200 d pumpun säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
makopa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 09.08.2004 19:27
Paikkakunta: hyvinkää

200 d pumppu

Viesti Kirjoittaja makopa »

pystyyykö myös 124 200d mooottoria käyttämään pumpun takakansi auki :?:
makopa
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 200 d pumppu

Viesti Kirjoittaja epk »

makopa kirjoitti:pystyyykö myös 124 200d mooottoria käyttämään pumpun takakansi auki :?:
kyllä kyllä :)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

hehee.. alkopa tuo oma 300nen pukkamaan semmosta lakua putkesta että taiampa pyöräyttää syöttöä hiukka pienemmälle... :D vetoja kyllä tuli reilusti lisää... kone vetää nyt vi...matta 5200-5500kierroksille ennen kuin vaihtaa isompaa...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mika.T kirjoitti:hehee.. alkopa tuo oma 300nen pukkamaan semmosta lakua putkesta että taiampa pyöräyttää syöttöä hiukka pienemmälle... :D vetoja kyllä tuli reilusti lisää... kone vetää nyt vi...matta 5200-5500kierroksille ennen kuin vaihtaa isompaa...

kui ihmeessä ? , anna mennä vaan :lol: , loppuuko savutus vedätyksen lopuksi ? , jos loppuu niin hyvä se on !
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

" mutta mihinkä astelukuun pitäisi säätää?"

13 asteeseen, vakio on 15.
wiimax.fi
Avatar
makopa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 09.08.2004 19:27
Paikkakunta: hyvinkää

200d pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja makopa »

lomalle loms :P palataan aiheiseseen noin viikon päästä , kiitos asialle uskoisillle messeille :lol:
makopa
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

epk kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:hehee.. alkopa tuo oma 300nen pukkamaan semmosta lakua putkesta että taiampa pyöräyttää syöttöä hiukka pienemmälle... :D vetoja kyllä tuli reilusti lisää... kone vetää nyt vi...matta 5200-5500kierroksille ennen kuin vaihtaa isompaa...

kui ihmeessä ? , anna mennä vaan :lol: , loppuuko savutus vedätyksen lopuksi ? , jos loppuu niin hyvä se on !
juu hyvin alko kulkemaan. savutus ei lopu kierroksilla.. vaan ennemminkin alkaa vasta siinä 4000+ kierroksilla
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Onkohan kuinka tyyris säädättää pumppu turposäätöihin esim. pp-dieselissä mikäli pumpussa ei ole muuta korjattavaa?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mitähän ruuvia pitäs pyöräyttää kun tuo 300nen käy aivan aavistuksen vaeltevalla tyhjäkäynnillä... mulla taitaa olla tuossa pumpussa vielä tuo elr-järjestelmä kun pumpun sisällä ei ole maksimikierrosruuvin yläpuolella yhtään ruuvia...
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Julli kirjoitti:Onkohan kuinka tyyris säädättää pumppu turposäätöihin esim. pp-dieselissä mikäli pumpussa ei ole muuta korjattavaa?
PP D tuolla toisessa ketjussa kirjoitti:Säädön hinta, jos tuot koko auton, on 250 euroa.
Tämä ei sitten ole mainos, vastasin ku kysyttiin.... :wink:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PP D »

Tarkennusta säädön hintaan:
Aiemmin oli puhe 123:sen säädöstä, se on 250.-
124/87 on hiukka työläämpi jotenka hintaa pitäis saada 300.-
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Onkohan pumpuissa jotakin eroa jos esim. muutaman vuoden nuorempi malli? Vai onko nämä kaikki 124 200d pumput samanlaisia. Suunnittelin että jos hommais toisen pumpun tuohon.

Onko kukaan muuten rakentanut nuihin jonkulaista savutuksenestoa vai tarviiko semmosta edes jos vakiot sisuskalut?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

pumpuissa on eroja

Viesti Kirjoittaja JP74 »

On niissä pumpuissa eroja, uudemmissa vähäpäästösissä on virityskäyttöön parempi pumppu, ainakin turbohommeleissa.Niissä on myös savutuksenestolaite, joka toimii vuoristossa ajettaessa. Eli kun ilmanpaine laskee, pumppu antaa vähemmän kakkua. Tälläisen pumpun voi ilmeisesti muuttaa myös turbokäyttöön toimivaksi, eli kun paine nousee, antaa enemmän kakkua. Joku oikea asiantuntija varmaan osaa kertoa paremmin aiheesta.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Jottei unohtuisi...

Kaikki muuten ok, mutta tyhjäkäynnillä kuulostaa ihan v8:lta ja kone täristää miehekkäästi. Ilmeisesti ei saa tasasesti ainetta, mutta voikos noilla syötön, tyhjäkäynnin ja muilla säädöillä olla merkitystä ravistuksen lisääntymiseen tyhjäkäynnillä? Kuis muilla tärisee :D
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

säädin kesällä yhden kierroksen lisää syöttöä ja nyt syksyllä sain auton pomppaamaan katsastuksesta k-arvolla 3,9 :D

viikonloppuna otin säätöä takaisin 1 ja 1/4 kierrosta sekä löysäsin kaasuvaijeria himpun verran. uusintakatsastus toi leiman paperiin k-arvolla 2,4.

aika paljon vaikuttaa tuollainen pikku tunetus...
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

keef kirjoitti:Jottei unohtuisi...

Kaikki muuten ok, mutta tyhjäkäynnillä kuulostaa ihan v8:lta ja kone täristää miehekkäästi. Ilmeisesti ei saa tasasesti ainetta, mutta voikos noilla syötön, tyhjäkäynnin ja muilla säädöillä olla merkitystä ravistuksen lisääntymiseen tyhjäkäynnillä? Kuis muilla tärisee :D
Joo kylmemmät ilmat niin tyhjäkäynti laski liian alas nyt korjattu.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

mistä sitä ahdon alaista syöttöä voi ruuvata lisää?
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

et kyllä saa vakio elementeillä isoja aikaan...muuta kun pumpun sekaisin...tää on ainakin mun mielipide... kokeiltu on ja kulutus nousee verrattuna kunnolla säädettyyn pumppuun...
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

petska kirjoitti:et kyllä saa vakio elementeillä isoja aikaan...muuta kun pumpun sekaisin...tää on ainakin mun mielipide... kokeiltu on ja kulutus nousee verrattuna kunnolla säädettyyn pumppuun...
ok. ei ole oikein aikaa julistaa superturbohiluja paikoilleen, joten ajattelin jos sitä ois voinu piristää edes pikkuisen. taidanpa jättää sitten pumpun rauhaan ja körötellä vakiomosalla jonkin aikaa.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Ei sun tarvikkaan laittaa isoja elementtejä säädätä se vakio pumppu kohilleen minulla putosi kulutus jotain 0,5-1l ja toimii paremmin ja mikä parasta pumppu on tasattu ja laakeri säädin vaihdettu (säätimessä pikkuisen väljää) ja käynti parani mutta en ole käyttänyt penkissä tehojen suhteen että huononiko vai paraniko omien ruuvausten jäliltä ei muuta kun nykäiset pumpun irti ja lähetät PP-Dieseliin säädettäväksi... minä olen vähän ollut tuon virittämisen suhteen vastahakoinen mutta taidan tuossa kesemmällä laittattaa isommat tapit pumppuun ja tupata isomman turbon :arrow: kun mitä tuolla teholla näin talvella tekee...tulee vaan poltettua/sulatettua kone tai sitten karkaa lapasesta koko katiska....ja käy hassusti...mutta kesemmällä :arrow: .... olihan se jo kesällä kalajoella pp- säätämä toi mesen pumppu kun kävin kiihdytteleen ja ihan tahallaan kävin kokeileen miten rönttä kulkee ja parantamisen varaa jää aina... :) ei kait muuta kun sopivan kokoista turboa etsitään... ja hintaista ettei kustannukset karkaa... :idea: coolerikin pitäisi löytää sopiva...kokoinen/hinta...
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

No 124 200d kylmänä ei hytky, mutta mitä kuumemmaksi kone tulee sitä enempi rupee täristämään, ei riipu kierroksista. Muuten tyhjäkäynti ja veto on ok.
Mist johtus?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Ilmeisesti mulla on liikaa hevosvoimia tai jotain. Eikö kellään tietoa, että kun samoilla tyhjäkäyntikierroksilla kylmänä ei tärise/hytky, mut kuumana tärisee/hytkyy, liittynee polttoaineen lämpenemisee ja avautumispaineisiin tai pumpun säätöihin mut miten sen ominaisuuden sais pois.
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

keef kirjoitti:Ilmeisesti mulla on liikaa hevosvoimia tai jotain. Eikö kellään tietoa, että kun samoilla tyhjäkäyntikierroksilla kylmänä ei tärise/hytky, mut kuumana tärisee/hytkyy, liittynee polttoaineen lämpenemisee ja avautumispaineisiin tai pumpun säätöihin mut miten sen ominaisuuden sais pois.

PP-Diesel :lol:
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
Närski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 11.04.2013 08:34

Re: 200 d pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja Närski »

Näyttääkö vm 1989 200D pumppu tältä? http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 200D -89
Vastaa Viestiin