ohjausvaihde / simpukka....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
akuaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

ohjausvaihde / simpukka....

Viesti Kirjoittaja akuaku »

Eli tuommosta on mielenpäällä tälläkertaa...

Säätövara alkaa olla 124 lopuillaan simpukasta, ja päätin tuossa tilata vastaavan "vähänkäyeytyn" romikselta....jos vaikka nakkais viikonloppuna paikalleen...oli meinaan uutena yhtäkallis kuin koko auto.....

Olisi kuitenkin tarkoitus aukaista tuo vanha sitten myöhemmin ja mahd, kunnostaa, joten onkohan kukaan noita sen kummemmin aukonut ??

Onkos noissa jokin tietty palikka, joka kuluu?? Ja onkohan niitä sitten saatavilla..

Itse kävin kyselemässä Oulun veholta tuommosen operaation mahd, siellä.
Kertoivat niitä aina sillointällöin huoltoon tulevan, ja heilläkin vain yksi korjaaja joka noita tekee... ovat vain vaihtaneet tiivistesarjan (45 e +450e työ)

Esitin kuitenkin eriävän mielipiteen tuosta tiivistesarjan vaikutuksesta väljyyden poistajaksi,..kuinka pelkästään tuolla klappi katoaa...
Sanoivat vaan, että ei niihin muita osia ole ainakaan laskutettu....
:roll:

Miten on...onkos täällä enempi asiantuntemusta ja kokemuksen syvää rintaääntä moisesta urakasta...
Japsit jo kolunnut, tämäkö hyväkö?
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Laitoin sinulle yv:n.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

mun mielestä täällä foorumilla on ollut puhetta et välyksen saa pois kun asentaa apusimpukan korjaussarjan, 25€ , tää on on siis mutua...

jollain faktaa asiasta ?

pitäisi itse korjata omasta tuo "välys" pois :wink:
akuaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

tarkennetaan vielä ,.....

Kyse ei ole apusimpukasta, vaan ohjausvaihteesta / simpukasta..

:idea:
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

no eikös nuo samaan asiaan vaikuta?
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Periaatteessa kyllä, mutta välystäkin voi olal sekä itse ohjausvaihteessa että apusimpukassa. Itse vaihdoin apusimpukan korjaussarjan, eikä välys muuttunut mihinkään. Myös säätövara itse vaihteesta on kiritty lähes loppuun, eikä vaikuta. Eli välys on ohjausvaihteessa. Tuumin, jotta ohjausvaihde on saatettu tuhota sätötoimenpiteellä; vaihde on joskus kiritty liian tiukalle, jolloinka se on syönyt "itse itseään".

No, kyllähän tuolla on tiellä pysynyt, joten en ainakaan ihan heti aio tehdä asialle mitään.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

itse oon koittanut itse ohjausvaihteesta kiristää (sitä kuusiokoloruuvia), eikä auttanut kuin vähän.

onko nyt siis ohjausvaihde sökö, vai oisko aihetta ostaa tuo apusimpukan korjaussarja :?:
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

epk kirjoitti:itse oon koittanut itse ohjausvaihteesta kiristää (sitä kuusiokoloruuvia), eikä auttanut kuin vähän.

onko nyt siis ohjausvaihde sökö, vai oisko aihetta ostaa tuo apusimpukan korjaussarja :?:
Jaa kumpi sinun kannattaisi ostaa? Osta vaan se korjaussarja apuosteriin, ainakaan W123:een se ei maksanut kuin 25 e. Vaihda vaikka tekemisen ilosta. :-D
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Timo L. kirjoitti:
epk kirjoitti:itse oon koittanut itse ohjausvaihteesta kiristää (sitä kuusiokoloruuvia), eikä auttanut kuin vähän.

Jaa kumpi sinun kannattaisi ostaa? Osta vaan se korjaussarja apuosteriin, ainakaan W123:een se ei maksanut kuin 25 e. Vaihda vaikka tekemisen ilosta. :-D
no toi on totta, ei ookkaan vähään aikaan mitään tullu korjattua, tässähän alkaa kohta menettää otetta korjaamisesta :lol:

missä sijaitsee tuo apusimpukka, ja onko vaikee itse vaihtaa?
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

No niin... siis jos se on vähänkään samanlainen kuin W123:ssa, niin on helppo vaihtaa itse. Otin kuvan omasta vaihtotyöstäni, voinen pistää sen sulle maililla huomenna, jos pistät ossan vaikka yv:nä. Mitä varmimmin osa sijaitsee apukuskin puolella, sellainen hieman vinossa oleva sylinterin muotoinen kappale.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Timo L. kirjoitti:No niin... siis jos se on vähänkään samanlainen kuin W123:ssa, niin on helppo vaihtaa itse. Otin kuvan omasta vaihtotyöstäni, voinen pistää sen sulle maililla huomenna, jos pistät ossan vaikka yv:nä. Mitä varmimmin osa sijaitsee apukuskin puolella, sellainen hieman vinossa oleva sylinterin muotoinen kappale.
e-pk@luukku.com :wink:

kiitos jo etukäteen 8)
akuaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

No niin...

Tuolla ylempänä oli asiaa liiallisesta kiristämisestä ohjausvaihteessa..
Itse tein juuri tuon virheen... :oops:
Aloin kesällä öljyjä sun muita tarkistaessa kiristämään tuota simpukkaa noin 3/4 kierrosta ja samalla toinen paikallinen mersumies kurvasi pihaan kihottamaan...

No. eihän siinä sitten joutanut käydä koeajolenkillä omalla, kun piti siitä toisestakin hieman simpukkaa kiristellä....hyvähän siitä tuli...

Emännys lähti aamusella tähtikeulalla kohti naapurikaupunkia,..ja soitti tulikivenkatkuisen puhelun noin tunnin kuluttua kun oli ohjaus jäykähkö... :?
Olisi pitänyt sillä omallakin käydä koeajolla.....

Tuon simpukan väljyyden näkee parhaiten altapäin....ottaa ratille menevästä akselista ja ohjaus varresta kiinni..heilutus...ja jos ei välystä, niin sitten kannattaa siirtä sinne apusimpukan puolelle...raidetankoihin, jne...

Tuo apusimpukan väljyys ei kait tunnu ratissa klappina...vai??
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ihan varoittavana esimerkkinä, jos aioitte ruveta purkailemaan ja kasaamaan niitä ohjausvaihteita. Yks äijä oli purkanut w124:stä ohjausvaihteen ja kasannut sen sitten. Eukko oli sitten lähtenyt autolla liikenteeseen ja hetken kuluttua soittaa, että ratti ei käänny ohjauksen keskiasennosta yhtään vasemmalle. Ja tuo oli tapahtunut vielä maantiellä vauhdissa, onneksi oli suora tie..

Ohjausvaihteeseen oli tullut jotain vikaa "korjauksen" jälkeen :shock:
w115,123,124,126,210 yms.
arzi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arzi »

samalla kyselen,eikös amg:ssä ole nopeampi ohjaus niin mikä osa/mitä osia se pitäisi vaihtaa (ja mistähän sen löytäisi) että saisin nopeamman ohjauksen siis rattia ei tarttis niin paljon pyöritää
[url=http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/arzi/arzi.html]M-B 300CEA-24v-90[/url]
akuaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

No niin...asia etenee...

Tuli tuo ohjausvaihde vaihdettua aamutuimaan.....nätti homma se loppujen lopuksi oli, vaikka päällisinpuolin työläältä vaikutti. Aikaa tuhraantui tuossa touhussa 1,5 tuntia...

Jos joku muu moista hommaa aikoo toteuttaa, niin muistuttaisin tuosta tehostajan öljyjen laittamisesta...muistakaa käyttää konetta säiliön täytettyänne vain pienen hetken, ja täyttäkää säiliö sitten uudelleen...
Ettei pääse pumppu ottamaan itseensä....

Tuon vanhan meinaaan tosiaan auki käyttää ja katsoa mitä se on syönyt....
Ja jos sormi menee suuhun itsellä, niin taidan kiikuttaa sitten sen tuonne eräälle mersun simpukoihin erikoistuneelle pajalle Oulun seudulla....kiitokset vinkeistä....
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Mistä löysit vaihteen, oliko uusi/käytetty, ja paljon maksoi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
akuaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Tuolta varaosahaku.fi löytyy.....

Käytetyn siis laitoin, kun tuo uusi veholla maksaa noin 2000e kieppeillä...
Noilla sivuilla käytettyjen hinnat vaihtelevat 200-400e haarukassa....neuvotteluvaraa noissa tuntuu olevan...

Pienenä vinkkinä...mikäli ohjausvaihteen aiotte hommata, tarkistakaa soveltuvuus! esim, w124 200 d ja 250d -85/86 sama, -87 eteenpäin booreissa muutoksia... tarkista runkonumeron perusteella....

Onhan se vähän arpapeliä alkaa summassa noita tilailemaan, mutta tuo minulle saapunut "yksilö" :wink: tuntuu olevan vielä kohtuukuntoinen....no, aika näyttää, miten kestää...
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja tapioh »

Viittaan aiemmin kirjoittamaani:

Ohjausvaihteen kiristämisen kanssa kannattaa olla varovainen ja tuntea mitä tekee.
Vaihdehan luonnollisesti kuluu keskiasennon kohdalta eniten .,enitenhän ajamme suoraan. Jos tuota kuusiokoloruuvia kiristää liikaa alkaa ohjaus tahmoa kahtapiolen keskiasennon ja tunne on kuin joku ulkopuolinen voima ohjaisi autoa...sukeltelee liioitellusti sanottun puolelta toiselle..kuin ajaisi
vanhanajan rättirenkailla uraisella tiellä . Liiallisella kirimisellä saattta tosiaan pilata vaihteen.

Apussimpukan välyksen näkee ja tuntee nostamalla oikea etupyörä ylös ja
kääntelemällä pyörää käsin. Korjausarja maksaa KL:llä 20 ja vaihto on helppo altapäin... on hyvä kuitenkin katsoa miten puslat oli alunperin ja rasvata uudet
paikat.

Muistettava myös ohjauksen iskunvaimentimen vaikutus ohjaukseen...kunto on ainakin helppo todeta , ellei ole jo aikoja sitten vuotanut kuivaksi. :wink:
Vastaa Viestiin