Vitossa sähköongelmia
Vitossa sähköongelmia
Auto on 2002, ajettu 150th. Oli nyt kuukauden ajamatta ja sen jälkeen ilmeni seuraavat viat:
Hehkut ei toimi, lämpömittari näyttää 90 astetta vaikka kone on kylmä. Nousee siitä vielä koneen lämmettyä. Jäähdyttäjän tuuletin pyörii koko ajan kun auto on käynnissä.
Mistähän alkaisi vikaa paikallistamaan??
Hehkut ei toimi, lämpömittari näyttää 90 astetta vaikka kone on kylmä. Nousee siitä vielä koneen lämmettyä. Jäähdyttäjän tuuletin pyörii koko ajan kun auto on käynnissä.
Mistähän alkaisi vikaa paikallistamaan??
Re: Vitossa sähköongelmia
Maadoituksista ![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Onkohan akun jännite aivan normaali, pysyykö se normaalina![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Ei kun ööh, pelkkä lämpöanturi tekee nuo kaikki viat, eli siitä etsimään. Onkohan se siinä kannessa vai missä...
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Onkohan akun jännite aivan normaali, pysyykö se normaalina
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Ei kun ööh, pelkkä lämpöanturi tekee nuo kaikki viat, eli siitä etsimään. Onkohan se siinä kannessa vai missä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
No toisaalta kun tietokone toimii 5 V jännitteellä joka reguloidaan akkujännitteestä, niin tietokoneella ei voi olla jännitepulaa.
Pitäisi mitata siitä lämpötila-anturilta paljonko se näyttää vaikkapa kylmällä koneella, ja verrata ehjää autoon.
Aika outoa, jos se on "itsestään" hajonnut. Minulla on tuo auto sattuneesta syystä aina sillon tällön seisonut 4...6 viikkoa ja mitään vikaa ei ole koskaan tullut. Käyntiinkin on lähtenyt seisomisen jälkeen kuin palmun alta, vaikka se on sateessa ja rännässä ulkona seisonut...ihmevekotin.
Pitäisi mitata siitä lämpötila-anturilta paljonko se näyttää vaikkapa kylmällä koneella, ja verrata ehjää autoon.
Aika outoa, jos se on "itsestään" hajonnut. Minulla on tuo auto sattuneesta syystä aina sillon tällön seisonut 4...6 viikkoa ja mitään vikaa ei ole koskaan tullut. Käyntiinkin on lähtenyt seisomisen jälkeen kuin palmun alta, vaikka se on sateessa ja rännässä ulkona seisonut...ihmevekotin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Oliskohan nyt kyseessä hapettuma moottoritilan johtoliittimissä?
Voipi olla myös mittariston piirikorttivika?
Tai sitten se maavika?
Onko mitattu hehkuilta että hehkuttaako vai sekoileeko mittari pelkästään?
Moottoritilan johtoliittimet kannattaa tarkastaa. Hapettumat niissä aika yleisiä.
Sitten taittaa mennä mittauksen puolelle jos niissä ei mitään näy.
Voipi olla myös mittariston piirikorttivika?
Tai sitten se maavika?
Onko mitattu hehkuilta että hehkuttaako vai sekoileeko mittari pelkästään?
Moottoritilan johtoliittimet kannattaa tarkastaa. Hapettumat niissä aika yleisiä.
Sitten taittaa mennä mittauksen puolelle jos niissä ei mitään näy.
Löytykö mitään mikä olisi vian voinut aiheuttaa. Kyllä pikkuhiljaa alkaa itseä noi viton viat
hermostuttaa. Vito on tosi hyvä ajaa ja lastulla ihan tarpeeksi ripeä, Ihan hyvän näkönen, mutta ruostuu helposti niinkuin varmaan muutkin pakut. Nyt mittaristo on alkanut sammuilemaan ja niinkuin tuolla toisaalla olikin, se on tyyppivika ja siihen ei auta ilmeisimmin kun uusi tai peruskorjattu mittari
. Tai sitten laitetaan fillarin mittari että nähdään nopeus
.
Nyt kun sähkövioista on puhe niin löytyykö noihin mittareiden vikoihin jotain uutta. Toisaalta nyt on alkanut startatessa ongelmat. Kun hehkuttaa, hehku sammuu ja yrittää startata ei tapahdu mitään. Sitten kun kääntää sähköt pois ja starttaa uudelleen lähtee auto käyntiin. Voinee johtua tosta mittarin temppuilusta tai sitten tietysti kun tulee niin vähän ajoa että alkaa kaikki paikat reistailemaan, (akun varaus)
Vito toimii hyvin kun se on kokoajan ajossa ja lämpösenä
.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Nyt kun sähkövioista on puhe niin löytyykö noihin mittareiden vikoihin jotain uutta. Toisaalta nyt on alkanut startatessa ongelmat. Kun hehkuttaa, hehku sammuu ja yrittää startata ei tapahdu mitään. Sitten kun kääntää sähköt pois ja starttaa uudelleen lähtee auto käyntiin. Voinee johtua tosta mittarin temppuilusta tai sitten tietysti kun tulee niin vähän ajoa että alkaa kaikki paikat reistailemaan, (akun varaus)
Vito toimii hyvin kun se on kokoajan ajossa ja lämpösenä
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Tarkoititko, että startti ei pyörähdä eikä sano edes naks aina ekalla yrityksellä ? vai että se ei käynnisty ? vai että startti sanoo naks mutta ei pyöräytä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Pikku Poika
- Vakiokalustoa
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
- Paikkakunta: Kälviä
Pikku Poika kirjoitti:VITOSSA ongelmia ei olla tosi
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ellei startti sano naks niin kontaktivikaahan se tarkoittaa, jaa missä, sepäs se kysymys.
Kannattaa joku aurinkoinen sunnuntai (onko niitä?) käydä kaikki moottoritilan liittimet läpi. Aukaista ne, jotkut on todella tiukassa kun ovat hapettuneet. Samoin virtalukosta, tosin sen katsomisesta en osaa sanoa, mutta se on samanlainen kuin henkilöautoissa (uskon).
Mikäli kyseessä on automaatti voi vika olla vielä siinä, että tietokone luulee automaatin olevan väärällä vaihteella, eli niitäkin rojuja pitääs runkata, jotta saa kontaktin.
Mulla ilmeisesti käy tuo kone sen verran usein irti, ja liittimet saa kyytiä, joten ei ole paljoa ollut kontaktivikoja. Hapettumia kyllä näkyy niissä liitoksissa. Kannatta hankkia jotain oikeanlaista kontaktisprayainetta tuota varten.
Viimeksi muokannut veskola, Ti 31.10.2006 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Perhana kun muisti pätkii. . . ... .
Olihan omassakin vitossa käynnistymisen kanssa ongelmia.
Ei vaan ens alkuun muistanut tuota juttua, rempaa kun on ollut vähän joka paikassa.
Eli aina välillä ei käynnistynyt ja sillon startti sano vaimean naksauksen kun avaimesta käänsi. Viikon verran starttailin kiintoavaimen pätkällä startin napoja yhdistellen kunnes kyllästyin ja nappasin virtalukon irti. Putsasin ja rasvasin virtalukonpohjan. Samalla poistin sen käikäleen sieltä joka estää käynnistämästä uudelleen (avainta käytettävä nolla asennossa). Toimi pari päivää kunnes vika palasi. Ratkasin ongelman asentamalla kuormanpoistoreleen virtalukon ja startin solenoidin väliin. Tällöin virtalukon pohja ei kuormitu.
Se solenoidin johto kannattaa mitata tai kokeilla syöttää suoraan akusta virtaa solenoidille, siis sillon kun se vika on päällä. Tällöin tietää onko vika startissa vai virtalukon puolella.
Olihan omassakin vitossa käynnistymisen kanssa ongelmia.
Ei vaan ens alkuun muistanut tuota juttua, rempaa kun on ollut vähän joka paikassa.
Eli aina välillä ei käynnistynyt ja sillon startti sano vaimean naksauksen kun avaimesta käänsi. Viikon verran starttailin kiintoavaimen pätkällä startin napoja yhdistellen kunnes kyllästyin ja nappasin virtalukon irti. Putsasin ja rasvasin virtalukonpohjan. Samalla poistin sen käikäleen sieltä joka estää käynnistämästä uudelleen (avainta käytettävä nolla asennossa). Toimi pari päivää kunnes vika palasi. Ratkasin ongelman asentamalla kuormanpoistoreleen virtalukon ja startin solenoidin väliin. Tällöin virtalukon pohja ei kuormitu.
Se solenoidin johto kannattaa mitata tai kokeilla syöttää suoraan akusta virtaa solenoidille, siis sillon kun se vika on päällä. Tällöin tietää onko vika startissa vai virtalukon puolella.
...ja vielä: Kilometreilla 210 ... 240 tkm minulla on ollut startti korjauskunnossa. Vaihdoin solenoidin ja bendixlaitteen, käsittääkseni pelkkä jälkimmäinen riittää.
Vika esiintyi raivostuttavana siten, että pakkasilla kun starttia juuri olisi tarvittu, virta-avaimen kääntäminen aiheutti naks, hur ja viuuuh, eli startti ikään kuin putosi pois hammaskehältä. Uusi starttaus ja sama ilmiö, noin 40 starttauksen jälkeen osat olivat lämmenneet siinä määrin, että starttaus onnistui. Joskus 20 asteen pakkasessa kesti 15 minuutia saada auto käyntiin. Kunhan se vain pääsi pyörittämään niin sitten lähti kuin palmun alta, (aika kultaa muistot)
Toki sähköasiat kannattaa olla kunnossa, eli laturi ja akku.
Vika esiintyi raivostuttavana siten, että pakkasilla kun starttia juuri olisi tarvittu, virta-avaimen kääntäminen aiheutti naks, hur ja viuuuh, eli startti ikään kuin putosi pois hammaskehältä. Uusi starttaus ja sama ilmiö, noin 40 starttauksen jälkeen osat olivat lämmenneet siinä määrin, että starttaus onnistui. Joskus 20 asteen pakkasessa kesti 15 minuutia saada auto käyntiin. Kunhan se vain pääsi pyörittämään niin sitten lähti kuin palmun alta, (aika kultaa muistot)
Toki sähköasiat kannattaa olla kunnossa, eli laturi ja akku.
Viimeksi muokannut veskola, Ke 01.11.2006 08:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Pikku Poika
- Vakiokalustoa
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
- Paikkakunta: Kälviä
Juu tais selvitä. Avain oli taipunut kierteelle sen verran ettei aina kääntänyt viimeistä asentoa. Eilen ei nimittäin enään avain lähteny pois helposti virtalukosta. No nyt avain on suoristettu ja siirretty vara-avaimeksiveskola kirjoitti:Pikku Poika kirjoitti:VITOSSA ongelmia ei olla tosi![]()
Ellei startti sano naks niin kontaktivikaahan se tarkoittaa, jaa missä, sepäs se kysymys.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)