M110 ei käynnisty
M110 ei käynnisty
Tervehdys.
Ongelma on seuraavanlainen:
W126 -82 280 SE:n moottori ei käynnisty. Moottoriin tehtiin kansiremontti, jolloin imu-ja polttoainepuolenlaitteet olivat irti. Kasauksen jälkeen kone ei käynnisty. Virtalukosta kun kääntää virrat päälle, pumppu pyörähtää hetken. Kun starttaa, pumppu käy ollenkaan. P-a suodatin on vaihdettu. Myöskään ryyppy ei toimi.
Kone lähtee käymään kun pumpulle laitetaan virrat suoraan akusta, samoin ryypylle. Silloin kone käy. Kun antaa kaasua, kone puutuu 3 - 4000 kohdilla.
Onko tietoa tai ehdotuksia mistä vikaa kannattaa lähteä etsimään?
Ongelma on seuraavanlainen:
W126 -82 280 SE:n moottori ei käynnisty. Moottoriin tehtiin kansiremontti, jolloin imu-ja polttoainepuolenlaitteet olivat irti. Kasauksen jälkeen kone ei käynnisty. Virtalukosta kun kääntää virrat päälle, pumppu pyörähtää hetken. Kun starttaa, pumppu käy ollenkaan. P-a suodatin on vaihdettu. Myöskään ryyppy ei toimi.
Kone lähtee käymään kun pumpulle laitetaan virrat suoraan akusta, samoin ryypylle. Silloin kone käy. Kun antaa kaasua, kone puutuu 3 - 4000 kohdilla.
Onko tietoa tai ehdotuksia mistä vikaa kannattaa lähteä etsimään?
kaiken ne vie mitä tankkiin laittaa...
Transporter syncro -95
ex 126 280SE -82
ex 124 300CE -88
Transporter syncro -95
ex 126 280SE -82
ex 124 300CE -88
Onko mahdollista että joku piiri ei anna sähköä bensapumpun releelle eikä tuolle kylmäkäynnistyssuuttimelle? Kokeiles korvata bensapumpun rele hyppyjohdolla ensin, jotta tuo pumpun ongelma alkaa selvitä.
Tässä linkissä on asiaa K-jetronicista, kurkkaa sieltä
.
http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php
Niin, bensapumpun rele on sulakerasiassa, se on se missä on tekstattu kierroslukumäärä siihen päälle. En ole varma navoista mutta hyppyjohdolla sen saa kuulemma korvattua - haulla saattaa löytyä lisäää asiaa.
Tässä linkissä on asiaa K-jetronicista, kurkkaa sieltä

http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php
Niin, bensapumpun rele on sulakerasiassa, se on se missä on tekstattu kierroslukumäärä siihen päälle. En ole varma navoista mutta hyppyjohdolla sen saa kuulemma korvattua - haulla saattaa löytyä lisäää asiaa.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Kävin eilen Lahtelaisen Bosch-gurun Hermusen pakeilla. Releen ohitus onnistuu "hyppyjohdoilla" jatkuvan virran navasta nro 30 piuhat Pumpulle 87 ja ryypylle 87S. Noilla pitäis selvitä jos on vika releessä. Täytyy kokeilla kun kerkiää...
kaiken ne vie mitä tankkiin laittaa...
Transporter syncro -95
ex 126 280SE -82
ex 124 300CE -88
Transporter syncro -95
ex 126 280SE -82
ex 124 300CE -88
Sellainen outo ilmiö että kun vapaalla olen ja tuota aikaa sattui olemaan ja käyttis tällä hetkellä tallissa niin innostuin jäljittämään noita oheisen linkin komponenttejakarra kirjoitti: http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php

Tässähän on kylmäkäynnistyssuutin


Tämä on kait ohjauspaineensäädin. Näyttää menevän siihen alipainettakin, mutta miten haistelee moottorin lämmön


Mikä on tämän mikrokytkimen funktio? Omassa kaasuvivusto ei tapaa siihen ollenkaan - ei ei ole toiminnassa. Naksuttelin kytkintä kun kone kävi joutokäynnillä mutta mitään vaikutusta ei ollut


Tässä viimeisessä kuvassa kannen oikealla puolella on kolme "alipaine/painekelloa" ; johonkin menee sähköä johonkin alipaineletku mikä johtaa tuonne ruiskulaitteen tienoille sekä pakosarjaan



Tuollaisia tuumailin tässä, olisi kiva tietää mikä palikka tekee mitäkin, toisessa topiccissa nimimerkki "unski" mainitsi että tämä aparaatti ei ole kovinkaan monimutkainen. Joka tapauksessa K-Jetronic on jatkuvaruiskutteinen (K=kontinuerlich) eli bensaa ruutataan sinne imusarjaan jatkuvalla syötöllä.
Miksi Bosch teki tämän K ja siitä kehittyneemmän KE-Jetronicin vaikka aiemmin oli jo elektroninen D-jetronic tarjolla, ja siitäkin kun tehtiin samoihin aikoihin parannettu L-Jetronic versio

1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Toiseksi viimeisesä kuvassa on mikrokytkin, joka vaikuttaa moottorijarrutukseen. Eli katkaisee syötön moottorijarrutuksessa. Moottorijarrutuksessa syötönkatkaisu ei hoidu pelkästään tuolla mikrokytkimellä. Siihen liittyy myös muita osia tietääkseni...
Viimeisessä kuvassa pakosarjanpäällä on pakokaasujentakaisin kierrätys järjestelmä. Sylinteriannessa lämmöllä toimiva kytkin, joka sitten päästää/estää alipaineen.
Sylinterikannessa anturit: vasemmanpuoleinen on todennäköisesti jäähdytysvedenlämpötila anturi ja sen vieressä lämpöaikakytkin ryypylle.
Viimeisessä kuvassa pakosarjanpäällä on pakokaasujentakaisin kierrätys järjestelmä. Sylinteriannessa lämmöllä toimiva kytkin, joka sitten päästää/estää alipaineen.
Sylinterikannessa anturit: vasemmanpuoleinen on todennäköisesti jäähdytysvedenlämpötila anturi ja sen vieressä lämpöaikakytkin ryypylle.
Oma tarina jatkuu:
.
Miten tässä mersun M110 moottorissa tuo moottorin lämpö ohjataan noihin ruiskun laitteisiin - en löytänyt mitään nestekiertoista...ei kai tuo pakokaasu mitään lämmitä
. Ohjauspaineen säädin on fyysisesti irti kannesta (lämpö ei johdu) enkä tuota viimeiksi mainittua apuilmaventtiiliä ole vielä paikallistanut.
Pitäisikö vaan nykäistä tuo kannessa oleva alipaineanturi irti - vai meneekö toiminnot sitten väärään suuntaan...pitää kokeilla... sen sähköisen anturinhan voisi maadoittaa jotta ruisku saa "täydet lämmöt"
.
FFP-Motorsport kirjoitti: Ohjauspaineensäädin - Tämä sijaitsee lämpimässä moottorin kohdassa, yleensä lohkon kyljessä tai sivulla. Paineensäätimen ollessa kylmä bi-metalliliuska pienentää ohjauspainetta, joka saa määräjakajan sisällä olevan männän liikkumaan helpommin, ja siten rikastamaan seosta. Käynnistyksen jälkeen paineensäädin lämpenee sekä moottorista siirtyvän lämmön että sähkövastuksen avulla. Joissakin autoissa (kuten 16vee Golffi) on paineensäädin yhdistetty myös imusarjaan, jolloin se myös säätää ohjauspainetta moottorin kuormituksen mukaan.
Eli nuo molemmat laitteet ohjaavat sekä seossuhdetta että tyhjäkäyntinopeutta moottorin lämmön funktiona. Tuumailin sellaista että kun parisen vuotta sitten huuhtelin jäähdytysjärjestelmän kristallisoodalla ja uusin termostaatin sekä jäähdytysnesteen niin sen jälkeen kabiiniin ei ole tullut niin kuumaa mitä tuota ennen oli. Sekä kylmäkäynnistyksen jälkeen että puolilämpöisenä käynnistettäessä tyhjäkäyntikierrokset on korkealla (alkaen 1600 rpm) ja vaikka kone on jo kuuma (termostaatti auennut) niin kiekat on vielä tovin siellä tonnissa. Vasta puolen tunnin ajo saa ne laskemaan sinne 800 paikkeille (N-asennolla) ja 600 (vaihde päällä). Eli onko puhdistus proseduuri saanut kakat liikkeelle ja tukkinut kennon (tai jumittanut närhenmunat) sekä mahdolliset muut anturit on alkaneet takkuamaanFFP-Motorsport kirjoitti: Apuilmaventtiili - Nopeuttaakseen tyhjäkäyntiä ohjaa apuilmaventtiili ilmaa kaasuläpän ohi. Tämä ilma otetaan kuitenkin vasta Ilmamäärämittarin (2) jälkeen, joten seos-suhde pysyy oikeana. Apuilmaventtiili sulkeutuu sekä sähköisen lämpövastuksen että moottorin lämmön vaikutuksesta kokonaan kun moottori on ollut hetken käynnissä. (Apuilmaventtiili sijaitsee 16v Golffeissa imusarjan oikealla puolella)

Miten tässä mersun M110 moottorissa tuo moottorin lämpö ohjataan noihin ruiskun laitteisiin - en löytänyt mitään nestekiertoista...ei kai tuo pakokaasu mitään lämmitä

Pitäisikö vaan nykäistä tuo kannessa oleva alipaineanturi irti - vai meneekö toiminnot sitten väärään suuntaan...pitää kokeilla... sen sähköisen anturinhan voisi maadoittaa jotta ruisku saa "täydet lämmöt"

1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Jaahas. Olisiko siulla vinkkiä missä se apuilmaventtiili sijaitsee...sitä epäilisin liian korkean tyhjäkäynnin aiheuttajaksijupehalm kirjoitti:On muuten toi ohjauspaineen säädin tuolla imusarjan alla moottorin takaosassa lohkossa kiinni. Ohjauspaineensäätimeen menee myös pari sähköjohtoa(yhdessä liittimessä), jotka lämmittää sitä bi metalli liuskaa..

Niin, tiedätkö mikä se sitten on...jupehalm kirjoitti: Toi mikä on toisiksi ylimmässä kuvassa on joku muu kuin ohjauspaineen säädin..


1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Apuilmaventtiili on kans imusarjan alla. Siinä moottorin keskivaiheilla aika lähellä moottorin kiinnikettä. On kanssa lohkossa kiinni. Meniskö siihen muistaakseni pari peukalon vahvuista kumiletkua.Jaahas. Olisiko siulla vinkkiä missä se apuilmaventtiili sijaitsee...sitä epäilisin liian korkean tyhjäkäynnin aiheuttajaksi.


Siitä en kyllä ihan varma ole. Vaikuttaisi kans paineen säätimeltä.. Ja letku joka siihen tulee mittaa varmaan ihan vain ilmanpainetta. Eli kun ajaa vuoristossa niin ilmanpaine eri ja säätää sitten bensapainetta.. Joku viisaampi varmaan kertoo senNiin, tiedätkö mikä se sitten on.... Tattista joka tapauksessa

Tarkastelin asiaa. Eli tietynlainen paineen tasaaja. Estää turhaa paineen vaihtelua..jupehalm kirjoitti:Jaahas. Olisiko siulla vinkkiä missä se
Siitä en kyllä ihan varma ole. Vaikuttaisi kans paineen säätimeltä.. Ja letku joka siihen tulee mittaa varmaan ihan vain ilmanpainetta. Eli kun ajaa vuoristossa niin ilmanpaine eri ja säätää sitten bensapainetta.. Joku viisaampi varmaan kertoo senNiin, tiedätkö mikä se sitten on.... Tattista joka tapauksessa
Se ihmetyksen aiheinen venttiili on tosiaan ilmanpaineohjattu "hienosäätöventtiili." alipaineletku venttiilistä menee huohotinputkeen jossa vallitsee normaaliilmanpine...toivottavasti, mikäli ilmanpuhdistin on riittävän puhdas.
Yksi syy korkeisiin kierroksiin M110 moottorissa voisi olla juuttunut huohottimen venttiili joka sijaitsee sylinterinkannessa huohotinletkun alapuolella. Tuon jousikuormitetun venttiilin tulisi sulkeentua riittävän alipaineen vallitessa. Nyt jos venttiili on juuttunut kiinni pääsee tyhjäkäynnillä huohotusilma suoraan tyhjäkäyntipiiriin ja kierrokset nousevat.

Toisena syynä voisi olla vain vanhat ja vuotavat alipaineletkut joita on paljon. Omassa M116:ssa on sama systeemi ja siinä auttoi moinen kikka:
Mikäli lisäilmaventtiili (alempi kuva osa 96) on jo vanha ja toimii hiukan jäykästi, siis kierrokset huutaa kylmänä, voi lisäilmaputkeen ujttaa esim. sopivan katkaistun pultinkannan johon on porattu n. 5mm:n reikä ilman saantia rajoittamaan. Pultinkannan voi tiivistää kiertämällä esim teippiä ulkopintaan. Kun tämän vekottimen ujuttaa imuputkeen (putki nro 2) ohjausventtiilin lähelle, ei kierrokset nouse enään liikaa. mikäli nousua ei ole kylmällä tarpeeksi -> 0.5 mm. isompi reikä. Huom. muoviputket ovat vanhempana erittäin hauraita.

Yksi syy korkeisiin kierroksiin M110 moottorissa voisi olla juuttunut huohottimen venttiili joka sijaitsee sylinterinkannessa huohotinletkun alapuolella. Tuon jousikuormitetun venttiilin tulisi sulkeentua riittävän alipaineen vallitessa. Nyt jos venttiili on juuttunut kiinni pääsee tyhjäkäynnillä huohotusilma suoraan tyhjäkäyntipiiriin ja kierrokset nousevat.
Toisena syynä voisi olla vain vanhat ja vuotavat alipaineletkut joita on paljon. Omassa M116:ssa on sama systeemi ja siinä auttoi moinen kikka:
Mikäli lisäilmaventtiili (alempi kuva osa 96) on jo vanha ja toimii hiukan jäykästi, siis kierrokset huutaa kylmänä, voi lisäilmaputkeen ujttaa esim. sopivan katkaistun pultinkannan johon on porattu n. 5mm:n reikä ilman saantia rajoittamaan. Pultinkannan voi tiivistää kiertämällä esim teippiä ulkopintaan. Kun tämän vekottimen ujuttaa imuputkeen (putki nro 2) ohjausventtiilin lähelle, ei kierrokset nouse enään liikaa. mikäli nousua ei ole kylmällä tarpeeksi -> 0.5 mm. isompi reikä. Huom. muoviputket ovat vanhempana erittäin hauraita.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Tackar och pockar
.
Meinasin pudota palliltani kun luin tuon että "näkee paremmin kun moottori on irti ja väärin päin käännettynä", onneksi nää pyhät kohta loppuu niin ei ehdi moottoria irroittamaan
huh.
Mie alan ensi viikolla syventyä tuohon haaramoottorilliseen ässään jotta selviä että tarviiko katsastukseen mitään ihmellisempää laitella.

Meinasin pudota palliltani kun luin tuon että "näkee paremmin kun moottori on irti ja väärin päin käännettynä", onneksi nää pyhät kohta loppuu niin ei ehdi moottoria irroittamaan

Mie alan ensi viikolla syventyä tuohon haaramoottorilliseen ässään jotta selviä että tarviiko katsastukseen mitään ihmellisempää laitella.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224