.
Imusarjan läpät kiinni ? -> ei ilmaa riittävästi suurilla kierroksilla.
Läpistä löytyy haulla runsaasti juttua.
Läppien toimintavivustot ovat tosi heppoisista osista tehty ja kun piki ajan kanssa imusarjan puolelta niitä läppiä jäykistää, seuraa epänormaalia kulumista ja toimintahäiriöitä.
Sormilla kokeilu, hammaslääkärin peili, notkea taskulamppu.
Ahtopainevuoto ?
Saattaa tulla sauhuakin joissain tilanteissa, ei välttämättä.
Saattaa myös kuulua suhinaa voimakkaassa kiihdytyksessä.
Auton ohjelma säätää syöttöä ahtopainetiedon perusteella - jos ahdot ei nouse "huippuunsa" ei syöttökään sitä tee.
Imusarjan ja mappianturin välille painemittari kiinni ja kokeilemaan.
Hiukan uudemmissa pitää nousta väh. 1,2bar. Varmaan lähelle sitä sinullakin.
Katti/pakoputki tukossa.
Rajoittaa ilmankiertoa jollekkin (pienemmälle) tasolle ja estää näin huipputehon saavuttamisen.
Katti on kiinni kolmesta kohden. Ahtimessa pannalla, pakoputkessa onnettomalla klipsillä ja kytkinkopassa parilla ruuvilla.
Pakoputki on helppo irroittaa.
Mahdollisia tukkoja voisi yrittää kuunnellakkin ulkopuolelta, kuuluuko suhinoita vääristä kohteista.
Siihen kattiin liittyvien toimien yhteydessä käytä hengityssuojainta, ympärillä leijuvat metallihiukkaset eivät varmaan ole hyväksi keuhkoille.
Eihän jarrut laahaa, onkos autossa sellainen "huippunopeuden rajoitin", tai mikä viralliselta nimeltä lieneekään.
Siinäpä nyt, mitä äkkiä tulee mieleen.
Paljon muitakin juttuja on, mutta niistä pitäisi tulla jo herjaa.
Autoon tallentuneita vikatietoja voisi käydä vaikkapa veholla katsastamassa.
Samalla voisi sieltäkin saada vinkkiä.
Sehän onkin jo yleisesti tiedossa, että näihin on vakiona laitettu "liian" pienet ahtimet ja suuttimet. Mutta valmistaja on varmaankin ajatellut, että mesen omistajat ovat niin valveutunutta sakkia, että älyävät ne kuitenkin vaihdattaa parempiin jo pikapuoliin ja Mikahan nuihin ohjelman tekee yhtä kätevästi, kun äiti ranskanpullan.
Sitten pitäisikin jo mittarin nousta tappiin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5