Hydrauliikkaöljyn puute?
Hydrauliikkaöljyn puute?
Nonni. Vilkaisu 4Maticin konehuoneeseen antoi aiheen tehdä melko urpo kysymys.
Pannuhuoneessahan on hydrauliikkaöljyn säiliö, joka ruokkii ohjekirjan mukaan sekä 4Matic-järjestelmää että tasauspyörästön lukkoa. Öljyä on säiliössä alle ohjemäärän.
Kysymys kuuluu: johtuneeko öljyn vähäisyydesät, että "kolmiovalo" mittaristossa vilahti pihalta lähtiessä, vaikka auto ei taatusti sutinut. Ykskaks reipasta kävelyvauhtia ajaessa valo syttyi muutamaksi sekunniksi ja sammui kohta eikä syttynyt uudestaan.
Seuraava kysymys: jos johtui, onko ajaminen vajaalla säiliöllä jollekin osalle turmiollista?
Ja kolmas kysymys: millaistahan h-ölkkää tankkiin voisi kuvitella lisäävänsä? Ohjekirjassa kehotetaan tarkistamaan laatu MB-voiteluainekirjan sivulta 343, mutta mistäs sellaisen tähän hätään...?!
Pannuhuoneessahan on hydrauliikkaöljyn säiliö, joka ruokkii ohjekirjan mukaan sekä 4Matic-järjestelmää että tasauspyörästön lukkoa. Öljyä on säiliössä alle ohjemäärän.
Kysymys kuuluu: johtuneeko öljyn vähäisyydesät, että "kolmiovalo" mittaristossa vilahti pihalta lähtiessä, vaikka auto ei taatusti sutinut. Ykskaks reipasta kävelyvauhtia ajaessa valo syttyi muutamaksi sekunniksi ja sammui kohta eikä syttynyt uudestaan.
Seuraava kysymys: jos johtui, onko ajaminen vajaalla säiliöllä jollekin osalle turmiollista?
Ja kolmas kysymys: millaistahan h-ölkkää tankkiin voisi kuvitella lisäävänsä? Ohjekirjassa kehotetaan tarkistamaan laatu MB-voiteluainekirjan sivulta 343, mutta mistäs sellaisen tähän hätään...?!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Astrumiin matkasi vie
Siitä vaan kipin kapin Astrumiin.
Itse hain sieltä kaksi purkillista tavaraa kun oli säiliö tyhjillään. Ei se varmaan haittaa kauheasti vaikka vajaa onkin, neliveto ei vaan kytkeydy kunnolla kun paineet ei riitä. Säiliön päällähän on hassu mittatikku, nostat sen kumisen tutin pois, se on samalla lisäysreikä.
Tavara on Hydrauliöljy ZH-M, säiliöön menee pari litraa jos on tyhjillään.. Oli aika perhanan tyyristä muistaakseni, vissiin parikymppiä / litra..
Tuossa omassa luki jotta lukkoperään ja hydropneumaattiseen tasonsäätöön, voihan olla että 4-maticci ottaa eri öljyä...
Itse hain sieltä kaksi purkillista tavaraa kun oli säiliö tyhjillään. Ei se varmaan haittaa kauheasti vaikka vajaa onkin, neliveto ei vaan kytkeydy kunnolla kun paineet ei riitä. Säiliön päällähän on hassu mittatikku, nostat sen kumisen tutin pois, se on samalla lisäysreikä.
Tavara on Hydrauliöljy ZH-M, säiliöön menee pari litraa jos on tyhjillään.. Oli aika perhanan tyyristä muistaakseni, vissiin parikymppiä / litra..
Tuossa omassa luki jotta lukkoperään ja hydropneumaattiseen tasonsäätöön, voihan olla että 4-maticci ottaa eri öljyä...
Eiku.
Mun mielestä ohjekirjassa lukee asiasta muodossa "automaattisen t-pyörästön lukon ja tasonsäädön TAI 4Maticin käyttöön..." tuosta öljystä. Antaa aiheen päätellä, ettei 4Maticissa mokomaa tasonsäätöä olekaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Älä samperi
Mä luulin tietäväni että kaikissa S124:sissa on tasonsäätö vakiona, tää täytyy tsekata sun autosta vielä joskus...
Onko ohjekirja vain farkkuun vai myöskin sedaniin? Sedanissahan tasonsäätöä ei ole vakiona...
Onko ohjekirja vain farkkuun vai myöskin sedaniin? Sedanissahan tasonsäätöä ei ole vakiona...
Re: Eiku.
Kyllä tuossa mun autossa ainakin on tasonsäätö. Öljynvaihdossa kaveri sanoo aina tarkastavansa ja tarvittaessa lisäävänsä hydrauliöljyä, ja vähentävän laatikosta öljyä. Muistankohan nyt ihan oikein. Mainitsi että on ihan tyypillistä näille 4-maticeille. Kertoi myös että joskus suolessa mainitsemani 91 huomattavasti vähemmän ajettu 4matic tekee ihan samaa. Eli joku tiiviste vuotaa hydrauliikkapuolelta laatikkoon. Täytyy muistaa jututtaa tuota mekatsua kun tulee puljuun taas asiaa. Tyyppi oire, ei vika.Aku P kirjoitti:Mun mielestä ohjekirjassa lukee asiasta muodossa "automaattisen t-pyörästön lukon ja tasonsäädön TAI 4Maticin käyttöön..." tuosta öljystä. Antaa aiheen päätellä, ettei 4Maticissa mokomaa tasonsäätöä olekaan.
Hmm.
Justiinsa noinhan se kieliasu menee. Koljalle vielä tiedoksi, että kyllä ohjekirja (suomenkielinen) on pelkkään farkkuun.
Mitenkäs tuo mahtaa pidemmän päälle vaikuttaa laatikon ym. kestoon, jos öljyt liikkuvat "rajan yli". Litra hydrauliikkaöljyä meni niimttäin säiliöön, sitten pinta oli tikun mukaan OK korkeudella. Laatikon öljyjen sekä väri että määrä näyttävät oikein hyviltä.
Mitenkäs tuo mahtaa pidemmän päälle vaikuttaa laatikon ym. kestoon, jos öljyt liikkuvat "rajan yli". Litra hydrauliikkaöljyä meni niimttäin säiliöön, sitten pinta oli tikun mukaan OK korkeudella. Laatikon öljyjen sekä väri että määrä näyttävät oikein hyviltä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ei olekkaan
Jäi tuo asia vaivaamaan niin kävin kysymässä. Hydrauliikkaöljy vuotaa JAKOlaatikkoon, ei VAIHDElaatikkoon. Silloin tällöin kun muistaa vaihtaa jakolaatikon öljyt niin tuskin tulee ongelmia. Ja muistaa vähentää sitä litkua sieltä jakolaatikosta.
Re: Ööh
Tuosta vuotomahdollisuudesta mainittiin muuten Astrumissakin. Paljoa muusta siellä taas (-kaan) ei tiedetty -- pientä tihkumista pidettiin kyllä ihan normaalina. Selkeitä vuotopaikkoja ei ainakaan missään näy eikä hydrauliikkaölkän hävikki ole sellainen, että sitä mistään solkenaan luulisikaan vuotavan.Kolja kirjoitti:Eihän hydrauliöljyjen ja automaattilaatikon öljyillä ole mitään yhteistä, molemmat on ihan oma järjestelmänsä...
Mutta jos hydrauliöljyä häviää, jossain vuotaa.
Pitääpä muistaa vaihdattaa jakolaatikon öljyt. Kaiken ne keksivät: luulisi ettei jollain tasonsäädöllä ja jakoboksillakaan ole ihan hirveästi yhteistä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97