Juu ei ihan identtinen vaikutus, mutta samansuuntainen. Ittee on miettityytäny millä paineella morkooli liikkuu.
Jarrupaineen säätimessä on kaksi mäntää eripiireissä jotka on yhteydessä vipu/jousihässäkkään kun taka-akseli nousee/laskee painon mukaan. Eli männät kasvattaa tilavuutta -> vähentää painetta kun perä ylhäällä ja mäntien liikettä rajoittava jousi/vipu on löysällä, perä alhaalla jousi/vipu kireellä männät ei liiku.
Näin ollen jos männät ei liiku=jumissa oli ne missä asennossa tahansa niin takajarruille menee täysi jarrutusteho (paine) aina, jos männät liikkuu jarrutusteho (paine) laskee kun perä on kevyt.
Paineensäätimen toimivuutta voi kokeilla, että joku (puoliso

) ryömii auton alla ja kattoo liikkuuko mikään kun itte paineellaan jarrupoljinta hytissä, auton käydessä. Jarrupolkimessa voi muutaman polkasun jälkeen pohjaanpainaessa tuntua pieni kynnys jossa männät antavat periksi, hyvää reeniä niin ei paikat mene jumiin. Tosin autokohtainen juttu miten tuntuma pysyy polkimessa.
Tosin Viton säädintä en ole tutkinu, mutta periaate pitäis

olla tämä.
Nyt on taas tullu mutua siihen malliin että oksat pois.