pakokaasun kierrätyksen eliminointi ?
pakokaasun kierrätyksen eliminointi ?
mitä vaikuttaa katsastuksessa mitattaviin päästöarvoihin pakokaasujen kierrätysputken sulkeminen ja miten se tehdään viisaasti. auto on 220d / w210-97.
Se miten pakokaasunkierrätyksen tukkiminen vaikuttaa päästöihin kiinnostaa minuakin (tietääkö ajarol tai joku muu diesel-guru?), mutta täältä löytyy systeemin tukkimisesta jotain. Pitäis ottaa työn homma työn alle. Voihan systeemin laitta pelittään aina katsastukseen
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hlight=epc
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hlight=epc
C220TD -97
Ei vaikuta päästöihin mitenkään.
Itse suljin kierrätyksen niin että EGR:n alipaineventtiilille tulevaan mustaan letkuun sisällä lykkäsin 6 mm kierretankoa (10 mm mutterin kierrettä) muutaman sentin, menee juuri mukavasti sinne. Venttiili toimii sillä periaatteella että alipaine imee venttiilin auki, ja kun letku on tukittu ei venttiili enää aukea eikä alipaine pääse karkuunkaan.
Itse suljin kierrätyksen niin että EGR:n alipaineventtiilille tulevaan mustaan letkuun sisällä lykkäsin 6 mm kierretankoa (10 mm mutterin kierrettä) muutaman sentin, menee juuri mukavasti sinne. Venttiili toimii sillä periaatteella että alipaine imee venttiilin auki, ja kun letku on tukittu ei venttiili enää aukea eikä alipaine pääse karkuunkaan.
Kaupasta löytyy liuotinta/moottorinpesuainetta, jolla voi karstaa ensin pehmitellä. Pitkävartinen pulloharja on myös avuksi. Suurimpia kerrostumia voi irrotella puukolla, kunhan ei tuhoa tiivistepintoja. Lopuksi kuumavesipesurilla kovalla paineella - ja imusarja on kuin uusi. Omasta imusarjasta paskaa irtosi kaksi kourallista.
Alipaineletkun tukin M6 pultilla ja vedin letkun kiinni nippusiteellä alipainekellon kiinnitysrautaan, jottei letku heiluisi konehuoneessa valtoimenaan. Ilmaläpän alipainekellon letkun jätin kiinni. Täytyy vielä koittaa onko mitään vaikutusta jos senkin vielä tulppais.
En ole vielä käynyt koittamassa parantuikohan huippunopeus mitenkään, mutta kone tuntuu kierrosherkemmältä. Luulisi vaikuttavan, kun imusarjassa putken halkaisija kasvoi 2-5 mm.
300D -95
Alipaineletkun tukin M6 pultilla ja vedin letkun kiinni nippusiteellä alipainekellon kiinnitysrautaan, jottei letku heiluisi konehuoneessa valtoimenaan. Ilmaläpän alipainekellon letkun jätin kiinni. Täytyy vielä koittaa onko mitään vaikutusta jos senkin vielä tulppais.
En ole vielä käynyt koittamassa parantuikohan huippunopeus mitenkään, mutta kone tuntuu kierrosherkemmältä. Luulisi vaikuttavan, kun imusarjassa putken halkaisija kasvoi 2-5 mm.
300D -95
Minä tukin paluuputken eli laitoin palan peltiä alkupään tiivisteen kaveriksi. Tiivistettä on hyvä käyttää mallina peltiä (maalipurkinkantta) leikatessa.
Lisäksi jumitin imusarjan läpän auki-asentoon.
Lisäksi jumitin imusarjan läpän auki-asentoon.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Re: pakokaasun kierrätyksen eliminointi ?
Kyllä niitten päästöarvojen pitäisi pienentyä. Kun sitä nokea ei tungeta takaisin moottoriin, niin palaminen parantuu.ppj50 kirjoitti:mitä vaikuttaa katsastuksessa mitattaviin päästöarvoihin pakokaasujen kierrätysputken sulkeminen ja miten se tehdään viisaasti. auto on 220d / w210-97.
Eikös se ole toisinpäin?
Tiisseleistä en tiä, mutta mittauksessahan katsotaan ppm-arvoa, eli paljonko nokea tulee läpi. Jos nokea ei kierrätetä kuuman palotilan läpi ja yritetä polttaa viimeisetkin hiukkaset, se menee siis suoraan pakoputkeen ja päästöarvo on huonompi.
Tehoissa lienee taas toisinpäin, tuskin jo kertaalleen poltetusta naftasta paljoa tehoa saa irti--> vie palotilaa varsinaiselta polttoaineelta?
*insinöörin teoriaa*
Tehoissa lienee taas toisinpäin, tuskin jo kertaalleen poltetusta naftasta paljoa tehoa saa irti--> vie palotilaa varsinaiselta polttoaineelta?
*insinöörin teoriaa*
Läpän jumittaminen

Hetkinen.... -jos jumitat toisen läpän imusarjasta, viet samalla resonanssiahtamisen ominaisuuden. Läpillähän muutetaan imusarjan pituutta ja saadaan aikaan resonanssi-ilmiö, jolla ilman turboa olevaan koneeseen saadaan ahtovaikutus.Janne kirjoitti:Minä tukin paluuputken eli laitoin palan peltiä alkupään tiivisteen kaveriksi. Tiivistettä on hyvä käyttää mallina peltiä (maalipurkinkantta) leikatessa.
Lisäksi jumitin imusarjan läpän auki-asentoon.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Lieneeköhän puhutaan samasta läpästä. Tarkoitan läppää, joka on imu"aukon" suulla ja nähtävissä kun ottaa ilmanputsarin pois.pekkali kirjoitti:
Hetkinen.... -jos jumitat toisen läpän imusarjasta, viet samalla resonanssiahtamisen ominaisuuden. Läpillähän muutetaan imusarjan pituutta ja saadaan aikaan resonanssi-ilmiö, jolla ilman turboa olevaan koneeseen saadaan ahtovaikutus.Janne kirjoitti:Minä tukin paluuputken eli laitoin palan peltiä alkupään tiivisteen kaveriksi. Tiivistettä on hyvä käyttää mallina peltiä (maalipurkinkantta) leikatessa.
Lisäksi jumitin imusarjan läpän auki-asentoon.
Alkuperäisesti läppä on yhteydessä mekaanisesti kaasuvivustoon siten, että kun painaa kaasua noin 1/2 painallusta, niin läppä on silloin auki asennossa. Pienemmillä kierroksilla ohjaussysteemi (miten lie toimiikaan) saa tehdä tekosiaan eli sulkea tahi avata läppää haluamallaan tavalla.
Eli jos tällä läpällä on jotain tekemistä ahtovaikutuksen kanssa olen sen menettänyt pienellä kaasulla eli aivan sama. Käytännössä olin kuitenkin huomaavinani, että auto piristyi kun ilman tuloreitiltä poistui pala peltiä.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D