W123 240D -84 käyttökunnostus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
siimapyörä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 22.12.2006 20:32
Paikkakunta: HML

W123 240D -84 käyttökunnostus

Viesti Kirjoittaja siimapyörä »

Ajatelin että kai sitä voisi jonkinlaisen projektisepustuksen tuosta kirjoittaa. Hankin kyseisen Mersun viikko sitten, kaupat syntyivät pimeässä ja kotimatkalla Jyväskylästä ehti ajatella, että kuinkahan syvälle paskaan kädet tällä kertaa upposivat.Suht edukas peli kuitenkin oli ja leimaa vuosi jäljellä, joten kyllä rahat kai huonomminkin olisi voinut käyttää. Mese toimi kotimatkalla hyvin, ainoastaan pakosarjan tai -putken lähdön tiiviste supattaa täyskaasutilanteissa.

Kävin montulla katsastamassa pohjaa, ja ihmeiden aika, se oli kaikin puolin ehjä. Meisseliä en saanut läpi mistään yrityksestä huolimatta. Ko. auto on oleillut koko ikänsä Oulussa, ja sitä on ilmeisesti toistuvasti suojattu. Myös ovet ja helmakotelot olivat paksussa suojaaineessa ja ihan kohtuullisessa kunnossa. Ulkopelleissä on sitten sellaista pientä röhelmää ympäriinsä, joka ei varsinaisesti istu auton valkoiseen väriin. Aloin nyt viikon työmatkaliikennöinin jälkeen purkaa puskureita, listoja ym. jotta hiekkapuhaltelu ja pohjamaalaus voi alkaa. Tuulilasin vierestä, listan ruuvinreiän ympäriltä löytyi aika pahannäköinen paise. Tuulilasi on halki, että samalla kun sitä vaihtaa niin voisi hoonata myös ikkunanpielen kunnolla. Onko muuten Venetmäen lasihinnat kohtuulisia? Onko listojen kiiinnitystappien ostopaikkana KL-liike? Saako W 123:een vielä listoja uutena? Kuskin takakaari on vaihtokunnossa ja pitää nyt vielä tutkia takapyörän kotelot että löytyisikö kuitenkin jotain pientä. Autossa on takanakin sisälokarit, mutta vielä on hämärän peitossa onko niistä ollut varsinaisesti hyötyä.

Autolla on ajettu vähän päälle puoli miltsiä, joten kilometrejähän sillä vielä riittää. Kone tuntui perstuntumalta suht rivakalta, ainakin jos kakssataseen vertaa. Takana näkyi olevan melko tuoreet iskarit, ja jouset näyttävät ryhdistä päätellen olevan järjissään. Mitään kolahduksia ei vaihtaessa kuulu, ja vanhaan mersuuni verratessa tästä puuttuu se rauhoittava perän ujellus. Tekniikkapuolen märkä unelma olisi 5-lovinen laatikko, mutta jää varmaan unelmaksi. Pitää sitten miettiä harvempaa perää, koska mielessä siintelee kanuunankuularallimaiset Grand Touring pyrähdykset esim. Jäämeren rannalle. Tuo vakiovälitys tuntuu vähän lyhyeltä kovempia keskituntinopeuksia varten. Voisin yrittää liittää projektikuvia, mutta se voi jäädä yritykseksi.
ex w123 200d, siitä lähtien pelkkää alamäkeä.
w123 240d -84, kyllä on mukavaa taas.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3563
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W123 240D -84 käyttökunnostus

Viesti Kirjoittaja jackie »

siimapyörä kirjoitti:Onko muuten Venetmäen lasihinnat kohtuulisia?

Saako W 123:een vielä listoja uutena?

Voisin yrittää liittää projektikuvia, mutta se voi jäädä yritykseksi.
Terve ja lykkyä projektiin! Löytyiskö vaikkapa nettiauton myynti-ilmotusta, ni nähtäis projektin lähtökohta?

123:n tuulilasin saa noin 100€:lla uutena ja asennettuna, joten tuskin kannattaa purkaamolta lasia hakea. (Pari vuotta sitten tainnu hintaa kysyä. Soita ja pyyä tarjous parista eri lasiliikkeestä.)

Eiköhän noita listoja uusinakin saa, mutta purkaamoilta ja tän foorumin "myydään osia" palstalta saatat saada edullisesti uuden veroisia listoja.

Projektikuvia on helppo laittaa:
http://imageshack.us/
selaa -> host it! -> Thumbnail for forums (1)
Tuo viimesin vaihtoehto siksi, että siinä tulee tänne foorumille vain pieni esikatselukuva, mikä nopeuttaa foorumin luettavuutta. Kopioit siis sen linkin tänne laittamaasi teksitiin. Kannattaa kokeilla tuolla harjoittelufoorumilla.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
siimapyörä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 22.12.2006 20:32
Paikkakunta: HML

re:

Viesti Kirjoittaja siimapyörä »

Nettiautosta sitä ei enää löytynyt, mutta napsin kuvia seuraavana projekti-iltana. Kiitoksia ohjeista, eiköhän noilla saada kuvia näkyviin. Takapuskuri istuu varsin tiukassa ts. mutterit ovat ryydyksissä. Pääseekö noihin takapuskurin kiinnityspultteihin käsiksi takarontin puolelta, sieltä kotelon kautta? Muuten menee rälläköinniksi.
ex w123 200d, siitä lähtien pelkkää alamäkeä.
w123 240d -84, kyllä on mukavaa taas.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: re:

Viesti Kirjoittaja Heavy »

siimapyörä kirjoitti:Takapuskuri istuu varsin tiukassa ts. mutterit ovat ryydyksissä. Pääseekö noihin takapuskurin kiinnityspultteihin käsiksi takarontin puolelta, sieltä kotelon kautta? Muuten menee rälläköinniksi.
Koitappa laittaa reilusti ruosteenirrotusöljyä ja vääntää jollakin pitkällä varrella ne mutterit auki. Joskus ovat olleet lujassa, mutta ovat ne aina auenneet. Se takapuskurihan on kahdella mutterilla kiinni W123:ssa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
siimapyörä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 22.12.2006 20:32
Paikkakunta: HML

re

Viesti Kirjoittaja siimapyörä »

No niin,

takapuskuri on irti ja kuvat on otettu. Kyllä puskurin kiinnityskorvat rälläkkää saivat, muttereista lähti ensin kulmat ja sitten meni hermot. Ei auttanut ruosteenirroitin vaikka sai muhia muutaman päivän.
No, se puskuri menee luultavasti vaihtoon koska lähempi tarkastelu osoitti sen olevan aika mutkalla.

Tässä nyt kuva lähtökohdasta:
Kuva

Vähän heikosta kulmasta mutta talli on pieni ja ulkona taas pimeää. Laitan lisää kuvia pahemmista ruostepaikoista paremmalla ajalla. Huomisella soittelen peltisepältä ajan takakaaren vaihtoon ja yritän irrotella listoja hellävaraisesti. Konepellin etureunassa on sellainen syöpymä, että melkein helpomalla pääsee hyvän b-osan kanssa. Tässähän pitää kohta alkaa varaosa-auton ostoon.
ex w123 200d, siitä lähtien pelkkää alamäkeä.
w123 240d -84, kyllä on mukavaa taas.
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Re: W123 240D -84 käyttökunnostus

Viesti Kirjoittaja yttewi »

jackie kirjoitti:
siimapyörä kirjoitti:Onko muuten Venetmäen lasihinnat kohtuulisia?

Saako W 123:een vielä listoja uutena?

Voisin yrittää liittää projektikuvia, mutta se voi jäädä yritykseksi.
Terve ja lykkyä projektiin! Löytyiskö vaikkapa nettiauton myynti-ilmotusta, ni nähtäis projektin lähtökohta?

123:n tuulilasin saa noin 100€:lla uutena ja asennettuna, joten tuskin kannattaa purkaamolta lasia hakea. (Pari vuotta sitten tainnu hintaa kysyä. Soita ja pyyä tarjous parista eri lasiliikkeestä.)
.
Juurikin näin tuon lasin osalta vähän reilulla satasella pitäis kirkas lasi saada ja muutaman kympin kalliimpi on 2-sävyinen.Tiivistettä kannattaa katella myös "sillä silmällä" jos pykinyt niin uusi tiiviste on jossain viidenkympin nurkilla
W124 300D aut -89
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3563
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: re:

Viesti Kirjoittaja jackie »

siimapyörä kirjoitti:Nettiautosta sitä ei enää löytynyt
Pistäpä nettiautosta "tarkka haku" ja "tila" kohtaan "myyty". Sitte speksit kohilleen ni pitäis löytymän.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
siimapyörä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 22.12.2006 20:32
Paikkakunta: HML

re

Viesti Kirjoittaja siimapyörä »

Löytyihän se. http://www.nettiautp.com/1023685
Siellä on sivuprofiilia, ja ehjemmältä puolelta.

Helkkari, ei linkitys ota onnistuakseen.
ex w123 200d, siitä lähtien pelkkää alamäkeä.
w123 240d -84, kyllä on mukavaa taas.
Vastaa Viestiin