Mätää abseissa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kt9228
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 05.05.2003 12:18
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Mätää abseissa.

Viesti Kirjoittaja kt9228 »

Miksi 124 koppasen 300 d mersun abs jarrut juristavat vastaan vaikka rengas ei varmasti luista. Lisäksi joskus syttyy abs:n merkkivalo jonka saa sammumaan auton sammuttamalla. Tällöin abs ei toimi ollenkaan, eli renkaat menevät kunnolla lukkoon rajummin jarruttaessa. Mistä kannattas etsiä vikaa?
Pasi + 300d -90 ja 200d -87 ja runsaslukuinen määrä 2-pyöräisiä! :lol:
-verovirkamies on jumalasi, älä pidä muita jumalia-
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

ABSsät

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Itellä oli W201:ssä etupyörien abs-antureiden johdot menneet poikki vanhuuttaan suojakuoren alta. Aina välillä abs:t toimi oikein, mutta kun johto liikahti sopivasti, alkoivat jarrut jurisemaan. Vaihdoin vain uudet johdot antureilta konehuoneen puolelle. Nyt ovat jarrut taas pelaneet.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Todennäköisesti vika on antureissa, 15 vuodessa niihin menee vettä ja likaa ja kun ottaa huomioon että siinä anturissa on 3 kilometriä jotain ohutta kuparijohtoa niin helpostihan ne menevät paskaksi. Uudet anturit maksavat jotain 130 euroa kappale.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Putsaaminen auttaa monessa tapauksessa ainakin hetkellisesti.
300CE:ssä loppui ABS-temppuilu jarrupalojen ja levyjen vaihdon jälkeen hetkeksi. Kun asennuksessa käytetty kuparitahna levisi ajossa, alkoi ABSit taas oireilla. Kuparitahnan poisto ja kitinänvaimennuslevyt käyttöön -> ei enää ongelmia.
Siis jos anturi ei ole kaput, niin vika johtuu todennäköisesti pienistä metallipartikkeleista + muusta skeidasta, jota lähtee paloista ja levyistä.
Alle sulavia tarvikepaloja ei siis kannata välttämättä käyttää, vaan panostaa pari €uroa enemmän alkuperäislaatuun.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pasi M. kirjoitti:Alle sulavia tarvikepaloja ei siis kannata välttämättä käyttää, vaan panostaa pari €uroa enemmän alkuperäislaatuun.
Heh, eikä Motonetin timantinkovia palojakaan kannata harkita, syövät varmaan kahdet levyt sinä aikana kun yhdet palat kuluvat... Ja se kitinä, aaaargh!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Joo, anturien putsaus voi auttaa hyvinkin.
Nimimerkillä "itse samaa kokenut". Omassa -89 autossa oli ainakin nuo "haistokolot" niin täynnä kuraa ja kaikenlaista möhnää, että ihmettelen absien toimineen siististi edes siihen asti.
Vaikuttaisi siltä, että apu tosiaan on hetkellinen kyllä. Itsellä nuo putsattiin joskus huhtikuussa, ja tänä aamuna auto taas jurautteli taatusti kuivalla pinnalla. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1315
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

abs

Viesti Kirjoittaja Ari »

Itsekin laitoin jokin aika sitten kyselyä samasta aiheesta,huomattavasti laihemmin tuloksin.
No.nytpä on jotain sanottavaa minullakin.
Todennäköisesti selviät putsaamalla tai anturin, pari uusimalla,mutta henkisesti kannattaa ehkä valmistautua isompaankin rahanmenoon.

Nimittäin juuri aamulla maksoin sähkökorjaamolle n.800euroa.Piuhoja oli hapettunut vihreiksi,sekä keskusyksikkö sökönä+1 anturi.
Yksikkö saatiin luojankiitos purkaamolta(250e) ja yhteisestä sopimuksesta laitettiin w124:sen käytetty anturi.
Ikävä kyllä päivän aikana abs-valo alkoi himmeästi palamaan,joten joudun ilmeisesti ostamaan kuitenkin uuden anturin.Eli painajainen jatkuu...
Tuossa laskussa muuten puolet hinnasta osia,puolet työtä(n.päivä)

Yhtä paljon kuin rahanmeno,harmittaa se,että on perusteltua olettaa että ainakin edellinen tai sitä edellinen omistaja (ellei molemmat?)tiesi tämän absien toimimattomuuden...yllättäen ei tullut kauppaa tehdessä esiin.Päässä on muutaman päivän soinut Kummeli-biisi "apinaa koijataan,apinaa pumpataan...".

Se että auto on mennyt viime vuonna katsastuksesta läpi selittynee esim. vaikkapa sillä että katsastusmiehet ovat takavuosina mahdollisesti katsoneet läpi sormien näitä abs(lisälaite)puutteita,mutta nyt ehkä saksantuonnin edesauttamana on laki tullut selväksi: abs-jarrujen täytyy toimia(ja moitteetta)jos ne on tehtaalla autoon asennettu.
Toki tuttu katsastusmieskin auttaa asiaa.
Poissuljettua ei ole myös sekään ettei katsastusmies ole kiinnittänyt enempiä huomioita tuohon "jurnutukseen"...tästä syystä kuitenkin itse narahdin katsastuksessa+sitten huomattiin ettei abs-valo syty edes autoa käynnistettäessä(polttimo palanut...eikä ihme jos se on ollut iät ja ajat päällä!).

Mutta ei ollut tarkoitus pelotella,vaan jakaa tietoa ja toimia myös varoittavana esimerkkinä autoa ostaville.Tällaiset asiat on syytä huomioida vaikkei niitä ihan helposti huomaakaan tarkastaa.

Itse valitsin autosähkökorjaamon Vehon sijasta.Veho veloittaa vian paikantamisesta muuten 100euroa.En tiedä tuliko halvemmaksi työn osalta mutta uskoisin niin.

Toivottavasti selviät halvalla!
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1315
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

abs

Viesti Kirjoittaja Ari »

Nyt tarvitsisin pikaista neuvoa.
Abs valo alkoi palamaan eilen mutta taas tänään lakkasi palamasta.
Ei kai auton eilinen pesu voi aiheuttaa häiriötä?
Ei tässä muuten hätää,mutta uusintakatsastus lähestyy ja koska vikaan viime kerralla kiinnitettiin nimenomaan siihen huomiota että jarrut kuivalla (pienessä nopeudessa)jurnauttivat....ja sama tuntuu tekevän vieläkin toisinaan.
Olen käsittänyt ettei näin saisi olla.
Kerkisin jo tilaamaan uusinta-ajan korjaamoon,mutta kun kerran valo ei ilmoita ainakaan tällä hetkellä enää viasta,niin olen kahden vaiheilla....mennäkö katsastukseen vai ei,eli toimiiko tuo abs vai ei?
Liukkaalle olisi hyvä päästä testaamaan,mutta vaikka pelittäisivätkin niin silti jää vaivaamaan tuo jurnutus kuivalla.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Kyllä ne pelittävät silloin jos valo ei pala. Jos valo palaa käsittääkseni ABS on pois toiminnasta kokonaan.

Itselläni kun tuo poljin jurnutteli niin jonkin ajan päästä valo syttyi ja sammui sitten koneen käynnistämisen yhteydessä. Vaihdoin uudet etujarrulevyt ja palat jonka jälkeen vika katosi kokonaan. Puhdistin myös nuo anturit jo aikaisemmin.

Meni kuukausi ja kun kelit muuttuivat märäksi niin sama temppuilu alkoi taas. Myös jarrut alkoivat kitisemään. No ajattelin laittaa samalla kitinänvaimennuslevyt kun kävin jarruihin uudestaan käsiksi...ihmetys oli suuri kun kuparitahnaa jota käytin palojen asennuksessa oli veden mukana levinnyt pitkin jarrulevyjä!...ei mikään ihme jos abs temppuili. Kaikki osat puhtaaksi rasvasta ja kitinänvaimennuslevyt paikalleen ja kas kummaa siihen loppui taas abs temppuilut kuin seinään - märälläkin kelillä. Reilu kuukausi mennyt ja vika ei ole palannut. Aika herkältä tuo systeemi vaikuttaa ainakin omassa autossa...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

abs:n johdot

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:cry: Ilmeisesti itselläni johto poikki kun ajaa monttuu niin välillä vilahtaa ja "ravistelee" johtoja niin taas toimii? :oops:
Onko niissä tavalliset johdot vai suojatut?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Vastaa Viestiin