Imusarjan putsaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
pasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 23.01.2006 13:11

Imusarjan putsaus

Viesti Kirjoittaja pasa »

Mikäs / mitkäs ne parhaat aineet & konstit on nyt käytännössä koettu tähän imusarjan putsaus urakkaan? Millä ne töhkät sieltä parhaiten lähtee?
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Forte ainakin valmistaa venttiilien putsausaineita, luulis käyvän samat mömmöt imusarjaankin.

Omasta putosi 70%:n ohivirtaus imuventtiilistä 8%:iin Forten aineilla. Suosittelen!
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Fortella ei tuossa hommassa kyllä tee yhtään mitään, jos pikeä on imukanavissa sen verran, että keskellä rööriä on jäljellä sentin halkaisijaltaan oleva reikä.

Mekaanisesti noita on puukon kanssa kaavittu. Ei siihen oikein liuottimet tepsi.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Voiks tota pikeä kertyä montakin milliä imusarjaan. Mistäs sitä tulee :o
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Kuumavesipainepesuri höyrymoodissa on ihan toimiva peli tuohon hommaan. Ainakin metallisten imusarjojen putsailuun, muoviset omalla vastuulla.
Avatar
Pikku Poika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
Paikkakunta: Kälviä

Viesti Kirjoittaja Pikku Poika »

ei lähde muovisesta höyryllä.. pitäis keksiä jokin systeemi millä sais puhtaaksi.
noin pikkusormen mentävä reikä oli imusarjassa..
Tiisseli on köyhille
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

No onpa sitkeässä, jos ei lähde höyryllä. Ehkä sitten ensiksi puukolla ja sitten uittaa viikon löpössä ennen pesua.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Yksi KUVA kertoo enemmän, kuin sata jänistä :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Antti V kirjoitti:Yksi KUVA kertoo enemmän, kuin sata jänistä :wink:
Onko tuo kuvan alareunassa näkyvä musta moska kaikki tuosta imusarjasta?
Avatar
Pikku Poika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
Paikkakunta: Kälviä

Viesti Kirjoittaja Pikku Poika »

Itse yritin teollisuuspesurilla ja 130 asteisella niin ei muta kuin kiillottu... pitää varmaan pistäää dynamiittiä vaihhdelaatikon alle. eiköhän se irtoa :twisted:
Tiisseli on köyhille
pasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 23.01.2006 13:11

Viesti Kirjoittaja pasa »

Metallinen mulla on imusarja (-96 290 td). Pittää varmaan mekaanisesti kaapia ensin mitä saa ja loput yrittää jollain "gillit Bangillä" liuotella.... :twisted:
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

No johan on perskule, jos Cillit Bang tehoaa myös imusarjaan! Onhan se tosin ainoa tuntemani aine, jolla aluvanteetkin saa puhtaiksi.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Jari Ke kirjoitti:
Antti V kirjoitti:Yksi KUVA kertoo enemmän, kuin sata jänistä :wink:
Onko tuo kuvan alareunassa näkyvä musta moska kaikki tuosta imusarjasta?
Kyllä se on, oli aikalailla pienet noi rei'iät tossa sarjassa. Ja tota ennen autolla oli ajettu muistaakseni n 200 tkm
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

vastaus kysymykseen:

Tarvitaan hyvää liotinta, pari tiskiharjaa, pari pulloharjaa (jatkovarella)Ympäristön suojaamiseen pahvia/muovia ja käteen tiskihanskat.

Loppuksi pesu karkeapesuaineella ja kuumalla vedellä.

Imukanvaa (kannessa) ei saa puhtaaksi kuin ruuvarilla tms. kaapimalla. :roll:

Poppakonsteja ei ole. Vaatii raakaa työtä. Ellei sitten saa upotettu imusarjaa johonkin teollisuuden erikoisliottimiin? :?:
W210 290TD T
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

Tulipa tuhottua tuossa hommassa haulikon puhdistus sarjakin.
Sillä irtosi mukavasti. (sillä molperolla, jolla lyijyä kaavitaan piipuista)
On kyllä tiukassa karstan kehno.
Vessu
Avatar
Kompo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 10.12.2004 10:20
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Kompo »

Tai sitten sopivan pituisen ja paksuisen teräsvaijerin päähän piikkisika ja porakoneella rassaamaan kanavia.
PK234
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 14.01.2005 23:14

Viesti Kirjoittaja PK234 »

Mitäs kaikkea pitäisi imusarjaa putsatessa ottaa huomioon. Pitääkö uusia tiivisteet, pultteja ym.

Entäs kannessa olevä töhnä. Miten varmistutaan, ettei karstakikkare mene vaikka imu- tai miksei poistullessaa pakoventtiilin väliin, ja tee tuhojaan tiivistepinnoille.
MB C200 farmari Aut -00 CDI W202
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

OT: taitaapi kulkiakki vähä paremmin ton operaation jälkeen 8)
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

PK234 kirjoitti:Mitäs kaikkea pitäisi imusarjaa putsatessa ottaa huomioon. Pitääkö uusia tiivisteet, pultteja ym.

Entäs kannessa olevä töhnä. Miten varmistutaan, ettei karstakikkare mene vaikka imu- tai miksei poistullessaa pakoventtiilin väliin, ja tee tuhojaan tiivistepinnoille.
Tavallisella imurilla voi imeä moskat pois lopuksi venttiilien päältä. Ei tuo kierrätysmöhnä mun mielestä kovin vaarallista ole, vaikka johonkin palanen jääkin. On sen verta pehmeätä ainetta, öljyä ja nokea.

Imusarjan tiiviste kannattaa varulta ostaa, jos irrottaa koko paskan. Tietysti siliconillakin pärjää.
Avatar
Escobar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 04.05.2004 09:40
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Escobar »

Muutaman imusarjan putsanneena voin todeta että wurth:in brake clean on tehokkainta. 2 pulloa sitä menee per imusarja. Imusarja irti ja päädyt tukkoon sitten vaan suihkuttaa aineet sisään ja hyrskyttelee. Muutaman tunnin antaa olla ja sitten vaan paineilmalla töhäyttää paskat ulos.
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
Avatar
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 19.10.2005 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

Onkos jotain erityisiä vinkkejä 290 TDT:n imusarjan putsaukseen?

Sarja irti ja rassaamaan, vai?
Avatar
Escobar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 04.05.2004 09:40
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Escobar »

290 imusarja on melko helppo puhdistettava kun on alumiininen. Voi käyttää huoletta ronskempiakin moiveita. Eli imusarjaa vaan irti ja liuottimet sisään.

Jos kannen imukanavia putsaat ni niitten kanssa pitää olla tarkkana ettei mitään suurempiä likoja pääse männän päälle. Imurin ja jonkin taltan avulla kun taiteilee ni nekin saa puhtaaks.
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

mizemaze kirjoitti:Onkos jotain erityisiä vinkkejä 290 TDT:n imusarjan putsaukseen?

Sarja irti ja rassaamaan, vai?
Juuri näin !

Kaikki hilpetöörit ympäriltä kannataa heti irroittaa, niin sarja mahtuu kunnolla tulemaan pois. Tiiviste on varsin hauras kapistus ja se tulisi saada ehjänä takaisin.
W210 290TD T
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Pitäs imusarja putsata ja kaveri meinas että painepesurilla. Ihmettelinkin että eikö tosiaan lähde kun maalitkin lähtee koneista ja muovia leikkaa. Kuulemma lähtee pesurilla ihan nätisti,kunhan kuumalla pesee ja kunnon paineella.
Avatar
Pikku Poika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
Paikkakunta: Kälviä

Viesti Kirjoittaja Pikku Poika »

Escobar kirjoitti:Muutaman imusarjan putsanneena voin todeta että wurth:in brake clean on tehokkainta. 2 pulloa sitä menee per imusarja. Imusarja irti ja päädyt tukkoon sitten vaan suihkuttaa aineet sisään ja hyrskyttelee. Muutaman tunnin antaa olla ja sitten vaan paineilmalla töhäyttää paskat ulos.

Mistäs tätä ihmeainetta saa :shock:
Tiisseli on köyhille
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

Noista imusarjan tiivisteistä oli tossa joillain puhetta, niin tohon -97 250 turbodieseliin menee tuollaisia kumirinkuloita 10 kpl, osa 8.

Kannattanee vaihtaa, kun kumi kuitenkin ajan ja lämmön myötä kovettuu. Itse ainakin vaihdoin.

Hinta 2,4 €/kpl Veholta.

Niin ja puhdistus tapahtui ihan vaan liuotinpesulla, pulloharjalla ja räteillä, kun oli aika siisti imusarja kun oli ollut ties kuinka kauan EGR-venttiilin alipainekalvo rikki. Puhdistuu se ilmeisesti itsekin kunhan saa lisätavaran tulon estettyä.
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Avatar
Coupemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 10.04.2004 12:12
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Coupemies »

Mites iso homma tuo imusarja irroitus on?

Päältäpäin katseltuna cdi:ssä näyttää toivottamalta. Kaikenlaista johtoa ja letkua menee ristiin rastiin eli onko ne kaikki purettava pois ennen itse irroitus operaatiota
Vito w639 120 cdi
c180 -97
Ex C200 cdi T -02
Ex C 220 Cdi T -99
Ex w123 280ce -79
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

Joo muakin kiinnostaisi tuollasen c n cdi koneen imusarjahomma - kuinkahan työläs kun putkia ym on aikalailla... ja jos joku kertoisi niiden imusarjan alla olevien läppäsysteemien tarkoituksen -miksi ne on siellä ? Ja kannattasko niille tehdä samalla jotain ? Mikä on se putki joka tukitaan egr venttiililtä- missäkohtaa se on, vai kuin se kannattas poistaa toiminnasta ?
Tartteeko cdi koneella varustettuun varata jotain osia , tiivisteitä tms kun ja jos imusarjaa alkaa irrottelemaan ?
Avatar
Tapio_Tre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 03.10.2006 20:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tapio_Tre »

Toivottamalta näyttää kun kannen avaa, ainakin jos on amatööri kuten minä. Tuo imupuolen tukkeutuminen taitaa olla 200 -> km ajetuissa enemmän sääntö kuin poikkeus. Oletteko keksineet hyvää pajaa joka näitä puhdistushommia hoitaisi kohtuullista korvausta vastaan? Kuulin joskus että on olemassa joitain mittareita joilla voisi mitata ilman saantia.
MB E 220 CDI vm.2000
Powered by DIGITUNING Serial
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kaksiosaisessa imusarjassa, liekkö oikea nimitys, mutta kuitenkin ne läpät on siellä tukkimassa pienemmillä kierroksilla/rasituksilla toista imusarjan kanavaa.
Kun kaikki ilma pakotetaan näin kulkemaan vaan toista kanavaa pitkin, niin sen virtausnopeutta saadaan kasvatettua ja lisättyyä pyörteilyä sylinterissä.
Josta on taas etua polttoaineen hyvän palamistuloksen suhteen.
Siis taloudellisuutta, puhtaammat pakokaasut ja enemmän vääntöä.
Pienellä moottorin rasituksella saadaan myös menemään kätevästi vähemmän ilmaa moottorin läpi, millä on omat hyvät vaikutuksensa ahtimen käyttöikääkin ajatellen.
Pakokaasun kierrätyksen toimintaedellytyksiä parannetaan.

Toimiessaan ihan hyvä systeemi.
Täyskaasulla, kun tehoa ja ilmaa sitten todella tarvitaan, aukeaa läpät ja ilma virtaa vapaammin.

Moottori toimii ihan hyvin, vaikka ne läpät poistaakin/lukitsee auki.
Kun vaihdetaan suuri ahdin, niin läpät poistamalla voidaan vähentää sakkaustaipumusta, kun moottori saadaan "syömään" herkemmin ilmaa myös pienemmillä kierroksilla.
Mutta kukapa nyt sellaisia edes ajattelisi.

Omasta kun katselee, niin kyllä näyttäisi, että ne polttoaineletkutkin on kierrätelty siten, että varsin pienillä manöövereillä pitäisi irrota.
EGR- venttiilin luona näyttäisi ahtaus tulevan, siellä kuskinpuolipäässä.
Joku muistaakseni on foorumilla vaihtanutkin, löytyisikköhän se juttu.
Kaikenlaisen rassaamisen näennäiseen "vaikeuteen" en ota kantaa.
Alkaa vaan ruuveja irroitteleen, siitä se lähtee, kameralla vaan runsaasti kuvia purkuvaiheessa.
Imusarjan ja kannen välisä muistaakseni tiivisteenä kumiset "rinkulat", kannattaa veholta ensin hakea.
Ei tuo nyt niin kamalalta minusta vaikuta.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin