W123 230 E tyhjäkäynti

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
oldtimer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 22.04.2006 08:51
Paikkakunta: Vantaa

W123 230 E tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja oldtimer »

Minulla on W123 230 E -82, ajettu noin 350 tkm. Kun ostin kyseisen Mesen, niin moottori kävin tyhjäkäyntiä todella ravistamalla. Suihkutin voitelusprayta alipaineletkuihin ja putkiin, sekä imusarjalle, imuvuotoja ei esiintynyt. Laitoin vanhan moottoriöljyn sekaan moottoripuhdistusaineen ja vaihdoin uudet öljyt. Tankkasin tankin täyteen ja laitoin bensiinin sekaan suihkutusjärjestelmän puhdistusaineen. Ajattelin, jos vaikka suihkutus-suuttimet ovat tukossa. Nyt kylmänä tyhjäkäynti hieman vatkaa, mutta moottorin lämmetessä tyhjäkäynti tasaantuu melko hyvin. Mitä muuta kannattaisi vielä huomioida ?

T.Atte
_______________
W116 280 SE -74
W123 230 E -82
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mitenkäs moottorin kumityynyt ja iskunvaimennin, ovatko kunnossa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
oldtimer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 22.04.2006 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja oldtimer »

Tuossä männä viikolla, yksi mies joka on ollut Veholla aikoinaa asentajana, kuulosti Mesen konetta. Hänestä kuulosti siltä, että jokin sytkäkaapeli lyö läpi. Taidanpa seuraavaksi lähteä hommaamaan uudet Berut.
_______________
W116 280 SE -74
W123 230 E -82
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Ite tein taannoin kansirempan yhteyessä tollasen havainnon.
jackien remonttimuistiinpanot kirjoitti:Tämän remontin yhteydessä havaittiin myöskin halkeama polttoaineenruiskutusjärjestelmän määränjakajan pohjassa, joten se liimattiin kuntoon. Tämän myötä moottorin tyhjäkäynti parani huomattavasti.
Uusi määräjakajan pohja olisi muuten maksanut - en nyt muista kuinka paljon, mutta - paljon.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Juu; samat ongelmat täällä samalla koneella, kun ostin tuon.

Tasaisempaa tyhjäkäyntiä sai aikaan kun:
- tarkisti sytkän; oikea ennakko onkin hieman? erinäisistä(kirjallisista) lähteistä saa eri arvoja; tällä hetkellä ennakkoa noin 13 astetta (alipaineletku irroitettu säädön ajaksi virranjakajasta) / bensana 98 E.
- vaihtoi kaksi ruiskusuutinta uusiin vastaaviin; KL-Varaosissa edullisemmat kuin Motonetissa (tilanne elokuu 2006)
- vaihtoi tulpanjohdot (wanhat mallia Biltema) Accelin 8 millisiin silikonijohtoihin (ilman häiriösuojia).

Ja tietenkin yleishuollon ohessa vaihtuivat sitten muutkin sytytyksen osat eikä käynti ainakaan huonontunut ;)

Pientä heiluntaa on vielä havaittavissa, mutta mennee wanhan moottorin ominaisuuksien tiliin... 8)
Vaadimme peltivanteita!
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Korjaan:

sytytysennakko on 18 astetta alipaineletku kiinni ja irtiotettuna noin 32 astetta eykk.

...minä ja mun huono ulkomuisti :oops:
Vaadimme peltivanteita!
Vastaa Viestiin