Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (MYYNNISSÄ HALVALLA!)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jesse kirjoitti: Ja jos haluat sen punaisen kauluksen irti niin eka pitää saada se tulppa irti, koska niinkuin kuvastakin näkyy, kaulus on kartiomainen ja jos sen sisällä on jotain, niin se ei anna periksi eli ei tule ulos poterostaan.
Jes irtos! Kyl se tulppa oli. Mutta falskaa ihan vähän. Pitää tehä jostaki uus.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jopovr6
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 24.09.2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jopovr6 »

Jesse, Miten olet mitoittanut imusarjan ja kuinka olet laskenut/päätellyt imusarjan viistouden? Itelläni on tekeillä imusarja, mutta hieman mietityttää toi imusarjan tilavuus ja kotelon supistaminen. Kuinka toi imukotelo täytyisi mitoittaa?
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Mä olen väärä ihminen vastaamaan tuohon, että miten imusarja kannattaa mitoittaa. Eikä tuosta mun sarjasta kannatta mallia ottaa, ainakaan vielä kun sen toimivuutta ei ole testattu.

Tuo muoto on lähinnä haettu matkimalla joitakin sarjavalmisteisia imusarjoja, joissa monissa on yllättävänkin paljon supistettu "plenumi", niin vapareissa kuin ahdetuissakin. Yksi esimerkki on mersun M102 koneen alkuperäinen imusarjan plenumi, joka nelospytyn kohdalta on jo aika litteä. Toinen esimerkki rajusti supistetusta plenumista on uudemmissa MB:n mekaanisesti ahdetuissa V-moottoreissa. (kuvat kummastakin alempana)

Luotan siihen, että kun noita sarjatuotanto plenumeita kumminkin on tehty "muutamia", niin todennäköisesti virtauksiakin on hieman vilkaistu.

Äkkiseltään maalaisjärjellä ajateltuna tuollainen raju supistaminen tuntuu minustakin liialliselta, mutta sen verran tiedän virtausopista, että sillä alueella maalaisjärjellä ei kovin pitkälle pääse :) Mutta, niinkuin sanoin, tuo oma design saattaa olla vaikka täysi susi, aika näyttää... Jos ei toimi, tehdään uusi :) Veikkaan kuitenkin, että ongelmia ei tule, koska on kyseessä ahdettu moottori ja silloin käsittääkseni tilanne ei ole kovinkaan krittinen imusarjan muodon suhteen.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut jesse, Pe 14.05.2010 00:35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
jleinon2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 16.04.2006 02:52
Paikkakunta: Pohjois-karjala

Viesti Kirjoittaja jleinon2 »

Tämmösen insinöörin pitäs olla mersun tehtaalla töissä! :mrgreen:
Nykyinen: Audi 100 2.5 TDI
Ex ruostekasa:
MB 190 2.3 16V
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Bernollin lain mukaanhan virtausnopeus kasvaa mikäli putki, jossa virtaus tapahtuu, supistuu..(tiheyden pysyessä muuttumattomana).
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Saattaapi olla että tulee laitettua toi mun M45 sittenkin mersuun... Samalla periaatteella taas kuin volkkariinkin, eli Lowtech :)Mulla ei oo mahiksia edullisesti koneistukseen saatika nouhauta niin meikäpoika vaan hitsailee lattaraudasta kannakkeet, hihnankin sovitan menemään alkuperäisen mukaisesti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Jyppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 13.05.2003 14:28
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja Jyppe »

Veikkaan kuitenkin, että ongelmia ei tule, koska on kyseessä ahdettu moottori ja silloin käsittääkseni tilanne ei ole kovinkaan krittinen imusarjan muodon suhteen.
nimenomaan ahdettu moottori on aika tarkka imusarjan muodon suhteen, jotta jokaisessa sylinterissä seossuhde on sama.

tutki esim. http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=14601
jossa aiheesta on väännetty aika paljonkin.
Jos tunnen työn iloa, istun hetken hiljaa ja odotan... kunnes kohtaus menee ohi.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428

MR2 mk1.5
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

No, aika näytää sitten miten tuo toimii.

Tuosta audiforumin keskustelusta ei juuri hullua hurskaammaks tullut. Tuon tyyppisiä vääntöjä on foorumit pullollaan ja yleensä asiasisältö aika vähäistä varsinkin kun lähdetään teoreettiselle puolelle. Kaikki haluaa olla eksperttejä mutta harva jaksaa kirjaa aukaista. Toki poikkeuksiakin on, mutta niiden seulominen pitkistä threadeista on aika toivotonta hommaa. Varsinkin tällaisissa aiheissa kuin virtausoppi, mielenkiintoiset keskustelut löytyvät yleensä jostain ihan muualta kuin autofoorumeilta. Mielenkiintoisia linkkejä kylläkin oli tuossa audiforumin keskustelussa.

Ei ole nyt muutamaan viikkoon ollut aikaa paljon rakennella, mutta lämmin tallipaikka onneksi järjestyi talveksi ensimmäistä kertaa. Eli jos kaikki menee putkeen ja koulu-/työkiireiltä ehtii, niin auto voisi olla ajossa ensi kesän alussa. Mutta niin mä taisin sanoa vuosi takaperinkin :) Öljynjäähdytin tuli tuossa viime viikolla Autoracingilta parin kuukauden odettelun jälkeen ja johtosarjan reittejä on hieman kaavailtu...
Viimeksi muokannut jesse, Ma 09.10.2006 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

jesse kirjoitti:Mä olen väärä ihminen vastaamaan tuohon, että miten imusarja kannattaa mitoittaa. Eikä tuosta mun sarjasta kannatta mallia ottaa, ainakaan vielä kun sen toimivuutta ei ole testattu.
Etkös sinä voi tuolla solidilla mallintaa tuon imusarjan virtauksen, muistelen että siinä pitäis olla siihen mahdollisuus. Ainakin Pro/E lisäosissa tulee tuo virtauspuolikin.. :roll: Itse työn puolesta oon käyttänyt Inventtoria, mutta siiinä ei taas puolestaan ole kuin perusmallinnus. Voisi olla ihan mielenkiintoinen katsella eri sarjojen virtauksia, miten ne teoriassa toimivat.

Btw. mielenkiintoinen projekti sulla, etenkin kun itsellä on aikeissa tuohon m110 laittaa m62 eatoni. Onhan se aavistuksen pieni siihen..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Antti L. kirjoitti: Btw. mielenkiintoinen projekti sulla, etenkin kun itsellä on aikeissa tuohon m110 laittaa m62 eatoni. Onhan se aavistuksen pieni siihen..
Itselläni sama juttu, M45 on aika pieni ahdin tuohon 2.3L moottoriin jos haetaan suurta tehon lisäystä(suurta ahtopainetta). Tarkoituksena onkin nyt saada lisää vääntöä koko alueelle, kasata luotettavasti toimiva kone ja opetella tuota ruiskun säätöä. Jatkoa ajatellen positiivista on se, että M45:lle tekemäni kiinnike pitäisi sopia myös M62:een :)

Nyt alkuvaiheessa suhteellisen pieni ahdin ei välttämättä ole huono asia, koska puristussuhde on vakio 9,7. Tehonlisäys ei siis mikään kummoinen tule todennäköisesti olemaan vaikka Eatoni pyöriikin maksimikierroksilla (ja vähän yli).
Antti L. kirjoitti: Etkös sinä voi tuolla solidilla mallintaa tuon imusarjan virtauksen, muistelen että siinä pitäis olla siihen mahdollisuus. Voisi olla ihan mielenkiintoinen katsella eri sarjojen virtauksia, miten ne teoriassa toimivat.
Minulla ei ole kokemusta noiden virtauslaskentamodulien käytöstä, mutta kaippa sitä voisi joskus kokeilla. Varmasti se virtauksienkin laskenta solidilla onnistuu ja saa vaikka kuinka hienoja värikuvia ulos, mutta tuloksien paikkaansapitävyyden suhteen olen kyllä todella skeptinen. Ja nyt täytyy huomioida se, että puhutaan ajasta riippuvasta virtauksesta ja vielä todella monimutkaisesta sellaisesta.

"Erittäin luotettavasta lähteestä" olen kuullut, että cad-ohjelmien omat virtauslaskenta-modulit eivät anna kovinkaan hyviä tuloksia edes staattisen virtauksen tapauksessa. Ja koska tuollaisen nelisylinterisen nelitahtikoneen virtauksethan ovat tuolla painekotelossa epäilemättä "hieman" monimutkaisemmat, niin todennäköisesti ainoa järkevä tapa paneutua niihin on käytännön testaus virtauspenkissä.

Tästä en ole ihan varma, mutta käsittääksi tuollaisen imusarjan käynninaikaisten virtausten mallintaminen ei ole ylipäätään vielä edes mahdollista. Virtaus on ajasta riippuva, kokoonpuristuva ja varmaankin turbulenttinen ainakin jossain päin, joten yhtälöt ovat ilmeisesti aika "mielenkiintoisia".
Viimeksi muokannut jesse, Su 07.01.2007 14:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Missähän autoissa tuota M62 on valmiina? Noita pienempiä ja isompiahan on kyllä. M62 on sellanen harvinaislaatuinen väliinputoaja..
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Jyppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 13.05.2003 14:28
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja Jyppe »

ja imusarjan käyttäminen virtauspenkissä ei taida olla tie autuuteen, vaan sylinterikohtaisten pakolämpöjen selvittäminen kertoo enemmän.

imumoottori on eri juttu kuin ahdettu.
Jos tunnen työn iloa, istun hetken hiljaa ja odotan... kunnes kohtaus menee ohi.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428

MR2 mk1.5
Avatar
MiQu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 18.11.2003 15:43
Paikkakunta: Tampere / Valtimo

Viesti Kirjoittaja MiQu »

Hieno projekti !

Solidworks on kieltämättä hyvä noiden tötteröiden levityskuvien tekoon... vastaavia olen suunnitellut itsekin eatonin lähtöihin 8)
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty :idea:

Virtausanalyyseihin tuo Solidworks vaatii Floworks lisäosan.
Jotain pientä ilmanvastusanalyysia olen sillä kokeillut, mutta pitäisi jossain välin perehtyä asiaan tarkemmin...
Puhallin on yleisnimi laitteelle, jolla lähtö- ja tulopaineen suhde on pienempi kuin 2
Avatar
mk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 01.02.2004 14:35
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja mk »

Kyllä tuota virtauslaskentaa tehdään ja paljonkin . Comsol niminen pulju tekee ohjelmia tuohonkin. Töissä käytämme VTT:n palvelua moiseen asiaan. Yksi malli ja muutama viikko laskentaa. h 10000e. Pelkkä ilman virtaus on kait helppoa, mutta kun laitat sekaan erikokoisia ja tiheyksisiä hiukkasia niin jo alkaa vaikeus...esim syklonimallinen suodatin ja sen mallinnus teollisuussovelluksissa.
e300 w210 tdt avantgarde
exC36 amg-94
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Sergey kirjoitti:Missähän autoissa tuota M62 on valmiina? Noita pienempiä ja isompiahan on kyllä. M62 on sellanen harvinaislaatuinen väliinputoaja..
Tietääkseni M62:sia on ainakin joissain MB:n kompressor malleissa.
Jyppe kirjoitti:ja imusarjan käyttäminen virtauspenkissä ei taida olla tie autuuteen, vaan sylinterikohtaisten pakolämpöjen selvittäminen kertoo enemmän.
Kertoo enemmän mistä? Ei ainakaan imusatsin virtauksesta.
mk kirjoitti:Kyllä tuota virtauslaskentaa tehdään ja paljonkin.
Kyllähän sitä varmasti tehdään, mutta miten luotettavia tuloksia saadaan näin monimutkaisessa tapauksessa ja saadaanko ollenkaan.

Voin olla väärässäkin kun tämä ei varsinaisesti ole alaani, mutta en kyllä silti näkemättä usko, että tuollaisen imusarjan käytönaikaiset ajasta riippuvat virtaukset pystyttäisiin mallintamaan niin että ne vastaisivat todellisuutta. Mutta niinkuin aikaisemmin mainitsin, toki niitä värikuvia saa tulosteltua lähes kuka vain. Eri asia on tulosten käyttökelpoisuus.
mk kirjoitti:Pelkkä ilman virtaus on kait helppoa, mutta kun laitat sekaan erikokoisia ja tiheyksisiä hiukkasia niin jo alkaa vaikeus...
Joo, niinhän se taitaa olla, että monifaasivirtaus viimeistään on tekemätön paikka varsinkin jos mukana on ajastariippuvuutta jne.
anton
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 17.04.2006 10:39

Viesti Kirjoittaja anton »

Did you made the belt pulley for the crank by yourself? And where did you order the belt?

Nice project by the way!
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Thanks,
I did the designing of the pulley and the turning was done with an NC-lathe in a machining shop. The groove profile is called "PK" by DIN 7867 and it is very hard to find suitable profiled cutterblade for it. The PK profile is used mainly in automobile-industry and there is very little of that in Finland so nobody has those blades. Iscar supplies a PK-profileblade but it is very expensive since it uses a special toolholder. For my wheel the machinist grinded a custom HSS cutterblade. It was of course a lot cheaper that way...

The belt I got from TAM-laakeri and it had to be ordered from Germany because they didn't have the length I needed in stock. The brand is Optibelt, they have a vary large selection of 6-groove PK belts.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tulipa tuossa kuvia katsellessa sellainen mieleen että pitäiskö tuo ahtimen hihnan kiristinrulla olla tuolla "löysällä" puolella... Nythän se on vetävällä puolella... Joutuu huomattavasti kovemmalle. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä, noinhan siellä Hänen sivuillaan on myös todettu:
Ahtimen hihnaveto ja kiinnikkeet:

Hihnaveto on suunniteltu hyödyntäen DIN 7867 -standardia ja Contitechin suunnitteluohjeistoa. Ahdinta käyttää kampiakselilta oma hihnansa yhdellä kiinteällä kiristyspyörällä, joka on sijoitettu hihnan kireälle puolelle. Hyvän suunnittelukäytännön mukaisesti kiristinpyöräthän tulisi sijoittaa mieluummin löysälle puolelle, lähinnä laakerikuorman takia, mutta tässä tapauksessa asennus kireälle puolelle oli järkevämpi ratkaisu monestakin syystä.
On kyllä aivan huippuluokkaa tuo sivusto, joka kertoo projektista. Näitä kun saisi lisää, jokainen joka projektiin ryhtyy sen dokumentoikoon :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Mika.T kirjoitti:Tulipa tuossa kuvia katsellessa sellainen mieleen että pitäiskö tuo ahtimen hihnan kiristinrulla olla tuolla "löysällä" puolella... Nythän se on vetävällä puolella... Joutuu huomattavasti kovemmalle. :D
Niinhän se joutuu, mutta ihan tarkoituksella se on noin. Nuo rullat ei kovin kalliita ole, ja jos sen laakerit kulahtaa vähän nopeemmin kuin löysällä puolella ollessaan, niin se ei minua haittaa. Tuollaiseen, suunnittelusuositusten vastaiseen ratkaisuun päädyin mm. siitä syystä, että vaikka kiristinrullan olisi laittanut löysälle puolelle, olisi kireälle puolelle silti tarvinnut laittaa oma rullansa, jotta hihna kiertää vesipumpun hihnapyörän. Toinen syy oli se, että löysälle puolelle olisi ollut huomattavasti vaikeampaa rakentaa tukeva rakenne kiristipyörälle. Nyt kiristinpyörän kiristysmekanismi osa ahtimen tukilevyä.

Monesti muuten näkee sarjavalmisteisissa koneissa, että rullat on kummallakin puolella.
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

jesse kirjoitti:nettisivuilla: ..jenkkifoorumeilla sitä on kuulemma asennettu ainakin niin MB 2.6L pataan kuin 2.8L moottoriin..
Muistatko vielä missä sivuilla ois laitettu tuohon 280 tuollainen remmi, vois minua kiinnostaa! :wink:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

jesse kirjoitti:
Jyppe kirjoitti:ja imusarjan käyttäminen virtauspenkissä ei taida olla tie autuuteen, vaan sylinterikohtaisten pakolämpöjen selvittäminen kertoo enemmän.
Kertoo enemmän mistä? Ei ainakaan imusatsin virtauksesta.
Vaan eikös tuo juurikin kerro virtauksesta sen, että jakaantuuko ilma tasaisesti joka pytylle, jos kerran suuttimista tulee sama määrä tavaraa kuitenkin? Emmä mitää tiedä, kunhan ihmettelen.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mäki olen tässä asiassa niin urpo että en tiedä mitään, luulisi vain että jos pakokaasujen lämpötilat olisi suht samat kaikissa niin ilma/polttoaineen määrän luulisi olevan aikalailla samat kaikissa sylintereissä.

emt, mä vaa ahdan, multa o turha kysellä nippelitietoa, en mä tiedä.

oon vissii siis oldskool... yritys/erehdys enivei ahdin on tulossa ja volkkariin sen rakentaminen kesti 12h ensikertalaiselta ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

AkiVaa kirjoitti:
jesse kirjoitti:
Jyppe kirjoitti:ja imusarjan käyttäminen virtauspenkissä ei taida olla tie autuuteen, vaan sylinterikohtaisten pakolämpöjen selvittäminen kertoo enemmän.
Kertoo enemmän mistä? Ei ainakaan imusatsin virtauksesta.
Vaan eikös tuo juurikin kerro virtauksesta sen, että jakaantuuko ilma tasaisesti joka pytylle, jos kerran suuttimista tulee sama määrä tavaraa kuitenkin? Emmä mitää tiedä, kunhan ihmettelen.
Niin tosiaan, kyllähän se lämpötilojen mittaus epäsuorasti kertoo imusarjan virtauksesta. Tarkkuudesta en sitten tiedä, lämpötilan mittauksessa on omat epätarkkuutensa, suutinten tuotossa omansa ja sitten vielä esim. puristussuhteiden sun muiden vaihtelut sarjatuotantokoneissa jne. Lämpötilojen mittaus on varmasti paras tapa säätää kone toimimaan optimaalisesti, mutta tuossa kommentissani tarkoitin lähinnä sitä, että jos halutaan selvittää imusarjan virtauksia tarkasti, niin niitä pitää tutkia imusarjasta. Ja mitä kauemmas mennään epäsuorilla mittauksilla itse ilmiöstä, sitä huonompia tuloksia tulee. Eli teoreettista diipadaapaa... Mutta tosiaan kyllä käytännössä lämpötilojen mittaus on varmasti helpommin toteutettavissa. Onkohan edes olemassa virtauspenkkejä, joissa voidaan simuloida käynninaikaisia virtauksia? Esim. formulatalleilla tms...?
Antti L. kirjoitti:
jesse kirjoitti:nettisivuilla: ..jenkkifoorumeilla sitä on kuulemma asennettu ainakin niin MB 2.6L pataan kuin 2.8L moottoriin..
Muistatko vielä missä sivuilla ois laitettu tuohon 280 tuollainen remmi, vois minua kiinnostaa! :wink:
M45:lla varustetusta 2.6 koneesta on juttua: http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... p?t=112962
Muistaakseni juuri tuolla shop forumilla oli juttua myös 2.8 koneeseen asennetusta M45:sta, mutta linkkiä minulla ei ole tallessa.
Viimeksi muokannut jesse, Su 07.01.2007 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Löytyhän se 2.8:kin (M104) sieltä:
http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... p?t=142864
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kuis homma sujuu? Mulla o homma jääs ku tuli eteen muutto.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Enemmän tai vähemmän jäässä on ollut mullakin, mutta nyt pitäis taas alkaa edistyyn kun sain vihdoin lämpimän tallipaikan.
Avatar
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 11.07.2005 19:13

Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (Uudet kuvat 6.9.06)

Viesti Kirjoittaja Groove »

jesse kirjoitti:Ruiskun/sytkän virkaa tulee toimittamaan Tatech 5
Millä perustein valitsit Tatechin? Ainakin mitä minä olen lukenut BTCF-foorumilta nimimerkki Zoui kärsi sen kanssa ongelmista pitkään ja rahaa paloi korjauksiin. Lopulta ongelmat ratkesivat vaihtamalla ohjaus Moteciin.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

No tuo on ensimmäinen huono kokemus Tatechista, joka mun korviin on kantautunut. Yksi valintaperusteista oli aikoinaan juurikin se, että siitä tunnuttiin tykkäävän.

Kaippa sitä jokaisesta moottorinohjauksesta löytää huonoja kokemuksia kun foorumeita tarpeeksi kauan selaa. Tiedä sitten mikä osuus niistä johtuu omasta taitamattomuudesta ja mikä itse ohjauksen puutteista/vioista. Muistan lukeneeni ihan vastaavanlaisen threadin kuin tuo btcf:n juttu, jossa oli vaihdettu moottorinohjaus Hestecistä Tatechiin kun Hestecillä ei toiminut mikään ja kaikki ongelmat olivat hävinneet Tatechilla :) Vähän epäilen, että oli Tatechin ansiota kokonaan...

Toinen oleellinen juttu oli hinta, joka ei Tatechin lite-versiolla päätä huimaa, itse en niitä kaikkia pro-mallin ominaisuuksia tarvitse.

Megasquirtkin oli pitkään mielessä, mutta foorumeita luettuani tulin siihen tulokseen että siinä ostaa itselleen vain kasan ongelmia. Sehän ei haittaa jos löytyy osaamista elektroniikan saralta, itselläni sitä ei ole.

Tatechissa on omalla kohdallani myös se hyvä puoli, että säätöpenkki ja apu ongelmatilanteissa löytyy läheltä.

Niin, onhan se Motecci ilmeisesti moottorinohjauksien aatelia, mutta niin on hintakin.
Lep1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: La 06.01.2007 23:29

Viesti Kirjoittaja Lep1 »

Parilla kaverilla on megasquirt saatu toimimaan ihan hyvin...
Tietty pieniä alku mokia sattuu aina. Tekis itekin mieli
laittaa toi C-koppanen mega projektiksi...Ihan harrastus mielessä.

siinä on m104 (c280) Toi m104 Imusarjakin tuntuu aika
oudon malliselta kun on helvetin pitkä ja menee 3>2>1
sitten on vielä kaasuläppä sellanen jalkapallon kokonen
mötikkä täynnä nippeliä...:)

Kerro sitten tarinaa tosta tatechista, että mitä kaikkea piti
lisäillä koneeseen(anturit yms...) sen pyörän olit jo laittanut...

Antoisia harrastushetkiä!!
F-350
Vastaa Viestiin