w114 vuosimalli -72 vai -73

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

w114 vuosimalli -72 vai -73

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Hankin tuossa taannoin projektiksi w114 250 pystylampun ja luulin sen olevan -73 mallinen, kun se on rekisteröity helmikuussa 73. Ja fiksuna miehenä sitten ajattelin ettei enää tuolloin myydä vanhaa vuosikertaa. Mutta eräs korjaaja arvelikin auton olevan vm 72. Joten mitenköhän on?

Autossa on etuovissa pienet tuuletusikkunat, ratti on se vanhan näköinen bakeliittiratti, keskikonsolissa oleva vaihdekeppi on sama kuin 123 korisessa. Mitähän muita tuntomerkkejä pitäisi olla? Vai saanko jostain haettua tuon vuosimallin esim. rungon numeron tai tyyppikilven perusteella?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Vuosimallia -73 muutettiin esimerkiksi siten, että ovien sivulasit muuttuivat yksiosaisiksi, eli tuuletusikkunat jäivät pois. Jos en ihan väärin muista, niin myös lokasuojat muuttuívat edestä alhaalta (tuli muoviritilät), maski leveni jolloin myös konepelti siltä osin muuttui. Ratti ja vaihdekepin nuppi muuttuivat pehmustetuiksi. Taisi niitä olla muitakin tuntomerkkejä, mutta tässä muutamia.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

MB ei ole tehnyt yleensä mitään vuosimalli uudistuksia, vaan muutoksia on
usein tehty pitkin vuotta. Isommat malli uudistukset on yleensä ajoitettu
elokuulle. Syynä on että tehtaalla voidaan lomien aikaan pistää linjat
uusiksi.

w114/ 115 mallissa oli nuo isommat muutokset oli kasattu syksyyn -73.
Tällä hetkellä muuten saksassa on muotia vaihtaa näihin bakeliittiratti,
( mieluiten vaalea ) vaikka auto olisi uudempikin :wink:

* joitakin lisämuutoksia oli vielä ainakin:
- takavalojen malli ( urat )
- takaluukun leveämpi kromikahva
- keulan muutoksen myötä jäi 250 / 280-mallista pois nuo "tuplapuskurit"
- tuulilasin reunoihin ( A- tolppa) leveät vesilistat.
- oviverhoilujen muotoilu
Viimeksi muokannut Henry V., Ke 26.11.2003 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1569
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

w114 vuosimalli -72 vai -73

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: autosi on varmuudella korkeintaan vuosimallia 1972. Miksi varmuudella? Siksi, että 250:n valmistus loppui huhtikuun 1972 lopussa. Sen sarjanumeron alku on 114.010, ja mallin korvaajaksi tuli 250 2.8 (114.011), jota valmistettiin sitten heinäkuusta 1970 heinäkuuhun 1976, mutta ennen 250 (2.5) -mallin lopettamista sitä vietiin vain Ameriikkaan.

Jos autosi on uutena maahantuotu, se on siis todennäköisesti valmistettu keväällä 1972. Tuota 2.8-mallia ei kai liiemmin tuotu Suomeen, vai miten on? *vetoaa johonkin asiantuntijaan* Pitkä aika valmistuksesta rekisteröintiin johtuu kai vain logistisesta viiveestä. Mutta jos se on 2.8, on mahdollista, että se on tuotu maahan myöhemmin. Alkuperäinen laivausmaa ja myös tuo valmistuspäivämäärä ilmenevät auton kantakortista, jota oletettavasti ei enää ole auton mukana, ja joka siten pitäisi tilata tehtaalta kopiona.

Sitten vielä muutama lisäys aikaisempiin kommentteihin:

- eikös muutos tapahtunut jo elokuussa 1973 (8.73)?

- ilmeisin ja näkyvin muutos ovat ikkunoiden lisäksi sivupeilit, joista tuli yhdysrakenteiset

- pieniä muutoksia tehtiin tosiaan koko ajan, esimerkiksi viimeisimmät W115-mallit ('75-'76) tunnistaa W123-mallisista ovisaranan valokatkaisijoista...

- Henry tuossa vähän epätarkasti sanoi noista oviverhoiluista, sillä hänen tarkoittamansa muutos tapahtui jo keväällä 1972 samalla kun 250 (2.5) lopetettiin. Tässä reilun vuoden valmistuksessa olleessa "1,5-sarjassa" (erotuksena ykkössarjasta ja kakkossarjasta) oli jo kakkosen eli leveämaskisen mallin ovipahvit, mutta ne tunnistaa reiästä, jonka tuuletusikkunoiden säätöpyörä aiheuttaa.

Verhoilujen suurin havaittava ero on se, että uudessa verhoilussa poikittainen leveä koristeraita "väistää" avausvipua, ja uudessa tämä raita on tunnistettavissa helposti tyypillisestä "kukonaskel-kuviostaan".
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Mitäpä tähän enää lisäämään. Daaz, tuo avatarisi auto on muuten sairaan siisti! 8)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kyllä niitä 250 2.8 autoja on suomessa (M130 -moottorilla ),
sijoittuu korkealle listallani "Nice to have "...

Suomessahan on jonkun verran näitä jenkkimalleja vuodelta '72,
jotka ovat peräisin tuosta Pohjanmerellä tapahtuneesta laivapalosta.
Savuvaurioinen lastihan ostettiin tänne.

...exät 250 "Siinai" , ja 280 (M110).
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Vielä lisää yksityskohtia autosta:

Takavalot ovat ne sileät ja moottori on 2,8 kaasarikone, mutta mallimerkinnältään on tuo 250. Moottorin vaihtoa ei tietääkseni ole tehty ja auto on uutena rekisteröity suomeen. Niin ja maski on se kapeampi, sekä peilinä vasemmalla pieni kromattu suorakaiteen muotoinen.

Pitääpäs vielä tutkailla auton papereita, josko sieltä löytyisi lisää viitteitä aiheesta. Ohjekirja ainakin on suomalainen. Paperit sentään ovat kotona kun auto on tallissa vähän kauempana.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1569
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Rekisteriote

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Siitä rekisteriotteestahan näkee mikä katiska on kyseessä kun siinä lukee se sarjanumero.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Eipä jää paljoa lisättävää. :)
Mitenkäs onko virtalukon avaimenreiän ympärys krominen vai mustaa muovia?
Vanhemmissa lienee krominen.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Pitihän sitä lähteä töistä ihan tämän takia vähän aikaisemmin :lol:

Rekisteriotteessa valmistenumerona on tuo 114011 ja moottorina näkyy olevan M130. Ja taisin löytää sen kantakortinkin, tai ainakin löysin kortin josta videosaksalla ei pahemmin saa selkoa. Moottorinumero, tyyppi, renkaat ja valot ainakin löytyy. Mutta löytyykö noille numeroille netistä mitään selitystä. Numeroita on sarakkeissa seuraavasti:
Ausstattung: 064
40: 1, 42: 4, 47: 1, 48: 2, 52: 4, 62: 6, 63: 0, 66: 7 ja 67: 3

Eli taitaapi tuo 73 mallinen sitten olla..
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Olli Lajunen kirjoitti:Eipä jää paljoa lisättävää. :)
Mitenkäs onko virtalukon avaimenreiän ympärys krominen vai mustaa muovia?
Vanhemmissa lienee krominen.
Minulla se on krominen uudemmassakin. :?: Ja näkyy olevan uudemman esitekuvassakin. Käykää allekirjoittaneen sivuilta katsomassa, jos ette usko! :)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Jossi kirjoitti: Rekisteriotteessa valmistenumerona on tuo 114011 ja moottorina näkyy olevan M130. Ja taisin löytää sen kantakortinkin, tai ainakin löysin kortin josta videosaksalla ei pahemmin saa selkoa. Moottorinumero, tyyppi, renkaat ja valot ainakin löytyy. Mutta löytyykö noille numeroille netistä mitään selitystä. Numeroita on sarakkeissa seuraavasti:
Ausstattung: 064
40: 1, 42: 4, 47: 1, 48: 2, 52: 4, 62: 6, 63: 0, 66: 7 ja 67: 3
Siinähän on listattu varustekoodeja, joita löytyy netistä.
Esim. 626 - performance for Finland :)
Joku asiantuntija voisi etsiä oikeat selitykset koodeille.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1569
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Jatkoa

Viesti Kirjoittaja Daaz »

- Miksiköhän toi mun yks viesti on tuolla ylhäällä tuplana? Ei saa edes toista pois...
- Tuota virtalukon rengasta en muista edes nähneeni kuin kromisena.
- Vuosimallihan on ihan miten sen sitten määrittelee. Suomessahan se katsotaan ensirekisteröintipäivästä, joten auto on 1973. Siitä löytämästäsi kantakortista pitäisi näkyä se luovutuspäivä (eri asia kuin übernahmetag, joka on kai joku arvioitu valmistumispäivä?), jos sen vuosimallin haluaa katsoa sen mukaan. Joka tapauksessa, auto ei ole 2-sarjaa, vaan arvatenkin sitten 1,5-sarjaa kun on tuo 250 2.8.
-Selvitykset koodeihin (voi olla virheitä):
40: 1 Erillisistuimet (onko niitä muita saaanutkaan? :shock: )
42: 4 Manuaalivaihteisto
47: 1 En tunnista vanhaa koodia
48: 2 Jäykemmät jouset / iskunvaimentimet (oho!)
52: 4 Tämä liittyy jotenkin maaliin, vahaus tms?
62: 6 Suomen erikoisvarustelu
63: 0 Vyörenkaat ja varoituskolmio
66: 7 Liittyy toimitustapaan ehkä, ehkä ei...
67: 3 Tehoakku
Enempää en pysty näin lonkalta heittämään, eikä niihin ole mitään idioottivarmaa www.pystylampun-koodit.com -sivustoakaan. :) Mutta ainakin nyt selvisi se auton virallinenmalli (250 2.8 ) ja tyyppi (serie 1,5).

-Daaz
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

No, sitten se on se -73.

Kiitokset kaikille vaivaa nähneille!

Auto on purettu hitsauksen ja maalauksen takia ja nyt se pitäisi sitten kasailla takaisin. Kuljettajan oven kolmioikkunan kromiosat tarvitsisin jostain ja oletettavasti myös sen kolmioikkunan avausmekanismin kun sinne on yritetty joskus murtautua ja ikkuna on liimattu sikafleksillä kiinni :roll:

Mutta ihan tässä näitten sivujen takia rupeaa sormet syyhyämään taas tuon auton parissa. Pitäisiköhän se siirtää johonkin vähän lähemmäksi lämpöiseen talliin, että saisi ruuvata aina kun inspiraatio iskee.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Köh köh, varmaan turha mainostaa, täältä löytyy yksi 2-sarjan 250 2,8

Varusteina:

920 Paint deep blue (tiefblau)
062 Upholstery cloth blue
401 Single seats
420 Automatic transmission
436 Elimination of automatic safetybelts on left & right front seat
524 Paintcoat preservation (tarkottaisko jotain suojateippausta merimatkaa varten tms)
618 Halogen lamp unit with high beam /low beam / fog light (for right hand traffic)
626 Version for finland
630 Radial-ply tires
667 mode of packing VE II
673 high capacity battery 88ah
xxx Ohjaustehostin (jälkiasennettu? sekä valkoinen ratti ja vääräoppinen automatic tyyppimerkintä)

Valmistettu 30.11.73 eli parinpäivänpäästä täyttää 30vuotta. :)
Rekisteröintipäivämäärä 21.01.74
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Re: Jatkoa

Viesti Kirjoittaja Leka »

Daaz kirjoitti:Selvitykset koodeihin (voi olla virheitä):
40: 1 Erillisistuimet (onko niitä muita saaanutkaan? :shock: )
42: 4 Manuaalivaihteisto
47: 1 En tunnista vanhaa koodia
48: 2 Jäykemmät jouset / iskunvaimentimet (oho!)
52: 4 Tämä liittyy jotenkin maaliin, vahaus tms?
62: 6 Suomen erikoisvarustelu
63: 0 Vyörenkaat ja varoituskolmio
66: 7 Liittyy toimitustapaan ehkä, ehkä ei...
67: 3 Tehoakku
-Daaz
Onhan sitä saanut yhtenäisellä kolmen istuttavalla etupenkillä mm. taxi-malleihin.

524 ja 667 ollaan ennenkin pohdittu täällä voorumilla ja tultu seuraaviin tuloksiin:
524 = maalipinnan suojakäsitely. Jonkinmoinen suoja linnunpaskaa ja shittii varten. Autoihin, jotka joutuvat seisomaan satamissa ym. ennen luovutusta.
667 = VE II paketointi kuljetusta varten. Eli noita suojapaketointeja, -teippejä ym.
471:sta on sellanen käsitys, että se on joku raskaiden olosuhteiden ilmansuodatin. Mikäli joku tietää paremmin, niin korjatkoon tai kertokoon lisää.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mullapas onkin tuossa 240D Pystärissä taxi-varustelu ja erikseen tilattu sitten lattiavaihdekeppi.. Luxus (latinaa) varusteina löytyy mm. käsituki, oikea 8)
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Saul kirjoitti:
Olli Lajunen kirjoitti:Eipä jää paljoa lisättävää. :)
Mitenkäs onko virtalukon avaimenreiän ympärys krominen vai mustaa muovia?
Vanhemmissa lienee krominen.
Minulla se on krominen uudemmassakin. :?: Ja näkyy olevan uudemman esitekuvassakin. Käykää allekirjoittaneen sivuilta katsomassa, jos ette usko! :)
En uskonut. Mutta en myöskään löytänyt sivuiltasi (vaan omasta arkistosta ;) ) kuvaa virtalukostasi. -> Sinullakin on kahden kromirinkulan/pyörylän välissä sellainen musta muovi, kuten minullakin. :P
Vanhemmissa on kokonaan krominen (kolme kpl erilaista kromiosaa) virtalukonpäällinen.
Tosin löysin arkistoistani myös uudemman mallisia pystäreitä kokokromisilla virtalukoilla, joten se ei kuitenkaan ole pitävä todiste iästä...
:roll:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Olli Lajunen kirjoitti:En uskonut. Mutta en myöskään löytänyt sivuiltasi (vaan omasta arkistosta ;) ) kuvaa virtalukostasi. -> Sinullakin on kahden kromirinkulan/pyörylän välissä sellainen musta muovi, kuten minullakin. :P
Ai niin, nyt tajusin mitä tarkoitat.

Tuosta myyntiesitteen kuvasta sen virtalukon näkee.
http://people.cc.jyu.fi/~saul/glamdring ... hp?lang=fi

Ja tosiaan, tuolla omassa on se musta siellä välissä. Eikös se ole metallia?
http://people.cc.jyu.fi/~saul/glamdring ... hp?lang=fi
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Saul kirjoitti: Ai niin, nyt tajusin mitä tarkoitat.

Tuosta myyntiesitteen kuvasta sen virtalukon näkee.
http://people.cc.jyu.fi/~saul/glamdring ... hp?lang=fi

Ja tosiaan, tuolla omassa on se musta siellä välissä. Eikös se ole metallia?
http://people.cc.jyu.fi/~saul/glamdring ... hp?lang=fi
Löytyihän niitä kuvia, katsoin vain kuvat1&2 osiosta, muistelin että niitten olisi pitänyt sieltä löytyä... :oops:
Joo, muovia se on. Vetämällä irtoaa, jos saa hyvin vedettyä. Itse irroittelin vain kun oli kojelautakin irti.
Autopurkaamolta nappasin mukaan sellaisen kromisen/metallisen notta olisin vähän "tuunaillut" mutta eihän se käynytkään... :(
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Re: Jatkoa

Viesti Kirjoittaja Leka »

Leka kirjoitti:471:sta on sellanen käsitys, että se on joku raskaiden olosuhteiden ilmansuodatin. Mikäli joku tietää paremmin, niin korjatkoon tai kertokoon lisää.
Melkein oli oikein :o :

471 = oil bath air cleaner for export vehicles (from 01.02.1968 up to 31.12.1976)
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1569
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Jatkoa

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Leka kirjoitti:471 = oil bath air cleaner for export vehicles (from 01.02.1968 up to 31.12.1976)
Mistä te noita koodeja ammennatte? Aikaisemmat vastaukseni olen raapinut kasaan sieltä sun täältä. Omien pirssienkin koodit on mulla vähän ulalla, onko jossain sittenkin se www.pystylampun-koodit.com -sivusto? :D

Noi ilmansuodattimet on muuten tosiaan ihan eri näköisiä esimerkiksi eri 240 D -moottoreissa, olen ollut havaitsevinani. Tästä 471-koodistako on ollut kyse?
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1569
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Jatkoa

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Leka kirjoitti:471 = oil bath air cleaner for export vehicles (from 01.02.1968 up to 31.12.1976)
Mistä te noita koodeja ammennatte? Aikaisemmat vastaukseni olen raapinut kasaan sieltä sun täältä. Omien pirssienkin koodit on mulla vähän ulalla, onko jossain sittenkin se www.pystylampun-koodit.com -sivusto? :D

Noi ilmansuodattimet on muuten tosiaan ihan eri näköisiä esimerkiksi eri 240 D -moottoreissa, olen ollut havaitsevinani. Tästä 471-koodistako on ollut kyse?
Vastaa Viestiin