722.6 loota NYKII ja arpoo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Ari V. kirjoitti:
"Tiivisteet laatikon sisällä kypsyy keskimäärin 15 vuodessa "
Ihmettelen :shock: Ex. W123 automaattilaatikko oli 20v ja 300tkm eikä merkkiäkään ongelmista, tosin tekniikka lienee siinä laatikossa ollut aikalailla erilainen kai?.
No enks mää kirjoittanut että hajontaa on paljon molempiin suuntiin???
Tekniikka on aikalailla sama tossa W123 laatikossakin, varsinkin jos mallisarjan viimeisiä.
Nyt vaan jos hakee M-B:n laatikon osia oikein merkkiliikkeestäkin niin välillä huomaa laadusta selvästi että ovat kotoisin kaukoidästä, eli osien laatu on mennyt jo vuosia alaspäin kuin lehmän häntä. Merkistä riippumatta.
Mitä uudempi sen huonompi, ikävä kyllä :(
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Ari V. kirjoitti: EN ole vielä auton alle ehtinyt alipainesäädin mokkulaa etsimään. Löytyykö helposti?, tuleeko siihen mokkulaan myös jotain johtoja tai paineletkuja?, tarviiko purkaa jotain edestä pois? mikä on "vähän kiinnipäin" 1/4 vai 1/2 kierrosta vai enemmän? Eli siitäkö saadaan lisää painetta lootaan?
Löytyy helposti kun vaan kattelee mihin alipaineletku tulee moottorin suunnalta.

Pohjamuovin joutuu pudottamaan irti, helpottaa suuresti.

Kannattaa kiertää alkuun vaikka kokonaisen kierroksen, tuntuu miten vaikuttaa.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Laatikko

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Terve Ari V !

Luin tuossa sun palstoja.Oletko jo löytänyt vian aiheuttajan?

Itsellä on myös temppuillut tuo sähköloota.En olem ihan varma,kumpi versio on.No,onko sillä nyt merkitystä.Olen käyttänyt testerissä jo kolme kertaa.
Laatikkopuolella ei mitään vikakoodeja.Kerran oli valitsimen jokin katkos.
Moottoriohjauspuolella oli tuo imuilman lämpötila-anturivika.Vaihdoin osan,muttei mitään vaikutusta.Joka kerralla on on ollut koodi P1689.Tämä viittaa johonkin,että mittaristo viallinen.En tiedä vaan mikä?
Tuollaista pientä nykimistä on siis autolla ajettaessa kylmänä.
Vika on pahimmillaan puolilämpöisenä ja oireilee vielä hetken moottorin ollessa lämmin.
Automaatin ohjainlaiteta on vähän epäilty.Testerissä ei kyllä näy mitään.
Ei vaan oikein viitsisi lähteä tuohon osien kokeilu periaatteelle.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Petromax:Luin tuossa sun palstoja.Oletko jo löytänyt vian aiheuttajan?

Jos luit koko ketjun, niin monennäköistä epäilyä on ollut.
Sitten paljastui tuo, että laatikko ei olekkaan 722.6 vaan 722.5 eli ei vielä ainakaan kovin paljon "sähköohjattu", joten periaatteessa vianetsintä pitäisi olla "helpompaa" tuossa 722.5:ssa.
Sinun laatikko on kyllä melkoisella varmuudella 722.6, toki voit sen tarkastaa VIN kooderilla.
Minun tapauksessa vian paikallistamisen ongelma on, että laatikko temppuilee niin epäsäännöllisesti. Siihen kun vielä yhdistää sen, että ajan tuolla autolla aika säästeliäästi(varsinkin näillä keleillä), niin ei oikein meinaa päästä kärryille, että mikä mättää. Välillä tosiaan luulin vikakoodien perusteella, että vika onkin moottoriohjauspuolella, mutta sitten kuulin, että nuo vikakoodit voi tulla pelkästään siitä, että konetta kaasuttaa konehuoneen puolelta.
Nyt olen ajatellut ottaa seuraavan strategian:
- odotan(edellyttää toki ajoa :) ), että oireet ilmaantuu uudelleen
- sen jälkeen käyn testerissä uudelleen
- jos taas näyttää jotain(esim samoja koodeja kun viimeeksi), niin sitten keskitytään niihin.
- jos testeri ei näytä mitään erityistä, niin sitten keskitytään laatikkoon
- laatikoon säädetään ensin paineita lisää(modulating pressure) ja ehkä samalla vaihdatan öljyt ja suodatin varmuuden vuoksi.
- jos sillä selviää niin hyvä 8)
- jos taas ei selviä niin sitten ilmeisesti siellä on "tiivistevuotoa" :shock:
- ja silloin saattaapi auton nokka osoittaa kohti Siilinjärveä... :? , jos ei lähempää "ihmisläheistä" ammattitaitoa löydy.

Siis ootko jossain toisessa topikissa tarkemmin selvitellyt tuota sinun nykimistä?, ootko edes varma että lähtee laatikosta?.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Pientä päivitystä tähän hieman kesken jääneeseen topikkiin.

Eli noin vuosi sitten , sen jälkeen, kun nykimisoireita esiintyi, vaihdoin autoon uuden akun. Vanha oli jo vahvasti ehtoopuolella ja siihen kun vielä lisäsi epäsäännöllisen käytön (eli auto seisoo välillä useita viikkojakin), niin virran riittävyys oli ilmeisesti tiukilla.

Akunvaihdon jälkeen ei kyseisiä nykimisoireta siis ole esiintynyt noin vuoteen, eli ainakin toistaiseksi syypääksi leimataan vanha akku.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Vastaa Viestiin