Mersun lämmönsäätöautomatiikasta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
J.T.H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 21.08.2003 16:36
Paikkakunta: Turku

Mersun lämmönsäätöautomatiikasta

Viesti Kirjoittaja J.T.H »

Mulla on "Marsussa" tää ns. köyhän miehen ilmastointi. Eli 1 kpl. pyöritettäviä nuppeja taulussa, eikä AC-nappulaa.
Ja ongelmana on se, ettei nappuloita paineltaessa ilman puhallussuunta vaihdu. Eli nyt EC-nappula on pohjassa, ja jos painaa jalkoihin tulevaa puhallusnappia, mitään ei tapahdu! Puhallusta kyllä tulee, niin kuumaa kuin kylmää, mutta vain ja ainoastaan tuulilasiin ja sivulaseihin! :cry:

Nyt kun on kylmät taas tulossa, ei ole kivaa että 10 alimmaista ovat umpijäässä!
Gyl määki Turuus..

SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kuuluuko mitään sihinää kun koitat vaihtaa puhallussuuntaa?
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

lämpöä

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Itsellä (=autossa) oli kuskin jalkotilan räppänän ohjaaja-venttiilista kalvo rikki ja kun autom.ilmastoinnissa EI voi säädellä molempia puolia erikseen, kun kuskin ja apukuskin luukut on jotenkin jousitettu toimimaan yhtäaikaa, niin se ehjä apukuskin puoleinen alipainekello ei jaksanut avata molempia, vaan puhallus tuli siis sieltä missä oli vapaata väylää eli yläkautta. Oli siis pakkasilla pakkasta jalkotiloissa. Ainakin se kannattaa testata, koskapa sinne pääsee säätöpaneelin irroittamalla helposti käsiksi. Tämä siis auttoi omassa tapauksessani.
W209 240CLK -04
S204 220CDI -11
Exät MB:t:
S204 180CDI -12
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
J.T.H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 21.08.2003 16:36
Paikkakunta: Turku

Tänks!

Viesti Kirjoittaja J.T.H »

Ei pihise, ei puhise.

Kiitos vinkistä. Pitää v-konloppuna koittaa, tai kun kerkiää...
eli kun ottaa sen näppäistöosan pois, niin sen kalvosysteemin pitäisi näkyä?

Infoan tapahtumista.
Gyl määki Turuus..

SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
Avatar
J.T.H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 21.08.2003 16:36
Paikkakunta: Turku

Puhisee sittenkin..

Viesti Kirjoittaja J.T.H »

Korjaus edelliseen, puhisee. :shock:
Mulla on koko ajan olut siinä "EC"- asennossa ja silloinhan sen ei pitäisi edes toimia.. :oops:
Eli kun nappia napsauttaa, jonkun ajan kuluttua kuuluu mietteikäs huokaus. Ja ilmeisesti kuskin jaloista
Gyl määki Turuus..

SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Siis oma oletukseni/käsitykseni että EC-nappi pohjassa laitteisto toimii aivan normaalisti, paitsi systeemi ei ota kompuraa jäähdytyskäyttöön. Eli on helpompi esim. jumiuttaa kompura käytön puutteeseeen, kun pitää aina tätä pohjassa ja säästää polttoainett n.0.003litraa satasella. Ne painekellot on helppo kokeilla (kun saa ne näkyviin) irroittamatta niitä, perinteisesti laittamalla letku perään kiinni ja imeä, jos ei pysy asennossa vaan päästää aina takaisin, niin kalvo on kakkana. Korostan että jos toinen on rikki kumpikaan luukku ei aukea. olipa siinä taas sepustusta :shock: Ja vielä oma oletukseni, että ec-asennossa suurimman osan ilmasta tulisi tulla jalkotilan kautta sisälle.
W209 240CLK -04
S204 220CDI -11
Exät MB:t:
S204 180CDI -12
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
J.T.H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 21.08.2003 16:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja J.T.H »

"Ne painekellot on helppo kokeilla (kun saa ne näkyviin) irroittamatta niitä, perinteisesti laittamalla letku perään kiinni ja imeä, jos ei pysy asennossa vaan päästää aina takaisin, niin kalvo on kakkana. Korostan että jos toinen on rikki kumpikaan luukku ei aukea."

Kiitos!

Eli posket lommoilla..? :lol:
Onko tietoa, jos kalvot ovat paukkuneet, saako niitä varaosina, vai pitääkös ostaa koko "mötikkä"?

Juu-u. Ja olisi ehkä hyvä lukea käyttöohjekirjoja ennen käyttöä... Viime kesänä tuskastelin avopuolison kanssa Savonlinnassa käydessä kuumassa autossa.
Napin ollessa koko ajan EC-asennossa.. Ja samalla haukuin hiki virraten Mersun ilmastointia... :roll:

Ehkä taas tämä tapaus osoittaa, että parempi perehtyä asiaan ennen kuin tekee hätiköityjä johtopäätöksiä...
Gyl määki Turuus..

SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Jos se vika nyt on niissä, niin kl-varaosilta hommasin koko mötikän hintaan n25€/kpl. Joutuivat tilaamaan Saksasta, mutta eipä ollut Vehossakaan hyllyssä. Vehossa sanoivat, että menee n.pulitoista päivää purkaessa ja kasatessa, piti muka purkaa koko kojetaulu veks. Itse pientä väkivaltaa käyttäen tein sen n.tunnissa :shock:
W209 240CLK -04
S204 220CDI -11
Exät MB:t:
S204 180CDI -12
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
J.T.H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 21.08.2003 16:36
Paikkakunta: Turku

A-a-a-pu-u-u-va!

Viesti Kirjoittaja J.T.H »

No niin... Olen räpeltänyt kaikenlaisia letkuja ja systeemejä kojelaudan alla saamatta mitään selkoa viasta.

Koitin niitä punertavia alipaineella toimivia muovisysteemejä imeä ja puhataa, ja tulos oli samanlainen. Ei vuoda. Purin sen pystyssä olevan palikan, josta lähtee letkun näille punertaville pallukoille -> ei vuotoa. :(

Kun otin hankalokeron pois ja irroitin näkyvillä olevan pallukan ja käsin väänsin vipua ilmaa alkoi tulla jaloille. :shock:

"Sähkön suurlähettiläänä" :lol: tuli pieneen mieleen, pitäisikö ilmansuuntausnappia painaessa sähkön lähteä kiertämään eri kautta?
Gyl määki Turuus..

SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
Vastaa Viestiin