M102 ja tyypillinen öljynkulutus?
M102 ja tyypillinen öljynkulutus?
Mikä on tyypillinen öljynkulutus kaksilitraiselle M102.962-moottorille, joka löytyy mm. W201 190E-mallissa sekä W124 200E-mallissa? Viittaako runsaanpuoleinen öljynkulutus yleensä sylinterien vai kannen kulumiseen? Moottori on kattiversio ja sillä on ajettu noin 330 Mm. Kone käy ja käynnistyy moitteettomasti ja kuluttaa maantieajossa noin 9,5-10 litraa sadalle automaatilla (S-asennossa). Öljynä käytän synteettistä 5W50-öljyä (Mobil 1) ja moottorin historiasta on tietoa vain noin 20 Mm matkalta.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Mulla on 230ce ja ajettu joku noin 300tkm, öljynvaihtovälillä kuluttaa pari-kolme desiä kuten polttomoottorin kuuluukin
Elikkä tuollainen kulutushan on esson baariissa: "Ei yhtään"
Bensaa sen sijaan vetää ihan kivasti
9-15litraa/100km ja on automaati ja reipasta ajoa...

Elikkä tuollainen kulutushan on esson baariissa: "Ei yhtään"

Bensaa sen sijaan vetää ihan kivasti

9-15litraa/100km ja on automaati ja reipasta ajoa...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Vaimon auto vei ostohetkellä n.1litran/2000km. Ohjurikumit vaihdatin(n.100€ töineen) ja öljyn kulutus loppui. Suomeksi öljyn lisäily siis
. Sen verta "vahingossa" on tullut kokeiltua että 13tkm ajaa eikä tarvi lisäillä öljyä yhtään. Mittatikussa öljyä vielä karvan alle puolen välin. Öljynvaihtovälinä pidän kuitenkin 8000km, mutta kun ei ole oma auto ja naiset
. Vaimo oli "unohtunut" että autoa pitää myös huoltaa...
Tuo öljymerkkikin vaikuttaa asiaan. Mobilia nuo toiset syö, mutta castrollia tai shelliä ei
. Molempi öljy 5w 40 eli mistähän johtuu
.


Tuo öljymerkkikin vaikuttaa asiaan. Mobilia nuo toiset syö, mutta castrollia tai shelliä ei


Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Ei kannata liian ohuita öljyjä laitaa vanhempiin motteihin. Ne aina vuotaa jostain.
Jos en väärin muista niin 123 230 E:n ohjekirjassa on että 1,5 l/1000 km on normaalia. Onko kirjoitusvirhe vai totta? Tarkistan huomenna kirjasta lukeman.
Ja kyllähän sen öljyn kuulu kuluakin moottorista juu.
Jos en väärin muista niin 123 230 E:n ohjekirjassa on että 1,5 l/1000 km on normaalia. Onko kirjoitusvirhe vai totta? Tarkistan huomenna kirjasta lukeman.
Ja kyllähän sen öljyn kuulu kuluakin moottorista juu.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Minun X 230E -89 man.5-v. ( nyt siskonpojalla)
ajettu nyt 400tkm
öljynkulutus 0.5 l / 10 tkm
pääkaupunkiseudunnajoa ja kilometrit tulee SAvoon ajósta
Ohjurinkumit vaihdettu n. 300km kohdalla
ajettu nyt 400tkm
öljynkulutus 0.5 l / 10 tkm
pääkaupunkiseudunnajoa ja kilometrit tulee SAvoon ajósta
Ohjurinkumit vaihdettu n. 300km kohdalla
W210 230E -96 autom.Eleg.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi
=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi
=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Ohjurinkumeja epäilin myös, kannattaa varmaan vaihtaa ne.Aki H. kirjoitti:Vaimon auto vei ostohetkellä n.1litran/2000km. Ohjurikumit vaihdatin(n.100€ töineen) ja öljyn kulutus loppui.
Viisikymppinen öljy on kyllä paksuimmasta päästä kuumana, tosin Castrolilta löytyy muistaakseni 20W60 öljyä, joka on tarkoitettu tosi kovaan ajoon.honkonen kirjoitti:Ei kannata liian ohuita öljyjä laitaa vanhempiin motteihin. Ne aina vuotaa jostain.
Totta puhut. Vanhaan hyvään aikaan oli sallittu öljynkulutus 1% bensankulutuksesta eli tuommoinen litra tuhannella oli normaalia.honkonen kirjoitti:Jos en väärin muista niin 123 230 E:n ohjekirjassa on että 1,5 l/1000 km on normaalia. Onko kirjoitusvirhe vai totta? Tarkistan huomenna kirjasta lukeman.
Ja kyllähän sen öljyn kuulu kuluakin moottorista juu.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
lisää
Kumien vaihtoon olisi hyvä olla erikoistyökalu, jolla saadaan keinuvivut hallitusti irti. Voi olla myös omatekoinenkin apuväline, mutta siis ilman kunnon työkalua venttiilijousien lukituskappaleet lentelee muuten ympäri tallia.
Tuo ohjekirjassa mainittu öljynkulutus lukema ( 1- 1,5 litraa/1000km),
on käsittääkseni aikalailla yläkanttiin, mutta on kirjattu sinne varmaankin "aiheettomien" takuuvaatimusten varalta.
Esim. omassa kokemuksessa on ollut tilanteita, jossa talvella pätkäajossa käytetty M102 (kaasutin versio), saattoikin kadottaa öljytikussa yllättävästi 1/2 - 1 litran kun ajoikin sitten pidemmän maantielenkin (..moottoritie osuuksineen). Ilmeisesti talvisen ryypytyksen vaikutuksia...
Kesäajossa ei kulutusta - ei siis kummempaa vikaa.
Tuo ohjekirjassa mainittu öljynkulutus lukema ( 1- 1,5 litraa/1000km),
on käsittääkseni aikalailla yläkanttiin, mutta on kirjattu sinne varmaankin "aiheettomien" takuuvaatimusten varalta.
Esim. omassa kokemuksessa on ollut tilanteita, jossa talvella pätkäajossa käytetty M102 (kaasutin versio), saattoikin kadottaa öljytikussa yllättävästi 1/2 - 1 litran kun ajoikin sitten pidemmän maantielenkin (..moottoritie osuuksineen). Ilmeisesti talvisen ryypytyksen vaikutuksia...
Kesäajossa ei kulutusta - ei siis kummempaa vikaa.
Viimeksi muokannut Henry V., To 15.05.2008 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Näin minäkin sen olen järkeillyt. Oma auto jos lähtee viemään sitä "normaalia" puoltatoista litraa tuhannelle, niin melko kiivaasti olisin jo purkamassa ja ihmettelemässä mikä on paskanaHenry V. kirjoitti: Tuo ohjekirjassa mainittu öljynkulutus lukema ( 1- 1,5 litraa/1000km),
on käsittääkseni aikalailla yläkanttiin, mutta on kirjattu sinne varmaankin "aiheettomien" takuuvaatimusten varalta.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Meillä meni kaasutinversiossa Nesteen Cityprota varmaan litra tuhannelle, ellei enemmänkin. Sitten siirryttiin Mobiliin ja Valvolineen ja kah: jo lakkasi kulumasta.Jyry kirjoitti:Mobilin Ralli Formulaa käyttäen meillä menee 15000 helposti lisäämättä, auto 230TE -86, mittarissa 478tkm. Kansiremppa on tehty.
No, kyllä se vähän vajenee mutta paljon maltillisemmin. MEne, tiedä missä hantissa on 260 tkm ajetut, 24 v vanhat ohjurinkumitkaan sitten...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97