Ketjunkiristäjän vaihto...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 02.11.2006 09:06
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Ketjunkiristäjän vaihto...

Viesti Kirjoittaja SD »

Alfamer opus käskee asettaa koneen yläkuolokohtaan ennenkuin kiristintä vaihtaa. Onko näin? Meinasin huomenna vaihtaa uuden kiristäjän ja muistelen, että siinä ei pitäs olla mitään vippaskonsteja. Eli vanha irti kokonaisuudessan ja uusi tilalle(pumpattuna öljyyn).

Auto Diesel C220
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: Ketjunkiristäjän vaihto...

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

SD kirjoitti:Alfamer opus käskee asettaa koneen yläkuolokohtaan ennenkuin kiristintä vaihtaa. Onko näin?
Tuossa voi olla perää. Kaverilla kävi samassa hommassa VW Transportterin kanssa sillain että jako hyppäsi kun remmin (mersuissa ketju) irroitti koska hän ei huomioinut venttiilikoneiston asentoa ennen kuin lähti ko. hommaan. Sinne oli siis jäänyt jonkun venttiilin jousi jännitykseen, jännitys vapautui kun remmin otettiin pois ja venakoneisto kääntyi eri asentoon. Seuraus: jako sekaisin.

Volsussa vaikeusastetta lisäsi se että niissä ei ole jakomerkkejä koneessa :shock: Siihen tarvii jonkun erikoistyökalun että saa jaon kohdilleen. Noista MB:n koneista en tiedä miten on jakomerkkien laita.
SD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 02.11.2006 09:06
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja SD »

Mutta eikö tuo kiristin vaan ns. kiristä ketjua eli jos vanhan ottaa pois ja laittaa uuden tilalle niin ei kai ajoituksen pitäisi muuttua mitenkään? Mutta kai se on paras uskoa Alfameriä?
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

SD kirjoitti:Mutta eikö tuo kiristin vaan ns. kiristä ketjua eli jos vanhan ottaa pois ja laittaa uuden tilalle niin ei kai ajoituksen pitäisi muuttua mitenkään? Mutta kai se on paras uskoa Alfameriä?
Joutuuko ketjun katkaisemaan toimenpidettä varten? Jos joutuu niin silloin on se vaara olemassa että jako menee sekaisin. Myönnettäköön että noissa Alfamerin oppaissa on paljon turhiakin varotoimenpiteitä, kuten melkein mikä tahansa sähkölaitteita koskeva korjaus alkaa sanoilla "irroita akun miinuskaapeli".
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Miksi yleensä vaihdat kiristimen?
En ole ikinä kuullut että itse kiristin olisi joskus pitänyt vaihtaa. :shock:
SD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 02.11.2006 09:06
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja SD »

Jakopää ääntää jonkin verran. Ketju (ei) pitäisi olla vielä tiensä päässä, joten ajattelin kokeilla vaihtaa tuon kiristimen pelkästään. Saattaa olla tietenkin hukkainvestointi...
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Oletko varma ,että ääni tulee jakopäästä. Minun mesessä (E200D-95) äänteli
moniurahihnan kiristimen kulunut akseliholkki. Korjaus:Irroitus ja vasaroimalla hiukan linttaan ,muttei liikaa.Tulos: Ääntely lakkasi.
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Kyllä meikäläisellä oli kiristin aivan väljä. Piti aika ikävää meteliä
tyhjäkäynnilla. Vanha pois ja uusi tilalle periaatteella se vaihdetaan, siinä
mitään YKK vaikuta kun jako ei vaan muutu.
Kannattaa se ketjukin vaihtaa kohta jos on +300 000 mittarissa......
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ei se jako pääse muuttumaan kiristintä vaihdettaessa mitenkään. Hyvä tapa on kuitenkin pyörittää aina merkit kohdalleen, jos homma yhtään liittyy ajoituksiin.

Yleensä noista om604:sta ei mene ikinä ketjunkiristimet rikki, vika on melko varmaan hihnankiristinkoneistossa, jos jotain ääniä kuuluu, kuten jo joku mainitsikin. Vanhemmissa moottoreissa noita kyllä menee, om60x ja vanhemmat. Ei tuo kuitenkaan niin kallis osa ole, etteikö sitä mielenrauhan takia kannattaisi vaihtaa.
SD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 02.11.2006 09:06
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja SD »

Kiitokset vastuksista. Tuli vaan niin kovat pakkaset, että kiristimen vaihto saa vielä olla pari päivää. Voi kait se ääntää jostain muualtakin, mutta ei tuosta moniurahihna/apulaitteista. Katsotaan mitä tuo kiristimen vaihto saa aikaan.
Avatar
Nokitykki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 08.04.2003 09:51
Paikkakunta: Kurikka/Vaasa

ketjunkiristin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Nokitykki »

Vaihda vaan se kiristin. Ittellä kans piti melkoista kolinaa kuumana tyhjäkäynnillä kun kiristin ei pitänyt paineita.
Vastaa Viestiin