Ketjunkiristäjän vaihto...
Ketjunkiristäjän vaihto...
Alfamer opus käskee asettaa koneen yläkuolokohtaan ennenkuin kiristintä vaihtaa. Onko näin? Meinasin huomenna vaihtaa uuden kiristäjän ja muistelen, että siinä ei pitäs olla mitään vippaskonsteja. Eli vanha irti kokonaisuudessan ja uusi tilalle(pumpattuna öljyyn).
Auto Diesel C220
Auto Diesel C220
Re: Ketjunkiristäjän vaihto...
Tuossa voi olla perää. Kaverilla kävi samassa hommassa VW Transportterin kanssa sillain että jako hyppäsi kun remmin (mersuissa ketju) irroitti koska hän ei huomioinut venttiilikoneiston asentoa ennen kuin lähti ko. hommaan. Sinne oli siis jäänyt jonkun venttiilin jousi jännitykseen, jännitys vapautui kun remmin otettiin pois ja venakoneisto kääntyi eri asentoon. Seuraus: jako sekaisin.SD kirjoitti:Alfamer opus käskee asettaa koneen yläkuolokohtaan ennenkuin kiristintä vaihtaa. Onko näin?
Volsussa vaikeusastetta lisäsi se että niissä ei ole jakomerkkejä koneessa

Joutuuko ketjun katkaisemaan toimenpidettä varten? Jos joutuu niin silloin on se vaara olemassa että jako menee sekaisin. Myönnettäköön että noissa Alfamerin oppaissa on paljon turhiakin varotoimenpiteitä, kuten melkein mikä tahansa sähkölaitteita koskeva korjaus alkaa sanoilla "irroita akun miinuskaapeli".SD kirjoitti:Mutta eikö tuo kiristin vaan ns. kiristä ketjua eli jos vanhan ottaa pois ja laittaa uuden tilalle niin ei kai ajoituksen pitäisi muuttua mitenkään? Mutta kai se on paras uskoa Alfameriä?
Ei se jako pääse muuttumaan kiristintä vaihdettaessa mitenkään. Hyvä tapa on kuitenkin pyörittää aina merkit kohdalleen, jos homma yhtään liittyy ajoituksiin.
Yleensä noista om604:sta ei mene ikinä ketjunkiristimet rikki, vika on melko varmaan hihnankiristinkoneistossa, jos jotain ääniä kuuluu, kuten jo joku mainitsikin. Vanhemmissa moottoreissa noita kyllä menee, om60x ja vanhemmat. Ei tuo kuitenkaan niin kallis osa ole, etteikö sitä mielenrauhan takia kannattaisi vaihtaa.
Yleensä noista om604:sta ei mene ikinä ketjunkiristimet rikki, vika on melko varmaan hihnankiristinkoneistossa, jos jotain ääniä kuuluu, kuten jo joku mainitsikin. Vanhemmissa moottoreissa noita kyllä menee, om60x ja vanhemmat. Ei tuo kuitenkaan niin kallis osa ole, etteikö sitä mielenrauhan takia kannattaisi vaihtaa.
ketjunkiristin vaihtoon
Vaihda vaan se kiristin. Ittellä kans piti melkoista kolinaa kuumana tyhjäkäynnillä kun kiristin ei pitänyt paineita.