Jes irtos! Kyl se tulppa oli. Mutta falskaa ihan vähän. Pitää tehä jostaki uus.jesse kirjoitti: Ja jos haluat sen punaisen kauluksen irti niin eka pitää saada se tulppa irti, koska niinkuin kuvastakin näkyy, kaulus on kartiomainen ja jos sen sisällä on jotain, niin se ei anna periksi eli ei tule ulos poterostaan.
Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (MYYNNISSÄ HALVALLA!)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mä olen väärä ihminen vastaamaan tuohon, että miten imusarja kannattaa mitoittaa. Eikä tuosta mun sarjasta kannatta mallia ottaa, ainakaan vielä kun sen toimivuutta ei ole testattu.
Tuo muoto on lähinnä haettu matkimalla joitakin sarjavalmisteisia imusarjoja, joissa monissa on yllättävänkin paljon supistettu "plenumi", niin vapareissa kuin ahdetuissakin. Yksi esimerkki on mersun M102 koneen alkuperäinen imusarjan plenumi, joka nelospytyn kohdalta on jo aika litteä. Toinen esimerkki rajusti supistetusta plenumista on uudemmissa MB:n mekaanisesti ahdetuissa V-moottoreissa. (kuvat kummastakin alempana)
Luotan siihen, että kun noita sarjatuotanto plenumeita kumminkin on tehty "muutamia", niin todennäköisesti virtauksiakin on hieman vilkaistu.
Äkkiseltään maalaisjärjellä ajateltuna tuollainen raju supistaminen tuntuu minustakin liialliselta, mutta sen verran tiedän virtausopista, että sillä alueella maalaisjärjellä ei kovin pitkälle pääse Mutta, niinkuin sanoin, tuo oma design saattaa olla vaikka täysi susi, aika näyttää... Jos ei toimi, tehdään uusi Veikkaan kuitenkin, että ongelmia ei tule, koska on kyseessä ahdettu moottori ja silloin käsittääkseni tilanne ei ole kovinkaan krittinen imusarjan muodon suhteen.
Tuo muoto on lähinnä haettu matkimalla joitakin sarjavalmisteisia imusarjoja, joissa monissa on yllättävänkin paljon supistettu "plenumi", niin vapareissa kuin ahdetuissakin. Yksi esimerkki on mersun M102 koneen alkuperäinen imusarjan plenumi, joka nelospytyn kohdalta on jo aika litteä. Toinen esimerkki rajusti supistetusta plenumista on uudemmissa MB:n mekaanisesti ahdetuissa V-moottoreissa. (kuvat kummastakin alempana)
Luotan siihen, että kun noita sarjatuotanto plenumeita kumminkin on tehty "muutamia", niin todennäköisesti virtauksiakin on hieman vilkaistu.
Äkkiseltään maalaisjärjellä ajateltuna tuollainen raju supistaminen tuntuu minustakin liialliselta, mutta sen verran tiedän virtausopista, että sillä alueella maalaisjärjellä ei kovin pitkälle pääse Mutta, niinkuin sanoin, tuo oma design saattaa olla vaikka täysi susi, aika näyttää... Jos ei toimi, tehdään uusi Veikkaan kuitenkin, että ongelmia ei tule, koska on kyseessä ahdettu moottori ja silloin käsittääkseni tilanne ei ole kovinkaan krittinen imusarjan muodon suhteen.
Viimeksi muokannut jesse, Pe 14.05.2010 00:35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Saattaapi olla että tulee laitettua toi mun M45 sittenkin mersuun... Samalla periaatteella taas kuin volkkariinkin, eli Lowtech :)Mulla ei oo mahiksia edullisesti koneistukseen saatika nouhauta niin meikäpoika vaan hitsailee lattaraudasta kannakkeet, hihnankin sovitan menemään alkuperäisen mukaisesti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
nimenomaan ahdettu moottori on aika tarkka imusarjan muodon suhteen, jotta jokaisessa sylinterissä seossuhde on sama.Veikkaan kuitenkin, että ongelmia ei tule, koska on kyseessä ahdettu moottori ja silloin käsittääkseni tilanne ei ole kovinkaan krittinen imusarjan muodon suhteen.
tutki esim. http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=14601
jossa aiheesta on väännetty aika paljonkin.
Jos tunnen työn iloa, istun hetken hiljaa ja odotan... kunnes kohtaus menee ohi.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428
MR2 mk1.5
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428
MR2 mk1.5
No, aika näytää sitten miten tuo toimii.
Tuosta audiforumin keskustelusta ei juuri hullua hurskaammaks tullut. Tuon tyyppisiä vääntöjä on foorumit pullollaan ja yleensä asiasisältö aika vähäistä varsinkin kun lähdetään teoreettiselle puolelle. Kaikki haluaa olla eksperttejä mutta harva jaksaa kirjaa aukaista. Toki poikkeuksiakin on, mutta niiden seulominen pitkistä threadeista on aika toivotonta hommaa. Varsinkin tällaisissa aiheissa kuin virtausoppi, mielenkiintoiset keskustelut löytyvät yleensä jostain ihan muualta kuin autofoorumeilta. Mielenkiintoisia linkkejä kylläkin oli tuossa audiforumin keskustelussa.
Ei ole nyt muutamaan viikkoon ollut aikaa paljon rakennella, mutta lämmin tallipaikka onneksi järjestyi talveksi ensimmäistä kertaa. Eli jos kaikki menee putkeen ja koulu-/työkiireiltä ehtii, niin auto voisi olla ajossa ensi kesän alussa. Mutta niin mä taisin sanoa vuosi takaperinkin Öljynjäähdytin tuli tuossa viime viikolla Autoracingilta parin kuukauden odettelun jälkeen ja johtosarjan reittejä on hieman kaavailtu...
Tuosta audiforumin keskustelusta ei juuri hullua hurskaammaks tullut. Tuon tyyppisiä vääntöjä on foorumit pullollaan ja yleensä asiasisältö aika vähäistä varsinkin kun lähdetään teoreettiselle puolelle. Kaikki haluaa olla eksperttejä mutta harva jaksaa kirjaa aukaista. Toki poikkeuksiakin on, mutta niiden seulominen pitkistä threadeista on aika toivotonta hommaa. Varsinkin tällaisissa aiheissa kuin virtausoppi, mielenkiintoiset keskustelut löytyvät yleensä jostain ihan muualta kuin autofoorumeilta. Mielenkiintoisia linkkejä kylläkin oli tuossa audiforumin keskustelussa.
Ei ole nyt muutamaan viikkoon ollut aikaa paljon rakennella, mutta lämmin tallipaikka onneksi järjestyi talveksi ensimmäistä kertaa. Eli jos kaikki menee putkeen ja koulu-/työkiireiltä ehtii, niin auto voisi olla ajossa ensi kesän alussa. Mutta niin mä taisin sanoa vuosi takaperinkin Öljynjäähdytin tuli tuossa viime viikolla Autoracingilta parin kuukauden odettelun jälkeen ja johtosarjan reittejä on hieman kaavailtu...
Viimeksi muokannut jesse, Ma 09.10.2006 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Etkös sinä voi tuolla solidilla mallintaa tuon imusarjan virtauksen, muistelen että siinä pitäis olla siihen mahdollisuus. Ainakin Pro/E lisäosissa tulee tuo virtauspuolikin.. Itse työn puolesta oon käyttänyt Inventtoria, mutta siiinä ei taas puolestaan ole kuin perusmallinnus. Voisi olla ihan mielenkiintoinen katsella eri sarjojen virtauksia, miten ne teoriassa toimivat.jesse kirjoitti:Mä olen väärä ihminen vastaamaan tuohon, että miten imusarja kannattaa mitoittaa. Eikä tuosta mun sarjasta kannatta mallia ottaa, ainakaan vielä kun sen toimivuutta ei ole testattu.
Btw. mielenkiintoinen projekti sulla, etenkin kun itsellä on aikeissa tuohon m110 laittaa m62 eatoni. Onhan se aavistuksen pieni siihen..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Itselläni sama juttu, M45 on aika pieni ahdin tuohon 2.3L moottoriin jos haetaan suurta tehon lisäystä(suurta ahtopainetta). Tarkoituksena onkin nyt saada lisää vääntöä koko alueelle, kasata luotettavasti toimiva kone ja opetella tuota ruiskun säätöä. Jatkoa ajatellen positiivista on se, että M45:lle tekemäni kiinnike pitäisi sopia myös M62:eenAntti L. kirjoitti: Btw. mielenkiintoinen projekti sulla, etenkin kun itsellä on aikeissa tuohon m110 laittaa m62 eatoni. Onhan se aavistuksen pieni siihen..
Nyt alkuvaiheessa suhteellisen pieni ahdin ei välttämättä ole huono asia, koska puristussuhde on vakio 9,7. Tehonlisäys ei siis mikään kummoinen tule todennäköisesti olemaan vaikka Eatoni pyöriikin maksimikierroksilla (ja vähän yli).
Minulla ei ole kokemusta noiden virtauslaskentamodulien käytöstä, mutta kaippa sitä voisi joskus kokeilla. Varmasti se virtauksienkin laskenta solidilla onnistuu ja saa vaikka kuinka hienoja värikuvia ulos, mutta tuloksien paikkaansapitävyyden suhteen olen kyllä todella skeptinen. Ja nyt täytyy huomioida se, että puhutaan ajasta riippuvasta virtauksesta ja vielä todella monimutkaisesta sellaisesta.Antti L. kirjoitti: Etkös sinä voi tuolla solidilla mallintaa tuon imusarjan virtauksen, muistelen että siinä pitäis olla siihen mahdollisuus. Voisi olla ihan mielenkiintoinen katsella eri sarjojen virtauksia, miten ne teoriassa toimivat.
"Erittäin luotettavasta lähteestä" olen kuullut, että cad-ohjelmien omat virtauslaskenta-modulit eivät anna kovinkaan hyviä tuloksia edes staattisen virtauksen tapauksessa. Ja koska tuollaisen nelisylinterisen nelitahtikoneen virtauksethan ovat tuolla painekotelossa epäilemättä "hieman" monimutkaisemmat, niin todennäköisesti ainoa järkevä tapa paneutua niihin on käytännön testaus virtauspenkissä.
Tästä en ole ihan varma, mutta käsittääksi tuollaisen imusarjan käynninaikaisten virtausten mallintaminen ei ole ylipäätään vielä edes mahdollista. Virtaus on ajasta riippuva, kokoonpuristuva ja varmaankin turbulenttinen ainakin jossain päin, joten yhtälöt ovat ilmeisesti aika "mielenkiintoisia".
Viimeksi muokannut jesse, Su 07.01.2007 14:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
ja imusarjan käyttäminen virtauspenkissä ei taida olla tie autuuteen, vaan sylinterikohtaisten pakolämpöjen selvittäminen kertoo enemmän.
imumoottori on eri juttu kuin ahdettu.
imumoottori on eri juttu kuin ahdettu.
Jos tunnen työn iloa, istun hetken hiljaa ja odotan... kunnes kohtaus menee ohi.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428
MR2 mk1.5
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428
MR2 mk1.5
Hieno projekti !
Solidworks on kieltämättä hyvä noiden tötteröiden levityskuvien tekoon... vastaavia olen suunnitellut itsekin eatonin lähtöihin
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Virtausanalyyseihin tuo Solidworks vaatii Floworks lisäosan.
Jotain pientä ilmanvastusanalyysia olen sillä kokeillut, mutta pitäisi jossain välin perehtyä asiaan tarkemmin...
Solidworks on kieltämättä hyvä noiden tötteröiden levityskuvien tekoon... vastaavia olen suunnitellut itsekin eatonin lähtöihin
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Virtausanalyyseihin tuo Solidworks vaatii Floworks lisäosan.
Jotain pientä ilmanvastusanalyysia olen sillä kokeillut, mutta pitäisi jossain välin perehtyä asiaan tarkemmin...
Puhallin on yleisnimi laitteelle, jolla lähtö- ja tulopaineen suhde on pienempi kuin 2
Kyllä tuota virtauslaskentaa tehdään ja paljonkin . Comsol niminen pulju tekee ohjelmia tuohonkin. Töissä käytämme VTT:n palvelua moiseen asiaan. Yksi malli ja muutama viikko laskentaa. h 10000e. Pelkkä ilman virtaus on kait helppoa, mutta kun laitat sekaan erikokoisia ja tiheyksisiä hiukkasia niin jo alkaa vaikeus...esim syklonimallinen suodatin ja sen mallinnus teollisuussovelluksissa.
e300 w210 tdt avantgarde
exC36 amg-94
exC36 amg-94
Tietääkseni M62:sia on ainakin joissain MB:n kompressor malleissa.Sergey kirjoitti:Missähän autoissa tuota M62 on valmiina? Noita pienempiä ja isompiahan on kyllä. M62 on sellanen harvinaislaatuinen väliinputoaja..
Kertoo enemmän mistä? Ei ainakaan imusatsin virtauksesta.Jyppe kirjoitti:ja imusarjan käyttäminen virtauspenkissä ei taida olla tie autuuteen, vaan sylinterikohtaisten pakolämpöjen selvittäminen kertoo enemmän.
Kyllähän sitä varmasti tehdään, mutta miten luotettavia tuloksia saadaan näin monimutkaisessa tapauksessa ja saadaanko ollenkaan.mk kirjoitti:Kyllä tuota virtauslaskentaa tehdään ja paljonkin.
Voin olla väärässäkin kun tämä ei varsinaisesti ole alaani, mutta en kyllä silti näkemättä usko, että tuollaisen imusarjan käytönaikaiset ajasta riippuvat virtaukset pystyttäisiin mallintamaan niin että ne vastaisivat todellisuutta. Mutta niinkuin aikaisemmin mainitsin, toki niitä värikuvia saa tulosteltua lähes kuka vain. Eri asia on tulosten käyttökelpoisuus.
Joo, niinhän se taitaa olla, että monifaasivirtaus viimeistään on tekemätön paikka varsinkin jos mukana on ajastariippuvuutta jne.mk kirjoitti:Pelkkä ilman virtaus on kait helppoa, mutta kun laitat sekaan erikokoisia ja tiheyksisiä hiukkasia niin jo alkaa vaikeus...
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Thanks,
I did the designing of the pulley and the turning was done with an NC-lathe in a machining shop. The groove profile is called "PK" by DIN 7867 and it is very hard to find suitable profiled cutterblade for it. The PK profile is used mainly in automobile-industry and there is very little of that in Finland so nobody has those blades. Iscar supplies a PK-profileblade but it is very expensive since it uses a special toolholder. For my wheel the machinist grinded a custom HSS cutterblade. It was of course a lot cheaper that way...
The belt I got from TAM-laakeri and it had to be ordered from Germany because they didn't have the length I needed in stock. The brand is Optibelt, they have a vary large selection of 6-groove PK belts.
I did the designing of the pulley and the turning was done with an NC-lathe in a machining shop. The groove profile is called "PK" by DIN 7867 and it is very hard to find suitable profiled cutterblade for it. The PK profile is used mainly in automobile-industry and there is very little of that in Finland so nobody has those blades. Iscar supplies a PK-profileblade but it is very expensive since it uses a special toolholder. For my wheel the machinist grinded a custom HSS cutterblade. It was of course a lot cheaper that way...
The belt I got from TAM-laakeri and it had to be ordered from Germany because they didn't have the length I needed in stock. The brand is Optibelt, they have a vary large selection of 6-groove PK belts.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Kyllä, noinhan siellä Hänen sivuillaan on myös todettu:
On kyllä aivan huippuluokkaa tuo sivusto, joka kertoo projektista. Näitä kun saisi lisää, jokainen joka projektiin ryhtyy sen dokumentoikoonAhtimen hihnaveto ja kiinnikkeet:
Hihnaveto on suunniteltu hyödyntäen DIN 7867 -standardia ja Contitechin suunnitteluohjeistoa. Ahdinta käyttää kampiakselilta oma hihnansa yhdellä kiinteällä kiristyspyörällä, joka on sijoitettu hihnan kireälle puolelle. Hyvän suunnittelukäytännön mukaisesti kiristinpyöräthän tulisi sijoittaa mieluummin löysälle puolelle, lähinnä laakerikuorman takia, mutta tässä tapauksessa asennus kireälle puolelle oli järkevämpi ratkaisu monestakin syystä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Niinhän se joutuu, mutta ihan tarkoituksella se on noin. Nuo rullat ei kovin kalliita ole, ja jos sen laakerit kulahtaa vähän nopeemmin kuin löysällä puolella ollessaan, niin se ei minua haittaa. Tuollaiseen, suunnittelusuositusten vastaiseen ratkaisuun päädyin mm. siitä syystä, että vaikka kiristinrullan olisi laittanut löysälle puolelle, olisi kireälle puolelle silti tarvinnut laittaa oma rullansa, jotta hihna kiertää vesipumpun hihnapyörän. Toinen syy oli se, että löysälle puolelle olisi ollut huomattavasti vaikeampaa rakentaa tukeva rakenne kiristipyörälle. Nyt kiristinpyörän kiristysmekanismi osa ahtimen tukilevyä.Mika.T kirjoitti:Tulipa tuossa kuvia katsellessa sellainen mieleen että pitäiskö tuo ahtimen hihnan kiristinrulla olla tuolla "löysällä" puolella... Nythän se on vetävällä puolella... Joutuu huomattavasti kovemmalle.
Monesti muuten näkee sarjavalmisteisissa koneissa, että rullat on kummallakin puolella.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Muistatko vielä missä sivuilla ois laitettu tuohon 280 tuollainen remmi, vois minua kiinnostaa!jesse kirjoitti:nettisivuilla: ..jenkkifoorumeilla sitä on kuulemma asennettu ainakin niin MB 2.6L pataan kuin 2.8L moottoriin..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Vaan eikös tuo juurikin kerro virtauksesta sen, että jakaantuuko ilma tasaisesti joka pytylle, jos kerran suuttimista tulee sama määrä tavaraa kuitenkin? Emmä mitää tiedä, kunhan ihmettelen.jesse kirjoitti:Kertoo enemmän mistä? Ei ainakaan imusatsin virtauksesta.Jyppe kirjoitti:ja imusarjan käyttäminen virtauspenkissä ei taida olla tie autuuteen, vaan sylinterikohtaisten pakolämpöjen selvittäminen kertoo enemmän.
mäki olen tässä asiassa niin urpo että en tiedä mitään, luulisi vain että jos pakokaasujen lämpötilat olisi suht samat kaikissa niin ilma/polttoaineen määrän luulisi olevan aikalailla samat kaikissa sylintereissä.
emt, mä vaa ahdan, multa o turha kysellä nippelitietoa, en mä tiedä.
oon vissii siis oldskool... yritys/erehdys enivei ahdin on tulossa ja volkkariin sen rakentaminen kesti 12h ensikertalaiselta
emt, mä vaa ahdan, multa o turha kysellä nippelitietoa, en mä tiedä.
oon vissii siis oldskool... yritys/erehdys enivei ahdin on tulossa ja volkkariin sen rakentaminen kesti 12h ensikertalaiselta
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Niin tosiaan, kyllähän se lämpötilojen mittaus epäsuorasti kertoo imusarjan virtauksesta. Tarkkuudesta en sitten tiedä, lämpötilan mittauksessa on omat epätarkkuutensa, suutinten tuotossa omansa ja sitten vielä esim. puristussuhteiden sun muiden vaihtelut sarjatuotantokoneissa jne. Lämpötilojen mittaus on varmasti paras tapa säätää kone toimimaan optimaalisesti, mutta tuossa kommentissani tarkoitin lähinnä sitä, että jos halutaan selvittää imusarjan virtauksia tarkasti, niin niitä pitää tutkia imusarjasta. Ja mitä kauemmas mennään epäsuorilla mittauksilla itse ilmiöstä, sitä huonompia tuloksia tulee. Eli teoreettista diipadaapaa... Mutta tosiaan kyllä käytännössä lämpötilojen mittaus on varmasti helpommin toteutettavissa. Onkohan edes olemassa virtauspenkkejä, joissa voidaan simuloida käynninaikaisia virtauksia? Esim. formulatalleilla tms...?AkiVaa kirjoitti:Vaan eikös tuo juurikin kerro virtauksesta sen, että jakaantuuko ilma tasaisesti joka pytylle, jos kerran suuttimista tulee sama määrä tavaraa kuitenkin? Emmä mitää tiedä, kunhan ihmettelen.jesse kirjoitti:Kertoo enemmän mistä? Ei ainakaan imusatsin virtauksesta.Jyppe kirjoitti:ja imusarjan käyttäminen virtauspenkissä ei taida olla tie autuuteen, vaan sylinterikohtaisten pakolämpöjen selvittäminen kertoo enemmän.
M45:lla varustetusta 2.6 koneesta on juttua: http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... p?t=112962Antti L. kirjoitti:Muistatko vielä missä sivuilla ois laitettu tuohon 280 tuollainen remmi, vois minua kiinnostaa!jesse kirjoitti:nettisivuilla: ..jenkkifoorumeilla sitä on kuulemma asennettu ainakin niin MB 2.6L pataan kuin 2.8L moottoriin..
Muistaakseni juuri tuolla shop forumilla oli juttua myös 2.8 koneeseen asennetusta M45:sta, mutta linkkiä minulla ei ole tallessa.
Viimeksi muokannut jesse, Su 07.01.2007 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Löytyhän se 2.8:kin (M104) sieltä:
http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... p?t=142864
http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... p?t=142864
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Enemmän tai vähemmän jäässä on ollut mullakin, mutta nyt pitäis taas alkaa edistyyn kun sain vihdoin lämpimän tallipaikan.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Re: Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (Uudet kuvat 6.9.06)
Millä perustein valitsit Tatechin? Ainakin mitä minä olen lukenut BTCF-foorumilta nimimerkki Zoui kärsi sen kanssa ongelmista pitkään ja rahaa paloi korjauksiin. Lopulta ongelmat ratkesivat vaihtamalla ohjaus Moteciin.jesse kirjoitti:Ruiskun/sytkän virkaa tulee toimittamaan Tatech 5
No tuo on ensimmäinen huono kokemus Tatechista, joka mun korviin on kantautunut. Yksi valintaperusteista oli aikoinaan juurikin se, että siitä tunnuttiin tykkäävän.
Kaippa sitä jokaisesta moottorinohjauksesta löytää huonoja kokemuksia kun foorumeita tarpeeksi kauan selaa. Tiedä sitten mikä osuus niistä johtuu omasta taitamattomuudesta ja mikä itse ohjauksen puutteista/vioista. Muistan lukeneeni ihan vastaavanlaisen threadin kuin tuo btcf:n juttu, jossa oli vaihdettu moottorinohjaus Hestecistä Tatechiin kun Hestecillä ei toiminut mikään ja kaikki ongelmat olivat hävinneet Tatechilla Vähän epäilen, että oli Tatechin ansiota kokonaan...
Toinen oleellinen juttu oli hinta, joka ei Tatechin lite-versiolla päätä huimaa, itse en niitä kaikkia pro-mallin ominaisuuksia tarvitse.
Megasquirtkin oli pitkään mielessä, mutta foorumeita luettuani tulin siihen tulokseen että siinä ostaa itselleen vain kasan ongelmia. Sehän ei haittaa jos löytyy osaamista elektroniikan saralta, itselläni sitä ei ole.
Tatechissa on omalla kohdallani myös se hyvä puoli, että säätöpenkki ja apu ongelmatilanteissa löytyy läheltä.
Niin, onhan se Motecci ilmeisesti moottorinohjauksien aatelia, mutta niin on hintakin.
Kaippa sitä jokaisesta moottorinohjauksesta löytää huonoja kokemuksia kun foorumeita tarpeeksi kauan selaa. Tiedä sitten mikä osuus niistä johtuu omasta taitamattomuudesta ja mikä itse ohjauksen puutteista/vioista. Muistan lukeneeni ihan vastaavanlaisen threadin kuin tuo btcf:n juttu, jossa oli vaihdettu moottorinohjaus Hestecistä Tatechiin kun Hestecillä ei toiminut mikään ja kaikki ongelmat olivat hävinneet Tatechilla Vähän epäilen, että oli Tatechin ansiota kokonaan...
Toinen oleellinen juttu oli hinta, joka ei Tatechin lite-versiolla päätä huimaa, itse en niitä kaikkia pro-mallin ominaisuuksia tarvitse.
Megasquirtkin oli pitkään mielessä, mutta foorumeita luettuani tulin siihen tulokseen että siinä ostaa itselleen vain kasan ongelmia. Sehän ei haittaa jos löytyy osaamista elektroniikan saralta, itselläni sitä ei ole.
Tatechissa on omalla kohdallani myös se hyvä puoli, että säätöpenkki ja apu ongelmatilanteissa löytyy läheltä.
Niin, onhan se Motecci ilmeisesti moottorinohjauksien aatelia, mutta niin on hintakin.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Parilla kaverilla on megasquirt saatu toimimaan ihan hyvin...
Tietty pieniä alku mokia sattuu aina. Tekis itekin mieli
laittaa toi C-koppanen mega projektiksi...Ihan harrastus mielessä.
siinä on m104 (c280) Toi m104 Imusarjakin tuntuu aika
oudon malliselta kun on helvetin pitkä ja menee 3>2>1
sitten on vielä kaasuläppä sellanen jalkapallon kokonen
mötikkä täynnä nippeliä...
Kerro sitten tarinaa tosta tatechista, että mitä kaikkea piti
lisäillä koneeseen(anturit yms...) sen pyörän olit jo laittanut...
Antoisia harrastushetkiä!!
Tietty pieniä alku mokia sattuu aina. Tekis itekin mieli
laittaa toi C-koppanen mega projektiksi...Ihan harrastus mielessä.
siinä on m104 (c280) Toi m104 Imusarjakin tuntuu aika
oudon malliselta kun on helvetin pitkä ja menee 3>2>1
sitten on vielä kaasuläppä sellanen jalkapallon kokonen
mötikkä täynnä nippeliä...
Kerro sitten tarinaa tosta tatechista, että mitä kaikkea piti
lisäillä koneeseen(anturit yms...) sen pyörän olit jo laittanut...
Antoisia harrastushetkiä!!
F-350