190:n käynnistysongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jeukkis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 08.08.2006 01:32

190:n käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Jeukkis »

190 v-86 bensamersu (ajettu 280 tkm) ei oikein jaksa enää lähteä käyntiin. Startti pyörittää ja moottori saattaa murahdellakin pari kertaa, mutta käyntiin ei lähde ennenkuin vasta 5-10 tuskanhikeä puskevien sekuntien jälkeen. Ongelmaa ilmenee erityisesti silloin, kun auto on ollut paikoillaan yli 10 tuntia, mutta myös muulloin satunnaisesti (esim. auto teki temput juuri viime viikolla, kun katsastusmies yritti käynnistämistä).

Mikähän mersua vaivaa? On juostu muutamalla eri korjaamoilla, mutta apua ei tahdo löytyä. On vaihdettu O-renkaat, poistettu hälyttimen käynnistyksenesto ja yritetty säätää kaasutinta.

Haulla löytyi kaikenlaista, mutta ongelma on se, että en tiedä onko tässä menopelissä esim. "hehkuja" :oops:

En tiedä, onko tässä tullut vain vainoharhaiseksi, mutta tuntuisi siltä, että bensaa kuluu hitusen enemmän kuin aikoinaan. Tuo tosin kuulemma johtunee moottorista, jolla on jo ajettu hyvän matkaa.

Yksi korjaaja arvioi, että kaasuttimen neulaventtiili(?) voisi olla kulunut. Voiko tuollaista vaihtaa?

Vai voisiko polttoaineletku olla vanhuuttaan hapristunut? Autotallin lattialle ei ainakaan näyttäisi tippuvan mitään nesteitä, eikä kaasutin näytä mitenkään erityisen märältä, mitä nyt sellaista öljynsekaista töhnää tykkää kerätä ympärilleen.

Auto on muuten ollut erittäin luotettava ja toiminut hienosti. Olisi hienoa, jos tällä voisi ajella vielä muutamia vuosia, kun on muuten niin hyväkuntoinen.

Olisiko forumin asiantuntijoilla kokemuksia samanlaisesta ongelmasta?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tässä pari arvausta:
Uimurikammiossa voi olla sakkaa tai roskaa, joka tukkii bensan kulun. Tähän voi auttaa kaasuttimen avaaminen ja puhdistaminen sekä bensansuodattimen vaihto. Toinen vaihtoehto voi olla bensan valuminen tai haihtuminen kaasuttimesta. Yleensä auto käynnistyy kaasuttimeen jäävällä polttoaineella ennenkuin pumppu tuo uutta bensaa. Muut voinevat kertoa, onko tällainen bensan katoaminen yleistä.

Hehkutulppia ei bensakoneessa ole, ne kuuluvat dieseliin.

Neulaventtiilin voi vaihtaa. Sen toimimattomuus aiheuttaa yleensä sen, että kaasutin tulvii, kun neulaventtiili ei katkaise bensan tulos, vaikka uimurikammio on täysi. Tällöin auto voi sammua. Neulaventtiilin ei pitäisi vaikuttaa käynnistyvyyteen normaalin sammutuksen jälkeen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Jeukkis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 08.08.2006 01:32

Viesti Kirjoittaja Jeukkis »

Kiitos vastauksesta! Nyt kun tuosta haihtumisesta mainitsit, niin tuli mieleen, että ongelman ilmetessä auto ei lähde käyntiin ellei kaasua polje samalla. Jos vain kääntää avaimesta, niin startti varmaankin pyörittäisi niin kauan että akku loppuu. Toisaalta vikaa voi ilmetä satunnaisesti myös ajon jälkeenkin, esim. jos parkkeeraa auton vain viideksi minuutiksi. Tuossa ajassa polttoaine ei varmaankaan ehdi vielä hävitä mihinkään? Käyttöohjeissahan mainitaan, että käynnistysvaiheessa pitäisi aina antaa hieman kaasua ja jos auto ei lähde ekalla kerralla käyntiin, niin kaasu pitää painaa kerran pohjaan, jolloin seos muuttuu jälleen syttyväksi. Tuo kaasupolkimen pohjaan painaminen tuntuisi hieman auttavan, mutta sitä joutuu todellakin polkemaan monta kertaa.

Tuosta neulaventtiilistä. Korjaaja selitti jotenkin niin, että neulaventtiili päästäisi polttoainetta valumaan kammioon, jolloin käynnistysvaiheessa seos olisi liian rikasta, eikä auto lähde siksi käyntiin. Mutta tämäkään ei mielestäni selitä sitä, että miksi auto silloin tällöin oireilee lyhyenkin pysähdyksen jälkeen.

Muuten, kuuluukohan kaasuttimen joustaa liitoskohdastaan? Kokeilin heiluttaa sitä, niin kaasutinhan liikkuu selvästi. Liitoskohdassa on jokin musta tiiviste, joka näyttää hieman halkeilleelta. No, kai ne olisi korjaamolla tuollaisen huomanneet, jos siinä olisi jotain epänormaalia.

Kaasuttimen avaaminen kuullostaa aika extremeltä :lol: Tähän mennessä vaativin korjaustoimenpide, jonka olen tehnyt, on jäähdytinnesteen anturin vaihto. :oops: En uskalla lähteä tuohon operaatioon aivan vielä, vaan odottelen, että jos forumilaisilta tulisi vielä lisäkommentteja.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Tohon viimisen kysymykseen. Kasuttimen ei kuulu heilua. Saatoit itse löytää vian syyn. Jos ko. tiiviste vuotaa niin moottorin käyttäytyminen on mitä sattuu.

Ei ne huollosssa kaikkea huomaa. :evil:

Ei kaasutin mitään avaruustekniikkaa ole. Alumiininen motikkä jossa on reikiä. muutama suutin, ventiili ja koho. Toki voi olla parempi olla avaamatta jos ei ole kokemusta. Kaasuttimen irrottaminen ja sen tiivisteen vaihto ei pitäisi olla iso ongelma.

Tiivisteen vuotoa kannattaisi kokeilla siten että kaasutinta ravistelee moottorin käydessä. :roll:
W210 290TD T
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

eipä ole suodatinta

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

tomant kirjoitti:Tässä pari arvausta:
Uimurikammiossa voi olla sakkaa tai roskaa, joka tukkii bensan kulun. Tähän voi auttaa kaasuttimen avaaminen ja puhdistaminen sekä bensansuodattimen vaihto. Toinen vaihtoehto voi olla bensan valuminen tai haihtuminen kaasuttimesta. Yleensä auto käynnistyy kaasuttimeen jäävällä polttoaineella ennenkuin pumppu tuo uutta bensaa. Muut voinevat kertoa, onko tällainen bensan katoaminen yleistä.

Hehkutulppia ei bensakoneessa ole, ne kuuluvat dieseliin.

Neulaventtiilin voi vaihtaa. Sen toimimattomuus aiheuttaa yleensä sen, että kaasutin tulvii, kun neulaventtiili ei katkaise bensan tulos, vaikka uimurikammio on täysi. Tällöin auto voi sammua. Neulaventtiilin ei pitäisi vaikuttaa käynnistyvyyteen normaalin sammutuksen jälkeen.

tomant

Eipä ole kaasarimallissa alkuperäisenä bensansuodatinta kuin tuolla tankinpohjassa. :evil: kukahan senkin vaihtais....
edesmennyt
W201
Vastaa Viestiin