2.6e kat kakistelu lämpimänä (Brem laatu??)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

2.6e kat kakistelu lämpimänä (Brem laatu??)

Viesti Kirjoittaja biglimited »

m103 w201 2.6 kat autom vm 91, ajettu n 150tkm ja seissyt muutaman vuoden ennen mulle tuloa.

Auto on toiminut kuin unelma n 4tkm minkä olen tässä talvella ajellut, mutta nyt viime päivinä on kaupungissa, täysin lämmenneenä alkanut takellella.. :(
Käy kyllä tyhjää, mutta kaasuun ei vastaa ja kierrokset nousevat väkisin vain 1500rpm. Auton sammutus ja muutaman min seisonta auttavat ja taas mennään! Kylmänä ei ole oireillut mitenkään.

Tästä m103 on kirjoiteltu paljonkin juu tiedän.. :oops: Lueskelin vanhoja ja katin palasista, virranjakajaan ja tulppiin löytyy selityksiä... Jos joku muistaa ko ongelman niin kiitos jos jaksaa kerrata vielä asiaa julkisesti. Ennen kuin alan vaihdella virranjakajaa, tulppia-johtoja yms puuhastelua ilman tietoa...
Viimeksi muokannut biglimited, To 03.05.2007 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakemannicäbi
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Niin itellä on/oli hieman samaa... Itselläni on varmaan kone hieman karstassa tai katti tukossa, kun vanhalto rouvalta auton ostin. Eilen kävin polkemassa autoa oikein kunnolla ja ajoin pitkiä matkoja korkeilla kierroksilla... tuntui auttavan hieman... Nyt vaan taitaa itselläni olla bensan imupuolella vuoto, mistä pääsee ilmaa pumpulle ja aiheuttaa nykimistä... Mutta mene ja tiedä. Vehollakaan eivät mitään varsinaista vikaa löytäneet. Viikonloppu meneekin sitten varmaan auton alla vuotoa etsiessä :D Jos nyt ei varsinaista vikaa löydy suoralta kädeltä (esim. vuotavat sytkänjohdot) niin en tiedä onko siinä sinun mallissa ylijänniterelettä, mutta se tuppaa olemaan iso ongelma näissä autoissa missä se on... Tuossa w201 taisi polttoainenpumpun rele olla yksi melko yleinen ongelman aiheuttaja. Eli kannattaa nyt se ainaskin tarkastaa.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Muistelen.. Oliko jollakin jäätymisvaivaa ilmamassamittarin mekanismissa?

Vaikkuttaisi sellaiselta että passaisi tähän tapaukseen. Vettä polttoaineen seassa? Auto on seisonut pitkään, ei mikään kumma. :roll:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

kiitos hyvistä, järkeenkäyvistä vihjeistä :) noitapa siis tarkastelemaan seuraavax...
Sakemannicäbi
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: 2.6e kat kakistelu lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Soininen »

biglimited kirjoitti:m103 w201 2.6 kat autom vm 91, ajettu n 150tkm ja seissyt muutaman vuoden ennen mulle tuloa.

Auto on toiminut kuin unelma n 4tkm minkä olen tässä talvella ajellut, mutta nyt viime päivinä on kaupungissa, täysin lämmenneenä alkanut takellella.. :(
Käy kyllä tyhjää, mutta kaasuun ei vastaa ja kierrokset nousevat väkisin vain 1500rpm. Auton sammutus ja muutaman min seisonta auttavat ja taas mennään! Kylmänä ei ole oireillut mitenkään.

Tästä m103 on kirjoiteltu paljonkin juu tiedän.. :oops: Lueskelin vanhoja ja katin palasista, virranjakajaan ja tulppiin löytyy selityksiä... Jos joku muistaa ko ongelman niin kiitos jos jaksaa kerrata vielä asiaa julkisesti. Ennen kuin alan vaihdella virranjakajaa, tulppia-johtoja yms puuhastelua ilman tietoa...
Muista myös pollttoainesuodatin.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Nyt ajeltu taas tyytyväisenä reilu viikko :D Öljyt+suodatin ja se bensansuodatin vaihdettu tänään... Kattoo nyt kuinka pitkään pääsee oireitta.. Ongelmahan oli lyhytaikainen ja katosi auton sammuttamalla.. .

Talvenhan se sit lopulta lykkäs :x
Kesää jo odotellessa...
Sakemannicäbi
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Niin ja kun tökki jälleen bensansuotimen vaihdon jälkeen, siirryttiin sytkäpuolelle: Tuplanjohdot mitattiin ja todettiin kaikin puolin ehjiksi/kelvoiksi eli ei niitä uusittu. Tulpat vaihdettiin bosch 4-kärkisiin sekä putsattiin virranjakan kansi hiilipölystä, käynti kaunistui korvakuulolta heti :D
Nykybensan kökkööntyminen kävi mielessä eli josko jumittais suutinta = kävis vajaalla.. Laitan suutinputsausainetta heti huomenna tankkiin, nyt siis käy toista päivää hyvin eikä ole tökkinyt.. Kaveri kertoi jollain tämän jo auttaneen. Ei jaksa availla ja mitata suuttimia ainakaan vielä..
Sakemannicäbi
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

hohhoijaa....

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Juu tätä taas..

Litkuja laitettu tankkiin ja kovien pakkasten tullen ei tökkinyt kunnes taas tänään :? Vaiva ei sammuta autoa, mutta sammutuksen jälkeen toimii paremmin. Ikäänkuin joku tukos iskisi ja kun se menee ohi niin taas mennään iloisesti! Onko joku pesettänyt suuttimia? Kokemuksia?
Konehuoneen pesin kunnolla, siitä hyötynä vain puhtaampi näkymä pellin alle. Ei tullut edes niitä peloteltuja kosteushäiriöitä pesusta.

Tulipa mieleen sekin että kannattaako/voiko tästä -91stä lukea vikakoodit, veholla vai miten..?
Sakemannicäbi
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

romu kirjoitti:Muistelen.. Oliko jollakin jäätymisvaivaa ilmamassamittarin mekanismissa?

Vaikkuttaisi sellaiselta että passaisi tähän tapaukseen. Vettä polttoaineen seassa? Auto on seisonut pitkään, ei mikään kumma. :roll:
Mulla oli joskus ongelmia pakkasen takia (kovilla pakkasilla) ja oireet olivat sammuminen lähellä tyhjäkäyntiä.
Syy siihen on löytynyt.

Huohotin hyöryt jäädytti määränjakajan läppän päälle pienen n.1mm kerroksen jäätä ja sen takia sammui pienillä kierroksilla.
Toisin sanoen tukehtui pensaan.
Se jää tahtoo jättää sitä määränjakajaa hivenen "auki".
No nyt kovilla pakkasilla olen koko huohotinputken ottanut ihan suosiolla pois siitä ilmanputsarilta ja ei ole sen koommin ollut mitään ongelmia.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Moro taas. Kävin pelastamassa tuossa tunti sitten 190E:n omistajan pulasta.
Startatessa hyrähteli, ei jäänyt käyntiin.
Avasin ilmanputsarin ja painelin ilmamäärämittarin lautasta, ei apua.
Seuraavaksi painoin lautasen alas asti, PRÄMMM..

Taisi olla mekanismissa jäätä. Silmämääräisesti sitä ei kuitenkaan näkynyt missään. :roll:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Vai niin... Eilen taas tökkäs hetken, mut painoin kick-downia ja kierrokset heräs hetken päästä ja sitten taas mentiin ja on menty tänäänkin :D
Sakemannicäbi
carlssonc35
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:45
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja carlssonc35 »

Voisko mitenkään olla paskaa määräjakajassa, kun mullaki 103:nen pyörii ja hyrrää niin nätisti kylmänä, mutta jotenkin sopivasti lämmetessään joku helv... paska tukkii systeemin, ei anna ottaa kiekkoja ja pyöriminen on muutenkin niin vaivalloista :evil: En tiedä per.........
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

carlssonc35 kirjoitti:Voisko mitenkään olla paskaa määräjakajassa, kun mullaki 103:nen pyörii ja hyrrää niin nätisti kylmänä, mutta jotenkin sopivasti lämmetessään joku helv... paska tukkii systeemin, ei anna ottaa kiekkoja ja pyöriminen on muutenkin niin vaivalloista :evil: En tiedä per.........
Seokset säätöön asiantuntevassa paikassa.
Säätö suoritetaan Kat.-malleissa muulla tavoin kuin on totuttu. Tämä näyttää tuottavan vaikeuksia monille huoltomiehille..
Katittoman säätö onnistuu sitten aivan perinteisillä menetelmillä, pakokaasutesteri- ruuvin kääntö, jne.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

Itselläni oli ainakin jotain paskaa jossain päin bensalinjaa. Auto on siis w201 2.6E kat -87. Itse tein seuraavan tempun:

1. Bensan tuloletku irti määräjakajasta ja tankinkorkki auki.
2. Kompressorilla ilmaa noin 6-7 bar paineella määräjakajaan samalla painellen ilmamäärämittaria käsin alas ja päästäen taas ylös.

näin ilma kiertää koko bensalinjan. Itselläni oli ongelma että kun autolla oli ajettu vähän pidempään noin 30 minuuttia ei enää ottanut täyttä tehoa millään. Ensiksi kierokset jäin johonkin 4500 kohdalle ja jos jatkoi ajoa niin sitten 3000 kohdalle ja lopuksi ei vastannut kaasuun enää ollenkaan ja auto sammui. jos odotteli n 5 minuuttia taas toimi vähän aikaa mutta sitten taas sama tarina.

Tämän tempun jälkeen ei ole ollut mitään kakistelua ja kierrokset menee tappiin asti joka vaihteella. lukuunottamatta viitosvaihdetta.
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Melkeimpä voisin 80%:n varmuudella siirtyä tutkimaan ECUa (einsprizung
controllen unit). Haepa haulla ECU tms. Oli itsellä joskus samantyylistä vikaa w126 kanssa.
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
carlssonc35
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:45
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja carlssonc35 »

Mulla ei tunnu seoksetkaan muuttuvan kun siitä määräjakajasta säätelee, ruuvi tapissaan eikä silti tunnu soppa riittävän (siis lämpimänä) Että jotain ihmettä siellä on..... :evil:
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Noi kakistelut hävis ku pakkasetkin poistui. Nyt ollu pientä onnahtelua jarrua vastaan valoissa seisten. Ostin pyörijän, kannen ja tulpanjohdot, Brem-merkkiset, made in Germany tietty :wink: Mahtaako Bremit olla ihan ok...? Vehosta en edes viitsinyt hintoja kysellä.. Johdot makso 100€ tarviketuonnis ku motonet kintsupiuhat(?) olis ollu 69,90€
Sakemannicäbi
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

biglimited kirjoitti:Ostin pyörijän, kannen ja tulpanjohdot, Brem-merkkiset, made in Germany tietty :wink: Mahtaako Bremit olla ihan ok...? Vehosta en edes viitsinyt hintoja kysellä.. Johdot makso 100€ tarviketuonnis ku motonet kintsupiuhat(?) olis ollu 69,90€
Motonetti myi ainakin vuosi sitten bremin piuhasatsia tuolla hintaa.
Johdoissa tuo merkki lienee ok.
Bremin kansi ja pyörijä oli vaihtokunnossa 2v jälkeen :?
Laitoin boschit nyt, jos ne kestäis pikkasen pitempään...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

carlssonc35 kirjoitti:Mulla ei tunnu seoksetkaan muuttuvan kun siitä määräjakajasta säätelee, ruuvi tapissaan eikä silti tunnu soppa riittävän (siis lämpimänä) Että jotain ihmettä siellä on..... :evil:
Eli seokset ei muutu kun siitä seosruuvista säätää :?:

Voisko olla että se seosruuvi ei kohtaa sitä ns, seosruuvi itseään :?:
Sitä seosruuvia pitää painaa jonkun verran ennenkun se ottaa itse siihen seosruuviin kiinni.

Ja kun sitä painetaan ja sit säädetään niin sit pitää antaa jonkun aikaa seoksien tasaantua.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

No niin, johdot ja sytkäosat vaihdettu (Brem) ja nyt käy vihdoinkin kuin UNELMA Kuva
oli muuten yx johto poikki, mut hyppykipinän voimin silti jaksoi käydä kaikilla...
Ei muuta kuin päästömittaus+säätö ja leimalle!
Sakemannicäbi
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Manu300cea24 kirjoitti:
carlssonc35 kirjoitti:Mulla ei tunnu seoksetkaan muuttuvan kun siitä määräjakajasta säätelee, ruuvi tapissaan eikä silti tunnu soppa riittävän (siis lämpimänä) Että jotain ihmettä siellä on..... :evil:
Eli seokset ei muutu kun siitä seosruuvista säätää :?:

Voisko olla että se seosruuvi ei kohtaa sitä ns, seosruuvi itseään :?:
Sitä seosruuvia pitää painaa jonkun verran ennenkun se ottaa itse siihen seosruuviin kiinni.

Ja kun sitä painetaan ja sit säädetään niin sit pitää antaa jonkun aikaa seoksien tasaantua.
Pitäytyisin ruuvin kääntelystä kat.-malleissa kokonaan.
Katittomassa analysaattorin kanssa onnistuu, mutta silloinkin olisi hyödyllisempää korjata syy eikä seuraus. Eli ilmavuodot ym. ensiksi etsintään.
Ilman mittareita ruuvailu on harmien hankkimista. :evil:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

No niin, katsastus takana ja läpi meni päästöineen kaikkineen (jopa noilla takavaloilla!) ja vielä kehujen kera Kuva
Sakemannicäbi
Vastaa Viestiin