Mersun isompaa Dieseliä
Mersun isompaa Dieseliä
Heip !
Minkäslaista isompaa (4-5?) litraista diesel-konetta mersulla on ?
Ajatuksena olisi (ehkä joskus tulevaisuudessa) marinoida
kone venekäyttöön.
Tehoja olisi kiva olla sellaiset 120-150 hp ja vääntöä sitäkin enemmän.
Koneen tekniikka saisi olla mahdollisimman yksinkertaista, ja koneen pitäisi olla vähäkulutuksinen (4-5l/h ?)
Minkäslaista isompaa (4-5?) litraista diesel-konetta mersulla on ?
Ajatuksena olisi (ehkä joskus tulevaisuudessa) marinoida
kone venekäyttöön.
Tehoja olisi kiva olla sellaiset 120-150 hp ja vääntöä sitäkin enemmän.
Koneen tekniikka saisi olla mahdollisimman yksinkertaista, ja koneen pitäisi olla vähäkulutuksinen (4-5l/h ?)
Ex monta W-kirjainta.
No miten ois mersun 300 eli 3 litran kuutonen ahdettu , siis turbo? ( 148hp ). En kyllä tiedä, kuinka turbo moottori soveltuu laivan moottoriksi, mutta kulutus ei ole päätä huimaava ja vääntöjäkin on n. 350.hannun1 kirjoitti:Taitaa tuolla luokituksella mennä valikoima noihin pienten kuorma-autojen 6 -koneisiin.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
kylhän tommonen 300tdt ois aika kova, ei kuluta varmasti paljoa ja perustekniikkaa vielä...
Ja sitte vaan se voitelu... Eli hyvä ois vähän voitelua muuntaa, että saa kokoajan varmasti voitelua... Eli kuivasumppu (eikös se ole nimitys erillisellä öljysäiliöllä olevalle voitelulle nimitys?) voitelu ois hyvä... Joku 10L kanisteri siihen motin viereen, josta se imis sitten öljyä, ja öljypohjasta pumppu joka pumppaa sinne kannuun sitä tavaraa
Ja sitte vaan se voitelu... Eli hyvä ois vähän voitelua muuntaa, että saa kokoajan varmasti voitelua... Eli kuivasumppu (eikös se ole nimitys erillisellä öljysäiliöllä olevalle voitelulle nimitys?) voitelu ois hyvä... Joku 10L kanisteri siihen motin viereen, josta se imis sitten öljyä, ja öljypohjasta pumppu joka pumppaa sinne kannuun sitä tavaraa
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mersulla on myös merimoottoreita, maahantuojakin oli (on?). Oli mm. OM616 "marinoituna". Maahantuojan nimi oli T-alkuinen lyhyt nimi, en vaan muista vaikka klubitallilla luin mainoksiakin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mun entisessä venees oli mersun 613 paketti/kuorma-autosta 4 litranen jälkikäteen turbotettu moottori joka oli marinoitu mersun orginaaleilla meriosilla. Tehoja oli jotain 160-170hp. Vene oli 9m tasaperäinen liukuva puuvene ja sillä huiput oli 19 solmua. Hyvä vauhti oli sellasta 16 ja polttoainetta tuolloin kului 8-10l/h riippuen säästä... ja kierroksia en kyl muista, mutta ei kyllä mitään järisyttäviä lukemia.
Ajoin sillä monesti Tukholmaan ja takaisin Porvoosta. Kerran putkeen ja aikaa meni vajaa vuorokausi per. suunta useiden tuntien taukoineen. 400L tankki polttoöljyä riitti hyvin menopaluuseen. Korvat soi ja koko kroppa tärisi monta päivää sen jälkeen.
Näistä uusista moottoreistahan Sprintterissä on tohon 120-150hp luokkaan koneita? Ei tosin litratilavuudeltaan niin isoja... varmasti vie paljon vähemmän kuin toi mun vuosimallia 81 motti. Puhumattakaan tärinöistä...
Ajoin sillä monesti Tukholmaan ja takaisin Porvoosta. Kerran putkeen ja aikaa meni vajaa vuorokausi per. suunta useiden tuntien taukoineen. 400L tankki polttoöljyä riitti hyvin menopaluuseen. Korvat soi ja koko kroppa tärisi monta päivää sen jälkeen.
Näistä uusista moottoreistahan Sprintterissä on tohon 120-150hp luokkaan koneita? Ei tosin litratilavuudeltaan niin isoja... varmasti vie paljon vähemmän kuin toi mun vuosimallia 81 motti. Puhumattakaan tärinöistä...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Mersun isompaa Dieseliä
Dream on...MikaVeee kirjoitti: Tehoja olisi kiva olla sellaiset 120-150 hp ja vääntöä sitäkin enemmän.
Koneen tekniikka saisi olla mahdollisimman yksinkertaista, ja koneen pitäisi olla vähäkulutuksinen (4-5l/h ?)
Ei se teho valitettavasti ilmaiseksi tule. Pienellä kulutuksella päästään, kun nopeus on alle runkonopeuden. Jos tehoa oikeasti käytetään, nykydieseleiden hyötysuhteella 120-150 hp tuottamiseen tarvitaan enemmän kuin 5 l/h löpöä!
Veneessäni on Audin 1.9 litrainen TDI viritettynä noin 140 heppaiseksi. Autokäytössä tuo menisi noin 5 litraan /100 km. Veneessä kulutus on ollut 15-20 l/h ja nopeus 20 solmun kahta puolta. Veneellähän mennään koko ajan "ylämäkeä" ja lähes maksimikuormituksella.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Uusissa suoraruiskutus turbodieseleissä ominaiskulutus on luokkaa 200g/kWh parhaan hyötysuhteen alueella, huononee kierrosluvun poiketessa tästä melko nopeasti. Eli karkeasti reilu 22 litraa polttoöljyä/tunti 150 hv koneelle jos ollaan parhaan ominaiskulutuksen eli yleensä maksimiväännön kohdilla ja käytetään sitä 150 hv tehoa. toisin päin viidellä litralla tunnissa saadaan käyttöön noin 35hv samoin ehdoin!
300td -91, manuaali.