Juhis. kirjoitti:vito500tkm kirjoitti:Tänään sain loputkin osat laitettua paikalleen. Pakko oli käydä parit kuvat napsimassa.
On muuten varsin onnistunut päivitys! Auto on kun eri vuosituhannelta peräisin.
Sivuvilkut on vielä jääneet vanhaan väriin?
Jep, motonetistä n.50e.
Tänään tuli vito leimattua

. Ensin pomppas (eilen): renkaat kuluneet ja seisontajarru tehoton (1,3kN).
Mittasin katsastuksen jälkeen renkaiden urasyvyyden pajalla ja sain 3mm kelmesta eri kohtaa

. Ja seisontajarrukin piti sen verran että pysyy mäessä. =huono päivä lemasinmiehellä.
Tuo viton seisontajarru on jo alunperin aika surkea. Samaa kokoa kun ha-malleissa. Renkaista tiesin itsekkin että onhan ne loppu, mutta pintaa vielä oli se 3mm. No, tänään laitoin uudet jarrukengät. Vanhat oli uuden veroiset, mutta niistä ei saanut tekemälläkään irti 1,3kN enempää tehoja. Uudet kengät paikalleen, säätö ja dynikselle. 0,8kN

. Ei riitä. Ei kun taas auki ja säädöt ihan tappiin, niin että renkaat vielä pyöri kun väkisin pyöritti ja vaijerinkiristys tappiin ja vielä ruuvi virityksiä vivuston väliin niin että vaijeritkin sai soimaan. Näillä sain 2kN. Eilen katastusmies meinasi että vitosta pitäisi kokonaismassan perusteella saada 4kN

. Eli pitää vissiin pysyä vaikka seinällä. Oli tainnut jäädä kaverilla aamulääkkeet syömättä.
Nastarenkaat alle ja konttorille. Eri ukko teki tarkastuksen. Kesti n.2min. "jaa oot laittanut talvirenkaat alle?" dynikselle. . . ja 2 kN, ok ja leima lappuun. Vähän rahastuksen makua. On muuten viiminen kerta kun käytän autoa kyseisessä konttorissa. On niin ukosta kiinni kuka katsastuksen tekee. Ahistaa. . .
No, joka tapauksessa takakäyttöjarrun teho 1kN riitti leimaalle. Edessä 3kN. ja seisontajarru teho 2kN. Näillä meni läpi. Eli paineensäätöventtilli toimi niin kuin piti vaikka itsellä epäilytti eniten tuo takakäyttöjarrun teho 1kN jonka pajalla mittasin. Päästöt otin itse, savuarvo 1,8 pumpun kello ruuvattuna ala-asentoon. Saattais saada pienemmänkin jos kävis ensin ajamassa kunnolla kuumaksi, mutta kun 1,8 riittää.
Yhteevetona seisontajarrusta, Normaali säädöillä ja uusilla kengillä ei saanut yli 1,3kN tehoa. Vaan vaati virityksiä tuohon auton alla olevaan vaijerien kiristys hässäkkään niin että vaijerit on kunnolla kireällä. Ja todenäköisesti jos viikon päästä seisontajarrua dynamometrillä testaa niin tuskin tehoja tulee enempää kuin tuo 1,3kN.