Muutama kysymys W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Muutama kysymys W124

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Eli "uuden" mersun omistajana olisi muutama kysymys.

-Ulkolämpötilamittari näyttää koko ajan -38 astetta. Välillä näyttö menee pimeäksi kokonaan, ja taas tulee sama -38 näkyviin. Missä vika?

-Valojen toiminta ihmetyttää. Sumuvalot (etu) toimivat parkit päällä, mutta kun kääntää ajovaloille, ne sammuvat. Sama homma, vaikka katkaisijan vetää taakse asti ja takasumarikin palaa; sumarit sammuvat kun ajovalot käännetään päälle. VIN dekooreri antaa tälläisen varusteen:
"special lamp switching - daytime running lamps (с 01.04.1985)
special light wiring for Norway and Sweden " (auto on tuotu ruotsista)

-Autossa pitäisi olla sähköantenni? VIN-dekooreri kertoo näin: "mechanically operated antenna and front loudspeaker - without radio set (с 01.10.1989)" Keskikonsolissa on mielestäni antennin lasku/nostokytkin, se on peilinsäädön vieressä. Vai onko joku muu? Antenni tuntuu olevan jumissa eikä sitä saa vedettyä ulos.

-Pitäisikö takaniskatukien lukittua yläasentoon, kun ne nostaa kädellä paikalleen? Eivät lukitu, vaan laskeutuvat takaisin. Vai pitääkö auton olla käynnissä kun ko. operaatio tehdään?

Pakko mainita, että kyllähän tuo "hieman" haiskahtaa autolta viiden tojotan jälkeen :shock: 2 omistajaa ruotsissa ja 212tkm tuntuvat pitävän kutinsa.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muutama kysymys W124

Viesti Kirjoittaja felmit »

jumetsap kirjoitti:-Ulkolämpötilamittari näyttää koko ajan -38 astetta. Välillä näyttö menee pimeäksi kokonaan, ja taas tulee sama -38 näkyviin. Missä vika?
Anturin vaihto
jumetsap kirjoitti:-Autossa pitäisi olla sähköantenni? VIN-dekooreri kertoo näin: "mechanically operated antenna and front loudspeaker - without radio set (с 01.10.1989)" Keskikonsolissa on mielestäni antennin lasku/nostokytkin, se on peilinsäädön vieressä. Vai onko joku muu? Antenni tuntuu olevan jumissa eikä sitä saa vedettyä ulos.
Ruodon saa vaihdettua, myydään erikseen
jumetsap kirjoitti:-Pitäisikö takaniskatukien lukittua yläasentoon, kun ne nostaa kädellä paikalleen? Eivät lukitu, vaan laskeutuvat takaisin. Vai pitääkö auton olla käynnissä kun ko. operaatio tehdään?
Kyllä, eikä auton tarvitse olla käynnissä
autodidakti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

1) Mitä ilmeisimmin mittarin anturi on entinen. Se sijaitsee eturekisterikilven takana.

2) Onko autossa ajovaloautomatiikka? Toimiiko se normaalisti?

3) Tuo koodi tarkoittaa mekaanista antennia ja etukaiuttimia ilman radiota. Peilinsäädön vieressä oleva kytkin on etu- ja takakaiuttimien potentiometri ("fader").

4) Takaniskatukien lukitus tapahtuu ilmanpaineella. Saattaa vaatia moottorin käynnissä olon, en ole ehtinyt itsekään kokeilemaan (takaniskatuellinen auto ollut vasta 2 vkoa :-) ).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Kiitoksia vastauksista.

Autossa ei ole ajovaloautomatiikkaa (tai sitten se ei toimi) eli valot pitää laittaa erikseen päälle.

Jep, sehän se katkaisija on eli fader. Mietinkin miksi takakajareista kuului niin hiljaa. :lol:

Noi takaniskatuet on muuten aivan ehdottomat, takana on helkkarin tympeä matkustaa ilman noita (tossa kaasarivehkeessä ei moisia ole).
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

omassani takaniskatukien vapauttaminen, (esim. remontissa, kun auto on jo seissyt hetken) vaatii auton käynissä olon hetken aikaa, ennenkuin takaniskatuet klopsahtaa alas.
Remontin jälkeen voit vain nykäistä ne pystyy ja ne salpautuu. Joskus meinaa vähän ottaa päähän, kun jotain puuhaa siellä ja nostaa liian ylös, pitää taas välillä käydä nykii autoo käyntiin.

Voithan kokeilla niitä nykiä pystyyn myös käynnissä ollessa, eihän siitä mitään haittaa ole. Mutta epäilempä, että lukitusvivut eivät ole nyt oikeassa asennossa :?
autodidakti
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

Toi anturi on veholla halvempi entä Kl:ssä.Veholla 55e kl:ssä se on yli 70e.
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Sumuvalosi pelaavat normaalisti, ovat kytketty silloisten Ruotsin säädösten mukaisesti, eli sumarit saa toimia vain parkkien kanssa. Taisipa olla Suomessakin tuommoinen vaihe joskus isonvihan aikoihin.
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Milläs tuon kytkennän saisi muutettua "normaaliksi"? Vaikka sinänsä sama vaikka eivät toimikaan.

No ohhoh, olipas anturilla hintaa. Pitää sitten veholta käydä hakemassa jos on halvempi.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Niin, turhathan nuo sumarit on, omasta mielestäni taitavat suurimpia munauksia koko korimallissa..Siis jos ajatellaan sitä käyttötarkoitusta, jota varten sumuvalot on keksitty. Käyväthän nuo toisaalta varavaloina, jos puolikkaat kyrvähtää :lol: Olisipa hauska tietää sen suunnittelijan perusteet, joka keksi sijoittaa sumuvalot tuollaiselle korkeudelle. Tai miksi ihmeessä etusumuvalot saavat toimia ilman takasumaria, muttei toisinpäin :roll:

Ei hitto, rupesin kuvittelemaan 124:n, jossa on sumuvalojen verran kapeammat umpiot ja jotkut korinväriset peltilääpyskät siinä maskin molemmin puolin :shock: Enpä valita enää...
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Paras jos löytäisi ne lisäpitkien heijastimet + uudet lasit, niin noista olisi jotain hyötyäkin.

Vähän kyllä erikoinen laki jos sumarit eivät saa toimia ajovalojen kanssa, mutta ei liene niitä naapurimaamme suurimpia ihmeellisyyksiä :lol:
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Niin tuota lakia tuskin enää on, korjatkoon enemmän ruottalaiset ku mä..Mulla nimittäin on samanmoinen tapaus, ´90 ja naapurista tuotu joskus v.2000. Hei hetkinen, onhan se vielä tuolla tallissa?? :lol:

Mulla muuten on sellanen valoautomatiikka tossa, jotta pelkät etuvalot palaa. Uskottelin ittelleni, että tuo "daytime running lamps...blaablaa" tarkottas sitä. Ei oo viittiny ottaa selvää :oops: Mut sulla ei siis syty valot ilman vaokatkaisijan rassausta?
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Jep, ei syty valot jollei itse laita katkaisijasta. Pitäiskö muuten takakontin + hanskalokeronkin valot syttyä kun auto ei ole käynnissä? Eipä syty kumpikaan.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Takaniskatukien lukituksen AVAUS toimii alipaineella. Yläasentoon lukitus ei vaadi alipainetta taikka auton käynnissä oloa.

Reipas nykäys vain lukkoa vasten niin tuet lukittuu ylös.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

:arrow:
Viimeksi muokannut Esa H., La 06.01.2007 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Hanskalokeron valon syttyminen vaatii ainakin mulla virran päällä olon (autossa, ei mussa, näsäviisaat..), takapaksin valo tietty toimii ilmankin. Onkos muilla tuon hansikaslokeron kanssa samoin?
Avatar
JUKE65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 13.12.2006 00:05
Paikkakunta: OULUN SEUTU

anturi

Viesti Kirjoittaja JUKE65 »

Jos kolvi pysyy kädessä on halvempi ku vaihtaa pelkän anturin johdon nokkaan.Hae 3kilo-ohmin suojattu NTC-vastus esim:yleiselektroniikasta tahi vastaavasta ja vaihda alkuperäisen tilalle.Maksaa 5-7e. :P
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

MH_W124 kirjoitti:Hanskalokeron valon syttyminen vaatii ainakin mulla virran päällä olon (autossa, ei mussa, näsäviisaat..), takapaksin valo tietty toimii ilmankin. Onkos muilla tuon hansikaslokeron kanssa samoin?
Juuri näin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Timo L. kirjoitti:
MH_W124 kirjoitti:Hanskalokeron valon syttyminen vaatii ainakin mulla virran päällä olon (autossa, ei mussa, näsäviisaat..), takapaksin valo tietty toimii ilmankin. Onkos muilla tuon hansikaslokeron kanssa samoin?
Juuri näin.
Täytyi käydä tallissa tarkistamassa asia..
Ja poistaa tuo edellinen väitteeni. Eli se hanskalokeron valo ei toimi vasta kuin virta-avain on käännetty ns. "jeejee" asentoon. Siis siihen, jossa joissain vehkeissä radio saa virran. Muunmuassa tupakansytytinhän toimii myös vasta tuolloin. Huomattu näitä kännykkälatureita käytettäessä..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

[quote="jumetsap"]Paras jos löytäisi ne lisäpitkien heijastimet + uudet lasit, niin noista olisi jotain hyötyäkin.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että silloin ne vasta sumareista kyllä tulee täysin tarpeettomat. Kas kun mulla oli ostohetkellä juuri ne sellaiset lasit etuvaloissa, että sumareista tuli mukamas lisäpitkät. Onko ne sitten lisäpitkät, kun 5 - 10m:n päähän auton keulasta syntyi niin kirkas "valolaikku", että lumetkin suunnilleen suli tiestä...? Tiedä häntä, mutta minä en ainakaan ensimmäisen kokeilukerran jälkeen moisia päälle laittanut. Hellan oikeat lisäpitkät paaaljon paremmat...

Tosin, enpä kyllä ole lasienvaihdon jälkeen sumareitakaan juuri käytellyt, turhanpäiväinen keksintö Suomen oloihin koko sumuvalo :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Eikös niissä ole säätömahdollisuutta??? Kyllä sumuvalot mulla ainakin voi säätää näyttämään mieleiselle korkeudelle (W201) Ja luulenpa että 124:ssa kans! Tai mä kyllä mistään mitään käsitä...

Tottahan jotku Hellan ämpärit tuhannen vatin hehkuilla paremmat on! Ulkonäöstä jollain isoilla lisävaloilla voi olla ainakin kahta mieltä. Kysymyshän kuuluukin, että kuinka paljon valoa oikeasti tarvii? Jos ei kovin kauheasti, niin lisäpitkät vakiosumareitten tilalle kuulostais kyllä mielenkiintoiselta...
Saakos 201:een näitä heijastimia ja laseja?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Studis1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 26.07.2006 11:38
Paikkakunta: Tornio

Sumuvaloista...

Viesti Kirjoittaja Studis1 »

Itselläni oli sama homma ton ex 124:sen summarien kanssa,etsin sulakerasiasta summarien sulakkeen ja otin viereisestä sulakkeesta johdolla jompin johon tuli virta ku käänsi parkit ja ajovalot päälle,niin jopas alkoi pelaan just niin kun katkasian pitääkin.Se kato katkoo virran kun kääntää ajovaloille.Oli ruotsin tuonti tuo mun ex 124:nen.
[b]W210 Avantgarde E230 -97[/b] Nissan Sunny B11 -86 Volvo Pv 544G Special -66 EX. W124 200B -90
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

MH_W124 kirjoitti:Tai miksi ihmeessä etusumuvalot saavat toimia ilman takasumaria, muttei toisinpäin :roll:
Jos näkyvyys ei ole niin huono, että etusumuvaloja ei tunne tarvitsevansa, niin takasumuvalo nyt ainakin on silloin jo aivan täysin turha. Taas eilen Riihimäeltä Tampereelle tullessa ihmettelin, mitä ihmettä niillä ihmisillä, jotka laittavat pienessä sumussa takasumuvalon päälle, liikkuu päässä. Jos itsellä ei ole mitään ongelmaa havaita edellä olevan auton normaaleja takavaloja kilometrin päästä, niin tuskin oman auton takana tulevillakaan on mitään ongelmia havaita omaa autoa. Tämähän on tärkein kriteeri takasumuvalon käyttöön. Jos itsellä on ongelmia nähdä edellä ajavia, kannattaa takasumuvalo kytkeä. Tässä vaiheessa on kyllä varmasti vaikea jo itse nähdä eteenpäin ja etusumuvalotkin on tullut kytkettyä jo hieman aikaisemmassa vaiheessa.

Ainakin 123:ssa nuo sumuvalot näyttävät yllättävänkin hyvin, vaikka onkin asennettu tuolla tavalla aivan järjettömälle korkeudelle.
W123 280TE -79
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Lapissa on irtonaista pakkaslunta, edellä ajavasta autosta ei näe muuta, kuin valkoisen pölypilven ja silti on helppo nähdä eteenpäin :D :D :D
Sama tilanne, joskus täällä etelämpänä rekan perässä.

Takasumuvalon käyttöön on tosiaan hyvä periaate, jos et näe edellä ajavien takavaloja (ja autoja on) käytä silloin.

Tilastoni: Todella vähällä käytöllä silloin. Pari kertaa vuodessa kovalla vesisateella moottoritien ohituskaistalla
autodidakti
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

MH_W124 kirjoitti:Niin, turhathan nuo sumarit on, omasta mielestäni taitavat suurimpia munauksia koko korimallissa..Siis jos ajatellaan sitä käyttötarkoitusta, jota varten sumuvalot on keksitty. Käyväthän nuo toisaalta varavaloina, jos puolikkaat kyrvähtää :lol: Olisipa hauska tietää sen suunnittelijan perusteet, joka keksi sijoittaa sumuvalot tuollaiselle korkeudelle. Tai miksi ihmeessä etusumuvalot saavat toimia ilman takasumaria, muttei toisinpäin :roll:

Ei hitto, rupesin kuvittelemaan 124:n, jossa on sumuvalojen verran kapeammat umpiot ja jotkut korinväriset peltilääpyskät siinä maskin molemmin puolin :shock: Enpä valita enää...
Hups!
Minusta satakaksnelosen sumuvalot ovat erittäin hyvät! Näyttävät riittävästi myös penkalle, kun oikein myräkkä keli.
Vaimon autossa (VW) on alkuperäiset, joilla ei tee hevon p*skaa. Tuskin erottaa, ovatko ne päällä vai ei.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

spede10 kirjoitti: Hups!
Minusta satakaksnelosen sumuvalot ovat erittäin hyvät! Näyttävät riittävästi myös penkalle, kun oikein myräkkä keli.
Olen aivan samaa mieltä! Loistavat valot oikein suunnattuna.
1991 420 SE
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Tarttis varmaan käydä optikolla :shock: Eli kyllähän tossa pelaa valoautomatiikka eli ei tarvitse laittaa kytkimestä valoja päälle -> menevät itse. Ja mittarinvalot eivät tässä kytkennässä syty, vasta kun laittaa katkaisijasta valot päälle.

Munkin mielestä mesen sumuvalot on ihan hyvät, esim. primerassa ei huomaa eroa oli ne päällä tai ei.

Mutta lisätään kysymyksiä. Nyt kun on hyvä mahdollisuus vertailla kaasaria ja ruiskua, niin kaasari tuntuu olevan paljon hiljaisempi esim. kiihdytystilanteessa? Ruiskun käyntiääni on selvästi "raaempi" mitä kaasarin. Eikä näy puuttuvan konehuoneesta eristeitä tms.

Lisäksi vähän ihmetyttää että ruiskussa tuo economy-viisari tuntuu olevan aina vähintään puolessa välissä, kun kaasarilla menee normaalissa maantieajossa sinne vasempaan laitaan. Toisaalta kaasarimalli on vain nelivaihteinen, ja ruisku 5-vaihteinen, ja vitosen välitys on melkoisen pitkä verraten edellisiin autoihin. Ei tietysti varmaan tekisi pahaa vaihtaa ilmanputsari + tulpat.

Onko muuten mahdollista rekisteröidä tuo auto ei-vähäpäästöiseksi? Luin jostakin että jos tuontiauto 88-> eteenpäin on varustettu katilla, se rekisteröidään suomessa vähäpäästöiseksi? Tuo saksantuonti on rek.15.1.1990 eikä siinä ole mitään merkintää katista/vähäpäästöisyydestä. Ruotsintuonti on rek. 16.10.1990. Hienoa jos saisi nakata kissan pöydälle :roll:
Viimeksi muokannut jumetsap, Su 07.01.2007 15:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

No kerronpas minäkin näistä valojutskista. Mun 124 on kans tuotu Ruotsista vuosituhannen alussa ja sumarit pelaa vain parkeilla, kuten mielestäni tuleekin toimia. Ajovaloautomatiikka vissiin riisuttu pois, mutta kun auton käynnistää, niin kaikki nappuloiden valot syttyy himmeästi, kuten rekisterikilven valokin. Kun vääntää valot päälle, niin kaikki nappuloiden ja rekkarin valot kirkastuvat.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

MH_W124 kirjoitti:Ei hitto, rupesin kuvittelemaan 124:n, jossa on sumuvalojen verran kapeammat umpiot ja jotkut korinväriset peltilääpyskät siinä maskin molemmin puolin :shock: Enpä valita enää...
Itse ottaisin mieluummin siihen sumuvalojen paikalle hyvin suunnatut tehdasasennetut lisäpitkät ja sumuvalot sinne alas mihin kuuluukin.

Kun sumuvalojen ideanahan on se, että saa todella pahalla kelillä sen valon normi ajovaloja alempaa ja matalammalla ja leveämmällä keilalla, jolloin ei paista niin pahasti sumusta/lumesta/vedestä takaisin heijastuva valo silmiin ja leveä valokeila helpottaa tien reunan seuraamista. Kun sumuvalot on noin korkealla kuin 123:ssa ja 124:ssa, ei saada kuin se matalan ja leveän keilan etu. Valo heijastuisi vähemmän "vastapalloon", jos sumarit olisivat oikeaoppisesti puskurin alla. Oikein pahassa lumipöllyssä tuollaisilla hyvillä oikein sijoitetuilla sumuvaloilla näkee usein paremmin, kun tiputtaa ajovalot parkeille, kun alempaa tuleva valo ei niin pahasti heijastu takaisin.

Pitäisiköhän alkaa modifioimaan. Oma auto kun on -79, saisi siihen laittaa H4-umpiot tuplana. Eli sumuvalot pois ja toiset hooneloset tilalle ja uudet sumuvalot puskurin alle. :twisted: Jos referenssilukujen summa pysyisi alle sadan, saisi vielä tämän lisäksi laittaa lisäpitkätkin. 1980 alkaenhan nuo tuplatut lyhyet ovat kielletyt ja kaukovalojen referenssilukujen summa saa olla korkeintaan 75.
W123 280TE -79
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

pakardinen kirjoitti:
jumetsap kirjoitti:Paras jos löytäisi ne lisäpitkien heijastimet + uudet lasit, niin noista olisi jotain hyötyäkin.
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että silloin ne vasta sumareista kyllä tulee täysin tarpeettomat. Kas kun mulla oli ostohetkellä juuri ne sellaiset lasit etuvaloissa, että sumareista tuli mukamas lisäpitkät. Onko ne sitten lisäpitkät, kun 5 - 10m:n päähän auton keulasta syntyi niin kirkas "valolaikku", että lumetkin suunnilleen suli tiestä...? Tiedä häntä, mutta minä en ainakaan ensimmäisen kokeilukerran jälkeen moisia päälle laittanut. Hellan oikeat lisäpitkät paaaljon paremmat...
Lisäpitkälasit JA HEIJASTIMET löytyy näköjään Motonetistä, kun tuossa selailin. Valitettavasti ei kuitenkaan 123:een. :( Pakardisen auton edellinen omistaja lienee jättänyt ne heijastimet vaihtamatta tuohon kaukovalomallin heijastimeen.
W123 280TE -79
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Ja taas kerran: omapahan on mielipiteeni , eikä kannata ympäri puhua, sen verran itepäisiä kun ollaan :lol: Itse en ole tähän mennessä etusumuvaloista kokenut saaneeni kovin kummoista hyötyä. Eikä noita vauhdissa näillä asetuksilla viitti ruveta rassaamaankaan..Mulla noi valot on suunnattu oikein, mutta niinkuin joku edellä kirjoitti, valo tulee liian ylhäältä. Meikäläisen mielestä etusumuvalojen pitäisi sijaita niin lähellä tienpintaa, kuin mahdollista.
Vastaa Viestiin