Tämä nykyinen A-sarja
Tämä nykyinen A-sarja
Mieleni tekisi A 150 mersua automaattivaihteistolla. Onko jollain kokemuksia, miten toimii? Heikkoja kohtia? Liian vähän voimaa? Urheiluautoa ei olla etsimässä, vaan mukavaa kaupunkiautoa, jolla voi kauemmaksikin kurvailla?
Re: Tämä nykyinen A-sarja
Täällä ei liiemmin tule kommentteja näistä A-mersuista.loft kirjoitti:Mieleni tekisi A 150 mersua automaattivaihteistolla. Onko jollain kokemuksia, miten toimii? Heikkoja kohtia? Liian vähän voimaa? Urheiluautoa ei olla etsimässä, vaan mukavaa kaupunkiautoa, jolla voi kauemmaksikin kurvailla?
Hankimme nyt syksyllä kakkosautoksi A150 vm 05, ajettu n. 11000 km ostohetkellä. Auto on manuaali, classic-versio ilman oikeastaan mitään ylimääräisiä varusteita (ellei manuaali-ilmastointi ole lisävaruste). Varustelutaso on hyvä, oikeastaan tällaiseen käyttöautoon ei mitään muuta tarvitse.
Sisätilathan A-sarjalaisessa ovat loistavat, ainakin meidän kaltaiselle kolmihenkiselle perheelle. Jalkatilat takana taitavat olla paremmat kuin C-sarjalaisessa (mutu, en ole mitannut tai tarkistanut). Tavaratilaan mahtuu hyvin tavaraa, mökkireissut onnistuvat hyvin tilan puolesta. Sisätilojen laatu on minusta ihan vertailukelpoinen muihin uusiin mersuihin. Stereoista erikoismaininta, ne ovat kokoluokassaan varmasti ensiluokkaiset.
95 hv moottorihan ei mikään raketti tietenkään ole, mutta matka-ajossa isommallakin vaihteella pysyy moottoritiellä hyvin mukana. 120 km/h vauhdissa kone vääntää ihan mukavasti, eikä tarvitse pelätä, ettei mitään tapahdu kun painaa kaasua rekkaa ohittaessa. Luonnollisesti maantiellä pitää katsoa vähän missä ja miten lähtee ohittamaan. Kaupungissahan auto on mainio, ja automaatilla jää tuo hieman ohut alavääntöongelmakin pois.
Ajo-ominaisuuksien puolesta kiinnittyy ensimmäisenä huomio aika herkkään ohjaukseen. Edellistä malliahan moitittiin tunnottomasta ohjauksesta, joten tähän se on korjattu ja vähän ylikin. Siihen kuitenkin tottuu nopeasti. Penkit ovat hyvät ja antavat sivutukea mukavasti. Autossa istuu tila-automaisesti aika korkealla.
Omasta puolesta voin suositella lämpimästi.
NYK: S212 E250 CDI 4Matic T AMG-sport
EX: BMW E70 X5 3.0d, BMW E61 520dA Touring, S203 C32 AMG
EX: BMW E70 X5 3.0d, BMW E61 520dA Touring, S203 C32 AMG
Re: Tämä nykyinen A-sarja
Olin vuosi sitten Saksassa ja vuokra-autona noin 1500 km:n matkalla ko. 150 A automaatilla. Hyvä oli ajaa ja liikkua taajamissa, mutta moottoritiellä oli melko tossu kulkemaan ja sahasi vaihteita yhtenään alas ja ylös - oli kait 7-vaihteinen - eikä tahtonut kiihtyä millään 130 nopeuksista ylöspäin. Sama oli kyllä tuntuma pari viikkoa sitten Golf Plussan 1,6 automaatilla (6 vaihdetta) ja 2000 km:n kokemuksella.
Näin varsinkin, kun on tottunut nykyisen ajokin kunnon vääntöön ja eleettömää n kulkemiseen. Automaatti on kuitenkin se oikea valinta.
Näin varsinkin, kun on tottunut nykyisen ajokin kunnon vääntöön ja eleettömää n kulkemiseen. Automaatti on kuitenkin se oikea valinta.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
S211 E220 CDI -09
Re: Tämä nykyinen A-sarja
Kiitos vastauksista, toivottavasti niitä tulee vielä lisää - luen mielelläni kaikenlaisia kokemuksiamittari kirjoitti:Olin vuosi sitten Saksassa ja vuokra-autona noin 1500 km:n matkalla ko. 150 A automaatilla. Hyvä oli ajaa ja liikkua taajamissa, mutta moottoritiellä oli melko tossu kulkemaan ja sahasi vaihteita yhtenään alas ja ylös - oli kait 7-vaihteinen - eikä tahtonut kiihtyä millään 130 nopeuksista ylöspäin.

Olen ollut siinä uskossa, että a-mesessä on portaaton automaatti, enkä siis oikein ymmärrä miksi mittarin vastauksessa automaatti sahaa edestakaisin... Vaihteitahan voi vaihtaa tietysti myös manuaalisesti, mutta ei kai sahausta voi esiintyä jos vaihteisto on portaaton ja automaattiasennossa?

Ollaan mietitty varustetasoa, eivätkä mielestäni Avantgarde ja Elegance tuo oikeastaan mitään niin kovin ihmeellistä lisää. Alumiinivanteet ovat hankintalistalla, mutta ne lienee järkevämpää hankkia jostain muualta kuin Vehosta. Ilmastointi tietty ja vakionopeudensäädin ovat käytössä loistavat, mutta krominkiilto ei aina ole hintansa väärtti

Audi A6:ssa on myös "portaaton" automaatti, johon on jotenkin ohjelmoitu jonkinlaiset 7 vaihdetta. Käytännössä välitys vaihtelee aika paljon kaasupoljinta liikuttaessa. Oikeaan automaattiin tottuneelle oli aluksi aika erikoinen, mutta ajaahan silläkin. Kannattaa kokeilla ennen ostoa niin ei tule yllätyksenä.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Kyllä se portaaton automaatti hieman erikoiselta aluksi tuntui. Nyt noin 13000tkm ajelun jälkeen aivan mainio vaihteisto. Varmaan ihan sama vaihteisto vaikka on B-mallin kaksi litraisen cdi koneen perässa. On muuten ylimääräsenä alkuperäiset viisi puolaiset alut misukan 205-55-16 kesäkumeilla. Sopii A-malliin.
Re: Tämä nykyinen A-sarja
Niinpä taitaakin olla tässä A:ssa portaaton automaatti - sorry asiantuntemattomuuteni. Tehoa etsittäessä siirtyy vaan parhaimman väännön/tehon alueelle ja tuntuu kuin vaihtaisi vaihdetta - ei vaan nopeus muutu juuri miksikään, mutta mölyt kasvaa, tuntui aika oudolta - tämä siis nopeuksissa, joihin Suomessa ei ole asiaa laillisesti. Taajamissa ihan käypänen ja siinä istuu mukavan korkealla vähän muiden yläpuolella.loft kirjoitti:Olen ollut siinä uskossa, että a-mesessä on portaaton automaatti, enkä siis oikein ymmärrä miksi mittarin vastauksessa automaatti sahaa edestakaisin... Vaihteitahan voi vaihtaa tietysti myös manuaalisesti, mutta ei kai sahausta voi esiintyä jos vaihteisto on portaaton ja automaattiasennossa?Oikaiskaa nyt tätä naisimmeistä.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
S211 E220 CDI -09
Tuo paras automaatin toimintatapa taitaa olla aika lailla makuasia. Mulla ei ole paljoa kokemusta perinteisestä automaatista, mitä nyt lyhyessä koeajossa on ollut Golf ja Audi A3. smartin ollessa muutaman päivän huollossa meillä oli MB C-sarjalainen automaatti, mutta se painii vähän eri hintaluokassa kuin a-mersu. Käsittääkseni vaihteisto on eri luokkaa kuin puolet halvemmissa autoissa? Toki tämä mese vaihtoi vallan pehmeästi ja huomaamattomasti. smartissani on robottivaihteisto joten se nykäsee jonkin verran ja on melkoisen herkkä vaihtamaan. Olen ollut siihen kuitenkin tyytyväinen, kun kaupungissa pääasiassa ajelen niin ei tarvitse koko ajan olla käsi vaihdekepillä.
Portaatonta olen päässyt testaamaan Dodge Caliberissa ja Honda Jazzissa ja ne tuntuivat mukavan huomaamattomilta. En osannut niitä pitää mitenkäään erikoisen tuntuisina, kun tätä "kunnon" automaattiajelukokemusta ei suuremmin ole. Sen olen kuitenkin päättänyt, että pyrin tästä eteenpäin hankkimaan automaattivaihteisen auton koska koen sen suurena ajomukavuutena.
Portaatonta olen päässyt testaamaan Dodge Caliberissa ja Honda Jazzissa ja ne tuntuivat mukavan huomaamattomilta. En osannut niitä pitää mitenkäään erikoisen tuntuisina, kun tätä "kunnon" automaattiajelukokemusta ei suuremmin ole. Sen olen kuitenkin päättänyt, että pyrin tästä eteenpäin hankkimaan automaattivaihteisen auton koska koen sen suurena ajomukavuutena.
***********************
smart fortwo Passion -06
-mersu se on pienikin mersu-
smart fortwo Passion -06
-mersu se on pienikin mersu-