vai laatikko paskana...?
Viton vaihdelaatikko
Viton vaihdelaatikko
olen tässä viime päivinä kiinnitänyt semmoseen asiaan huomiota että 4 vaihde ei aina mene kunnolla päälle. kepistä menee ihan normaalisti mut sit ku nostaa kytkintä niin kurahdus vaan kuuluu. ihan niinku ois vaan puolittain päällä. Mistä tämmönen voi johtua? voiko vaijeri venyä niin ettei mene vaihde enää kunnolla päälle ja voiko sitä esim säätää jotenkin?
vai laatikko paskana...?
vai laatikko paskana...?
- vito500tkm
- Asiantuntija

- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Onko laatikon öljyjä vaihdettu?
Omassa oli kolmos vaihteen kanssa sama ongelma ja vika korjaantu laatikon öljyt vaihtamalla. Vika ilmeni kylmänä, pakkasella.
Jos ei siinä vika niin vaijereita voi koittaa säätää. Säädöt on kepin puoleisessa päässä. Tuhkakuppi pois ja säätämään.
Laatikon päässä vaihdevivustossa on semmonen pieni muovi holkki joka myös kuluu. Veholta saa uusia, maksaa jotain 2e. Eli se kannattaa vaihtaa. Myös vaijerit on voineet kulua jos autolla on paljon ajettu. Ne taas oli veholla jotain 175e/kpl.
Omassa oli kolmos vaihteen kanssa sama ongelma ja vika korjaantu laatikon öljyt vaihtamalla. Vika ilmeni kylmänä, pakkasella.
Jos ei siinä vika niin vaijereita voi koittaa säätää. Säädöt on kepin puoleisessa päässä. Tuhkakuppi pois ja säätämään.
Laatikon päässä vaihdevivustossa on semmonen pieni muovi holkki joka myös kuluu. Veholta saa uusia, maksaa jotain 2e. Eli se kannattaa vaihtaa. Myös vaijerit on voineet kulua jos autolla on paljon ajettu. Ne taas oli veholla jotain 175e/kpl.
- vito500tkm
- Asiantuntija

- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Niin tuntuu olevan koska manuaali väyryseenkin oli kirjan mukaan oma öljy. Mikähän juttu siihenkin liittyy? laakereita ja rattaitahan siellä vain on.Vito_ kirjoitti:eikös toi laatikkoöljyn laatu ole aika tarkka noissa mersuissa? eli ettei mitä vaan vaihteistoöljyä voi laittaa...?
minkähänlaisia määriä sinne menee?
johan on ihme touhua. ajattelin et vien auon ölynvaihto pisteeseen et vaihtavat siellä laatikko öljyt niin ei käyny. sanoivat et siihen tulee joku ihan oma öljy.
Soitin sit VEHO pitäjänmäkään koska tiesin että siellä on pikahuolto. siellä sanoivat että eivät tee pakettiautoja, mene lommilan VEHOON. ajattelin ensin nokkelana et soitanpa ensin ja kysyn minkälainen jono. Soitin eka keskukseen ja kysyin mersun pikahuoltoa, keskusneiti yhdisti. odottelon sit 10 min eikä kukaan vastannu. Ajattelin sit et meenpä paikanpäällä, et ei tommonen homma kauaan vie. siellä sanoivat että ei heillä mitään pikahuoltoa ole, eikä kerkee vaihtaa öljyjä ainakaan tällä viikolla, (meneehän siinä ehkä jopa 5min.) Sanoin sit et taidan vaihtaa ite, ja minut ohjattiin varaosapuolelle. siellä sanoivat että kyllä öljyä löytyy, että anna purkki mihin laittaan???? siis voitteko kuvitella, mulla pitää olla oma astia että saan ölyä laatikkoon!!! aivan uskomatonta touhua VEHOLTA!! eipä tarvii siellä enää asioida...
Kertokaa soveltuuko sinne mika tahansa öljy? et käykö esim se castrol?
mikä siinä voi niin tarkkaa olla?
Soitin sit VEHO pitäjänmäkään koska tiesin että siellä on pikahuolto. siellä sanoivat että eivät tee pakettiautoja, mene lommilan VEHOON. ajattelin ensin nokkelana et soitanpa ensin ja kysyn minkälainen jono. Soitin eka keskukseen ja kysyin mersun pikahuoltoa, keskusneiti yhdisti. odottelon sit 10 min eikä kukaan vastannu. Ajattelin sit et meenpä paikanpäällä, et ei tommonen homma kauaan vie. siellä sanoivat että ei heillä mitään pikahuoltoa ole, eikä kerkee vaihtaa öljyjä ainakaan tällä viikolla, (meneehän siinä ehkä jopa 5min.) Sanoin sit et taidan vaihtaa ite, ja minut ohjattiin varaosapuolelle. siellä sanoivat että kyllä öljyä löytyy, että anna purkki mihin laittaan???? siis voitteko kuvitella, mulla pitää olla oma astia että saan ölyä laatikkoon!!! aivan uskomatonta touhua VEHOLTA!! eipä tarvii siellä enää asioida...
Kertokaa soveltuuko sinne mika tahansa öljy? et käykö esim se castrol?
mikä siinä voi niin tarkkaa olla?
- vito500tkm
- Asiantuntija

- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Kaippa se aika tarkkaa on öljyn laadun kanssa, kun lähes kolmen tonnin rakkineessa on laatikossa 2 (kaksi) litraa öljyä...
Ohjeen mukaan pitäis vaihtaa 90tkm välein, mutta itse ainakin vaihdatan noin 50 tkm välein, jolloin äänet pysyy asiallisiana ja vaihteet toimii.
Jos autolla vetää kärryä, pitäis vaihtaa vielä useammin...
KL:sta saa sopivaa öljyä litran pulloissa eikä maksa maltaita kuten tähtikylkinen puteli (jossa tiettävästi samaa tavaraa)
Ohjeen mukaan pitäis vaihtaa 90tkm välein, mutta itse ainakin vaihdatan noin 50 tkm välein, jolloin äänet pysyy asiallisiana ja vaihteet toimii.
Jos autolla vetää kärryä, pitäis vaihtaa vielä useammin...
KL:sta saa sopivaa öljyä litran pulloissa eikä maksa maltaita kuten tähtikylkinen puteli (jossa tiettävästi samaa tavaraa)
tuohon öljy juttuun sen verran.... viton manuaali vaihteistoon käy ainoastaan ESSOn valmistama "jokin erikoinen öljy". sitä saa vain 200L tynnyreissä.
sikki ne veholla mieluusti kyselee astiaa jos sitä haluaa ostaa. itse ostin veholta ja makso 11€ litra.
sikki ne veholla mieluusti kyselee astiaa jos sitä haluaa ostaa. itse ostin veholta ja makso 11€ litra.
Sprintterillä matka taittuu.....
Sprinter+sprintsift vm04
Sprinter+sprintsift vm04
Kävin koittaan liikkeessä taannoin Vitoa , komea oli kuin mikä , ja maalattu
,Niimpäniin...
No, pakkia pukki pois päältä. Ei ihan tasasella , mutta jos vähänkään rasitusta tai kovempi kaasu nin poks . Mikä hajalla, vai niinkuin myyjä sanoi että vaijerin säätöjä vailla - oisikohan noin - miks ei ne itä säädätä
Saattas olla muutakin , ko autossa vetonivelet naksui iloisesti ainakin, että jotain tekemistä oisi . Km lukema oli 230 tkm.
Eli onko loota "vähän" keskeneräinen tms, kuin ne kestää , koneen kansiongelmat ym on tiedossa . Laatikosta mulla ei tietoa vielä.
No, pakkia pukki pois päältä. Ei ihan tasasella , mutta jos vähänkään rasitusta tai kovempi kaasu nin poks . Mikä hajalla, vai niinkuin myyjä sanoi että vaijerin säätöjä vailla - oisikohan noin - miks ei ne itä säädätä
Saattas olla muutakin , ko autossa vetonivelet naksui iloisesti ainakin, että jotain tekemistä oisi . Km lukema oli 230 tkm.
Eli onko loota "vähän" keskeneräinen tms, kuin ne kestää , koneen kansiongelmat ym on tiedossa . Laatikosta mulla ei tietoa vielä.
Re: Viton vaihdelaatikko
Nyt on sit öljyt vaihdettu ja vaijeria säädetty, mutta edelleen nelos vaihteen ongelma jatkuu. missä vika? ettei vaan ois laatikko remontti edessä... löytyyköhän jostain hajotuskuvaa?Vito_ kirjoitti:olen tässä viime päivinä kiinnitänyt semmoseen asiaan huomiota että 4 vaihde ei aina mene kunnolla päälle. kepistä menee ihan normaalisti mut sit ku nostaa kytkintä niin kurahdus vaan kuuluu. ihan niinku ois vaan puolittain päällä. Mistä tämmönen voi johtua? voiko vaijeri venyä niin ettei mene vaihde enää kunnolla päälle ja voiko sitä esim säätää jotenkin?
vai laatikko paskana...?
äsken tossa kokeilin työntää ja samalla laittaa nelosta päälle suoraan laatikosta, niin teki välillä semmosta et se vaihdevipu rupes hyppimään??
en tajua...
Synkronointi on saanut kipeää. Korjaantuu ko. vaihteen synkroniholkin ja synkronirenkaan vaihdolla (jos oikein on hakannut, niin menee myös vastaava hammaspyörä). Halvan***lunkyttääjät korjaavat tämän viilaamalla purseet pois, mutta se ei ole pitkäikäinen ja onnistuminenkin on epävarmaa. Tietysti nelosen siirtohaarukkakin on voinut taipua. Kannattaa hakea ensin säätöä kohdalleen.
Kolmosella ja nelosella on sama synkroniholkki. Toiseen laitaan siirrettäessä kytkee kolmosen ja toiseen laitaan siirrettäessä nelosen. Kun säädöt vie toiseen reunaan tappiin, niin pitäis alkaa kolmosen kytkentä vaikeutuu. Voihan se siirtohaarukka jotenkin pantata (siirtelee just tuota synkroniholkkia). On taipunut, tai pääsee pohjaamaan jostain syystä (paskaa välissä, tai mekaanisia osia/muruja). Jos saat toimimaan tyydyttävästi, niin saattaa parantua itsestään kun hieroo ajaessa purseet pois. Tai sitten ei.
Joko olet pistänyt laatikon palasiksi?
Tästä löydät jotain apua siinä kasausvaiheessa
http://www.detali.ru/cat/oem_mb0.asp?TP=3
Tästä löydät jotain apua siinä kasausvaiheessa
http://www.detali.ru/cat/oem_mb0.asp?TP=3
Joo ja etenki pakin kanssa on ongelma että ei pysy päällä jos laittaa huolimattomasti... tai hätiköiden... Tein itselle jo uuden nailonholkin siihen vastapainoon kun oli vanha kadonnut...
Itsellä CDI ja ajettu 230K kovaa ajoa kaupungissa... Tuli holkin uusimisen jälkeen paljon jämäkämmäksi... Mulla oli aikaisemmin 110D missä oli ihan kauhea hämmennettävä laatikko...
Itsellä CDI ja ajettu 230K kovaa ajoa kaupungissa... Tuli holkin uusimisen jälkeen paljon jämäkämmäksi... Mulla oli aikaisemmin 110D missä oli ihan kauhea hämmennettävä laatikko...
[img]http://koti.mbnet.fi/hi-po/banner.gif[/img]
110d löytyy ainakin getrak.K.Huhta kirjoitti:CDI Vitossa on getrakin loota mutta sitä entiiä mikä D mallissa on...
mulla oli CDI vito ja pistin merkille että jos ei pistäny vaihdetta huolellisesti päälle vaihdossa niin tahto pukkia sitä pois päältä.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Koskissa on tommonen virma:
http://www.tamgears.com/
Siellä on "keskiraskaan" kaluston laatikko-osaamista ollut jo pitempäänkin. Viton lootaa ei luettelossa näy, mutta voi sieltä ainaki kysyä....
http://www.tamgears.com/
Siellä on "keskiraskaan" kaluston laatikko-osaamista ollut jo pitempäänkin. Viton lootaa ei luettelossa näy, mutta voi sieltä ainaki kysyä....




