Kone jumissa???
Kone jumissa???
Pari viikkoa oli sellanen flunssa että oksat pois. Tuli varmaan ku sitä Mersua räntäsateessa aloin purkamaan.
Mutta nyt pää kääntyy jo, ja työ jatkuu. Startti pulteista irti ja nyrkit verillä, vielä kun sais neuvon, mitä irroitetaan että startti saadaan pois kolostaan.
Pakoputki vai imu-pakosarja, muuten se ei tule pois.
Kyllä te oikeassa olitta arvon Mersumiehet siinä, että starttivika se on. Väänsin kampuran päästä vähäsen ja havaittavaa liikettä oli.
Toivottavasti sieltä ei mitään ylläriä tule vastaan, oli se niin yhtärautaa että.
Mutta nyt pää kääntyy jo, ja työ jatkuu. Startti pulteista irti ja nyrkit verillä, vielä kun sais neuvon, mitä irroitetaan että startti saadaan pois kolostaan.
Pakoputki vai imu-pakosarja, muuten se ei tule pois.
Kyllä te oikeassa olitta arvon Mersumiehet siinä, että starttivika se on. Väänsin kampuran päästä vähäsen ja havaittavaa liikettä oli.
Toivottavasti sieltä ei mitään ylläriä tule vastaan, oli se niin yhtärautaa että.
Viimeksi muokannut vastaisku, Ti 17.10.2006 16:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Pe 18.08.2006 19:48
Re: Kone jumissa???
[quote="vastaisku"]30 kilometriä moottoritiellä 80 kymppiä ja 5minuuttia kaupunkiajoa ja liikennevaloja, auto parkkiin ja sammutus.
Pitää aloittaa jostain?
Ajattelin kiinnileikkaamista, jakoketjun rikkoontumista, etukammion irtoamista.
Otan venttiilikopan ekaks pois ja jos siellä tuntuu kaikki olevan samassa järjestyksessä kuin ennenkin, nyplään startin irti.
Olis se varmaan edes vähän valittanut jos ois päälle jäänyt?
Pitää aloittaa jostain?
Ajattelin kiinnileikkaamista, jakoketjun rikkoontumista, etukammion irtoamista.
Otan venttiilikopan ekaks pois ja jos siellä tuntuu kaikki olevan samassa järjestyksessä kuin ennenkin, nyplään startin irti.
Olis se varmaan edes vähän valittanut jos ois päälle jäänyt?
Re: Kone jumissa???
Minulla leikkasi skodan kone kerran vauhdissa kiinni, mitään ääniä se ei pitänyt, siitä vain katosi veto ja pysäytyksen jälkeen startti ei jaksanut pyörittää, se vain naksui apuvirrallakin. Toki se oli ilmoitellut ongelmastaan punaisella lampulla mutta kuvittelimme sen olevan anturivika, joten matka jatkui ja jatkui kunnes sitten se ei enää jatkunutkaan (rip).
Kummallista mielestäni on, mikäli se pysäytyksen jälkeen tekee tuon jumittamisen, eli sikäli en uskoisi kiinni leikkaamiseen. Enkä jakoketjuunkaan, kun kyllähän se ääntäisi ja pahasti kuten varmaan etukammion hajoaminenkin (se ei kait voi "irrota" sinne sylinteriin päin).
Yksi asia kerrallaan irti ja katsoo mikä ei pyöri, eli jollei muualta löydy niin ketjupyörä nokalta irti ja sitten pyörittelee. Tosin näkee sen varmaan ketjun jännityksistä mikä akseli siellä jumittaa kun pyörittelee vuoroin nokasta ja kammesta.
Startin kyllä katsoisin ensin irti, se kun on muihin verrattuna niin helppo.
Kummallista mielestäni on, mikäli se pysäytyksen jälkeen tekee tuon jumittamisen, eli sikäli en uskoisi kiinni leikkaamiseen. Enkä jakoketjuunkaan, kun kyllähän se ääntäisi ja pahasti kuten varmaan etukammion hajoaminenkin (se ei kait voi "irrota" sinne sylinteriin päin).
Yksi asia kerrallaan irti ja katsoo mikä ei pyöri, eli jollei muualta löydy niin ketjupyörä nokalta irti ja sitten pyörittelee. Tosin näkee sen varmaan ketjun jännityksistä mikä akseli siellä jumittaa kun pyörittelee vuoroin nokasta ja kammesta.
Startin kyllä katsoisin ensin irti, se kun on muihin verrattuna niin helppo.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Kone jumissa???
Kun en näistä mitään tiijä, niin voiko sylinteriin mitenkään päästä valumaan polttoainetta niin paljon että muodostuu nestelukko? Jos näin olisi käynyt niin mitäänhän ei olisi vielä pahasti rikki???
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Kone jumissa???
Ei kyllä oikein voi kuvitella että noin kävisi. Mikäli sinne pääsee jostakin nestettä se pääsee kyllä samaa reittiä pois kun puristetaan, meinasit ilmeisesti jäähdytinnestevuotoa.AK47 kirjoitti:Kun en näistä mitään tiijä, niin voiko sylinteriin mitenkään päästä valumaan polttoainetta niin paljon että muodostuu nestelukko? Jos näin olisi käynyt niin mitäänhän ei olisi vielä pahasti rikki???
Tiesithän muuten, että dieselkoneen pyörittäminen vaatii melkoisesti voimaa, eli pitkällä varrella...mutta tuntuuko siellä pehmeä ja kova vastus. Voiko kyseessä kuitenkin olla startti tai akkuvika ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Kone jumissa???
Jos männän päällä olisi nestettä pyörisi kone ainakin toiseen suuntaan pätkän matkaa vaikka venttiilit olisi kiinni. Huono tuuri jos mantä olisi ollut AKK. Jos niin on että nestettä olisi männän päällä älä yritä väkisten pyörittää. Voipi tulla pahaa jälkeä Tästäkin on kokemusta traktorivehkeissä. Kun venat on kiinni neste ei tosiaankaan tule pois ihan niin vain. Jos kyseessä on pensavehke ota kaikki tulpat pois ja pyöräytä konetta kampiraudan päästä jollain avaimella. Jos taasen Diesel ni suutinkärjet pois ja sama homma. Etukammioisissa taitaa riittää kun ottaa hehkutulpat pois niin neste pääsee pois. Reiät ei oo isot joten mitenkään vauhdilla tätä kautta ne ei tu.veskola kirjoitti:Ei kyllä oikein voi kuvitella että noin kävisi. Mikäli sinne pääsee jostakin nestettä se pääsee kyllä samaa reittiä pois kun puristetaan, meinasit ilmeisesti jäähdytinnestevuotoa.AK47 kirjoitti:Kun en näistä mitään tiijä, niin voiko sylinteriin mitenkään päästä valumaan polttoainetta niin paljon että muodostuu nestelukko? Jos näin olisi käynyt niin mitäänhän ei olisi vielä pahasti rikki???
Tiesithän muuten, että dieselkoneen pyörittäminen vaatii melkoisesti voimaa, eli pitkällä varrella...mutta tuntuuko siellä pehmeä ja kova vastus. Voiko kyseessä kuitenkin olla startti tai akkuvika ?
Tapaus sattui armeija aikaan Transitin koneelle. Matkattiin Kajanista Ouluun ja mentiin kahville. Kaikki toimi ihan niinkuin pitääkin. Ei mitään kolinoita tms. No aikamme kahviteltuamme meinattiin jatkaa matkaa mutta mutta.. Kone varmaan pyörähti puoli kierrosta mutta sit ei inahtanukkaan. No arveltiin et startti sanoi työsopimuksen irti. Työnnettiin ylämäkeen vapaalla ja sit alas vauhtia keräten kolmonen valmiina. Kytkin lipsauttamalla ylös. Tuloksena oli kaksi mustaa rantua asfaltissa



Re: Kone jumissa???
[quote="Jari Ke"][quote="veskola"][quote="AK47"]Kun en näistä mitään tiijä,
Diiselihän tämä on. Kyllä siellä oli kova vastassa, ei yhtään periksi.
Kamppeita just keräilen, auto on nyt pihassa ja pitäs purkuhommiin alkaa.
Startin nyt otan ensin.
Nesteet ja öljyt on niikuin pitääkin.
Diiselihän tämä on. Kyllä siellä oli kova vastassa, ei yhtään periksi.
Kamppeita just keräilen, auto on nyt pihassa ja pitäs purkuhommiin alkaa.
Startin nyt otan ensin.
Nesteet ja öljyt on niikuin pitääkin.
Toivottavasti on vaan startin hampaat nakelissa hammaskehällä.
Muistan tavanneeni yhden perkins- dieselin, jossa kulahtaneeseen hammaskehään oli bendix kiilautunut jumiin ja moottori oli kun yhtä puuta, ei edes laakerivälys erottunut.
Startin pultit kun löysäsi, niin kuului klak-ääni ja homma normalisoitui.
Pidetään peukkuja.
Arppa
Muistan tavanneeni yhden perkins- dieselin, jossa kulahtaneeseen hammaskehään oli bendix kiilautunut jumiin ja moottori oli kun yhtä puuta, ei edes laakerivälys erottunut.
Startin pultit kun löysäsi, niin kuului klak-ääni ja homma normalisoitui.
Pidetään peukkuja.
Arppa
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Pe 18.08.2006 19:48
kone jumissa ???
Eiköhän se ole startista johtuva jumiutuminen. Omassani (209d) teki aikoinaan saman ilmiön.Startin hammasratas joka pyörittää moottorin kehää pääsi tavallaan yli kehän hammastuksen, koska startin hammaspyörän lukitusprikka oli hävinnyt johonkin. Asia tuli helpolla ja edullisesti kuntoon.
Toivotaan,ettei pahemmasta ole kyse.
Toivotaan,ettei pahemmasta ole kyse.
Re: kone jumissa ???
Toivotaan,ettei pahemmasta ole kyse.[/quote]
Pari viikkoa oli sellanen flunssa että oksat pois. Tuli varmaan ku sitä Mersua räntäsateessa aloin purkamaan.
Mutta nyt pää kääntyy jo, ja työ jatkuu. Startti pulteista irti ja nyrkit verillä, vielä kun sais neuvon, mitä irroitetaan että startti saadaan pois kolostaan.
Pakoputki vai imu-pakosarja, muuten se ei tule pois.
Kyllä te oikeassa olitta arvon Mersumiehet siinä, että starttivika se on. Väänsin kampuran päästä vähäsen ja havaittavaa liikettä oli.
Toivottavasti sieltä ei mitään ylläriä tule vastaan, oli se niin yhtärautaa että.
Pari viikkoa oli sellanen flunssa että oksat pois. Tuli varmaan ku sitä Mersua räntäsateessa aloin purkamaan.
Mutta nyt pää kääntyy jo, ja työ jatkuu. Startti pulteista irti ja nyrkit verillä, vielä kun sais neuvon, mitä irroitetaan että startti saadaan pois kolostaan.
Pakoputki vai imu-pakosarja, muuten se ei tule pois.
Kyllä te oikeassa olitta arvon Mersumiehet siinä, että starttivika se on. Väänsin kampuran päästä vähäsen ja havaittavaa liikettä oli.
Toivottavasti sieltä ei mitään ylläriä tule vastaan, oli se niin yhtärautaa että.
Re: kone jumissa ???
vastaisku kirjoitti:Toivotaan,ettei pahemmasta ole kyse.
Startti on pöydällä, ja siinä se vika oli. Pendix pyörän päästä akseli poikki, pätkä tippunut varmaan kytkinkoppaan, tuskin aiheuttaa hämminkiä sen enempää.
Kiitokset neuvoista, olisin alkanut purkamaan jakopäätä, oli se niin juntturissa ettei startti vika edes käynyt mielessä.
Re: Kone jumissa???
Toivottavasti sieltä ei mitään ylläriä tule vastaan, oli se niin yhtärautaa että.[/quote]
Taas olisi neuvot tarpeen.
Startin akseli oli poikki sieltä hammaskehän puoleisessa päässä olevasta sorvauksesta, mihin tulee se " rulla, laakeri " se on joko kytkinkopassa tai sitten pudonnut pihalle?
Onko siellä tilaa sen akselin pätkän ja laakerin olla kytkinkopassa, vaiko purkuhommat?
Tilasi uuden ankkurin, hiilet ja puslat, mutta sitä rullaa ei tietenkään ollut mukana, huomenna pitää kysäistä saako sitä varaosana.
On vaan hankala tehdä remppaa kun tuota kotturaa ei saa sisälle, siinä on matkailuautokorotus ja pitää olla katto korkealla.
Taas olisi neuvot tarpeen.
Startin akseli oli poikki sieltä hammaskehän puoleisessa päässä olevasta sorvauksesta, mihin tulee se " rulla, laakeri " se on joko kytkinkopassa tai sitten pudonnut pihalle?
Onko siellä tilaa sen akselin pätkän ja laakerin olla kytkinkopassa, vaiko purkuhommat?
Tilasi uuden ankkurin, hiilet ja puslat, mutta sitä rullaa ei tietenkään ollut mukana, huomenna pitää kysäistä saako sitä varaosana.
On vaan hankala tehdä remppaa kun tuota kotturaa ei saa sisälle, siinä on matkailuautokorotus ja pitää olla katto korkealla.
Mää en jättäis irto-osia kytkinkoppaan... ja alkuperäseen aiheeseen liittyen, mulla oli kerran vastaavat oireet...rytkästiin väkisin sitte käyntiin kumin ulinan ja kytkimen luiston saattelemana ja startin ku irrotin niin oli startin runko halennu ja palanen menny hampaiden väliin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
[quote="kaltio15"]tuossa olisi apu ongelmaan jos on sopiva?
Tuommonen kahdella pultilla edestä ja kahdella takaa kiinni malli tämä on.
Mulla on uus ankkuri, hiilet ja puslat, sen pikku laaker-rikan kun saan, niin rakennan sitten startin uusiksi.
Ei kyllä hirveesti kiinnostas laatikkoa pihalla alkaa irroitella. Kesää tekis mieli odotella ja laittaa sitten kytkin kans uuteen uskoon samalla aukasulla.
Tuommonen kahdella pultilla edestä ja kahdella takaa kiinni malli tämä on.
Mulla on uus ankkuri, hiilet ja puslat, sen pikku laaker-rikan kun saan, niin rakennan sitten startin uusiksi.
Ei kyllä hirveesti kiinnostas laatikkoa pihalla alkaa irroitella. Kesää tekis mieli odotella ja laittaa sitten kytkin kans uuteen uskoon samalla aukasulla.
Saisikos ne osat ongittua siitä startin kolosta sellaisella taipuisalla varrella, jossa on voimakas magneetti päässä...se toimii yllättävän hyvin, eikä kokeilu maksa juuri mitään.
Tai sitten otat sen auton narunpäähän roikkumaan ja ravistat kunnes ne osat tulee ulos siitä kolosta
Tai sitten otat sen auton narunpäähän roikkumaan ja ravistat kunnes ne osat tulee ulos siitä kolosta

Lisää tietoa: www.skg.fi