S124 takapyöränlaakerin vaihto
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ti 23.08.2005 22:21
- Paikkakunta: Saukonoja
S124 takapyöränlaakerin vaihto
Onkohan pahakin homma? Siis tarvitaanko mahd. jotain vallan ihmeellisiä erikoistyökaluja vai onnistuuko kotikonstein rämpimällä niinkuin joku etuvetoisen etupyöränlaakeri?
Itse en rupeis vaihtamaan jos ei ole kunnon vehkeitä. Kyseessä kuitenki järeähkö kuulalaakeri joka ei ihan pikkunaputtelulla irtoa. Pyörännavan mutteri on myöskin suhteellisen hankala tapaus. Itse käytin laakerit vaihdattamassa asiansa osaavalla pajalla. Hyvää jälkeä tuli nopeasti ja suht halvalla. Ja mikä parasta, hermot ei menny 

Oon vaihtanu omaan farkkuun molemmin puolin laakerit ja en suosittele ilman kunnollista työkalua. Oli aiwan sairaan lujas toisenpuolen laakeri. Alkoi antautumaan klannin kaks senttiä paksusta jöötistä tehty työkalukin. Oiottiin välillä prässissä ja taas kiskottiin. Toinen puoli oli tavallisen tiukka mutta lähti samalla työkalulla ilman taipumista.
Sedanin taka laakerit oli olevinaan paljon löysemmäs...?
Navan mutterista selviää kunnollisella 1/2" pulttipyssyllä.
Sedanin taka laakerit oli olevinaan paljon löysemmäs...?
Navan mutterista selviää kunnollisella 1/2" pulttipyssyllä.
Kukaan, joka ajaa mersulla, ei voi olla läpensä paha
Olen koittanut vuonna 2001 aloittelevana asentajana avata eräästä 250d:stä mutteria vetarin päästä.Ei onnistunut vaikka miten yritettiin korjaamo olosuhteissa lämpöä,monenkokoista mutteripyssyä,lopuksi vääntö käsin noin 2 metrin varrella ja tukena rautakanki.Lopputuloksena vääntynyt kanki ja edelleen kiinni oleva mutteri.Mutteria ei sitten koskaan avattu vaan vaihdoin jarrukilven halkaisemalla uuden ja hitsaamalla takaisin kasaan,hyvä tuli ja nykyään teen aina niin en turhaan viitsi laakereita purkaa.Vielä monen vuoden jälkeenkin olen miettinyt onko ne aina noin lujassa w124 vetarin mutterit.
auto w123 200D/300DT vm, -81