MB ML 270cdi vs Subaru Impreza

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo S »

pasik kirjoitti:Kattokaapa missä maastureilla ajetaan. Eipä taida suparutkuilla olla asiaa...

http://personal.inet.fi/koti/pasikuusel ... index.html
lisää linkkejä www.sory.fi

Reiti ajoi 2 mersua läpi, MB300GD ja Unimog vm n50
Heps, on tainnu vaihtuu paikka :wink:

http://kotisivu.mtv3.fi/pasikuusela/2003rp/index.html

EDIT:

....äh, väärä hälytys - ei ollukaan, netti vaan pätkii ja minä koomaan...

T
Viimeksi muokannut Timo S, Ti 27.01.2004 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

G Mersu on varmasti kokoluokkansa paras maasturi, siitä ei ole epäilystäkään ja sen ainoa heikko kohta on tietääkseni etummainen pallonivel joka sekin kestää siinä missä muissakin, joita pidän G Mersun rinnalla kaikin puolin leluina. Maasturimaailma tarvitsee esikuvia. .. G .
Tämä on tosi.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

No..ainahan se on makuasia mitä kukin pitää parhaana..mutta edelleen pysyn kannassani siinä että työkäytössä ajamistani maastureita maasto-ominaisuuksiltaan paras on UAZ (Suzukia en ole ajanut..mutta kuullut siitä aikalailla positiivista)

G-Mersu ei ole huono sekään..mutta kyllä Defender siitä kokonaisuutena voiton vie. Tekniikan kestävyydestä en osaa sanoa mitään..varmaankin ne osaisivat sanoa enemmän ketkä noita meidän maastureita ajokuntoisina pitävät..mutta käyttäjänä uskallan sanoa että Defenderillä pääsee maastossa paremmin kuin G:llä ja näin käyttäjän näkökulmasta Defenderit myös toimivat luotettavammin kuin G:t

Toki voi olla että joku toinen ajaa G:llä pahempaan paikkaan kuin Defenderillä..mutta omalla kohdallani kyllä pääsen Defenderillä maastossa paremmin, kuitenkin molemmilla ajotunteja on niin paljon että ajokin "outoudesta" ei liene kysymys.

Erot teknisissä ongelmissa saattavat sitävastoin hyvinkin johtua siitä että Defenderit ovat aikalailla uusia, kun taas ajossa olevat G:t jo vähän enemmän ajettuja.

Kokonaisuutta arvioitaessa minun ääneni menee Defenderille :)
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Itsekin hieman off-roadia harrastaneena en voi olla kommentoimatta hieman:

-ML mersu on ilmeisesti loppupelissä kuitenkin aika citymaasturi
-G- mersu on oikea maasturi jossa on kunnon lukot ym vakiona ja jolla pystyy ajamaan myös tiellä
:)
-Rangen omistaneena voin kehua sekä maantie että maastoajo-ominaisuuksia tietyin varauksin: jousitus on hyvä ja ristijoustot riittävät, keskustasauspyörästössä on lukko mutta perissä ei (nyt puhun vanhemmista malleista), vetarit ei kestä kunnon renkaita. Pienellä rakentelulla tosi peli jolla jaksaa ajaa vielä tielläkin.
-Wagoneer on vakiona aika heikko maastossa mutta lujalla rakentelulla siitäkin saa hyvän.
-Suzuki menee hyvin vakiona, ei tarvi juuriu muuta kuin isot pyörät.
-venäläiset kulkee varmaan maastossa mutta millä liikut siirtymät :(

eli jos hakee maasturia jolla ajaa sekä tiellä että maastossa:
Mersu-G tai Range. Mersu on varmaan paljon laadukkaampi, Rangessa oli murheita riittävästi mutta jotenkin persoonallinen kuitenkin (ehkä se oli se V8:n ääni ja hienosti pelaava jousitus).
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

Raimok kirjoitti:Tuo eteneminen on kiinni myös kuskista toinen saa toisesta autosta kaiken irti ja toisesta ei. Mitä tutumpi auto, siitä on etua.!! ML niin kuin muutkin
mersut ovat etupäässä takavetoisia Joten voimaa siirtyy etupäässä etupyörille
takapyörien menetettyä pidon eikä päinvastoin niin kuin kirjoitat. Mersun
elektroninen nelivetojärjestelmä on fiksuimpia, mutta mekaanisia lukkoja tai osaamatonta kokematonta kuskia sekään ei korjaa. Oliko muuten testit samanaikaisia : pakkasen kiristyessä pito paranee, seurasiko subaru
mersun polettua jälkeä, oliko renkaat samanlaiset samoin paineet. Vanhempi
4- matic:n vetojärjestelmä on parempi kuin ML:n elektroninen jarrutus järjestelmä. PS. Aina puolueettomast Mersun puolella , Tosi on.
Testit tehtiin 10min sisällä...ML suoraan ajosta lämpimänä...Impreza suoraan parkista kylmänä -18c pakkasesta...

ML:n nousu hyytyi siihen kun keula alkoi sutimaan ja siirtymään voimakkaasti vasemmalle ( Mäki oli lievästi kallellaan vasemmalle )...Sama toistui uudessa vedossa...täsmälleen samalla lailla...tiedä sitten syytä mutta siihen se jäi.
veto oli tasaista eikä missään vaiheessa painettu kaasua "liikaa"...Siis yritin todellakin päästä mäen päälle.

Subaru nousi kuin juna...tosin sammui ekassa vedossa kesken nousun...Ja jos joku on ajannut GT-Imprezalla niin tietää ettei alhaalla ei ole vääntöä kuin nimeksi...veto alkaa vasta 2500-3000rpm kohdalla...

Niin renkaista vielä...Imprezassa oli 215/45-17" kitkat ja ML:ässä joillain MB:n omilla erikois vanteilla kitkat...kokoa en kattonnut joten ei noi Subarun 45-sarjalaiset ainakaan pitonsa puolesta antannut etumatkaa...
GLE 580 2021
Avatar
Kapi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 17.01.2004 20:10
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kapi »

Ja palatakseni alkuperäiseen aiheeseen: Jos vaikka siirretään tää kyseinen koe normaali elämään, eli ML lipsahtaa vaikka ison ojan (jollaisesta jokainen kuvittelee maasturin ylös nousevan) pohjalle, ja mikä on tulos. No sinnehän se jää ku tatti paskaan. Ja kun vastaavaan tilanteeseen joutuu sitten vaikka se Subaru tai W124 4-matic, ni sehän nousee sieltä kunhan vähän kaasua näyttää.

Kyllähän se nyt on ihmeellistä jos auto jota mainostetaan "oikeana maastoautona" ei selviä olosuhteista joihin se on tarkoitettu(koti äidin kauppakassiksi), kun taas auto joka on tarkoitettu vain ja ainoastaan tasaiselle pinnalle siitä selviää.
Image is nothing
Boost is everything
Obey your boost
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ei kuulemma edes Veholla aina muisteta G-mallin olemassaoloa, ts. menet maasturia kysymään ja ML:n viereenhän myyjä sinut vie... :evil:
Sitäpaitsi M-sarjalainen on G:hen verrattuna saatanallisen ruma.

Pasik: miten 250GD kulkee noin maantieoloissa? Pärjääkö sillä esim. W123 200D:lle kiihdytyksessä? Tai jopa 240D:lle? Oliko tomaatilla vai väkisinvaihdettavalla?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No tuosta UAZ:sta on pakko kommentoida.Vaikka muuten hyvä ja melkoinen menijä maastossa onkin niin...Intissä tuli jonkun verran ajeltua,alku oli tosin melkoinen pettymys kun kaveri sai sellaisen kiinni n.500m ajelun jälkeen.Selvisi auton pahin puute kerralla eli lukkojen uupuminen!"Pieneen" Ziltonin uraan ajettiin ja lopputuloksena oli se että takapyörä n. metrin ilmassa ja siihen jäätiin.Toinen etupyöräkin oli sen verran keventyneenä että siihen se jäi,ei auttanut muuta kuin kävellä apua hakemaan :oops:

No hieman offtopiciksi menee!Asiasta sen verran että vaikka kuinka on mersu tuo ML niin en silti ala turhaa puolustelemaan kun noin nolosti Subarulle häviää :!:
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Lukothan UAZista kyllä löytyy..vai pitäsikö sanoa "lukot"..eli vaatii hieman työkalua ja näpräämistä niin lukot saa päälle.

Mutta muuten hyvin totta tuo edellinen kommentti. Itsekin joskus olen saanut UAZia kaivella mutaiselta kuorma-autouralta.."ihme" että lapiotakaan ei ollut mukana.. :)
No..siinähän sitä sitten oppi kun kokeneempi kaveri saapui paikalla..otti jakarin ja näpräsi hetken..ja ajoi UAZin pois jumista.. :lol:

Tietysti vinssikin pelastaisi monesta jumi-tilanteesta..eli se vinssin puuttuminen on yksi niitä isoimpia juttuja mitä olisi pitänyt suunnittelijan ottaa huomioon.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

UAZissako tasauspyörästön lukot... :shock: Olen käsittänyt että nuo 55mm avaimella käännettävät lukot ovat vain napalukot joilla saa etuakselitkin vetämään->nelivetoiseksi siis.

Vinssi on tosiaan hyvä laite,intissä tuli enemmänkin ajeltua Tojotan :oops: Landcruiserilla,sellaisella lavaversiolla.Siinä sai sisältä lukot erikseen kytkettyä etu-ja takapäähän ja vinssikin löytyi,sitä pystyi jo kutsumaan maastoautoksi,toisin kun näitä nykyajan CITYmaastureita...
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

AM kirjoitti:UAZissako tasauspyörästön lukot... :shock: Olen käsittänyt että nuo 55mm avaimella käännettävät lukot ovat vain napalukot joilla saa etuakselitkin vetämään->nelivetoiseksi siis.
Aivan; ei niissä mitään tasauspyörästönlukkoja ole. Ainakaan niissä intin UAZeissa, joihin jouduin vuosi takaperin tutustumaan. Kaameita möykkyjä nuo vermeet. Onneksi ei enää tarvitse niistä kärsiä. Tosin maasto-ominaisuuksia ei käy kiistäminen.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Mä sanoinkin "lukot"..nelivedon toki saa kyllä päälle ihan sisältä, samoin alennusvaihteen, ei se nyt niin alkeellinen sentään ole! :D

Toteutusperiaate on ehkä hyvinkin erilainen kuin länsimaalaisittain tasauspyörästön lukkoilla..mutta käytännön toiminta ei.

Loppujen lopuksi UAZissa on jonkinverran pikku "hienouksia" joista edes useimmat sitä työkäytössä käyttäneet eivät tiedä. Johtuuko sitten siitä että esim minkäänmoisia ohjekirjoja ei ole olemassa..

No..oli miten oli..niin kuitenkin niin minä kuin muutkin ovat iloisia siitä että UAZin rattiin ei enää nykyään juurikaan tarvitse töissä tarttua..ei se NIIN hyvä kuitenkaan ole.. :lol:
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

Vastaus Aku P:lle. MB250GD on oikeesti laiska. Ehkä kiihdytyksessä 0-60 voi suorituskykyä verrata 200D mersuun, mutta matka-ajossa 200D vie voiton. Ilmanvastus on NIIN iso, että 120km/h rupee olee maksimi. (Omalla olen ajanut 140km/h huiput jossain loivassa alamaassa). Tosin hain n viikko sitten systerin 300TD farmarin 300 km päästä trailerilla ja 80 km/h matkavauhtia pystyi pitämään hyvin (yhdistelmän kokonaispaino n 4000kg). Suorituskyky verrattuna vanhempiin 300GD maastureihin on suurinpiirtein sama. Viispykäläinen laatikko ja laajempi kierrosalue korvaa puuttuvat kaksi heppaa.
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

Vastaus Kapille: Ojan penkka ei vastaa testiolosuhteita, jossa penkka oli suora. Jos pikkusenkin lisätään maaston epätasaisuutta, alkaa maasturin pitkät joustovarat puhumaan.

Alkuperäinen testi testasi lähinnä renkaiden kitkakertoimen, painopisteen ja renkaiden pintapaineen yhteisvaikutusta, eikä mitään muuta.
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Täysin samaa mieltä kuin PasiK. Tosi on.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

jva kirjoitti:Mä sanoinkin "lukot"..nelivedon toki saa kyllä päälle ihan sisältä, samoin alennusvaihteen, ei se nyt niin alkeellinen sentään ole! :D
Toteutusperiaate on ehkä hyvinkin erilainen kuin länsimaalaisittain tasauspyörästön lukkoilla..mutta käytännön toiminta ei.
No vielä vaan jatkettava samasta, "hieman" offtopic asiasta...

Niin siis olenko menettänyt jotain oleellista?Eikö nuo UAZin napalukot ole kuin muissakin maastureissa?Siis niillä kytketään etuvetoakselit "vapaaksi", niin etteivät ne turhaan pyöri esim.maantieajossa.Tiedän kyllä että alennusvaihteet ja nelivedon kytkentä ovat kopissa,mutta tuo onkin hieman eriasia! :?Esitinköhän asian epäselvästi?Siis että tuo uazin napalukko toimisi tasauspyörästön lukkona... :?:
Avatar
Kapi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 17.01.2004 20:10
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kapi »

pasik:lle. Mielestäni testi kyllä osoitti ML:n lukkojen huonon toimivuuden noinkin yksin kertaisissa olosuhteissa kuin luminen ylämäki.
Image is nothing
Boost is everything
Obey your boost
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo S »

AM kirjoitti: No vielä vaan jatkettava samasta, "hieman" offtopic asiasta...

Niin siis olenko menettänyt jotain oleellista?Eikö nuo UAZin napalukot ole kuin muissakin maastureissa?Siis niillä kytketään etuvetoakselit "vapaaksi", niin etteivät ne turhaan pyöri esim.maantieajossa.Tiedän kyllä että alennusvaihteet ja nelivedon kytkentä ovat kopissa,mutta tuo onkin hieman eriasia! :?Esitinköhän asian epäselvästi?Siis että tuo uazin napalukko toimisi tasauspyörästön lukkona... :?:
Jep, näin on - ei siinä mitään tasauspyörästön lukkoja ole, ne on ihan tavalliset napalukot. Ainut lukko siinä on ovessa mikä sekään ei toimi.

T
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Meilläpäin "isotpojat" ovat opettaneet, ja kokemuksesta todenneet ettei
venäjällä ole muuta toimivaa ja käyttökelpoista kuin Tytöt ja Vodka.
Japanin ja venäjän teollisuuden ero on siinä ,että japanilaiset tekevät
paskasta kultaa ja venäläiset kullasta paskaa. "Tosi on"
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

jva kirjoitti:No..ainahan se on makuasia mitä kukin pitää parhaana..mutta edelleen pysyn kannassani siinä että työkäytössä ajamistani maastureita maasto-ominaisuuksiltaan paras on UAZ (Suzukia en ole ajanut..mutta kuullut siitä aikalailla positiivista)

G-Mersu ei ole huono sekään..mutta kyllä Defender siitä kokonaisuutena voiton vie. Tekniikan kestävyydestä en osaa sanoa mitään..varmaankin ne osaisivat sanoa enemmän ketkä noita meidän maastureita ajokuntoisina pitävät..mutta käyttäjänä uskallan sanoa että Defenderillä pääsee maastossa paremmin kuin G:llä ja näin käyttäjän näkökulmasta Defenderit myös toimivat luotettavammin kuin G:t

Toki voi olla että joku toinen ajaa G:llä pahempaan paikkaan kuin Defenderillä..mutta omalla kohdallani kyllä pääsen Defenderillä maastossa paremmin, kuitenkin molemmilla ajotunteja on niin paljon että ajokin "outoudesta" ei liene kysymys.

Erot teknisissä ongelmissa saattavat sitävastoin hyvinkin johtua siitä että Defenderit ovat aikalailla uusia, kun taas ajossa olevat G:t jo vähän enemmän ajettuja.

Kokonaisuutta arvioitaessa minun ääneni menee Defenderille :)
Defenderille? Eihän sinne mahdu iso mies edes istumaan. Ainakin nämä intin uudet deffet, ei niillä mitään tee. Iso lahna koppi, ärjyvä moottori. Isossa lahnassa kopissa tosin ei kukaan mahdu istumaan, ja ärjyvä moottori ei liikuta autoa mihinkään :lol:

Cdi-moottorilla varustettu uutukainen G vai uusi deffe? Ei valinnanvaikeuksia. Intissä noilla tuli ajeltua.

Ei vanhaa G:tä saa verrata uuteen deffeen. No, vaikka verrattais, niin paremmin se G maastossa menee. Ja on pehmeäkäyntisine moottoreineen sivistynyt. Hirveä sepelimylly tuo deffen Tdi. G:llä on parempi ajaa kuin deffellä jos laiskaa moottoria ei rangaista.

Uazista ei kannata puhuakaan, ei niillä oikeasti mitään tee. Leikkikaluina menettelee, ei sodassa epäluotettavia leikkikaluja tarvita.
124.023
CdiManiac
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 11.11.2006 15:01

Viesti Kirjoittaja CdiManiac »

RaimoK tähän mennessä tässä threadissa kirjoitti:Tämä on tosi. !
Tämä on tosi
Tosi on.
Tosi on.
Tosi on.
Tämä on tosi.
Tosi on.
"Tosi on"
Tuli selväksi..
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Ot.tä tuon 4-matic:in vetotavasta. Jos se on kunnossa se lähtee aina neliveto päällä liikkeelle ei siis takaveto ja luistoa löytyessä nelivedoksi.
Jos liikkeelle lähtiessä jokin pyörä lyö tyhjää kytkee ensin takalukon ja luiston jatkuessa jakolaatikon lukon päälle, ja tuo tapahtuu todella nopeasti ainakin omassa autossa.

Mitä tuota testailin itse viimetalvena niin luminen kynnetty peltokaan ei ollut vielä este tuolle, käytännössä tuon pysäyttää vasta oja tai kun lumi nostaa korin ylös maasta.

Subarun nelikko on kyllä myös hieno peli, vielä kun sen saisi suoran kutosen perään kytkettynä :wink:
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Noo, mölytään tähänkin aiheeseen pari kommenttia.

ML:ssä on vakiona jarruilla ohjattava 4-Matic, joka siis jarruttamalla luistavaa pyörää saa vetoa siirrettyä tasauspyörästön lukon tavoin. ML:ään on myös saatavana ns. "off-road" paketti, joka sisältää keski- ja takatasauspyörästön lukituksen. Ilman tätä pakettia, ML on ihan uusien 4-Matic henkilöautomallien tyylinen, jotka kyllä ovat pärjänneet hyvin... Kokemattomuutta ajajalla?

G-sarjassahan on kolme lukkoa, etu-, keski- ja takapään lukko, "yhtä puuta." Defenderissähän ei ole etumurikassa lukkoa?

Ja mitä ominaisuuksiin niin kyllä Defe niin surkeaa laatua kasauksessa on, että mitä TykPr:ään kolme uutta Defenderiä tuli niin kaikista juoksi vesi sisään takasivulasien tiivisteitten välistä, jo pelkällä vesiletkulla, painepesusta puhumattakaan. Ja se ajoasento... Lyhyiden ihmisten auto.
Tiedät paikan, kokeile
Vastaa Viestiin