W124 Diiselin huohotus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

W124 Diiselin huohotus

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Oletteko kokeilleet huohottaako teidän moottorit lämpimänä venttiilikopan kannen huohotinreiästä, kun letkun nappaa pois?

Tiedän ainakin 2 sikahyvin toimivaa diiseliä jotka huohottavat, niin että tukka hulmuaa ilmavirrassa. Toisesa on jopa rata-auton tehot ja toinen kulkee kohta muuten vaan paremmin kun WAG:n diiselit.
Alettiin jo epäillä, että noitten 601...603 sarjan diiseleitten kuuluukin huohottaa.

Sitten koitin M103:n huohotusta ja ei sitten minkäänlaista virettä käynyt, ei edes kovilla kierroksilla. Tämä moottori on todettu ohivirtausmittauksessa uudenveroiseksi n. 80tkm sitten. Eli bensakoneitten ei kuulu huohottaa.

Kuuluuko huohottaa vai ei. Oli vastaus sitten mikä vaan, niin en silti huolestu ja harjoitukset jatkuu vanhaan malliin. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, ettei autokaupassa joskus tulevaisuudessa nolaa itseään.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

ainahan koneet hieman hengittää, mutta lisääntynyt "puuskutus" kielii että männänrenkaat ja/tai sylinterit alkavat olla kuluneet.

Isommissa dieseleissä noita kampikammion paineita seurataan säännöllisesti, mittaus tapahtuu tavallisesti U-putkella vesipatsaan erosta jolloin mitataan kampikammion paineeroa ulkona vallitsevaan paineeseen. Tuollainen 15 mm on ok ja 40 mm alkaa olla maximi jolloin kone pitäisi avata.
Tuo mittaus kuormittamattona esimerkiksi öljyntäyttökorkkiin tehdyn ylimääräisen liitännän kautta.

Noin suuremmissa mutta samaa voisi soveltaa näihin pienempiinkin koneisiin, tekemällä vaikka tuollaisesta öljyntäyttökorkista (ylimääräisestä) tuollaisen kunnonseurantatyökalun.

Noita vesipatsaan millejä ei vain suoraan voi verrata tuohon mersun koneeseen.

Niinkin väljällä koneella on tullut ajettua että kun antoi kenkää vähän rajummin lensi öljytikku pois paikaltaan :lol: Ei tosin mersun kone.
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Petri K kirjoitti: Niinkin väljällä koneella on tullut ajettua että kun antoi kenkää vähän rajummin lensi öljytikku pois paikaltaan :lol: Ei tosin mersun kone.
Escort? ...sain yhdestä 88/89 ekkeristä aikanaan ajettua mehut niin tehokkaasti pois että se sylkäs tikun ulos kun kanuunan suusta kun vähänkin enempi anto kaasua - tosin ei sillä sen jälkeen enää paljon tarvinnu kasutellakaan...

Timo
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, kyllä tuo omakin vähän puuskuttaa, ei älyttömästi mutta kuitenkin niin että sen huomaa nyt kun kaasut ei mene kiertoon enää.

Turbokoneissa on suuremmat välykset kuin ahtamattomissa, ja siksi ne jo uutena virtaavat hiukan ohi, säästää konetta nääs.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Minulla ei edellisen auton om603 huohottanut yhtään. Höyryä ei yksinkertaisesti tullut. Tämä nykyinen turbolla jälkikäteen kiusattu huohotti jossain määrin, kun aloin tätä kiusata, kone oli seissyt pitempään, nyt kun tällä on ajettu reilu 10tkm on tuo huohotus lähes loppunut. Vapareihin ei ilmeisesti kuulu huohotus. Ei se sinällään kyllä mitään haittaa, vaikka joku yksilö vähän huohottaa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

....

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Sanottakoon vielä, että öljytikunreiästä ei tule ulos yhtään mitään.

No katsotaan, sanoi insinööri ja turbotti mersunsa.
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Eikös se ole ihan normaalia, että öljytikunreijästä ei huohota, mutta venttiilikopasta huohottaa => Öljytikun "ohjainputken" alapää on öljyn pinnan alapuolella :?:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tuplawee kirjoitti:Eikös se ole ihan normaalia, että öljytikunreijästä ei huohota, mutta venttiilikopasta huohottaa => Öljytikun "ohjainputken" alapää on öljyn pinnan alapuolella :?:
..Niinpä, mutta mitä nuo aiemmta puheet, että öljytikku lentää kiitään.... :?:
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Onhan se.
Mersussa huohotus katsotaan öljykorkista. Siitäkään ei välttämättä tule mitään jo ilmanputsari on sopivasti tukossa. Imusarjan imu vetää höyryt koneeseen.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Tuplawee kirjoitti:Eikös se ole ihan normaalia, että öljytikunreijästä ei huohota, mutta venttiilikopasta huohottaa => Öljytikun "ohjainputken" alapää on öljyn pinnan alapuolella :?:
Näihän se on kun on tehty tuota imuvaihtajaa varten tuo pitkä putki mittatikulle.

Tuo aiempi juttu tuosta mittatikun lentämisestä, se oli vanha -74 Chrysler josta tuo lähti.

Tuossa aiemmin kun kerroin tuosta mittauksesta isommassa dieselissä, taisin olla nukuksissa vielä. se paine mitataan tietenkin kuormitettuna eikä tyhjäkäynnillä. olen kyllä yhdestä koneesta mitannut 60mm vesipatsasta tyhjäkäynnilläkin, siinä alkaa olemaan kampikammioräjähdyksen vaara aika suuri.
Viimeksi muokannut Petri K, Pe 12.03.2004 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

perttu k kirjoitti:Onhan se.
Mersussa huohotus katsotaan öljykorkista. Siitäkään ei välttämättä tule mitään jo ilmanputsari on sopivasti tukossa. Imusarjan imu vetää höyryt koneeseen.
Parhaitenhan sen huomaa, kun irrottaa sen huohotinputken venttiilikannesta. korkki on niin iso, että ilmanpaine tippuu korkin ison pinta-alan takia. Huohotinreikä on sen verran pieni, että siitä sentän tuulee jotain.....

Mutta, tarkastelkaa te huohotusta miten haluatte... :roll:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ja ilmeisesti tuo huohotin putki pitää vetää kannesta suoraan maahan, ja tulpata imusarjasta, kun meinaa turbottaa vaparin .

kuvia w201 dieselista, kone on 4 pyttyinen vakio, turbotettu siis .


http://koti.mbnet.fi/sepekyy/pepe/Turbo2.jpg

http://koti.mbnet.fi/sepekyy/pepe/Turbo1.jpg
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Joo! Mun toi oli?
Ja suoraan maahan meni!
Heilui siellä valtoimenaan :roll: Ei sen olemassa oloa huomannut kuin katsomalla!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:ja ilmeisesti tuo huohotin putki pitää vetää kannesta suoraan maahan, ja tulpata imusarjasta, kun meinaa turbottaa vaparin .

kuvia w201 dieselista, kone on 4 pyttyinen vakio, turbotettu siis .


http://koti.mbnet.fi/sepekyy/pepe/Turbo2.jpg

http://koti.mbnet.fi/sepekyy/pepe/Turbo1.jpg
Juu, hain eilen letkuakin jo tulppausta varten ja klemmareita....sain ilmaiseksi :)

"K-S kumicenter kaikki mitä turbottaja tarvitsee ja sikaedullisesti"
huskyjerk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 12.07.2006 13:53

Viesti Kirjoittaja huskyjerk »

itselläkin on nyt tällä hetkellä om603 turbo käyttöpelinä.edellinen oli ihan tavallinen om603 vapari.
vapari ei muistaakseni puhaltanut eikä höyrynnyt juuri nimeksikään,550tkm mittarissa.

nykyinen om603 turbo kyllä ihan selvästi höyryää tasaisesti öljyntäyttökorkista mutta kun käden laittaa aukkoon niin ei se kyllä puhalla oikeastaan yhtään.ja huohottimen letkun kun imuputkesta ottaa irti niin pientä puhallusta tuntuu ja pieni höyry putkesta tulee.

tuleeko öljykorkista kova puhallus höyryn lisäksi jos kone on kulunut?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla on vapari OM603. Ei puhalla huohottimesta eikä öljykorkista yhtään... kuumana hieman öljykorkista nousee rauhallisesti höyryä.. :D
Vastaa Viestiin