Rest napista, kv pumpusta ja weban off napista kysymyksiä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Rest napista, kv pumpusta ja weban off napista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kossu »

Omassa kun tuota laittoa näköjään ilmaantuu niin vähän pohjatietoa siihen kyseleisin. Selkeetä faktaa ei haku toiminnolla kohdalle osunut niin kysellään.

Eli kuinka loppujenlopuksi rest toiminto pelaa 99 cdi c mallissa. Avain poissa, napista painaa niin valot syttyy lämppärin nappiin,ja punainen rest nappiin, puhallin puhaltaa, mutta vaan kylmää. Jossain luki että vaikka nappi autossa on, ei välttämättä rest pelaa jos jälkiasennettu webasto. Onko noin siis ?
Mistä varmistan onko weba jälkiasennettu ? Voisiko olla alkuperänen kun keskikonsolissa on off nappi weballe kuitenkin ?
Mahtaiskoko olla auton oma kv pumppu rikki tms kun rest ei pelaa , siis kylmää puhaltelee vaan , vai milloin ylipäätään tuon kv pumpun kuuluisi pyöriä ? Onko joku koodi esim kantakortissa jos weba on alkuperäisasennettu ?

Webastossa on oma kiertovesipumppunsa kun kattelin sitä.
Tuon konsolilla olevan off napin kytkentä kiinnostaa kanssa, millätavoin se sammuttaa webaston, eli kytkeekö ulkoilma termarin pois vai minkähän silloin kun siitä suljetaan .

Autossa on ilmastointilaite, sitä kai sanotaan tässäversiossa manuaaliseksi, ? koska on tavalliset napit ja lämmönsäätimet , eikä sitä matkaradion näköistä tietokonehärveliä.
Vaikuttaako tuo ilmastointityyppi siihen rest napin olemukseen ja toimintaan ?

Vielä tuosta weban kaukosäädin asiasta, joku oli laittanut sellasen tarvike kaukosäätimen, oinoselta tms myyjältä ? Kellään tietoa sen kytkennästä, kuinka se onnistuisi, mihin kytketään se kun autossa kello myöskin. Voisi sitä ajatella että laittasi, kantama riittäs kun 10-20 m olisi. Kohtuuhintanen laitekkin , kunhan saisi vähän tietoa kytkemisestä miten sen joku tehnyt oli.

edittinä korjailin kirjotusvirhitä mitä huomasin
Viimeksi muokannut kossu, Ke 22.11.2006 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mun käsittääkseni -99 cdi:ssä on vakiona webasto/eberi. Varsinkin, jos on/off nappi on keskikonsolissa.

Mulla tuo nappi mykistää kokonaan webaston, jos laittaa sen off asentoon. Ei riipu ulkolämmöstä.

Rest toiminto toimii tuossa omassani ainakin ok. Eli kun auto ei ole käynnissä, lämppäri puhaltaa hissukseen lämmintä, kun painaa rest nappia. Mulla on kanssa tuo manuaali-ilmastointi. Kiertovesipumppu saattaa olla Kossulla rikki, mikäli ei puhalla lämmintä. Tietysti jälkeenpäin tehdyt muutokset voi sekoittaa laitteen toimintaa.
Avatar
Nisse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: La 07.02.2004 16:38
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja Nisse »

Ainaskin E malleissa niin OIKEA Weba (ilman kelloa toki) vaihtu sähkövastukseen Face-liftin yhtydessä.
T. Nisse

- W211 320cdi Avantgarde '03

"Gamla Mersun dör aldrig, de bara ryker mer."
"Killar med hjärna, kör bilar med stjärna."
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

Minun muistaakseni kaikissa tuon ikäisissä SUOMIAUTOISSA on poltto-aine lisälämmitin vakiona, että talvella lämmin riittäisi [ei riittäny entisessä työautossa ainakaan (taksi)]. Moottorinlämmöt nousi noin 45:n asteeseen kun lisälämmitin teki tenän akun sanottua työsopimus irti ja ei auttanut kuin ajella merkkikorjaamoon tyhjentämään vikamuisti :cry: . Viittais äkkiä sille että kiertovesipumppu ei toimi ja ei kierrätä vettä kennolle. Off napista saat poistettua lisälämmittimen pois käytöstä.

Miten on polttaakos lämmitin soosin? Tuntuis vain että laukaisee pois päältä, mikäli vesi ei kierrä? :oops:
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

Joo kylmä on jos ei weba pelaa , ei lämpene juurikaan. Kyllä se polttelee ja toimii kun sen pakkonapista tai kellolla käynnistää , ja pysyy päällä ihan ok niinkuin pitääkin.
Ainut kun lyhkäsesti sirtää autoa , vaikka kaupasta toiseen - niin webahan se siellä jo meinaa pohista , kun jo koittaa käynnistyä. Ei saa siitä napista pois , ja se valo ei syty siihen. Sentakia sen kytkentä kiinnostas .
Toden-näköstä on ettei mulla pyöri se kv pumppu sillä rest toiminnolla, liekö yhteydessä nuo kaksiasiaa, en osaa sanoa.
Enkä nyt sitäkään , että tuleeko noita vikoja kokoajan lisää , vai huomaanko niitä vasta nyt kun lämppäriä alkaa tarvita - meinaan kun onhan noita :roll:
E200
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 12.07.2006 14:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja E200 »

Erittäin hyviä kysymyksiä!

Itselle tulee ensiviikolla Defan SmartStart kaukosäädin, jossa on riittämiin toimintoja(suomenkielinen) sekä kantomatkaa(1200m). Isoveli toi sen työmaalta, timanttitiskiltä, olisko sen hinta ollu 130€ ja sit asennus tulee oleen reilu parisataa.

Mulla ei kans tule tuolla rest-napilla edes haaleaa ilmaa, no sehän voi poistua sitten kun saa termostaatin vaihdettua että se auto alkaa ylipäätään lämpiään? Eikös siihen lämpö tule juuri moottorin kautta eikä webaston?

Lähteekö webasto päälle kaukolla/ajastimella jos se on tuhkakupista off-asennossa?
MB E 270cdi T STW vm.2000 Almost fully loaded

Mutta on olemassa kolme KOVAA, JUMALA, TAPPARA ja PATE MUSTAJÄRVI!! -Costello
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Rest napista, kv pumpusta ja weban off napista kysymyksi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

kossu kirjoitti: Eli kuinka loppujenlopuksi rest toiminto pelaa 99 cdi c mallissa. Avain poissa, napista painaa niin valot syttyy lämppärin nappiin,ja punainen rest nappiin, puhallin puhaltaa, mutta vaan kylmää.

Autossa on ilmastointilaite, sitä kai sanotaan tässäversiossa manuaaliseksi, ? koska on tavalliset napit ja lämmönsäätimet , eikä sitä matkaradion näköistä tietokonehärveliä.
No ittellä on automaatti-ilmastointi, eli just tuo "matkaradion näköinen" ja rest toimii hienosti., siis huomioiden tuon säädön oli sitten 20 tai 23 tai mitä vaan asteita. Mutta tämä ei olekaan näin välttämättä manuaali-versiossa.

Kaverin kanssa reissussa huomasin, että kun on manuaali-ilmastointi ja nuo lämmönsäätimet, niin rest-toiminto puhaltaa kylmää. Sitä sitten ihmeteltiin ja huomattiin, että kun lämmönsäätimet on matkan jäljiltä suht. kylmässä asennossa, niin josko rest käyttää tätä samaa asentoa ja puhaltaa siis kylmää...

Eli testaapa rest-toiminto siten, että ensin kone kuumaksi ja koneen lämmöt on siis jotain 80 tai enempi. Sitten lämppäri täysille säätimistä ja kone seis. Sitten rest päälle ja tuleekos nyt lämmintä, kun säätimet on kuumalla ?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

Joo niinhän se oli kun joku arvelikin. Kiertovesipumppu ei toiminut. Tuossa heti sammuttamisen jälkeen kun rest napin painoi päälle, niin hetkenaikaahan lämmintä tuli - eli hämäsi hyvin. Webaston pumppu siellä silloin liikutteli vettä, se tosiaan jäähdyttää ittensä, ja senaikaa lämmintäkin tuli.
Silloin pitäs samalla pyöriä kv. pumppu ja sen hoitaa se rest napin ohjaama kierto, vaan sepä siis ei pelittänyt niin ilma viileni sitten sisällä.

Menin tuonne autosähköön ja hetihän se tiesi mikä on, kuulemma ihan tavallista ettei ne kv pumput pelaa , nosti vähän ylemmäs ja kolautteli, niin alkoi pyörimään. Huonosti tosin , mutta kumminkin niin että virrat sinne tulee ja huomaa kuin sen pitäs pelata, ja milloin pelata.
Huomenna sit vaihellaan uusi, maksaa varmaan lähemmäs satasen taas sekin.
Ilmeisesti pyörii melkolailla kokoajan ihan normaali ajossakin, niin eipä ihme jos niitä menee.

Samalla selviteltiin weban off napin toimintaa. Siinä oli sulakevika, nyt pelaa kuin kuuluu. Ainut ihmetyksen aihe oli mikä sulakkeen oli polttanut - se selvisi kanssa, ja saa ihmetellä taas...
Samalla sulakkeella , nro 12 on takalasin pyyhin , ja pakkivalot ainakin. No pakkivalo lampussa vika, kannastaan oikosessa. Polttimot vaihtoon ja taas uusi sulake , ja kaikki pelaa. Kummasti tosiaan sille sulakkeelle nuo em toiminnot . Olin huomannut kyllä ettei pakkivalot toimi kanssa, ja sillä päästiin alkuun että vaihellaan sulake sinne alkuun ja katotaan ...
Sulakekotelon kannen tekstit ei anna viitteitä oikein mitä on minkäkin sulakkeen takana, käyttöohjeestakaan ei sattunut silmaan, mahtaako olla sielläkään sen enempää tietoa mikä sulake on millekkin laitteelle.
Sitä en ollut huomannut että takalasin pyyhin ei pelaa, kesällä kumminkin pelas kun muistan sen pakkipäällä pyyhkäsevän...
No, auto voi olla lämpimämpikin sitten pakkasilla kun sen kv pumpun vaihtaa.
Saattaa kyllä käydä niinkin ettei koneenlämmöt kestä senvertaa ylhäällä kuin nyt, mutta jospa weba korjaa kun nyt sen kumminkin sai toimiin kuin pitää.

Kannattaa vilasta muidenkin sitä kv pumppua että pelittää :?: :!:
Vastaa Viestiin