tenavatähti!!
tenavatähti!!
Mitenkäs sais helposti tehoa lisää tommoseen kaks ja puol litraseen dieseliin?? Alkaa tuntumaan aika laiskalta! Vai kannattaako tuommoista ruveta ollenkaan virittään??
ilmestyit pahaan aikaan foorumille.. viimeviikolla täällä oli vielä TODELLA hyvä juttu mersun tiiselin virittämisestä.. joka valitettavasti päättyi kohtalokkain seurauksin.. nm. veetu:lla oli sellanen 386hv 300tdt mersu. jonka tarina päättyi viime viikonloppuna rajuun ulosajoon ja yksi todellinen mersudiiselin asiantuntija sai siinä rytäkässä surmansa...
olisin mielelläni kuullut siitä autosta ja miehestä enemmänkin...

Veetun auto oli 345 hv:nen. Eräällä toisella nimimerkillä on tuollainen 386 hv:n turbodiesel.miksu.80 kirjoitti:ilmestyit pahaan aikaan foorumille.. viimeviikolla täällä oli vielä TODELLA hyvä juttu mersun tiiselin virittämisestä.. joka valitettavasti päättyi kohtalokkain seurauksin.. nm. veetu:lla oli sellanen 386hv 300tdt mersu. jonka tarina päättyi viime viikonloppuna rajuun ulosajoon ja yksi todellinen mersudiiselin asiantuntija sai siinä rytäkässä surmansa...olisin mielelläni kuullut siitä autosta ja miehestä enemmänkin...
Niin, no tuohon ahtamattomaan saa kyllä lisää kulkua kun viet pumpun johonkin asiantuntevaan dieselkorjaamoon säädettäväksi, voisin suositella mynädieseliä. Jopa 20 % tehonlisäyksistä on ollut juttua ilman teknisiä muutoksia.Atte kirjoitti:Ikävä kuulla, että miehelle kävi niin. Ei se koskaan ole oikein kuolla auton rattiin! No tuota oiskos täällä jotain muuta viri viri miestä, joka osaisi antaa minulle vinkkejä??
no tuohon meiän -89 2.5 d tomaattiin ruuvataan tutun ammattimiehen toimesta lisää runtua, ihan näppituntumalla laittaa lisää syöttöä pumpusta.
tässä lähiaikoina tulee laittaa, voin sitten tänne kommentoida.
ainakin mitä mies ruuvasi omaani 200D , ero on HUOMATTAVA.
ja siis ihan näppituntumalla, eli ei penkissä käynyt pumppu.
tässä lähiaikoina tulee laittaa, voin sitten tänne kommentoida.
ainakin mitä mies ruuvasi omaani 200D , ero on HUOMATTAVA.
ja siis ihan näppituntumalla, eli ei penkissä käynyt pumppu.
Niin, kyllähän sitä syöttöä voi lisätä pumpun ollessa paikallaan, kunhan pumppu alunperin on hyvässä säädössä, eli kaikkien elementtien säätö on kunnossa keskenään ja ajoitus kohdallaan.
Kuten tuossa poistetussa Superturbo - jutussa todettiin, nuo ahtamattomat dieselit eivät turbotettuna tahdo kestää, joten kannattanee tyytyä tuohon pumpun säätöön, ja silläkin kyllä saa kivasti lisää kulkua.
Kuten tuossa poistetussa Superturbo - jutussa todettiin, nuo ahtamattomat dieselit eivät turbotettuna tahdo kestää, joten kannattanee tyytyä tuohon pumpun säätöön, ja silläkin kyllä saa kivasti lisää kulkua.
Mauri H. kirjoitti:Niin, kyllähän sitä syöttöä voi lisätä pumpun ollessa paikallaan, kunhan pumppu alunperin on hyvässä säädössä, eli kaikkien elementtien säätö on kunnossa keskenään ja ajoitus kohdallaan.
Kuten tuossa poistetussa Superturbo - jutussa todettiin, nuo ahtamattomat dieselit eivät turbotettuna tahdo kestää, joten kannattanee tyytyä tuohon pumpun säätöön, ja silläkin kyllä saa kivasti lisää kulkua.
jep, suosittelen itse ainakin aluksi koittaa säätää pelkkää "menoruuvia" pumpusta (olettaen siis et kone muuten kondiksessa kuten mauri sanoi), ja jos tulleet tehot ei vielä riitä niin voi sit viedä pumpun penkkiin säädettäväksi ja ottaa kaikki viimeisetkin irti pumpusta

-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
...
Itse ajattelin kanssa koittaa vähän käännellä ruuvista. Saiskohan parhaimman hyödyn, jos asentaisi vielä vapaavirtaussuotimen. Ainakin kierrosherkkyys varmaan paranisi.
Diiseleihinkin niitä myydään esim. juuri tuolla www.jmtech.fi paikassa.
Diiseleihinkin niitä myydään esim. juuri tuolla www.jmtech.fi paikassa.
Joo.. Oon kuullu, että turbo särkee tän tavallisen koneen!! misäs tässä sijaitsee se säätöruuvi? ei taida olla pintapuolella?! Se jos käyttäisin pumpun irti, niin siihe vaihettas elementit ja se sääjettäs sitte optimaalisiin säätöihin! Jos liikkeessä teettää, niin se maksaa jotain 200 - 300 euroa! Tehon lisäystä pitäs tulla maksimissa 25%. Eli miun pirssissä se tarkottas noin 115 - 120hv.
Vanhemmassa se säätöruuvi oli heti näkösällä, mutta tästä en löydä!
Vanhemmassa se säätöruuvi oli heti näkösällä, mutta tästä en löydä!
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Kuulemma ähtärissä on mersupaja joka säätää pumpun muistaakseni 150€.lla. "Diisselin kannattaja" tietää paremmin. Kaveria ei vaan nykyään näy täällä liian useinAtte kirjoitti:Joo.. Oon kuullu, että turbo särkee tän tavallisen koneen!! misäs tässä sijaitsee se säätöruuvi? ei taida olla pintapuolella?! Se jos käyttäisin pumpun irti, niin siihe vaihettas elementit ja se sääjettäs sitte optimaalisiin säätöihin! Jos liikkeessä teettää, niin se maksaa jotain 200 - 300 euroa! Tehon lisäystä pitäs tulla maksimissa 25%. Eli miun pirssissä se tarkottas noin 115 - 120hv.
Vanhemmassa se säätöruuvi oli heti näkösällä, mutta tästä en löydä!

Ähtärin äijän säädöillä tehoja tulee kuulemma reilusti lisää ja sen jälkeen 200D:llä pääsee rekoista ylämäessäkin ohi. Säätö auttaa kuulemma eniten nimenomaan 200D:ssä... saa kuulemma yli 90 heppaa. Sitten vielä kunnon filtteri niin tehonlisäys on taattu

Säätö tapahtuu avaamalla pumpun takaseinä ja kääntämällä sen alla olevaa ruuvia myötäpäivään. Kai sitä välillä pitää ajaa ja katsoa savuttaako ja tietysti että lähteekö paremmin...kai niistä joku kompromissi sitten löytyy?
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Tuntuu aika hurjalta. En usko, että ilman turboa saa yli 110hv:tä. Turbollisessa 250D:ssähän on 125 hv:tä vakiona.Atte kirjoitti:Joo.. Oon kuullu, että turbo särkee tän tavallisen koneen!! misäs tässä sijaitsee se säätöruuvi? ei taida olla pintapuolella?! Se jos käyttäisin pumpun irti, niin siihe vaihettas elementit ja se sääjettäs sitte optimaalisiin säätöihin! Jos liikkeessä teettää, niin se maksaa jotain 200 - 300 euroa! Tehon lisäystä pitäs tulla maksimissa 25%. Eli miun pirssissä se tarkottas noin 115 - 120hv.
Vanhemmassa se säätöruuvi oli heti näkösällä, mutta tästä en löydä!
Day Downhill kirjoitti:Kuulemma ähtärissä on mersupaja joka säätää pumpun muistaakseni 150€.lla. "Diisselin kannattaja" tietää paremmin. Kaveria ei vaan nykyään näy täällä liian useinAtte kirjoitti:Joo.. Oon kuullu, että turbo särkee tän tavallisen koneen!! misäs tässä sijaitsee se säätöruuvi? ei taida olla pintapuolella?! Se jos käyttäisin pumpun irti, niin siihe vaihettas elementit ja se sääjettäs sitte optimaalisiin säätöihin! Jos liikkeessä teettää, niin se maksaa jotain 200 - 300 euroa! Tehon lisäystä pitäs tulla maksimissa 25%. Eli miun pirssissä se tarkottas noin 115 - 120hv.
Vanhemmassa se säätöruuvi oli heti näkösällä, mutta tästä en löydä!![]()
Ähtärin äijän säädöillä tehoja tulee kuulemma reilusti lisää ja sen jälkeen 200D:llä pääsee rekoista ylämäessäkin ohi. Säätö auttaa kuulemma eniten nimenomaan 200D:ssä... saa kuulemma yli 90 heppaa. Sitten vielä kunnon filtteri niin tehonlisäys on taattu![]()
Säätö tapahtuu avaamalla pumpun takaseinä ja kääntämällä sen alla olevaa ruuvia myötäpäivään. Kai sitä välillä pitää ajaa ja katsoa savuttaako ja tietysti että lähteekö paremmin...kai niistä joku kompromissi sitten löytyy?
no ei oo pahan hintainen , 150€ ?, jos laittais itelle pienen joululahjan

pitäiskö tosissaan alkaa miettiin tuota pumpun säätöä

mites kuuluuko tuohon 150€ dynottamista?
Ei muuta ku pumppua ruuvaamaan. No juu, kuten tuolla jo aiemmin tuli kovaan ääneen mölyttyä
olen edelleen ihan vakavissani turbottamassa 200D:tä. Projekti siirtynee vaan väkisin tuonne kesään (toivottavasti ei pidemmälle).
Olen ymmärtänyt, että kanget on se heikko paikka noissa vapareissa. Mutta kankiahan saa järeämpiä. Samoin mäntiä ja laakereita. Mutta mutta, rahaa palaa. No kuten jo monesti on todettu, mikään kiva ei ole halpaa.
Onneksi pystyn tekemään kaiken itse, ni ei tarvitse maksaa kuin osista. Kunhan saan projektin alulle, ni eiköhän se ilmesty tuonne projektit osioon 

Olen ymmärtänyt, että kanget on se heikko paikka noissa vapareissa. Mutta kankiahan saa järeämpiä. Samoin mäntiä ja laakereita. Mutta mutta, rahaa palaa. No kuten jo monesti on todettu, mikään kiva ei ole halpaa.


Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*





Hyvät on perät.......
Auti
Onkos sinulla STT:n satsi, vai oma rakennelma, vai mikäk.j kirjoitti:Itselläni 2.0d turbo ja normaali ajolla ei tehot ole lähelläkään 90kw:tä

En minäkään ole mitään älyttömiä tehoja kuvitellut, mutta isolla turbolla ja pumpun muuttamisella, tehoja varmasti saa reilusti lisää. Sinulla lienee pumppu vakio kunnossa, paitsi ehkä syöttöä lisätty? Minä en noihin Esson baarin juttuihin oikein usko, ni ajattelin kokeilla kuinka käy.
Aikeissa oli hommata erikseen kone tuota projektia varten, eli voi kokeilla mitä siitä saa irti. Se jos kone hajoaa, pitää myös varautua etukäteen, sillä se mahdollisuus on aina olemassa. Ja on niitä koneita muillakin hajonnut.

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Käynnistyvyyteen ja kestävyyteen ei vaikuta huonontavasti, kunhan ei laiteta liikaa ennakkoa. Veto paranee jonkin verran, mutta jos haluat "kolmisatasen sataysikymppisen" niin suosittelisin että käytetään pumppu penkissä ja laitetaan säädöt kaikin puolin kohdalleen. Hommaan menee päivä ja kustannukset riippuen auton vuosimallista 300-350 euroa. Tehoa tulee lisää ja polttoaineen kulutus laskee n. litran sadalle kilometrille. Samalla laitan tietenkin sen ajoituksen optimaaliselle kohdalle. Jos mielenkiinto heräsi niin otappa ja soittele.
PP Diesel
Tämmösen pongasin tuolta netistä!!
PP Diesel
Tämmösen pongasin tuolta netistä!!