytyy tietää mihin on kellosarja kytketty, ettei irroita sitäkin.
urkki63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja urkki63 »

Juu kiitos vastauksista pitää kokeilla kun ehtii....
E 200 cdi 10 ja ne ex:ät : c200t cdi 09 , c220t cdi 02 , 290td 97, 200d -92 ja 87, 230 te 83
280 s 77
Vastaa Viestiin