Öljypumpusta??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Öljypumpusta??

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Paljonko tällainen maksaa ja onko kuinka iso homma vaihtaa, milloin tietää että se on vaihdon tarpeessa? :roll:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Pumppu voidaan vaihtaa alakautta, ja siis moottori paikoillaan.
Öljypohja auki ja sieltä se löytyy...

Öljynpainemittari kertoo osaltaan myös pumpun kunnosta, mutta jos luet läpi
tuon aiemman öljynpaine-threadin, niin muitakin syitä löytyy.

Lisäksi matalat paineet voivat johtua moottorin lohkossa olevan öljyn ylipaine-
venttiilin jumiutumisesta. Myös kuluneen moottorin väljät laakerit voivat
laskea öljynpainetta. Pumppuvikoja on ollut hyvin harvoin, ja yleensä syy löytyy
muualta. Öljypumppu yleensä vaihdetaan vain isomman moottoriremontin yhteydessä, jolloin sen kuluminen voidaan mitata verrattuna ohjearvoihin.

Arvelen että pumpun hinta on luokkaa noin 150 - 200 Eur
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Henry V. kirjoitti:Pumppu voidaan vaihtaa alakautta, ja siis moottori paikoillaan.
Öljypohja auki ja sieltä se löytyy...

Öljynpainemittari kertoo osaltaan myös pumpun kunnosta, mutta jos luet läpi
tuon aiemman öljynpaine-threadin, niin muitakin syitä löytyy.

Lisäksi matalat paineet voivat johtua moottorin lohkossa olevan öljyn ylipaine-
venttiilin jumiutumisesta. Myös kuluneen moottorin väljät laakerit voivat
laskea öljynpainetta. Pumppuvikoja on ollut hyvin harvoin, ja yleensä syy löytyy
muualta. Öljypumppu yleensä vaihdetaan vain isomman moottoriremontin yhteydessä, jolloin sen kuluminen voidaan mitata verrattuna ohjearvoihin.

Arvelen että pumpun hinta on luokkaa noin 150 - 200 Eur

Öljynpaineet alkoivat tässä toissayönä Vaasan reissulla hyppimään, tähän asti on ollut 2 ja nyt se laskee parhaillaan jopa 1 ja tänään aamulla jopa alle ku moottori lämpesi. Viime yönä ei ollut lämmityksessä ja aamulla kylmänäkin kesti vaivoin nousta 3:een ja heti melkein kävi tyhjäkäyntiä 2:lla.. Äsken tossa heitin pari kylärinkiä ku tiet on jäässä niin mentiin tietysti perä edellä :wink: niin ajossakin ne on 40km/h vauhdissa 2,5 ja ku kaasua painaa niin hiljaa nousee kolmoseen.. Eilen Tampereen reissulla huomasin, että 80km/h vauhdissa on 3, mutta heti ku pudottaa 70km/h niin menee viisarin verran alle kolmosen..

Alkoi heti epäilyttämään, että olisiko vika öljynpainemittarin neulassa, mutta pelkäsin myös pahinta eli öljypumppua..

Muuten kone käy hyvin ja vetää hyvin, vaikka säädöt ovat pienellä, niin hyvinpä pääsin nelosella ohi eilen ohituskaistalla ylämäkeen..

Asia alkoi nyt vaivaamaan, koska vika ilmeni tosiaan vasta toissapäivänä..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Paljonko muuten öljyillä ja suodattimella on ajettu ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tuo vaikuttaa jo suodattimen tukkeutumiselta jos tuo vika ilmestyi noin äkkiä... toinen mahdollinen syy voi olla kiertokankien laakereiden kuluminen.... (ainaki itellä aikoinaan toyotassa). oisko mahollisesti ennen vian ilmestymistä ollut kone kovilla kierroksilla pitempään... tämä voi johtaa laakereiden äkkinäiseen kulumiseen.......
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Sama vika jatkuu, ajoa tuli neljässä päivässä 1200km ja ei ainakaan vielä ole mitään ääniä ja erikoista tullut, mutta silti mittari näyttää alhaisia lukemia..

Suodatin tosiaan täytyy vaihtaa, mutta olisiko mahdollista, että mittariin menevään letkuun olisi mennyt roska?? Kysessä siis on ollut tämä "käyttörassi"..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Selviää jos kytket toisen painemittarin...

Mutta taitaisi olla helpompaa vaihtaa öljy + suodatin ensin ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Henry V. kirjoitti:Selviää jos kytket toisen painemittarin...

Mutta taitaisi olla helpompaa vaihtaa öljy + suodatin ensin ?
Paineet taitaa saada mitattua suoraan kanavasta, täytyy käyttää sellaisessa mittauksessa..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Joni Y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: To 16.10.2003 11:18
Paikkakunta: Tampere

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Joni Y »

Henry V. kirjoitti:Paljonko muuten öljyillä ja suodattimella on ajettu ?
Muistelisin, että Jussin valkosessa mersussa öljy vaihtuu ihan ittestään!! :lol: :wink:
[url=http://i2.photobucket.com/albums/y11/JoniYlilammi/190D/Kylki2.jpg]W201 190D 2,5 vm. -90[/url]
[img]http://www.emedco.com/emed2/Gifs_sp/40363.gif[/img]

Ja sitten: 190E 2.0 vm -89
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

juu - mutta vanhoilla öljyillä paineet ei nouse ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja MercMan »

[quote="Henry V."]juu - mutta vanhoilla öljyillä paineet ei nouse ?[/quote


Joo, niin on, ilmoitan sit ku öljyt on vaihdettu.. Ny vaan tuli sellainen vika et auto ei pysy käynnis, puutuu kesken, ajonkin aikana meinaa puutua, mutta tyhjäkäynnillä sammuu.. Bensaa ilmeisesti ei saa kunnolla, vaihdan viikonloppuna isän kanssa bensapumpun, taitaa siinä olla vika.. Täytyy ny ajella Isännän Jettalla ku toista mesee ei raaski näin rapakeleillä ajeluttaa..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kato Jussi vielä onko öljynsuodattimen tiiviste oikean paksuinen?
Itellä aiheutti myös melkosia ongelmia, vaikka pienestä jutusta onkin kyse.
Käytiin kanssa kaikissa puristus- ja painemittauksissa ja tsekattiin kutakuinkin kaikki looginen, mutta vika olikin liian ohut tiivari, mitä moni mesta saattaa myydä. Ei ollu oireet ihan just samoja mutta kuitenkin.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Bensapumppu vaihdettu, auto liikkuu ja vääntää ihan eri malliin ku ennen, ilmeisesti pumpussa on ollut jo kauemminkin vikaa.. Öljynpaine vika vieläkin katsomatta.. :roll:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Vastaa Viestiin