W124 Diiselin huohotus
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
W124 Diiselin huohotus
Oletteko kokeilleet huohottaako teidän moottorit lämpimänä venttiilikopan kannen huohotinreiästä, kun letkun nappaa pois?
Tiedän ainakin 2 sikahyvin toimivaa diiseliä jotka huohottavat, niin että tukka hulmuaa ilmavirrassa. Toisesa on jopa rata-auton tehot ja toinen kulkee kohta muuten vaan paremmin kun WAG:n diiselit.
Alettiin jo epäillä, että noitten 601...603 sarjan diiseleitten kuuluukin huohottaa.
Sitten koitin M103:n huohotusta ja ei sitten minkäänlaista virettä käynyt, ei edes kovilla kierroksilla. Tämä moottori on todettu ohivirtausmittauksessa uudenveroiseksi n. 80tkm sitten. Eli bensakoneitten ei kuulu huohottaa.
Kuuluuko huohottaa vai ei. Oli vastaus sitten mikä vaan, niin en silti huolestu ja harjoitukset jatkuu vanhaan malliin. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, ettei autokaupassa joskus tulevaisuudessa nolaa itseään.
Tiedän ainakin 2 sikahyvin toimivaa diiseliä jotka huohottavat, niin että tukka hulmuaa ilmavirrassa. Toisesa on jopa rata-auton tehot ja toinen kulkee kohta muuten vaan paremmin kun WAG:n diiselit.
Alettiin jo epäillä, että noitten 601...603 sarjan diiseleitten kuuluukin huohottaa.
Sitten koitin M103:n huohotusta ja ei sitten minkäänlaista virettä käynyt, ei edes kovilla kierroksilla. Tämä moottori on todettu ohivirtausmittauksessa uudenveroiseksi n. 80tkm sitten. Eli bensakoneitten ei kuulu huohottaa.
Kuuluuko huohottaa vai ei. Oli vastaus sitten mikä vaan, niin en silti huolestu ja harjoitukset jatkuu vanhaan malliin. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, ettei autokaupassa joskus tulevaisuudessa nolaa itseään.
ainahan koneet hieman hengittää, mutta lisääntynyt "puuskutus" kielii että männänrenkaat ja/tai sylinterit alkavat olla kuluneet.
Isommissa dieseleissä noita kampikammion paineita seurataan säännöllisesti, mittaus tapahtuu tavallisesti U-putkella vesipatsaan erosta jolloin mitataan kampikammion paineeroa ulkona vallitsevaan paineeseen. Tuollainen 15 mm on ok ja 40 mm alkaa olla maximi jolloin kone pitäisi avata.
Tuo mittaus kuormittamattona esimerkiksi öljyntäyttökorkkiin tehdyn ylimääräisen liitännän kautta.
Noin suuremmissa mutta samaa voisi soveltaa näihin pienempiinkin koneisiin, tekemällä vaikka tuollaisesta öljyntäyttökorkista (ylimääräisestä) tuollaisen kunnonseurantatyökalun.
Noita vesipatsaan millejä ei vain suoraan voi verrata tuohon mersun koneeseen.
Niinkin väljällä koneella on tullut ajettua että kun antoi kenkää vähän rajummin lensi öljytikku pois paikaltaan
Ei tosin mersun kone.
Isommissa dieseleissä noita kampikammion paineita seurataan säännöllisesti, mittaus tapahtuu tavallisesti U-putkella vesipatsaan erosta jolloin mitataan kampikammion paineeroa ulkona vallitsevaan paineeseen. Tuollainen 15 mm on ok ja 40 mm alkaa olla maximi jolloin kone pitäisi avata.
Tuo mittaus kuormittamattona esimerkiksi öljyntäyttökorkkiin tehdyn ylimääräisen liitännän kautta.
Noin suuremmissa mutta samaa voisi soveltaa näihin pienempiinkin koneisiin, tekemällä vaikka tuollaisesta öljyntäyttökorkista (ylimääräisestä) tuollaisen kunnonseurantatyökalun.
Noita vesipatsaan millejä ei vain suoraan voi verrata tuohon mersun koneeseen.
Niinkin väljällä koneella on tullut ajettua että kun antoi kenkää vähän rajummin lensi öljytikku pois paikaltaan

Escort? ...sain yhdestä 88/89 ekkeristä aikanaan ajettua mehut niin tehokkaasti pois että se sylkäs tikun ulos kun kanuunan suusta kun vähänkin enempi anto kaasua - tosin ei sillä sen jälkeen enää paljon tarvinnu kasutellakaan...Petri K kirjoitti: Niinkin väljällä koneella on tullut ajettua että kun antoi kenkää vähän rajummin lensi öljytikku pois paikaltaanEi tosin mersun kone.
Timo
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Minulla ei edellisen auton om603 huohottanut yhtään. Höyryä ei yksinkertaisesti tullut. Tämä nykyinen turbolla jälkikäteen kiusattu huohotti jossain määrin, kun aloin tätä kiusata, kone oli seissyt pitempään, nyt kun tällä on ajettu reilu 10tkm on tuo huohotus lähes loppunut. Vapareihin ei ilmeisesti kuulu huohotus. Ei se sinällään kyllä mitään haittaa, vaikka joku yksilö vähän huohottaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
....
Sanottakoon vielä, että öljytikunreiästä ei tule ulos yhtään mitään.
No katsotaan, sanoi insinööri ja turbotti mersunsa.
No katsotaan, sanoi insinööri ja turbotti mersunsa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Näihän se on kun on tehty tuota imuvaihtajaa varten tuo pitkä putki mittatikulle.Tuplawee kirjoitti:Eikös se ole ihan normaalia, että öljytikunreijästä ei huohota, mutta venttiilikopasta huohottaa => Öljytikun "ohjainputken" alapää on öljyn pinnan alapuolella
Tuo aiempi juttu tuosta mittatikun lentämisestä, se oli vanha -74 Chrysler josta tuo lähti.
Tuossa aiemmin kun kerroin tuosta mittauksesta isommassa dieselissä, taisin olla nukuksissa vielä. se paine mitataan tietenkin kuormitettuna eikä tyhjäkäynnillä. olen kyllä yhdestä koneesta mitannut 60mm vesipatsasta tyhjäkäynnilläkin, siinä alkaa olemaan kampikammioräjähdyksen vaara aika suuri.
Viimeksi muokannut Petri K, Pe 12.03.2004 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Parhaitenhan sen huomaa, kun irrottaa sen huohotinputken venttiilikannesta. korkki on niin iso, että ilmanpaine tippuu korkin ison pinta-alan takia. Huohotinreikä on sen verran pieni, että siitä sentän tuulee jotain.....perttu k kirjoitti:Onhan se.
Mersussa huohotus katsotaan öljykorkista. Siitäkään ei välttämättä tule mitään jo ilmanputsari on sopivasti tukossa. Imusarjan imu vetää höyryt koneeseen.
Mutta, tarkastelkaa te huohotusta miten haluatte...

ja ilmeisesti tuo huohotin putki pitää vetää kannesta suoraan maahan, ja tulpata imusarjasta, kun meinaa turbottaa vaparin .
kuvia w201 dieselista, kone on 4 pyttyinen vakio, turbotettu siis .
http://koti.mbnet.fi/sepekyy/pepe/Turbo2.jpg
http://koti.mbnet.fi/sepekyy/pepe/Turbo1.jpg
kuvia w201 dieselista, kone on 4 pyttyinen vakio, turbotettu siis .
http://koti.mbnet.fi/sepekyy/pepe/Turbo2.jpg
http://koti.mbnet.fi/sepekyy/pepe/Turbo1.jpg
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Juu, hain eilen letkuakin jo tulppausta varten ja klemmareita....sain ilmaiseksiepk kirjoitti:ja ilmeisesti tuo huohotin putki pitää vetää kannesta suoraan maahan, ja tulpata imusarjasta, kun meinaa turbottaa vaparin .
kuvia w201 dieselista, kone on 4 pyttyinen vakio, turbotettu siis .
http://koti.mbnet.fi/sepekyy/pepe/Turbo2.jpg
http://koti.mbnet.fi/sepekyy/pepe/Turbo1.jpg

"K-S kumicenter kaikki mitä turbottaja tarvitsee ja sikaedullisesti"
itselläkin on nyt tällä hetkellä om603 turbo käyttöpelinä.edellinen oli ihan tavallinen om603 vapari.
vapari ei muistaakseni puhaltanut eikä höyrynnyt juuri nimeksikään,550tkm mittarissa.
nykyinen om603 turbo kyllä ihan selvästi höyryää tasaisesti öljyntäyttökorkista mutta kun käden laittaa aukkoon niin ei se kyllä puhalla oikeastaan yhtään.ja huohottimen letkun kun imuputkesta ottaa irti niin pientä puhallusta tuntuu ja pieni höyry putkesta tulee.
tuleeko öljykorkista kova puhallus höyryn lisäksi jos kone on kulunut?
vapari ei muistaakseni puhaltanut eikä höyrynnyt juuri nimeksikään,550tkm mittarissa.
nykyinen om603 turbo kyllä ihan selvästi höyryää tasaisesti öljyntäyttökorkista mutta kun käden laittaa aukkoon niin ei se kyllä puhalla oikeastaan yhtään.ja huohottimen letkun kun imuputkesta ottaa irti niin pientä puhallusta tuntuu ja pieni höyry putkesta tulee.
tuleeko öljykorkista kova puhallus höyryn lisäksi jos kone on kulunut?