W210 ja sisävalojen kytkimien paikkeilta tuleva sirinä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
CFU290TDT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 06.05.2004 11:06

W210 ja sisävalojen kytkimien paikkeilta tuleva sirinä

Viesti Kirjoittaja CFU290TDT »

Terve

Eli siinä keskellä ylhäällä taustapeilin luona valojen ja kattoluukun kytkimien paikkeilta kuuluu propellin pyöriminen aika voimakkaasti. Siinä on sellaiset pienet viivat joista voi työntää esim. tulitikun sisään jä sillä ks. propellin pysäyttää.

Tietäisikö joku miksi siellä sellainen pyörii? Se käy vaivaamaan kun koko ajan kuuluu sellaista sirinää melkein korvan juuresta. (on kaiketi aika lopussa ks propelli kun pitää tuollaista ääntä)..

Kiitos mahdollisista vastauksista

Niin auto on vm -96
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Eikös se ole sisälämpötila-anturin puhallin, joka imee anturin läpi ilmaa. Liittyy ilmastoinnin/lämmityslaitteen automatiikkaan. Yleensä puhallin kerää pölyä ja alkaa pitää sitten ääntä. Putsaamalla alkaa pelaamaan, tosin aina se jonkunverran pitää ääntä. Autosi mallista ei ole tietoa mutta näin yleensä.
CFU290TDT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 06.05.2004 11:06

Viesti Kirjoittaja CFU290TDT »

Joo eli kyseessä on E290.. Mitenköhän sinne pääsisi käsiksi, lähteeköhän se kehikko siitä jotenkin suht helposti irti. Ääni on tosiaan aikalailla kova, eli tuntuis että jotain siellä on sen propellin tiellä tms
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Sama sirinä on itselläkin kuulunut jo kohta puoli vuotta. Lämpimällä ei sirise, mutta talvella sirisi kunnes oli hytti lämmin. Nyt sirisee lähes jatkuvasti.

Kyseiseen sensoriin pääsee käsiksi erittäin helpolla. Ottaa ensin irti kattovalojen kuoret. (lähtevät irti vetämällä). Sen jälkeen vetää valojen kehikon pois. (kehikko lähtee irti, kun takareunassa olevia metallisia kiinnikkeitä painaa alaspäin ja vetää kehikon alas). Sensori on kiinni kehikossa. Itse en ainakaan saanut sitä puhdistettua (purettua kyllä) eikä öljyäminenkään auttanut.

Itse otin sensoriin menevän johdon irti ja jo loppui sirinä.

Mihinkähän kyseinen sensori tarkkaan ottaen vaikuttaa? Autossani ei ainakaan ole ilmastointia. Irrottamisen jälkeen en ole huomannut mitään vaikutuksia.

Paljonkohan uusi vastaava maksanee?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Vaikkei autossa ole ilmastointia, niin silti "automaattinen" lämmönsäätö löytyy.

Eli kun valitset kiekoista haluamasi lämpötilan autoon, sitä verrataan katossa olevan lämpötila-anturin antamaan arvoon ja tuloksen mukaan lisätään lämmintä / kylmää sisälle.
CFU290TDT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 06.05.2004 11:06

Viesti Kirjoittaja CFU290TDT »

No niin, kiitos ohjeista kehysten irroittamiseen. Otin nyt itsekin tuon johdon irti, kun en jaksa kuunnella sitä sirinää. Toivon mukaan se ei vaikuta kovinkaan paljon sitten ilmastoinnin tai webaston toimintaa (siellä "sisä"katossa oli jokin webasto aiheinen tarra).

Ajattelin että täytyy ostaa uusi osa sinne, jos se ei ole kovin suolainen hinnaltaan :-/

Jos joku tietää mahdollisia haittoja, miksi tuota sensoria ei pitäisi missään nimessä ottaa pois toiminnasta, niin olen kiitollinen vinkistä :)
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Korjasin tuossa taannoin yhden sisäpalo väyrysen ja tällainen jäi ylimääräiseksi. Pyörii herkästi, mutta mitään takuuta ei ole etteikö tämäkin sirisisi.

Kuva

Tarjouksia otetaan vastaan 8)

MYYTY :!:
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Kameleontti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: La 20.05.2006 11:03

Viesti Kirjoittaja Kameleontti »

Vähän tilannepäivitystä asiaan... Itsellä kanssa alkoi sirisemään heti kun lämpötila ulkona hakeutu nollan tuntumaan.

Kyseisen flektin hinta pyörii satasen molemmin puolin. Uitin sitä CRC:llä mutta edelleen se jatkoi räpytystään joten revin sen koko propellitekeleen sieltä pois. Saa nähdä, miten tämä "kattoanturin" poissaolo nyt sitten vaikuttaa autoilmastoinnin toimintaan. Lämmönsäädön antureitahan autosta löytyy ainakin vielä kaksi lisää??
eeviiskyt
CFU290TDT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 06.05.2004 11:06

Viesti Kirjoittaja CFU290TDT »

Minä ostin tuon "pikkuflektin" Juha R:ltä ja mukavasti muuttui kabiini hiljaiseksi :D

Kiitos vielä kaupoista :!:
Vastaa Viestiin