Bensa Mersun Dieselöinti?
Bensa Mersun Dieselöinti?
Moi
Sopiiko W124:n 230:n bensakoneen tilalle 200-300 dieseli?
Autot on vuosimallia -86 ja -88
Koneen kiinnitykset uskoisin käydän, mutta entäs laatikkon kiinnitykset?
Apulaitteissa olevat kiinnitykset ei ole ongelma...
Sopiiko W124:n 230:n bensakoneen tilalle 200-300 dieseli?
Autot on vuosimallia -86 ja -88
Koneen kiinnitykset uskoisin käydän, mutta entäs laatikkon kiinnitykset?
Apulaitteissa olevat kiinnitykset ei ole ongelma...
Re: Bensa Mersun Dieselöinti?
Huhhuh... Jo ajatus moisesta rempasta tekeepi kipeää... Tosin, jos olisi aikaa ja toinen auto, jolla vois ajella sillä välin... Olispa mielenkiintoinen projekti...jartuo kirjoitti:Moi
Sopiiko W124:n 230:n bensakoneen tilalle 200-300 dieseli?
Autot on vuosimallia -86 ja -88
Koneen kiinnitykset uskoisin käydän, mutta entäs laatikkon kiinnitykset?
Apulaitteissa olevat kiinnitykset ei ole ongelma...
Epäilen, että työlle ei saa palkkaa...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Re: Bensa Mersun Dieselöinti?
Päin vastoin, tosin nuo jotka vasemmalla kädellä noita tekevät yleensä vaikenevat tuosta työstä...syystä tai toisesta.
Käsittääkseni ns. helppo homma mutta pistä ihmeessä projektijuttua tulemaan jos semmoiseen ryhdyt, niin tiedä vaikka itsekkin innostuisi joskus.
Käsittääkseni ns. helppo homma mutta pistä ihmeessä projektijuttua tulemaan jos semmoiseen ryhdyt, niin tiedä vaikka itsekkin innostuisi joskus.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Olen sen verran tyytyväinen ollut Mebeen, että tarkoituksena olisi talvella hankkia Coupe 124:nen ja laittaa siihen joko 200-300 diesel.
Nyt jollain nousee nenäkarvat pystyyn, mutta näillä hinnoilla ja kilometreillä minulle ainut vaihtoehto on diesel. Vanha työkaveri joskus sanoi, että toiset on bensa miehiä ja toiset diesel miehiä. Itse kuulun jälkinmäiseen porukkaan.
Ei kovaa, mutta edullisesti ja kauaksi.... jos ja kun aloita homman niin otan kuvat talteen ja kerron mitä ongelmia matkan varrella tulee vastaan
Siis rahan takiahan en ole tuota tekemässä, mutta jos ei sopivaa ole myynnissä niin silloin sellainen pitää tehdä
Nyt jollain nousee nenäkarvat pystyyn, mutta näillä hinnoilla ja kilometreillä minulle ainut vaihtoehto on diesel. Vanha työkaveri joskus sanoi, että toiset on bensa miehiä ja toiset diesel miehiä. Itse kuulun jälkinmäiseen porukkaan.
Ei kovaa, mutta edullisesti ja kauaksi.... jos ja kun aloita homman niin otan kuvat talteen ja kerron mitä ongelmia matkan varrella tulee vastaan
Siis rahan takiahan en ole tuota tekemässä, mutta jos ei sopivaa ole myynnissä niin silloin sellainen pitää tehdä
Mielestäni ainoa oikea vaihtoehto edellä mainittun autoon on se dieselkone, siis turbolla ja 3 litraa.
Ei se voi olla vaikea kun niitä on tehtailtu pilvin pimein odottelen raporttia
Ei se voi olla vaikea kun niitä on tehtailtu pilvin pimein odottelen raporttia
Lisää tietoa: www.skg.fi
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Diecelöinti
Ei ole olleenkaan hullu ajatus. En osaa sano 124 koppasesta mutta ainakin 123 on tosi helppo vaihtaa koska osat sopii kaikki keskenään Ja jos on vielä saman kokoinen kone tarkoitan sylintereitä niin ei tarvitse vaihtaa vaihdevipuja eikä kartaania Siitä vaan töihin Kun mersua korjaa ei mene aika hukkaan Ei minun mietelmäni. js lehti
Normidieselin laitto bensakoneen tilalle on helpohko homma. Yhden 190 olen dieselöinyt ja siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Virtalukkoon on laitettava alipainekatkaisin ja hehkureleelle virta.
Vaihdelaatikko käy suoraan, samoin kytkin.
Helpointa olisi siirtää osat jostain purkuautosta, kaikenlaisia nippeleitä tarvitsee.
Coupen dieselöinti on mun mielestä ihan järkevää, kunhan ei vaan mitään vapari 200d konetta sinne laita. Vähintään vapari 300, mutta turbo ois kova sana.
Vaihdelaatikko käy suoraan, samoin kytkin.
Helpointa olisi siirtää osat jostain purkuautosta, kaikenlaisia nippeleitä tarvitsee.
Coupen dieselöinti on mun mielestä ihan järkevää, kunhan ei vaan mitään vapari 200d konetta sinne laita. Vähintään vapari 300, mutta turbo ois kova sana.
Onko 200ssa ja 300ssa dieselissä sama laatikko? Eli sopiiko kaaveli keskenään?
Joskus aikoinani olen vaihtanut Chevyn bensan dieseliksi parista autosta, siinä ainakaan ei ollut mitään kovinkaan erikoista, johtunee siitä kun bensassa ja dieselissä on sama lohko aihio, ainut näkyvä ero on diesel pumpun kiinnitykset ja tietysti bensa koneessa virranjakajan paikka.
Äänieristys oli helppokorvata massalla.
Ostin 10kiloa massaa jonka ohensin pellavaöljyllä, sitten vain paineilmalla massaa joka paikkaan tiiviisti..
Joskus aikoinani olen vaihtanut Chevyn bensan dieseliksi parista autosta, siinä ainakaan ei ollut mitään kovinkaan erikoista, johtunee siitä kun bensassa ja dieselissä on sama lohko aihio, ainut näkyvä ero on diesel pumpun kiinnitykset ja tietysti bensa koneessa virranjakajan paikka.
Äänieristys oli helppokorvata massalla.
Ostin 10kiloa massaa jonka ohensin pellavaöljyllä, sitten vain paineilmalla massaa joka paikkaan tiiviisti..
Hankala lähtökohta tuo 230.Esim. 300 turbodieselin vaihtoon pitäisi vaihtaa aikalailla kaikki muukin,laatikko,perä,vetarit,etujarrut,etujouset,kallistuksenvakain ja mitähän muuta Samalla voimansiirrolla ei onnistu vaihtaa kuin korkeintaan 250 vapari kone,sen vaihdossa pitäisi selvitä kallistuksenvakaajan vaihdolla.
Mitäs äänieristeitä bensassa on vähemmän En ainakaan ole huomannut mitään erilaista...
Mitäs äänieristeitä bensassa on vähemmän En ainakaan ole huomannut mitään erilaista...
Olisihan se ihanne tilanne laittaa 300 ja vielä turbolla, mutta minulla ei ole niin kiire ettenkö 200:lla ehtisi.
Mikäli ajattelisi 200:n asennusta niin taloudellisesti se olisi kaikkein helpoin ja edullisin asennus.
Äänieristyskysestä minäkin olen kuullut, että diesel malleissa on hieman paksummat eristykset, mene ja tedä homman todenperäisyyttä.
Mikäli ajattelisi 200:n asennusta niin taloudellisesti se olisi kaikkein helpoin ja edullisin asennus.
Äänieristyskysestä minäkin olen kuullut, että diesel malleissa on hieman paksummat eristykset, mene ja tedä homman todenperäisyyttä.
Jos mulla olis aikaa, niin laittaisin 124-koppaan CDi moottorin sekventiaalivaihteistolla. On meinaan purettuna sprintteri, jossa olis kyseinen tekniikka kaikkine lisukkeineen kiinni. Joutuis kyllä tekemään siten, että lähtis liikkeelle siitä sprintterin johtosarjasta, johon yhdyttäis 124:n johtosarjan. No, ehkä on vaan hyvästä, että sitä aikaa ei oo...
Mulla on -86 vuonna bensa autoksi syntynyt 300d. Siinä oli ostettaessa vielä 4-pykäläinen laatikko ja 200 bensan etujouset. Voimalinja vieläkin vanhasta ja 200/250d:eehen sopiva hehkurele. 6 vuoden käytön jälkeen katsastus inssi huomasi etujousen olevan poikki. Laitoin kuutoselle sopivat vieterit tilalle ja nyt auto on kokolailla suorassa 5 vaihteisen laatikon (jostain 250d farkusta) laiton jäljiltä kardaanin etupätkää on lyhennetty, muutoin ei oo voimalinjaa muokattu.
Oon muutamaan kertaan tuskaillut, auto kun on tehty mahdollisimman halvalla dieseliksi, että kun olis ymmärtänyt aikanaan pysyä erossa ja olis hommannu aidon 300D mersun. Toisaalta hinta oli sopiva ja kyyti hyvää niin kävihän se ensimmäiseksi mersuksi. Nykyää on toinenki MB pihassa.
Jatkossa koitan pysyä erossa kaikista korin/ tekniikan vaihto autoista. Ei niistä ota erkkikään selvää mistä löytyy mitäkin. Johdon päitä on pitkin autoa roikkumassa ja joista ei tiedä pitäisikö niiden olla jossain kiinni vai ei.
Ja autohan oli jo dieselöity kun hommasin sen.
Oon muutamaan kertaan tuskaillut, auto kun on tehty mahdollisimman halvalla dieseliksi, että kun olis ymmärtänyt aikanaan pysyä erossa ja olis hommannu aidon 300D mersun. Toisaalta hinta oli sopiva ja kyyti hyvää niin kävihän se ensimmäiseksi mersuksi. Nykyää on toinenki MB pihassa.
Jatkossa koitan pysyä erossa kaikista korin/ tekniikan vaihto autoista. Ei niistä ota erkkikään selvää mistä löytyy mitäkin. Johdon päitä on pitkin autoa roikkumassa ja joista ei tiedä pitäisikö niiden olla jossain kiinni vai ei.
Ja autohan oli jo dieselöity kun hommasin sen.
Kukaan, joka ajaa mersulla, ei voi olla läpensä paha
joo eikös noi nyt ole helppoja hommia noi koneen vaihdotkin mesessä kun on niin pieniäkin,selviää normaaleilla moottori nostimilla.
ja vaihtoistotkin käy yleensä vanhasta koneesta.
omassa harraste autossani vaihdoin just 2 vuotta sitten rikkinäisen 611 valmetin tilalle 6,5litraisen turbo leylandin . ja nyt olen kampeamassa sitä pois ja sovittamassa 9litraista v8 perkingssiä ja vaihteistoa tilalle tietty ämpärin kokoisella puhaltimella. painoa koneella ja lootalla noin 1200kg.
http://kuvablogi.com/blog/2317/1/
tossa näkyy pari kuvaa alkavasta koneen vaihdosta. ja mitkään osat ei sovi suoraan ilman laikkaa,sorvia,pillejä,hitsaamista,ja kiroamista.
ja harraste maasturihan on sisu a-45.
ja vaihtoistotkin käy yleensä vanhasta koneesta.
omassa harraste autossani vaihdoin just 2 vuotta sitten rikkinäisen 611 valmetin tilalle 6,5litraisen turbo leylandin . ja nyt olen kampeamassa sitä pois ja sovittamassa 9litraista v8 perkingssiä ja vaihteistoa tilalle tietty ämpärin kokoisella puhaltimella. painoa koneella ja lootalla noin 1200kg.
http://kuvablogi.com/blog/2317/1/
tossa näkyy pari kuvaa alkavasta koneen vaihdosta. ja mitkään osat ei sovi suoraan ilman laikkaa,sorvia,pillejä,hitsaamista,ja kiroamista.
ja harraste maasturihan on sisu a-45.
- THOOOOOONNI
- Vakiokalustoa
- Viestit: 167
- Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
No nyssekin selkis! Vaihdoin nimittäin, oli muistaakseni v. 2001 vanhaan 84-mallin W123/ 240D:hen uuden kojelaudan kun löysin siistin ja sinisen. Vanha oli aina minua harmittanut kun oli vanha taxi. Kun purin vanhan pois, niin sielläpä oli eristettä jos jonkin verran, mutta uudessapa ei ollut kuin nimeksi. En asiaa ajatellut sen kummemmin ja jätin vällyt pois. Ei kyllä menoa haitannut yhtään, sillä vielä vuoden ajelin kunnes autoverolaki muuttui ja alkoi mersua uida Suomeen.
Kaikki selviää aikanaan.
Kaikki selviää aikanaan.
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Ei se mikään ihme juttu ole.
Aikanaan muutin 2.0E 190 mesen 2,5D:ksi turbotettuna.
Kone oli valmiina rempattuna odottamassa asennusta.
perjantai iltana vanha pata pois ja uus suunnilleen paikalleen. Lauantaina sähköt, pa-linjat yms. ja savut. sitten ahtoputkien ja syylärin sovittelua, kun kyse oli pienestä muuttelusta. Alta viikon iltapuhteina auto oli valmiina muutoskatsastettuna ja ajossa.
Juttua löytyy tältä foorumilta tai ainakin joskus on löytynyt..... aikaa jotain 3- vuotta.
Aikanaan muutin 2.0E 190 mesen 2,5D:ksi turbotettuna.
Kone oli valmiina rempattuna odottamassa asennusta.
perjantai iltana vanha pata pois ja uus suunnilleen paikalleen. Lauantaina sähköt, pa-linjat yms. ja savut. sitten ahtoputkien ja syylärin sovittelua, kun kyse oli pienestä muuttelusta. Alta viikon iltapuhteina auto oli valmiina muutoskatsastettuna ja ajossa.
Juttua löytyy tältä foorumilta tai ainakin joskus on löytynyt..... aikaa jotain 3- vuotta.
Joku mersupurkaamo??
- THOOOOOONNI
- Vakiokalustoa
- Viestit: 167
- Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Rattilukko menee vaihtoon, koska bensakamppeen rattilukosta puuttuu just se alipainekytkin. Siinä on 2 alipaineputken paikkaa. Toiseen putki alipainepumpulta (vaikka haarahässäkästä) ja toiseen putki pumpun päällä olevasta sammuttimen alipainejutskalta. 50 % mahdollisuus asentaa putket väärin päin rattilukkoon, jolloin ei sammu. Kokeilemalla saa oikein. Hehkureleelle virta virtalukolta. Laita haara sellaiseen johtoon, johon tulee jännite, kun avain virta päällä-asennossa. Hehkun merkkilampun voit kytkeä jos haluat. Itse en viitsinyt sitä laittaa ollenkaan.
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
Ei tarvi vaihtaa koko rattilukkoa, riittää kun porailee kolme reikää ja asentaa sen alipaie venttiilin, ja se hehkun johto nippu kannattaa kinua mukaan jos/kun jostain ostaa koneen/hehku releen, niin ei tartte kikkailla johtojen kans..
Ja kyllä W124 230E saa katsaastettua vakio alustalla ja voiman siirrolla 300 DT konelle jaa vieläpä HX:ällä varustettuna, riippuu vissiin vähän inssistä ja osa vertailu lapuista..
Ja kyllä W124 230E saa katsaastettua vakio alustalla ja voiman siirrolla 300 DT konelle jaa vieläpä HX:ällä varustettuna, riippuu vissiin vähän inssistä ja osa vertailu lapuista..
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
kaikkein helpoimmalla taitaa päästä kun laittaa vain sähköisen mangeettiventtiilin sammuttimen alipaineputkeen ja ottaa mangeettiventtiilille vain ohjauksen virtalukolta. oma mersu on aluperin bensa koneella ja siinä on sammutin laitettu toimimaan juurikin tällä tavalla ja hyvin se on tähän asti ainakin toiminu.THOOOOOONNI kirjoitti:miten tuo alipaine häsmäkkä laitetaan/ kytketään. miltäs tuo hehkureleen virta otetaan?Hanomag kirjoitti:Onko tuossa nyt sitten loppujenlopuksi muuta kuin äänieristys, virtalukkoon alipainekatakaisin ja hehkureleelle virta laitettavana?