ruostemurheita

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

:arrow:
Viimeksi muokannut kossu, To 01.02.2007 01:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

tolby1 kirjoitti:Nyt on kylkilistojen alta alkanut paljastua kuplintaa. Pitäänee lähteä jälleen viemään väykkyä näytille.
Nonniin, tätä epäilinkin. Kumma jos ei sieltäkin alkaisi, jos kerran on ovien alareunoissakin kuplaa. Täytyypä vaatia tämäkin tarkastukseen.

Tässä omasta ruoste-projektista tietoa. Tuli aloitettu se tuonne ruostesuojaus-aiheeseen, kun se vaan tässä alunperin oli aikeena. Nyt on tullut kuvaan myös korjaus. Tästä löytyy lista, mitä ruosteita on löytyny ja suojauksen työt.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=43224

Sinänsä ihan hyvä tuo yhdistelmä Tampereella Veho ja Takuusuojaus. Saa kerralla molemmat hoideltua. Hyvää ei ole hinta, eikä myöskään se, että lokareista saa takuuseen vain puolet. Selvä valmistevirhehän niissä on. Lisäksi Vehon puoli-hinta on tunnetusti jotakuinkin sama, kuin muualla koko hinta. No pientä valoa synkkyyteen on, että lupasivat laitella kiveniskemät samaan hintaan. Ja kaikki muut ruosteet ilmatteksi, paitsi nuo lokarit siis puoli-hintaan. Kyllä tosin etulokarin maalit on paljolti lähteny kivenhakkaamien takia, joten siinä kohtaa ehkä onkin jotenkin hyväksyttävä tämä tulkinta. En sitte jaksanu sen enempää lähteä tinkiin.

Ja tämähän sitten realisoituu ens. viikolla. Toivottavasti homma menee kunnolla kanssa... Tietoa laitan tohon linkissä olevaan juttuun. Siitä voi katsoa kaikki, joita kiinnostaa tämmönen iso kertalaaki: korjaus ja suojaus samalla "keikalla".

On tämä ruoste kyllä aikamoinen riesa. Kyllähän edellinen S70 Volvokin ruostui (-99 malli, vaihdettu vuosi sitten tähän). Takaikkunan reunassa ja takaluukussa oli kukkaa. Siitä vaan ei tullu sen kummemmin välitettyä. Pakkohan sille olis ollu pikku hiljaa jotain tehdä. Eipä tullu myös tutkittua ovien alta tms. Eipä juuri riittäny harrastus ees vahailuun. Tuskin siinä kumminkaan näin paljon ruosteita oli. Siltä osin meni huonommaksi.

Kyllä tuossa Ruattalaisten tuohussa tietty järki on. Sanoisin, että hintansa väärttejä ne on. Mutta bensakoneet on karseita syöppöjä. Ja ainakin ittellä oli luvattoman paljon vikoja. Melkein oli sääntö, että moottorin ohjauksen varoitusvalo paloi, tyhjäkäynti souti, sammuili valoihin ja semmoista... Sitten vaihtoon lambdaa, puolaa, tyhjäkäyntisäädintä sun muuta härpäkettä. Jarrut meni myös kertaalleen kokonaan uusiksi edestä ja pyörän laakeri, puhumattakaan alustan osista. Tukivarsikin poikki kerran. Ihme juttu oli, että vilkun lasit putoili ittellään, sekä lasin pesimet rikku. Kallista, kallista. Ja kilsat oli välillä 110 000 -> 260 000. Luvattoman vähillä kilsoilla tuli ísot rempat. Tonni on vaan käsiraha tuossa leikissä. Niin on tosin tässä ruostehommelissakin.

Jos nuo tekisivät Volvolla 6-pyttysen dieselin, niin kävisin kyllä kokeileen. Audin oon jo hylänny, kun oli niin karseita sähkövikoja omassa kerran. Bemu on kokeilematta, mutta taitaa jäädäkin. Ei oikein sovi silmään noi uudemmat korimallit. Tällä siis mennään ja budjettiin vielä jollain lailla sopii nämä ruoste-rempat. Jos alkaa isosti tuleen koneremppaa, niin sitten onkin jo toinen juttu..

Budjettia on hahmoteltu tossa juttu-ketjussa loppupuolella, jos jotakuta kiinnostaa vertailla omia kokemuksia: Mitä maksaa ajaa Väykyllä:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=42737
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

jukka-tre kirjoitti:
Meillä on tallissa vuoden 1964 Ässä-Mersu. Ikää on enempi, kuin ittellä. Kuntokin sillä on parempi. Missään ei ole ruostetta. Kilsoja on takana 80 000. Alkuperäiset renkaat on alla. No tämähän johtuu tietysti siittä, että eihän sillä ole ajettu, vaan se on tallissa ollut. Ja ajettu on aikoinaankin vain kesällä ja huolella...
kossu kirjoitti:
Hyvän olette saanet, onnea- pitäkää hyväähuolta. Onkohan se aikanaan tarkoituksella jätetty jälkipolville, vaiko kenties ihan sattumalta esim perintöriidan tms takia , kukatietää- mutta sillä ei ole nyt merkitystä tässä.
No älä nyt noin negatiivisellä asenteella, vai johtuuko tän aiheen "yleisestä" masentavuudesta.

Toi auto on Vaarin vanha auto. Ei tartte sitä enää hautuumaalla. Sille ei oikein löytyny käyttöä sitten enään ja se on taltioitu talliin (viimeset 20 v) . Ei sitä oikein ole saatu aikaiseksi myydäkään, vaikka joskus oli semmonenkin ajatus.

Onhan se hieno laite. Parhaat äänet on, mitä koskaan oon missään moottorissa kuullut. On tupla-kaasarit ja silleen. Ite oon sillä ajellukkin ja ens kesänä taas pitäs viedä katsastukseen, jos pouta-jakso sattuu.

Ehkä joskus vielä tuleepi enempi keskityttyä tohon. Nyt sen vaan on siellä tallissa. Parempi olisi tietysti jollain tosi harrastajalla. Mutta ei se tuollakaan miksikään mee.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
E200
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 12.07.2006 14:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja E200 »

Moroo! Itse kävin Treen vehossa perjantaina näyttään omaani tuontiväykkyä, E270CDI T 2000vm. Konepelti on melkein puhkiruostunut ilmanottoaukon kulmasta. Ja Hannuksela pokkana totesi että: "Joo, kyllä tossa keskellä torpedopelliä on lommo että saat puolet maalauksesta maksaa itse!!"

Ja en saa valita ruostekorjausta ilman lommon oikasemista. *raivari*
MB E 270cdi T STW vm.2000 Almost fully loaded

Mutta on olemassa kolme KOVAA, JUMALA, TAPPARA ja PATE MUSTAJÄRVI!! -Costello
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

E200 kirjoitti:Moroo! Itse kävin Treen vehossa perjantaina näyttään omaani tuontiväykkyä, E270CDI T 2000vm. Konepelti on melkein puhkiruostunut ilmanottoaukon kulmasta. Ja Hannuksela pokkana totesi että: "Joo, kyllä tossa keskellä torpedopelliä on lommo että saat puolet maalauksesta maksaa itse!!"

Ja en saa valita ruostekorjausta ilman lommon oikasemista. *raivari*
Vai oliko "Hannukkala". Saman hepun kanssa on tässä tehty remppa-suunnitelmaa. Oisko pikkasen ohjeet tiukentunut näihin remppoihin. Ehkäpä pääkallonpaikalta on tullut uutta, tarkempaa ohjetta.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Tapio_Tre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 03.10.2006 20:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tapio_Tre »

Täytyy varmaan meidän Mersufoorumilaisten laatia yhdessä ihan tehtaalle asti valitus, mikäli Veho yrittää ryhtyä lipsumaan annetun ja runsaasti markkinoidun takuun hoitamisesta. Eihän tässä asiassa yksittäiset Vehon henkilöt (Hannukkalat tms.) voi todellakaan alkaa harjoittamaan mitään mielivaltaa. Se ei ole hyväksyttävää. :x
MB E 220 CDI vm.2000
Powered by DIGITUNING Serial
musman70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 29.10.2005 13:44

Viesti Kirjoittaja musman70 »

Mielenkiintoiseksi tässä menee myös se, että esim .omasta autostani kun tehtiin tarkastuspöytäkirja,niin minulle sanottiin että se menee Saksaan päätöksentekoa varten.
Auto siis 2001 220CDI Väykky, ajettu 175.000km, ja kaikki huollot Vehossa.
Lisäksi se on Vehon itsensä maahantuoma/markkinoima/myymä jahreswagen joka heillä käsitellään ns. Suomi-autona.

Jälkikäteen kävi ilmi Veholla toimivan henkilön toimesta,että ne pöytäkirjat käsitelläänkin Suomessa, ja on olemassa jo ennalta sovitut tavat vastata tiettyihin ongelmiin...esimerkkinä tästä lokasuojien reunat, altistuvat kuulemma mekaaniselle rasitukselle,ja näin ollen korjaus korkeintaan 50/50 periaatteella.
Tuohan tarkoittaa siis sitä,että 65k€ auto saa ruostua 3-5 vuoden jälkeen,ja puutteellinen suojaus tai mikä ikinä johtaakin tuohon "tyyppivikaan" on heidän tulkintansa mukaan hyväksyttävää....merkillistä on myös tuo osakorvaukseen myöntyminen jos kerran ongelmaa ei ole :shock:
Mielestäni tuon hintaisen auton oletettu käyttöikä on hieman pidempi kuin 3-5 vuotta.
Mielenkiintoista olisi saada esim. kuluttaja-asiamiehen/tavarantarkastajan lausunto aiheesta, jotenkin uskoisin että heillä voi olla poikkeava lähestyminen, kyseessä kun on kuitenkin erittäin laajalti tunnettu ongelma 210-korissa,aivan kuten ovetkin,tai etupalkki,tai lukkopesän ympärys...mitenkähän tämä ruostuminen poikkeaa noista GW/yleisistä virhevastuuehdoista...kun kyseessä ei tosiaankaan ole yksittäistapaus.

Myös tehtaan kanta olisi kiinnostavaa saada selville.....itse kun en ole kovinkaan kätevä näiden reklamaatioiden tekemisessä,niin tuo kansalaisliike ennakkotapauksesta kuulostaa mielenkiintoiselta...kukas foorumilaisista hallitsee nämä asiat?
Avatar
Tapio_Tre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 03.10.2006 20:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tapio_Tre »

Keskustelin tänään lounaalla muiden asioiden yhteydessä tuosta lokasuojien vain 50% kattavasta korvaamisesta nimekkään Helsinkiläisen huippuasianajajan kanssa.

Hän piti jokseenkin selvänä että mikäli vastaavaa riitatapausta aletaan prosessoida, on lopputulemana se että myös lokasuojat tulee korvata ja kunnostaa kuten muutenkin tehdään.

Lainaus: "Muutenhan auton ohjekirjassa tulisi kieltää soratiellä ajelu"

Autokauppa on hänen mukaansa toimiala jossa pyritään luistelemaan vastuusta yleisesti ottaen runsaasti. Suurin osa asiakkaista tyytyy tähän eikä lähde riitelemään, joten se on alan yrityksille taloudellisesti kannattavaa. Riitelijät hoidetaan sitten siinä ohessa tyytyväisiksi kaikessa hiljaisuudessa.

Pysykäämme siis tiukkana älkäämme antako tässä asiassa yhtään periksi. Kuluttaja-asiamiehen kytkeminen tähän prosessiin mukaan voisi olla viisas veto koska asia saisi samalla luultavasti myös julkisuutta.

Lakia ja kuluttajansuojaa on noudatettava!
MB E 220 CDI vm.2000
Powered by DIGITUNING Serial
Avatar
Tapio_Tre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 03.10.2006 20:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tapio_Tre »

Mitenkähän on löytyisikö tämän foorumin käyttäjistä lakimiehiä :?:
MB E 220 CDI vm.2000
Powered by DIGITUNING Serial
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

:P
Viimeksi muokannut kossu, To 01.02.2007 01:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
musman70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 29.10.2005 13:44

Viesti Kirjoittaja musman70 »

Niin, näin minäkin asian tulkitsen...lokasuojan kaaret ovat alue,jonka tiedetään altistuvan mekaaniselle rasitukselle,ja näin ollen se tulee suojata/käsitellä asianmukaisesti....nyt tosiaan olisi hyvä hetki laittaa pyörät liikkeelle tämän asian tiimoilta, koska esim. tuo lokasuoja on ilmiselvä tyyppivika/ongelma näissä autoissa.
Onko ideoita miten lähdettäisiin prosessoimaan asiaa....?
Avatar
Derby_r
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 18.05.2006 23:45

Viesti Kirjoittaja Derby_r »

musman70 kirjoitti: Onko ideoita miten lähdettäisiin prosessoimaan asiaa....?
No, tuossahan Tapio_tre oli jutellut jonkun juristin kanssa, niin eikö olisi aihetta palkata jannu hoitamaan tätä asiaa? Kerättäisiin nimet listaan ja paljoko korjauspäätös-% ym.
Sitten jos asia jotakin poikii, niin muilla on ennakkopäätös asiasta ja voi vaatia hyvitystä. Lakipykäliä ja asetuksia mitenkään tuntematta on hankala sanoa mitään mihinkään. Tuntuu vaan, että näitä korjauksia hyssytellään ja odotellaan. Jonkun tarttis tehrä jotain...
W210 220D -97 powered by bosch
Avatar
Tapio_Tre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 03.10.2006 20:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tapio_Tre »

Olen ainakin itse kovin kiinnostunut näiden asioiden hoitamisesta kimpassa.

Tuo Helsinkiläinen asianajaja josta kerroin on työnantajaani (kansainvälinen suuryritys) edustava taho ja varmaankin tähän asiaan liian kallis mies meille.

Minulla on kuitenkin toinen vastaava tuttu, jolla voisi olla inhimillisemmät kustannukset. Voisin jututtaa häntä ehtiessäni alustavasti tästä asiasta ja kartoittaa kiinnostusta. Palaan asiaan jos saan asiaa viritteille. Täytyy myös tutkia miten kotivakuutuksen oikeusturvavakuutus suhtautuu tämäntyyppiseen mahdolliseen riita-asiaan.
MB E 220 CDI vm.2000
Powered by DIGITUNING Serial
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

?
Viimeksi muokannut kossu, To 01.02.2007 01:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
musman70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 29.10.2005 13:44

Viesti Kirjoittaja musman70 »

Olisi loistavaa jos saataisiin yhdessä selvyys tähän asiaan...eli allekirjoittanut on myös erittäin kiinnostunut tekemään ryhmätyötä asian puitteissa.
Voisin yrittää pyytää esim. Veholta tuon korvauspäätöksen koskien autoani kirjallisena,samoin myös valokuvat jotka he siitä ottivat, siinä olisi materiaalia mistä aloittaa.
Lisäksi kannattaisi varmaankin ottaa yhteys viralliseen Keskuskauppakamarin tavarantarkastajaan,koska käytännössä hän on instanssi,johon esim. oikeus luottaa lähestulkoon "sokeasti".

Yleensä riitatilanteessa tavarantarkastajan lausunto muuttaa kummasti vastapuolen suhtautumista...
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Vastaus syksyn ruostetarkastukseen tuli. Maksetaan tehtaan puolesta täysin. Vähän jo rupesi jännittämään että tuleeko "fifti-fifti"-päätös.
musman70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 29.10.2005 13:44

Viesti Kirjoittaja musman70 »

Mistä löytyi ruostetta?
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Kettunet kirjoitti:Vastaus syksyn ruostetarkastukseen tuli. Maksetaan tehtaan puolesta täysin. Vähän jo rupesi jännittämään että tuleeko "fifti-fifti"-päätös.
Mielestäni tässä ruostekorjausten käsittelyssä on unohdettu yksi tärkeä juttu:

Vaikka autoon saisi ilmaiseksi näkyvien paikkojen korjauksen, niin tällähän ei koko ongelmaa suinkaan poisteta. Jos ruostetta on näkyvissä useissa paikoissa, esim. lokareissa, ovien alareunoissa tms. niin sitä on aivan takuuvarmasti myös muualla. Ainakin alustassa on useita paikkoja, jotka ruostuvat varmasti jo ennen kuin se näkyy auton pinnalla maalissa.

Elikä, kun teette näitä korjauksia, niin sillä saadaan vain päälle näkyvä ongelma hetkellisesti poistettua. Mielestäni tällaisen ruostekorjauksen yhteydessä tai sen jälkeen tarvitaan myös kunnollinen pohjan tarkastus, ruosteen poisto, pohjamaalaus ja ruostesuojauskäsittely. Eihän tämäkään autosta uutta tee missään nimessä, mutta on jo kuitenkin ihan toista, kuin pelkän pintamaalin fiksaus.

Tässä alla olevassa jutussa on tietoa omasta ruoste-projektista, jossa on nyt tehty tuo ruosteen poisto, eli pohjan hiekkapuhallus ja pohjamaalaus. Nyt auto on Veholla tuossa pintamaalien kuntoon laitossa, eli "takuuhommassa". Sitten ensi viikolla suojauskäsittely.

Valitettavasti tämmöinen homma tulee kalliiksi, kestää kauan ja tällöin pitää arvioida kannattaako omalla kohdalla tämmöinen. Oma kustannusarvio tuosta pohjan kuntoonlaitosta ja ruostesuojauksesta on 1300 Euroa. Sitten tulee päälle Vehon korvaus 800 Euroa sisältäen kiveniskemien laiton, ovien listojen irroituksen ja alta putsauksen, sekä kaikkien löytyneiden ruosteiden laiton. Tuo 800 tulee lähinnä lokareiden fifty-fifty hinnasta. Lepsuuttani en tätä ole enempää tinkinyt, osin koska se nyt ei auton kokonaiskustannuksissa vuosien mittaan juurikaan näy.

Itse arvioin, että tämä kannattaa tehdä, koska aion pitää autoa pitkään ja mieluisampaa autoa en järkevään rahaan mistään saa.

Tässä siis tietoa.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=43224

EDIT: Ja vaikka tämä hommeli suurelta osin (huom. kaikki autot ruostuu silti) johtuu tehtaalla tehdystä virheestä, niin minkäs teet. Jos ei tätä laita kuntoon, niin kohta saapi alkaa hitsaileen pohjaa. :(
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Mulla on muut suojaukset teetetty jo aiemmin. Nyt sitten ovien karmeja/alaosia ja peräluukku...
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

2 vuotta sitten tehtiin tuohon C ruostekorjaukset ja korjauksessa vaihdettiin takaluukku, toinen takaovi ja muitten ovien tiivisteenaluset hiottiin puhtaaksi ja maalattiin. Auto oli korjaamolla reilun viikon. Ruostesuojausta oli myös suoritettu, kun auto lemusi kuukauden päivän niin vietävästi. Lisäksi sanoivat, että ajastaan haihtuu tuo ruostesuojan haju. Vielä nykyäänkin hellepäivinä tuoksahtaa. Koko homma tehtiin Mercedeksen piikkiin. Auto oli tuontiauto ja vm. 1999.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Kettunet kirjoitti:Mulla on muut suojaukset teetetty jo aiemmin. Nyt sitten ovien karmeja/alaosia ja peräluukku...
Hyvä Hyvä .Näin juuri pitää tehdä, eli myös namä "muut," siis pohjan ym. suojaukset kuntoon.

Mites hoitui tuo hommeli ? Oliko jo pohjassa tarvetta hiekkapuhallukseen, vai menikö ihan ruostesuojauksella vaan ?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

:?
Viimeksi muokannut kossu, To 01.02.2007 01:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

No ei kannata vielä masentua. Mulla oli kanssa orastavaa ruostetta etupalkissa, mutta vetäisin ruiskulla öljy/massaseosta kuumana jokapuolelle myös etupalkkiin päälle ja sisään. Varmasti ruostuminen pysähtyy ja pohja säilyy hyvännäköisenä ja kuntoisena niin kauan kuin auto mulla on.

Pohjalevyt vaan pois ja suihketta kainaloon! Pikkujuttuja tehdä, kun ottaa asiakseen.

OT: Kaverin porukat osti -89 uuden Opel Vectran, niin nosturilla kun katsoimme uutuukseltaan pohjaa, niin siellä ei ollut edes maalia kunnolla joka paikassa. Sama öljy/massaseos pohjaan ja koteloihin muutaman vuoden välein ja auto säilyi pohjasta ja koteloista ruosteettomana viistoista vuotta, eli niin kauan kuin se oli heillä käytössä. Kustannukset itse tehden olivat muutamia kymmeniä markkoja....Moni tuon aikuinen Opeli on jo paalissa ruosteisuuden takia.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

kossu kirjoitti:Ite katon c n alle , tai siis oli mentävä irrottamaan pohjamuovia kun alkoi roikkumaan . No, ois kannattanu kattoa varmaan joskus aiemminkin . En ole auton alla tullut käyneeksi juurikaan ..
Keskipalkki tosiaan maalinvarassa, ei yhtään massaa ikinä ollutkaan , ja saumat ruostetta pukkaa väleistään, sehän on koottu silla monesta pellistä jotenkin. Eli palkin sisäpuoli takuulla ruskeana ! Samoin ne alatukivarsien kiinnikekohdat ruskeet.
Onko c malleissa ollu kanssa noita alapalkki ongelmia kuin väykyissä ?
Ainakaan ei kuulunut siihen tarkastusohjelmaan Veholla.

Muistan kun 94 ostin uuden c mallin , niin ensimmäisessä huollossa oli tuon alapalkin massaus ! Oli kuulema tullut tieto tehtaalta että massattava , samalla vaihtoivat konepellin tuulihakasysteemin silloin.
Onkohan uudemmissa mallissa jäänyt ekassahuollossa homma tekemättä, tai ei ole kuulunutkaan tehdä tehtaan taas luotettua hyviin maaleihin :twisted:
Joo, just tästä asiasta kirjoitin tuossa pari viestiä aiemmin.

Eli kattokaa nyt ihmeessä myös pohja, kun näitä ruostehommeleita laitellaan. Kaikki muovit pois ja kunnon pesu, jonka jälkeen tilanne alkaa selvitä. Mielestäni kannattaa tehdä kunnolla, jos nyt kuitenkin jotain tehdään. Ei se juuri sen kauempaa kestä tuo kunnolla tekeminen. Jos jotain kumminkin maalaillaan, niin viikko siinä menee ainakin. Ei montaa päivää enempää mene laittaa pohjakin kuntoon.

Itellä tämä homma tehdään ruostesuojaus-firmassa, jolloin ei tartte ite yrittää ährätä ilman kunnon nosturia, vehkeitä.

Mulla oli kunnossa etupalkki ja jousikupit edessä. Vain alkavaa ruostetta siellä täällä pohjaa. Ei siis sen kummempaa, kuin missä tahansa 7 vuotta vanhassa autossa. Hiekkapuhallus ja pohjamaali, niin hyvä tulee vielä. Ei tartte korjailla. Mutta aivan varmaan on, että ellei tätä nyt tehtäisi, niin jotain 5 vuoden päästä tilanne olis karsee...

Tuossa edellä on myös linkkiä juttuun, johon kerään koko ruoste-tarinaa omalta osalta. Siitä voipi katsoa ketä kiinnostaa tällainen "täysihoito"-käsittely ja sen vaiheet.

Nyt auto on parhaillaan Veholla. Torstaina pitäs sitten jatkua suojaus-firmassa massauksen merkeissä.

Nää Mersut ruostuu niinkuin kaikki muutkin autot !!! Älkää ny ihmeessä laskeko sen varaan, että näillä voi ajaa kymmeniä vuosia ilman ruostesuojausta. Kuten tästäkin topikista näkyy, niin ei voi. Vaikka takuulapussa lukee 30 vuotta, niin sittenkään ei voi.

Iso pettymyshän se on. Mutta mieluummin laitan kuntoon, kun oottelen että pohjassa on reikä. Ja vaikka vaihtas johkin muuhun saman ikäseen autoon, niin ruosteessa se on sekin.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

:?: :D
Viimeksi muokannut kossu, To 01.02.2007 01:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

kossu kirjoitti:160 e uusi pohjamuovi , se etuosa siis yksistään. Ihanan kallista :)

Ei voi kymmeniä vuosia ajaa, ei ne kestä juu ei . Ei edes kuuttavuotta . Annan toistkaseksi olla, jos aikanaan kulluu mitään edes ovienkarmien korjauksista, niin ehkäpä kysäsen kantaa ihan mielenkiinnosta. Kommentteja , onko tuo ruostuminen sitä sisältäpäin tarkoitettua ? Pohjamuovin alla "sisässä" se on siellä, vai miten tuon käytännössä voi ajatella .
Onko kellään käsillä tota takuutekstiä ihan tarkalleen ? Itellä on paperit autossa ja auto ruosteittein korjauksessa. :shock: :lol:
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Re: MYYJÄN/VALMISTAJAN VASTUU

Viesti Kirjoittaja TompSa »

nöykkis kirjoitti:Suomen Ford on kiitettävästi hoitanut esille tulleet virhetapaukset. Fordin uskaltaa ostaa uutena ja käytettynä, koska Fordin kanssa ei ole esilletulleissa tapauksissa ollut yhtään juridista ongelmaa virhevastuun kanssa. Ei ihme, että Fordien myyntimäärät ovat tilastojen kärjessä. .
Hahaa, kohtalon ivaa! Vaihdoin -99 focuksen W202:een kun eivät Fordilla
halunneet korjata takuuseen! No Veholla sentään korjaavat. :lol:
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Ruosteeton Väykky :D (toistaiseksi :shock: ).

Tässä ohjeet, miten Väykystä (tai miksei mistä vaan autosta) voi ainakin hetkellisesti saada ruosteettoman. Lisäksi tähän liittyy odotusarvo, ettei niitä ruosteita ihan pian tulekaan. Se vaatii kuitenkin parin/kolmen vuoden välein tarkistuskäynnin ja paikkauksen suojauksiin.

EDIT: niin tämä vaatii, että auton laittaa kuntoon ajoissa. Jos ruoste on päässyt oikein valloilleen, niin sitte menee vaikeeksi. Tuossa omassa oli vasta pintaruostetta, jonka voi hiekkapuhaltaa pois, pohjamaali päälle ja suojaus, niin vielä onnistuu suht. kohtuullisesti.

Tässä topikissa on useampi kirjoittamani pätkä, joista selviää, miten homma hoitui:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=43224
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

Very Happy Smile Sad Surprised
Shocked Confused Cool Laughing
Mad Razz Embarassed Crying or Very sad
Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink
Exclamation Question Idea Arrow
Viimeksi muokannut kossu, To 01.02.2007 01:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

kossu kirjoitti: Meinaa tympiä , kun jo nyt tietää että lopputulos on mitä on, varsinkin kun huomasin sen takakontin sisäpuolen , millään ei jokapaikkaa saa suojailtua, vaikka koittasi. Kaikki verhoilut pitäs purkaa, alta kaikki pois muovit ja muut, ovet purkaa että pääsisi koteloihin jnejne, ei kannata siis ollenkaan, kokoauton maalaus , siis ne jäljelle jäävät paikat hinnoiteltiin n 2000 e , vaikka ovissa karmit, ja listojen aluset ja siitä alaspäin ja ovien pohjat jo maalataankin, etulokareista vaan sivuvilkkujen ympärystät tupsautetaan uudelleen maaliin. Takaluukku maalataan molemmin puolin, samoin saranan ympärykset korinpuolelta. Aikamoista paikkamaalausta siis tulee, ja kalliinmakunen oisi loppu osa autosta ollut jos oisin ite maksanut , vai onko joku erimieltä ?
Joo kallista on auton maalaus. Olisin tehnyt just niinkuin sinäkin tässä tapauksessa. Ei koko autoa kaiketi kannata maalata varmuuden vuoksi omaan piikkiin. Noi pahimmat paikat vaan. Uuttahan ei 7 v. autosta saa, se on varma. Eihän se toisaalta uuden hintaa ole maksanutkaan. Kuitenkin aika lähelle vastaavaa voi päästä.

Mutta mutta ... Sitten on vielä tuo ovien sisäpuolen, konepellin sisäpuolen, koteloitten, takapenkin alusen, takaluukun alusen, pohjan, jne. kuntoonlaitto ja ruostesuojaus, minkä ite teetin tuo Vehon korjailuhommelin lisäksi. Tämähän vaatii melkoisen työn purkamisineen kaikkineen. Sen saa varmaan C-mallissa kuntoon tonnilla (hiekkapuhallus, pohjamaalaus, suojaus). Itellä hieman enempi (1200), mutta E-malliin onkin kalliimpi. Tämä siis, jos vie tunnettuun, alalla pitempään olleeseen hyvämaineiseen firmaan. Saahan sitä halvemmallakin ja ehkä ihan hyvääkin, jos nyt halpaa ja hyvää on.

Ite perustelin tuon suojaus investoinnin näin:

- Autosta (ehkä) saa paremman hinnan myydessä ja on ainakin helpompi myydä.
- Mukavampi ajella, kun on ruosteet tutkittu, tiedossa ja laitettu kuntoon. Tietää ainakin tilanteen.
- Jos pitää pitkään (niinkuin ehkä ite), niin tällöin hyötyä saa, kun ei tartte sitten korjailla ainakaan samassa määrin. Parin-kolmen vuoden välein uusintatarkastus, niin tilanne on selvillä koko aika.
- Tonnin luokkaa oleva hinta nyt ei kumminkaan ihan mahdoton ole.

On nää ruoste-hommat kyllä käsittämättömällä tolalla nykyään. Tutun vajaa 3-vuotta vanhasta Mondeosta meni jo kaikki ovet vaihtoon.

Kyllä jonkinlainen pakollinen suojaus-käsittely uusiin autoihin olisi ehkä tarpeen. Tämmönenhän joskus aikoinaan olikin. Suomi on kuitenkin autolle hieman "epäystävällinen" paikka suolauksineen ja kosteuksineen. Tosin nytkin jo valitetaan, että autokanta on liian vanhaa. No tällä menollahan se nuorenee, kun ruostuvat pois.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vastaa Viestiin