onko nuo unimukit mitenkä harvinaisia suomessa? tulipahan mieleen jotta jospa hommaisin tuollasen värkin. rakkineethan on tehty ilmeisemmin työkäyttöön, eli taivat olla suht kestäviä, kai?
Mika.T kirjoitti:unimog M110 koneella??? voi sitä bensan kulutusta...
Se on sellainen juttu, että M110 ei (kai edes) mahtuisi Unimog 404:ään, vaan kyseessä on yksinokka-akselinen M130. Vaikka teknisestihän koneet muuten ovat hyvin samankaltaisia.
Unimogin M130 on melko matalapuristeinen (en muista ulkoa, mutta saattaa olla alle 1:8,0), mikä on tyypillistä työkoneissa. Vääntö on siis optimoitu käyttöä varten. Mutta kyllä se silti kuluttaa aivan tajuttomasti - etenkin jos kulutus ilmaistaan per matka eli muodossa l/100km.
-Daaz
OT: Tuollainen matalapuristeinen M130, olisi hauska turboaihio, jos siihen laittaisi M110:n kannen. Hmmm... Pitääpä kehitellä ajatusta.
Speed kills, but it also makes you very fast. 114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Mika.T kirjoitti:unimog M110 koneella??? voi sitä bensan kulutusta...
Se on sellainen juttu, että M110 ei (kai edes) mahtuisi Unimog 404:ään, vaan kyseessä on yksinokka-akselinen M130. Vaikka teknisestihän koneet muuten ovat hyvin samankaltaisia.
Unimogin M130 on melko matalapuristeinen (en muista ulkoa, mutta saattaa olla alle 1:8,0), mikä on tyypillistä työkoneissa. Vääntö on siis optimoitu käyttöä varten. Mutta kyllä se silti kuluttaa aivan tajuttomasti - etenkin jos kulutus ilmaistaan per matka eli muodossa l/100km.
-Daaz
OT: Tuollainen matalapuristeinen M130, olisi hauska turboaihio, jos siihen laittaisi M110:n kannen. Hmmm... Pitääpä kehitellä ajatusta.
Näinhän se meni. Muistelinkin että, m110 on tuo twincami ja yksi nokkainen jollain muulla "koodilla"
PKivireki kirjoitti:Tietokilpailukysymys (en tiedä vastausta):
Montako vaihdetta nuissa esim. oransseissa tielaitoksen (vai kenenkä) Unimogeissa olikaan?
Muistan kuulleeni jonkun aivan ihmeellisen luvun.
Muutama Unimog on muuten Keltaisen Pörssin sivustolla tullut vastaan. Onneksi on sen verra järkeä vielä ollut pääsä etten ole ostamaan riehaantunut
Eikös niiissä periaatteessa ole 24 vaihdetta eteenpäin.
Laatikko on 8-vaihteinen manuaali-automaatti ja jo vuosia moggeissa on ollut 2 alennusvaihdetta...
Muistaakseni HKR:n uudet mogit ovat vielä VarioPilotilla varustetut, eli rattia voi heitellä laidasta laitaan ohjaamossa, eli ihan kummalta puolelta on parempi näkyvyys tarkkuutta vaativassa ajossa.
PKivireki kirjoitti:Tietokilpailukysymys (en tiedä vastausta):
Montako vaihdetta nuissa esim. oransseissa tielaitoksen (vai kenenkä) Unimogeissa olikaan?
Muistan kuulleeni jonkun aivan ihmeellisen luvun.
Muutama Unimog on muuten Keltaisen Pörssin sivustolla tullut vastaan. Onneksi on sen verra järkeä vielä ollut pääsä etten ole ostamaan riehaantunut
Ei mulla ole kuin kuusi eteen ja vaihteet 1 ja 2 toimivat myös suunnanvaihtajalla pakkeina, eli kaikenkaikkiaan 8 vaihdetta. Tämä vain 411 ja 404 malleissa.
PKivireki kirjoitti:Tietokilpailukysymys (en tiedä vastausta):
Montako vaihdetta nuissa esim. oransseissa tielaitoksen (vai kenenkä) Unimogeissa olikaan?
Muistan kuulleeni jonkun aivan ihmeellisen luvun.
Muutama Unimog on muuten Keltaisen Pörssin sivustolla tullut vastaan. Onneksi on sen verra järkeä vielä ollut pääsä etten ole ostamaan riehaantunut
Eikös niiissä periaatteessa ole 24 vaihdetta eteenpäin.
Laatikko on 8-vaihteinen manuaali-automaatti ja jo vuosia moggeissa on ollut 2 alennusvaihdetta...
Muistaakseni HKR:n uudet mogit ovat vielä VarioPilotilla varustetut, eli rattia voi heitellä laidasta laitaan ohjaamossa, eli ihan kummalta puolelta on parempi näkyvyys tarkkuutta vaativassa ajossa.
Juupa juu oranssissa U110 vm91 on eteen 24 ja taakse 12. Ja puolittajalla nämä voi kertoa 2:lla, eli 48 eteen ja 24 taakse. Itsellä auto on työkäytössä ja ei ole vielä tarvinnut alennusvaihteita käyttää.
Uudessa työpaikassani on muutamia moottori- ja konemiehiä; sain linkin tällaiseen UNIMOG- filmiin.
Tässä on useita eri versioita esitelty työn touhussa; metsähommissa, kiskoveturina ja kisko/pyörävarustuksella sekä harjakoneena. Lopussa oli sellainen raidekulkuneuvojen huoltohärveli jonka kyljessä oli firma HOESCH. Sattuu olemaan sama firma jonka rippeet edellinen työnantajani osti 4 vuotta sitten eli Hösch. Tuohon aikaan se oli monialainen kone(paja)yritys ja on muuten mennyt vissiin 3 kertaa konkurssiin koko yli satavuotisen historiansa aikana. Outokumpu osti sen nimittäin jo viime vuosituhannen lopulla Saksasta suomalaisomistukseen.
Jaahas, tuohan olikin tutun näköistä tuossa filmillä tukkien vetäminen. Ite olen aikanaan vetänyt tukkeja umpihangessa 406 mogilla. Ihan kohtuullinen menemään vielä kun joka pyörässä oli ketjut ja pari tukkipuuta lavalla painona.
Kyseisessä yksilössä oli 5,7l suora6 diesel ja 6 pykäläinen vaihteisto joista 2 pienintä toimi suunnanvaihtimen kanssa.
Tiivisteosiahan sai muistaakseni tiivistekeskuksen tms. hyllystä, laakereita suoraan laakeriliikkeistä ja hammaspyöriä KL- varaosien välityksellä jos tiedossa oli varaosanumero.
minuakin on aina himottanut mog ja nyt olis edullisesti saatavilla. Mietin vain kans tuota osien saatavuutta noihin ikivanhoihin, että saako niitä kohtuuhintaan vai onko jo kyseessä hintava harrastus?
2009 € toi eka! Noi voihan halvattu, millonkas menee seuraava lautta Ruottiin!
Mulla on aina olllut salainen haave Unimogista, lautatavarasta lava ja tervaa päälle. Lisäksi minulla on keskipaha vinssipakkomielle, senhän voisi yhdistää nätisti tuommoisen kanssa
Nokkaketjun rallatus / kiristimen kunto? Onko helppoa keinoa selvittää, toimiiko kiristin kunnolla? Kone on bensakutonen, 180.929-10... vuosimalli 1965.
Tyhjäkäynnillä käy siististi niin kuin Mersun bensakoneen pitääkin, mutta kierrosten kasvaessa äänimaailma monipuolistuu aikalailla. Venttiilit ovat säädöissä.
Englanniksi väittävät, että "kiristimet ovat äärimmäisen luotettavia ja kestävät auton eliniän". Tietenkin tuo auton elinikä on hiukan liukuva käsite joka muuttuu, kun liikutaan itään tai etelään päin.