Ei niin hirveesti, noin millin verran. On sen verran hyvät jo nuo kanavat vakionakin.
Porttauksen tein itse.
Joo olishan ollu kivaa jos olis kuvat ennen toimenpiteitä. Mutta kun en omista digikameraa. (Kuvista saatte kiittää erästä kaveria joka tuli pällistelemään työn tulosta ja otti samalla parit valokuvat)
Istukan jälkeiset kulmat palotilassa on pyöristetty ja palotila kiillotettu.
Ja pakokanavien alapuolen kurveja on hieman pyöristetty.
Istukat tullaan vielä koneistamaan kilpamalliin. Vakio venoilla saa luvan toimia, en näe aihetta isompiin koska mesen vakio venat (imu 38, pako 33), ovat suuremmat kuin esim.
BMW:n e30 2.5(s14) evo M3 mallissa (imu 37 ja pako 32 ) ja vielä esim Ford duratec 2.3 (imu 33, pako 27). Jos en nyt ihan väärin muista.
Kyllä se virtauspenkkiin joutaa. Mutta en osaa sanoa vielä koska.
Näyttää siltä, että nois sun kuvis olis imukanava portattu. Sillä mulla oli samanlainen karvi myös imu- ja pakopuolella kuin sulla on vain pakopuolella.
Ja eikä sun imukanavas oo edes mitään valupurseita.
Mielenkiintoista...
Kyllä tolle imukanavalle tosiaan jotain on tehty valun jälkeen, oletin vain aikaisemmin että Cosworthin tehtaalla on tehty imukanaviin tuollainen pieni siistiminen. Vinkun jäljeltähän tuo näyttääkin kun tarkkaan katsoo.
Voisitko kertoa kantesi vuosimallin ja mitä valumerkintöjä tms. siitä löytyy. Tuli vaan mieleen että noissahan vois periaatteessa olla vaikka vuosimallieroja viimeistelyssä. Noi kuvat on mun varakannesta, ja sen ainakin pitäisi olla vm. 87. Projektikoneen kantta en ole päässyt kuvaamaan kun ei ole ollut irti vielä.
MB:n osanumero näyttäisi olevan sama, eli tuo 102 016 50 01. Jännä juttu sinänsä kun varaosa-CD ei tunne tuollaista numeroa
varaosanumero on 102 016 5001
valmistus 06 01 87
Eli sama numero ja vuosmalli.
Mun kanteen oli tehtaalla käsin ajettu imusarjan kohdistus ja istukan jälkeinen siistiminen. Kummatkin noin sentin pituiselta matkalta, jonka jälkeen tuli noin millin porras alkuperäiseen valuun, ihan niinkuin sun pakokanavassa.
En kyllä usko, että toi sun imukanava olisi tehtaalla viimeistelty, koska evo mallissa AMG juurikin kiillotti kanavat ja palotilat, asensi hieman kireemmät nokat, kevyen neliliimppuisen kampuran. Kevyemmät kanget ja männät. Tämä kylläkin 2.5 litraseen. Mutta tuo kannen viimeistely evoluutiomallissa on mainittu täällä
Joten luulisi, että kantta ei tehty viimisenpäälle juuri sen takia, että tehtaan omalle virityspajalle jäisi vielä hiottavaa.
Sama asiaa pätee bemarin M malleihin joista sitten jälkeen päin hartge tai hamann kutitteli vielä vähän enemmän pienillä muutoksilla.
Täytyypä tallille mentäessä työntää sormi imukanavaan ja tunnustella sitä pykälää, sillähän se selviää.
Onko sulla muuten tuossa kannessasi tavallista pidemmät venttiilinohjurit? Kun mulla ne ei edes tule siihen imukanavan pinnan tasolle niinkuin kuvista näkyy.
siltä näyttää. Kyllä sulla on lyhyemmät ohjurit pakopuolella, mullakun tulee kanavan pinnan yläpuolelle.
Aika mielenkiintoista tämä kansien eroavaisuus. Onko tosiaan niin, että tehtaalta on tullut näinkin epätasalaatuista tavaraa. Vai onko sinun kanteen tehty jossain vaiheessa jokin stage 1 tyyppinen viritys. Silloinhan nuo erot kyllä selittyisi.
Otin kuvan tuosta projektikoneen imukanavasta ja kyllähän se erinäköinen oli kuin tuo varakannen kanava. Näyttikö sen sun kannen kanavat ennen porttausta kutakuinkin tältä:
Hienon näköistä jälkeä ja vielä kun tekaisee kisamallin setit niin kuin suunnitelmissa olikin... ja olisko niissä venttiileissä muotoilu varaa...tuli vaan mieleen.... ja olen kypsytellyt et jos tuosta omasta diesel lekasta viilailis katta ihan ittekseen ja hosua sinnä ei kannta ja jos vaikka pikkuisen venan kokoa muuttaisi mut mites se menee tuo venttiilin koko suhteessa imukanavaan...ja muotoiluhan pitäisi saada sillee jouhevaksi että virtaus menis tasaisesti venttiilille ...mitä itte olen mielessäni pähkäillyt en mä muuten mittään tiedä .....ja ei kait tuo nelitahdin viilaus niin ihmeellistä ole kun esim...kaksitahtisessa voi vaikuttaa ajoituksiin ja nelarissa nokka toimii siinä erikseen ja hoitaa ajoitukset...no joo menipä taas.....
Ei se kannen porttaus tosiaan mitään vaikeata ole. En ole mikään asiantuntija itsekkään. Tosiaan kun ottaa rauhallisesti ei liikaa ota kerralla niin onnistuu varmasti.
Isompia venoja kun laittelee niin sitten täytyy kyllä istukkarenkaat vaihtaa myös suurempi halkaisijaan. Siinä tapauksessa kanavasta voi joutua ajamaan enemmän ainetta pois, jotta kanavasta tulisi jouheva. Silloin kannattaa heti porttauksen alussa ajaa kanavien ympärillä pieniä syvyys merkkejä, jolloin on kanavaa helpompi työstää ja kanavista tulee saman kokoisia ja muotoisia.
sehän on tosi et jos venoja isontaa niin suotta niitä ahtaaseen kanavaan tunkee ei kait siitä ole kun haittaa liian isosta venttiilistä... istukat joutuu vaihtaan juu jos ei sitten hieman isompia saa koneistettua vakio istukkaan....johonkin romukanteen voisi porailla reikiä ja sahailla halki ja katella viilaus varat helpottaisi kummasti... kun ei tarvis kokoajan pelätä milloin menee läpi....mut taitaa olla se istukkarenkaan seutu kaikkei tärkein...virtauksien kannalta...
Joo. Ja mitä suurempi on kanavan halkaisija sitä pienempi on ilman suhteellinen virtausnopeus.
Eli käytännössä isolla kanavalla ja kaasuttimella ei saada alakierroksilla tehoja, mutta yläkierroksilla kun virtaus kasvaa alkaa tapahtua
Pienellä kanavalla taas virtaus on suurempi alakierroksilla jolloin saadaan hyvä alavääntö kun taas isoilla kierroksilla kanavan pienestä pinta-alasta johtuen saa moottori kuristetusti ilmaa eikä yläkierroksilla saavuteta isoja tehoja.
Diisseliä virittäesä tuo kannattaa huomioida.
Sama pätee myös nokkien valintaan: mikäli kansipenkissä saadaan maksimivirtaus 8mm nostolla, niin ei kannata ajatella mitään yli 10mm nostolla olevia nokkia.
Venttiileistä perusajatuksena voidaan pitää että kanavan tehokas virtaus saavutetaan nostolla, joka on 1/4 osa venttiilin halkaisijasta. Suuremmilla nostoilla ei ole enää niin hirveen isoa vaikutusta virtaukseen. Eli venttiilin halkaisija vaikuttaa kanavan kokoon ja nokka-akselin nostoon, joka kannattaa huomioida jos laitat isommat venat.
Sergey kirjoitti:Heräsipä tässä kysymys, kun kerran audin 20V kannen saa noin vain vanhan 8V tilalle, niin miten on, käykö tämä mersun 2.0 8V koneen kanneksi?
Ei. Muut selittäkööt miksi ei.
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
niin, voishan sellasen uuden tietysti koneistaa kokonaa ite tolla 3d sorvivempaimella. Aattelin katsokaas jos turbottais ni olis tota virtausta paremmin.