MB 300D -92 tyhjäkäynti äänet?
MB 300D -92 tyhjäkäynti äänet?
Mistä etsiä vikaa, kun auton pistää kylmänä käyntiin se käy nätisti. Mutta kun moottori lämpiää vähän tulee ääneen metallinen kolkotus tai suuttimen naputus. Kerkisin kaks suutinta tarkastaa ja ne olivat kuin uudet ja avautumis paine oli hyvä. Eikös huonojen paininkuppien pitäis pitää meteliä nimenomaan kylmänä? Onkohan moottorissa jotain suljettavia "ekojuttuja" mitkä vaikuttaisivat auton hengettömyyteen. Moottori on siis 300D -92 ja vanhaa kaksventtiili tekniikkaa.
Sami
Oletko tarkastanut ?
Öljyt , oletan kyllä että olet ja se puoli on kunnossa.
Itselläni vaan entisessä dieseli volvossa alkoi kone "rallattaa"
metallisesti kun öljyillä oli n 13-14 tkm ajettu ja kun kone oli kunnolla lämmennyt.
Eihän ääni tule venttiileistä tai nostimista ?
En mikään ammattilainen ole näissä asioissa mutta tulipahan vaan mieleen
timo
Itselläni vaan entisessä dieseli volvossa alkoi kone "rallattaa"
metallisesti kun öljyillä oli n 13-14 tkm ajettu ja kun kone oli kunnolla lämmennyt.
Eihän ääni tule venttiileistä tai nostimista ?
En mikään ammattilainen ole näissä asioissa mutta tulipahan vaan mieleen

timo
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
ex-W210270CDI
ex-W124300D
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Re: MB 300D -92 tyhjäkäynti äänet?
Kuinka kauan aikaa kylmäkäynnistyksestä kestää kunnes tuo ääni alkaa kuulua? Häviääkö ääni jos nostaa kierroksia?Sami kirjoitti:Mistä etsiä vikaa, kun auton pistää kylmänä käyntiin se käy nätisti. Mutta kun moottori lämpiää vähän tulee ääneen metallinen kolkotus tai suuttimen naputus. Kerkisin kaks suutinta tarkastaa ja ne olivat kuin uudet ja avautumis paine oli hyvä. Eikös huonojen paininkuppien pitäis pitää meteliä nimenomaan kylmänä? Onkohan moottorissa jotain suljettavia "ekojuttuja" mitkä vaikuttaisivat auton hengettömyyteen. Moottori on siis 300D -92 ja vanhaa kaksventtiili tekniikkaa.
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Saattaapi olla, että on jostain pytystä puristukset vähän alhaalla. Sitten kun jälkihehku menee pois päältä, ei polttoaine enää pala joka työtahdilla. Seuraavalla työtahdilla pytyssä on jo polttoainetta ja se syttyy ennen aikojaan ja lyö vastaan. Eli kokeile moottorin ollessa käynnissä avata suihkuputkia yksi kerrallaan. Jos jostain tuo kilinä lakkaa niin mittaa siitä sylinteristä puristuspaineet.Sami kirjoitti:Ääni alkaa noin puolenminuutin jälkeen käynnistyksestä. Vaihdoin juuri uudet öljyt eikä vaikuttanut asiaan mitenkään. Ääni loppuu kun kierroksia nostaa yli tuhannen.
Selvisikö mitään? Omassa 300D:ssä (-90) myös kylmänä kuuluu kuin ketju/nostimet tms. ei olis ihan balanssissa.Lämpimänä kone käy taas kuin Singer.Jotain kilinää saattaa kuulua auton sivulla (???!!!) taas etupuolella kaikki ok.Mikähän lie? Ketjun vaihdosta ei ed. omistaja muistanut varmasti, kehoitti etsimään Vehon arkistoista.Antavatko huoltotiedot ihan tosta vaan?
tosin vanhassa 200D:ssäni(-84) kuului jos jotain epäsäännöllisyyttä,vaan aina mentiin eteenpäin...
ihmettelee: J-PK
tosin vanhassa 200D:ssäni(-84) kuului jos jotain epäsäännöllisyyttä,vaan aina mentiin eteenpäin...
ihmettelee: J-PK
Re: MB 300D -92 tyhjäkäynti äänet?
[terve,
vanha 300d -90 ajettu 430tkm piti melkoista "lätketta" lampimana ja silloin oli 250 tkm ajettu. Ei muuta kuin uudet hydrauliset venttiilinnostjat ja kone käy unelmasti yhä. Tosin talliauto ja puristukset uutta vastaavat. Remppa makso mummoisa noin 1500 eli ei paljoa kilsaa kohti. Ääni siis muistutti kuin olisi vasaralla napautellu peltiä...
vanha 300d -90 ajettu 430tkm piti melkoista "lätketta" lampimana ja silloin oli 250 tkm ajettu. Ei muuta kuin uudet hydrauliset venttiilinnostjat ja kone käy unelmasti yhä. Tosin talliauto ja puristukset uutta vastaavat. Remppa makso mummoisa noin 1500 eli ei paljoa kilsaa kohti. Ääni siis muistutti kuin olisi vasaralla napautellu peltiä...
320cdi-00 + 300d-90
Hehkutus - hiljainen hetki Konrad Adenauerin muistoksi
Hehkutus - hiljainen hetki Konrad Adenauerin muistoksi
Minä sain paikannettua vian tuohon osaan kun painelin/vääntelin sitä iskaria isolla ruuvarilla auton käydessä tyhjäkäyntiä. Kun sitä painoi sopivalla tavalla, niin kalkatus hiljeni. SItten ei kun vaihtoon.J-PK kirjoitti:Kiilahihnan iskari? Mitenhän tuon sitten testais?Kuiva se ainakin on?Huomasin just, että kun tyhjäkäyntikierroksia nostaa n.650-700:aan,häviää ylimääräiset kalkatukset.Antaisko tää vinkkiä?
Ei selvinnyt vika
No niin irrottelin niitä suihkutusputkia yksikerrallaan, mutta ääni ei lakannut. Vaihdon hihnankiristäjään keinun laakerin noin kuukausi sitten, iskarista ei tiiä ihan hyvältä se vaikutti mutta täytyy vääntää sitä käydessä. Semmosen oon huomannu että lämmityksestä lähtee huonommin käyntiin kuin kylmänä. Kyllähän tuohon ääneen voi syynä olla ne paininkupit.
Sami