300 CE vs. 300 CE - 24

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
KTM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viesti:

300 CE vs. 300 CE - 24

Viesti Kirjoittaja KTM »

Pari iltaa olen tutkinut tämän forumin antia ja muita internetin saloja W124 korisista coupeista. Olen hakemassa omaan käyttöön joko 300 CE:tä tai 300 Ce - 24:sta. Rehellisesti sanottuna olen ajanut vain 300 - 24 versiolla coupena ja sedanina muutaman kerran 1990 - luvun alussa. Realistiset muistikuvat auton luonteesta eivät ole mitkään kovin verekset, eli nyt kaipailen ensikäden tietoa niiltä joilla on tuoreempia kokemuksia.

- Muistelen 300 - 24:n olleen aavistuksen alakierroksilla vetelä, mutta onko ero huomattava tavallisen 300:n ja 300 -24:n välillä?

- Coupe versiossa jotakin erityistä, mitä kannattaa tutkia (vikoja)?

Ajatuksena on löytää (ilmeisesti Saksasta) räpelöimätön 1988 - 1992 väliltä oleva coupe ja sen status olisi semi käyttöauto (kakkosauto)/ semi harrasteauto. Siis kilometrejä ympärivuotisessa käytössä tulee yli 5000, mutta alle 10 000. Nyt tässä tehtävässä on toiminut reilut kolme vuotta menestyksekkäästi Saksasta tuotu Opel Monza 2,5i, mutta nyt on aika taas saada uutta kokemusta ja mukavat muistot W124 coupesta ohjaavat ajatuksia sellaisen hankkimiseen, eli mielipiteitä moottorien eroista kuuntelen mielellään.
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Itse ole tykännyt tähän asti tuosta 24 tappisesta.
Voimaahan siinä on 50hp enemmän kun 12 tappisessa.
Kannentiiviste on heikko kohta monivenasessa.
Sen joutuu yleensä vaihtamaan kun tahtoo rueta vuotaa etupää öljyä pihalle.
No osat on kalliimpia kuin tuossa 12 ventiilisessä.
Niistä esim. jarrut on isommat ja alapalloja ei pysty vaihtaa kun pitää vaihtaa kok alatukivarsi. :(
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
karra
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja karra »

Tämä on varmaankin tuorein katsaus vastaavasta tilanteesta: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=45292 :wink:
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Eldorado
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Manu300cea24 kirjoitti:...alapalloja ei pysty vaihtaa kun pitää vaihtaa kok alatukivarsi. :(
Eikös tuo koske vain Sportline-alustaisia autoja...?

Itse kokeilin useita tavallisia 12-v (M103) kolmesatasia ennen nykyisen 24-v mallin ostoa, ja kyllähän tuo suorituskyky 24-mallissa on kuitenkin huomattavasti parempi vaikkei tietysti nykymittapuulla olekaan mikään raketti.

Vielä paremmin kulkee 320-mallit (-93 alkaen), vääntöä on huomattavasti enemmän ja alhaisemmilla kierroksilla. Kävin joku aika sitten kokeilemassa E 320 C mallia ja tuntui todella terhakkaammalta kuin oma 300-24 vaikka huipputeho onkin sama. Asian huomasi parhaiten ohituskiihtyvyydessä, kierroksia ei tarvinnut nostattaa lainkaan niin paljon saman voiman aikaansaamiseksi. 320 mallit on tietysti hiukka kalliimpia ja noissa uudemmissa M104 koneissa on kuulemma jotain johtosarjaongelmaa.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies

Eldorado kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:...alapalloja ei pysty vaihtaa kun pitää vaihtaa kok alatukivarsi. :(
Eikös tuo koske vain Sportline-alustaisia autoja...?

Itse kokeilin useita tavallisia 12-v (M103) kolmesatasia ennen nykyisen 24-v mallin ostoa, ja kyllähän tuo suorituskyky 24-mallissa on kuitenkin huomattavasti parempi vaikkei tietysti nykymittapuulla olekaan mikään raketti.

Vielä paremmin kulkee 320-mallit (-93 alkaen), vääntöä on huomattavasti enemmän ja alhaisemmilla kierroksilla. Kävin joku aika sitten kokeilemassa E 320 C mallia ja tuntui todella terhakkaammalta kuin oma 300-24 vaikka huipputeho onkin sama. Asian huomasi parhaiten ohituskiihtyvyydessä, kierroksia ei tarvinnut nostattaa lainkaan niin paljon saman voiman aikaansaamiseksi. 320 mallit on tietysti hiukka kalliimpia ja noissa uudemmissa M104 koneissa on kuulemma jotain johtosarjaongelmaa.
Juu ihan totta! Hyvä että tuli korjaus.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
miksu.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja miksu.s »

Taitaa olla 24 venasissa kaikissa kiinteät alapallot, ainakin KL:n mukaan. Sportlinessa vaan yli tuplasti kalliimmat :cry:
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
Kryptonite
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Syvä kokemuksen rintaääni sanoo, että molemmissa joutuu vaihtamaan koko alatukivarret. Perusalustaiseen maksaa 215e kpl ja sportline sitten 460e kpl. nämä ovat KL-varaosan hintoja. Eroa ei ole kuin raideleveys.. Tavallista löytyy tarvikkeena ja sportlinen joutuu tilamaan alkuperäisosana saksasta. Näin oli vielä viime keväänä..

Onnea metsästykseen vaan. Voi olla vaikeaa enään löytää saksata hyvää 12v taikka 24v:stä cupeeta. Niitä on suomalaist ja ruottalaiset käyny hakemassa innolla viimiset 4-5 vuotta. Tosin vuonna 2003 kun eka 24v cupee ilmestyi käsiini, niin silloin niitä ei pahemmin näkyny missään. Oli harvinaisuus, mutta se ei kauaa kestäny. Nyt niitä tuntuu olevan jo joka toisella..
220.128 Black Mirror
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies

Kuinkahan paljon niissä on sitä raide eroo?
Miksi ei kävisi normi alustan alatukivarsi tuohon sportlineen?
Jos ei ole mitenkään mahdollista se niin on joskus kallis remppa tiedossa :shock:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
KTM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTM »

Kiitos kaikille vastauksista ja linkistä tuohon 12 vs 24 v keskusteluun. Nyt on jo jotakin käsitystä asiasta. Varmaan kaikista helpoiten löydettävät hyvät on jo Saksasta kerätty talteen, mutta kun ajan kanssa katselee, niin yleensä tähän mennessä on aina jotakin varsin asiallista löytynyt :wink:
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies

KTM kirjoitti:Kiitos kaikille vastauksista ja linkistä tuohon 12 vs 24 v keskusteluun. Nyt on jo jotakin käsitystä asiasta. Varmaan kaikista helpoiten löydettävät hyvät on jo Saksasta kerätty talteen, mutta kun ajan kanssa katselee, niin yleensä tähän mennessä on aina jotakin varsin asiallista löytynyt :wink:
Ihan mielenkiinnolla kysyn että kumpaan suuntaa alkoi kallistua :?: :?:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
stanger
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja stanger »

Ainakaan mitä minä olen kokeillut niin 12 tappisen ja 24tappisen välillä ei kyllä kummosempia suorituskyky eroja ole :roll: (kumpikaan ei nykymittapuulla ole mitään kuuraketteja mutta liikennevirran mukana kyllä pysyy :D ).
Osta 12tattinen "saastemalli" niin pystyypi virittämään jos tarvesta tulee 8)
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Kryptonite
Mersumies
Mersumies

Manu300cea24 kirjoitti:Kuinkahan paljon niissä on sitä raide eroo?
Miksi ei kävisi normi alustan alatukivarsi tuohon sportlineen?
Jos ei ole mitenkään mahdollista se niin on joskus kallis remppa tiedossa :shock:
Ei kuulemma käy norppa alustaisen alatukivarsi ilman muutostöitä tohon sportlinen alustaan. Näin minulle väitettiin. En ole nähny livenä tuota norpan alatukivartta, jotta olisin voinu verrata tohon sportlinen alatukivarteen..
Nyt on alla uudet ja juuri sellaiset kuin kuulukin. Olen tyytyväinen. En Tiedä olenko vainoharhainen, mutta tuntui kuin ohjaus olisi tullut huomattavasti jäykemmäksi. Ei sitä kyllä pitäisi ohjaustehostimen läpi tuntea, mutta jotenkin tuntui vaan..

Osta 12v jos haluat autosta rakentaa jotain ihmeen drifteriä.
Osta 24v jos haluat säilyttää auton alkuperäisenä ja haluat että autosta löytyy mahdollisimman paljon herrasmiesvempaimia.. Myöskin 24v moottori kehrää nätimmin kuin tuo 12 tappinen, silloin kun se on kunnossa
Ei ole 12v mallia tullu vastaan, josta löytyisi vastaavat herkut, kuin noista 24v cupeista, mitä tuossa pihassa seisoo.. Täytyy yksi puute myöntää mitä kummassakaan cupeessani ole: Sähköinen takalasin verho..
Vanhan koulukaverin 12 tappisesta se löytyy..
220.128 Black Mirror
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies

Olis ihan kiva nähdä livenä että miten paljon ne tukivarret eroo toisistaan.
Kun taas toisaaltaan takajarrupalat (levyistä en muista) ovat samat kun väykyssä :idea:
Nii ihan hullun kyssärin heitän että olisko siltä sektorilta samoja osia alustassa enemmänkin kun vaan jarrupalat :?:
Ja sitä myöten kenties halvemmat :?: (no ei varmaan)

Ja tosta virittämisestä vielä sen verran että kyllä mun auton pystyy turbotaan jos halua riittää.
Kun se ei ole vähäpäästöinen kun on -90 vuosimallia.
1992 ja siitä uudemmat laitteet on taas vähäpäästöisiä.

Otteessa jos lukee "vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori"
niin silloin on automaattisesti vähäpäästöinen.
Mulla lukee vain "katalysaattori ja käytettävä lyijytöntä bensaa"
ja se ei ole vähäpäästöinen.

Katinkin saa tuosta repiä huitsin vi***uun jos haluaa mutta sen jälkeenkin sen on mentävä tiettyihin arvoihin mitä en nyt muista.

Näin sen asian katsastusukko mulle selvitti.

PS. ei nämä kyllä tosiaan nykymittapuun mukaan mitään kiihtyvyyden jumalia ole :!: :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
KTM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTM »

Kryptonite kirjoitti:

Osta 12v jos haluat autosta rakentaa jotain ihmeen drifteriä.
Osta 24v jos haluat säilyttää auton alkuperäisenä ja haluat että autosta löytyy mahdollisimman paljon herrasmiesvempaimia.. Myöskin 24v moottori kehrää nätimmin kuin tuo 12 tappinen, silloin kun se on kunnossa
Ei ole 12v mallia tullu vastaan, josta löytyisi vastaavat herkut, kuin noista 24v cupeista, mitä tuossa pihassa seisoo.. Täytyy yksi puute myöntää mitä kummassakaan cupeessani ole: Sähköinen takalasin verho..
Vanhan koulukaverin 12 tappisesta se löytyy..
Vastattan samalla myös "manu300cea24:n" kysymykseen kumpi alkoi kiinnostamaan.

Vastaus tulee ovelasti mutkankautta, eli olen rakentanut neljä museoautoa ja viides tekele ei ole aivan museoauto. Kaikki pienet muutokset tähän nykyiseen vielä keskeneräiseen tekeleeseen on tehty siten, että alle puolen päivän työllä muutokset on poistettu ja auto kelpaa MR-kilpiin.

Siis etsittävä coupe tullaan pitämään tarkasti alkuperäisenä ja tuo 24 kiinnostaa jo sen takia, että sellaisella on tosiaan päässyt ajamaan silloin kun ne olivat aivan uusia. Auto taisi olla ensimmäinen Vehon kautta tullut 24v coupe mihin tarjoutui tämä koeajo mahdollisuus.

Mitä Mobilea tuossa tutkin, niin tosiaan 24:ssa on aika mielenkiintoiset varusteet yleisesti ottaen.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies

Manu300cea24 kirjoitti: Ja tosta virittämisestä vielä sen verran että kyllä mun auton pystyy turbotaan jos halua riittää.

Katinkin saa tuosta repiä huitsin vi***uun jos haluaa mutta sen jälkeenkin sen on mentävä tiettyihin arvoihin mitä en nyt muista.

PS. ei nämä kyllä tosiaan nykymittapuun mukaan mitään kiihtyvyyden jumalia ole :!: :lol:
Itsellä on tuo toinen otettu käyttöön joulukuussa -90 ja ikävä kyllä vähäpäästöinen lukee rekisteriotteessa..
220.128 Black Mirror
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Manu300cea24 kirjoitti:Olis ihan kiva nähdä livenä että miten paljon ne tukivarret eroo toisistaan.
Kun taas toisaaltaan takajarrupalat (levyistä en muista) ovat samat kun väykyssä :idea:
Nii ihan hullun kyssärin heitän että olisko siltä sektorilta samoja osia alustassa enemmänkin kun vaan jarrupalat :?:
Ja sitä myöten kenties halvemmat :?: (no ei varmaan)

Ja tosta virittämisestä vielä sen verran että kyllä mun auton pystyy turbotaan jos halua riittää.

Ei ole mitään raketteja joo, mutkyl toi 320nen kelaa 200km/h ihan tosta noin vaan, kun vääntöä on 310Nm. Ohitukset on todella helppoja :)
Vastaa Viestiin