Automaattilaatikosta vielä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Automaattilaatikosta vielä

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

Kumpikohan nyt mahtaa sitten olla parempi kun laatikko venytti vaihdettaessa 2-3. Nyt olen nostanut paineita ihan hullun lailla ja vaihto on jo aika kova, mutta silti venytystä tuntuu vielä olevan. käsittääkseni nykäisy on parempi kuin venytys, mutta ei viitsisi paljoa enää paineita nostaa kun nykäisy alkaa jo haitata.
Siis:
Onko nykäisy parempi kuin venytys ja onko pienestä venytyksestä haittaa?
Tarkoitus olisi löytää sellainen kultainen keskitie.

Kysyn nyt vielä kerran myös tätä:
Onko kellään tietoa missä voisi olla vika kun 3 ajettaessa lähtee niin kuin olisi kickdown pohjassa eli ei vaihda kakkoselle ennen kuin on kierrokset on punarajalla. Varmasti pystyn sanomaan että näin ei pitäisi olla koska se ei ole aina ollut sellainen.
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Miten vaihteen vaihto voi olla samaan aikaan kova ja "venyvä"? Mulla luistaa kans automaatti. Paineiden nosto vaikutti mulla niin, että osakaasuvaihdot on tosi kovia, mutta kaasu pohjassa ajettaessa kytkeytyvä vaihde jää aina luistamaan. Luistaminen ilmeisesti hajottaa laatikon nopeasti.[/quote]
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

MikkoH kirjoitti:Miten vaihteen vaihto voi olla samaan aikaan kova ja "venyvä"? Mulla luistaa kans automaatti. Paineiden nosto vaikutti mulla niin, että osakaasuvaihdot on tosi kovia, mutta kaasu pohjassa ajettaessa kytkeytyvä vaihde jää aina luistamaan. Luistaminen ilmeisesti hajottaa laatikon nopeasti.
[/quote]

Ensin luistaa ja kun vaihtaa niin nykäisee aika tavalla.
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
juhaoh
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

jarrutan kirjoitti:
MikkoH kirjoitti:Miten vaihteen vaihto voi olla samaan aikaan kova ja "venyvä"? Mulla luistaa kans automaatti. Paineiden nosto vaikutti mulla niin, että osakaasuvaihdot on tosi kovia, mutta kaasu pohjassa ajettaessa kytkeytyvä vaihde jää aina luistamaan. Luistaminen ilmeisesti hajottaa laatikon nopeasti.
Ensin luistaa ja kun vaihtaa niin nykäisee aika tavalla.[/quote]

Vai onko niin, että vaihtaa vai kakkoselta kolmoselle isommilla kierroksilla kuin muilla vaihdoilla varsinkin pintakaasulla eikä itse laatikko luista. Omassa vaihtaa pintakaasulla isommalle noin 2000 kierroksella, mutta kakkoselta kolmoselle 2500-2700 kierroksella, mutta ei kuitenkaan aina.
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

juhaoh kirjoitti:
jarrutan kirjoitti:
Ensin luistaa ja kun vaihtaa niin nykäisee aika tavalla.
Vai onko niin, että vaihtaa vai kakkoselta kolmoselle isommilla kierroksilla kuin muilla vaihdoilla varsinkin pintakaasulla eikä itse laatikko luista. Omassa vaihtaa pintakaasulla isommalle noin 2000 kierroksella, mutta kakkoselta kolmoselle 2500-2700 kierroksella, mutta ei kuitenkaan aina.[/quote]

Ei. Vaan laatikko luistaa.
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja JariN »

Taitaa lootas olla remontin tarpeessa.Ikävä kyllä.

Onko MikkoH: n auto diesel vai bensa?
JariN
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

JariN kirjoitti:Taitaa lootas olla remontin tarpeessa.Ikävä kyllä.

Joo sitä pelkään itsekkin. on tainnut edellinen omistaja kohdella huonosti kun kilometrejäkään ei ole kuin 260000
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja M.K »

jarrutan kirjoitti:
JariN kirjoitti:Taitaa lootas olla remontin tarpeessa.Ikävä kyllä.

Joo sitä pelkään itsekkin. on tainnut edellinen omistaja kohdella huonosti kun kilometrejäkään ei ole kuin 260000
Ja ikää 26v
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

taas

Viesti Kirjoittaja junkkri »

muuttui 1:ltä 2:lle vaihto kovaksi nykäykseksi kun ilmat jäähtyi!Kun öljyt lämpee kaikki ok.Paineita ja vaijeria on säädelty paljon (jopa Veholla) ja propleema jatkuu (nyt tehdas asetuksissa)!?
wMane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

automaatti

Viesti Kirjoittaja wMane »

Onhan noita uudempiakin laatikoita pajalle viety :D
ex: w123/240dsl manual -1980

ex: w123/300dsl automatic -1984

ex: 300dsl automatic w126 SE -1983
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Diesel. 190 2,5 orginal turbo ja 722.3 automaatti.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Jos ei sulla ole kukaan päässyt sekoittamaan alipaineputkia/ letkuja, niin se möykky joka ruiskutuspumpun kyljessä ohjailee laatikolle menevää alipainetta on sökö. Nelikulmainen alumiinilaatikko, parilla ruuvilla kiinni.
Veholla uusi jotain 130 eeroo.
Möykky päästää vaihteistolle alipainetta kaasu pohjassa, ei saisi päästää.
Voit vielä varmistua irrottamalla alipaineputken siitä murkulasta josta paineitakin sääsit, silloin laatikon pitäisi osakaasulla vaihtaa kuin löisi lapiolla selkään, täydellä kaasulla ei pitäisi luistaa.
JariN
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Voit vielä varmistua irrottamalla alipaineputken siitä murkulasta josta paineitakin sääsit, silloin laatikon pitäisi osakaasulla vaihtaa kuin löisi lapiolla selkään, täydellä kaasulla ei pitäisi luistaa.
Mua hakataan lapiolla kokoajan normaaliajossa :? . Laatikko on vahvistuksen tarpeessa, ku koneen vääntömomentti on nykyään kaikkea muuta ku vakio. Täytyy kuitenkin tarkistaa noi alipaineletkut. Muistaakseni niitä ei voi väärinpäin laittaa: putkien muhviosat on erimuotoiset. Olin katsovinani, että alumiinilaatikon ruuvit on sinetöity pumpun virityksen yhteydessä. Keltaset maaliläiskät oli säätöruuvien päällä.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Jos nyt puhutaan samasta aluminilaatikosta niin sillä ei ole pumpun ruuvaamisen/toiminnan kanssa mitään tekemistä, manuaaliaskilla olevassa ei ole koko toosaa. Eli voit huoletta sen vaihtaa.On sen ruuveja sitten maalailtu miten paljon tahansa.

Ko. murkulan viallisuuden tähden on tehty vaihteistoremontteja merkkiliikettä myöten, jotenkin noloa korjata laatikko turhaan....

Eli jos irrotat sen ko. murkulasta laatikon alipainemodulaattorille (se pyöreä osa vasemmalla puolella laatikkoa josta säädit paineita)menevän putken ja sen ollessa irti laatikko ei täydellä kaasulla vaihtaessa luista, niin ko. alumiinilaatikko on sökö.
Kun modulaattorille ei mene alipainetta niin laatikossa on täysi paine.
JariN
petska
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja petska »

MikkoH kirjoitti:
Diesel. 190 2,5 orginal turbo ja 722.3 automaatti.
oletko vaihtanut 722.3 lootan orkkis turbossa on 722.4...ja kannattaa tarkistaa ettei ole jossain alipaine vuoto ja alipaineet hukassa minulla oli sivuvillkua asentaessa auton maahan tuonut henkilö porannut suojan sisässä olevaan alipaine säiliöön reijän... :lol:

722.4 antautuu kyllä aika helposti....
Itse tein ja säästin
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

oletko vaihtanut 722.3 lootan orkkis turbossa on 722.4
Olen vaihtanut. Toi 722.3 on 300tdt:n laatikko. Toivoin, että isompi laatikko ois vakiona kestäny virityksen :oops: . Vahvistamalla tosta saa kuitenkin tosi hyvän.
Vastaa Viestiin