mersun keskireijästä
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
mersun keskireijästä
Kävin katsoon w123:seen vanteita ja muuten ne oli jaoltaan oikeat ja et20 olivat ja 7x15 melberit semmoset 80luvun tyyliä 5puolaiset mihinhän mersuun ne mahtaa käydä kun keskireikä oli aivan hieman liian pieni vai onko w123:sessa eroavaisuutta keskireijissä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
Tietoa ei ole,mulla oli kuitenkin melberit 123:ssa ja edessä ihan saamarin tiukkaan ottivat,usein ei saanut irti ilman isoa moskaa rautakankea tms. väkivaltaa.johtaja300 kirjoitti:Niin kukaan ei tiedä onko muita mersuja jossa on pienempi keskireikä
kun w123:sessa tai onko w123:sessa se muuttunut ajansaatossa.
Enpä kuitenkaan uskoisi olevan eroa noissa keskireijissä mallien välillä.
Ei kai niissä vain ole kiinni mitään soviterenkaita?
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
Ei niissä kyllä ollut soviterenkaita kiinni mutta kuitenkin jäi jonku sentin heitto vanteesta napaan.waari kirjoitti:Tietoa ei ole,mulla oli kuitenkin melberit 123:ssa ja edessä ihan saamarin tiukkaan ottivat,usein ei saanut irti ilman isoa moskaa rautakankea tms. väkivaltaa.johtaja300 kirjoitti:Niin kukaan ei tiedä onko muita mersuja jossa on pienempi keskireikä
kun w123:sessa tai onko w123:sessa se muuttunut ajansaatossa.
Enpä kuitenkaan uskoisi olevan eroa noissa keskireijissä mallien välillä.
Ei kai niissä vain ole kiinni mitään soviterenkaita?
johtaja300 kirjoitti:Ei niissä kyllä ollut soviterenkaita kiinni mutta kuitenkin jäi jonku sentin heitto vanteesta napaan.waari kirjoitti:Tietoa ei ole,mulla oli kuitenkin melberit 123:ssa ja edessä ihan saamarin tiukkaan ottivat,usein ei saanut irti ilman isoa moskaa rautakankea tms. väkivaltaa.johtaja300 kirjoitti:Niin kukaan ei tiedä onko muita mersuja jossa on pienempi keskireikä
kun w123:sessa tai onko w123:sessa se muuttunut ajansaatossa.
Enpä kuitenkaan uskoisi olevan eroa noissa keskireijissä mallien välillä.
Ei kai niissä vain ole kiinni mitään soviterenkaita?



Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
johtaja300 kirjoitti:siis millin heitti varmaan se keskireikä ite rasvakupin ympärille mutta kun työnsit vannetta perille niin sentistä jäin kiinni että navan pultinreijät ois ollut vanteen pultinreikien tasolla, tuli sanottua viimeksi vähän epäselvästi.


ootko tosissas keskireiän tarkoitushan on keskittäää vanne napaan jos rälläkällä menee suurenteleen niin on sama vaikka laittaa kudos vaurioiset renkaatJani Haataja kirjoitti:Rälläkällä saa hyvin hiottua reikää isommaksi...
sorvillla ne pitää jos meinaa suurentaa
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
niin.. Vanne ei mahtunut menemään perille?johtaja300 kirjoitti:siis millin heitti varmaan se keskireikä ite rasvakupin ympärille mutta kun työnsit vannetta perille niin sentistä jäin kiinni että navan pultinreijät ois ollut vanteen pultinreikien tasolla, tuli sanottua viimeksi vähän epäselvästi.
W123ssa ja W126ssa on etunavan olkatappi niin pitkä että vaatii vähän töitä että löytää sopivat vanteet.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
mulla oli yhdet 124:n vanteet 123:n alla ja niistä oli otettu rälläkän kanssa hieman pois, keskittyi ihan kunnolla ja istui muutenkin mainiosti...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Näin.jone77 kirjoitti:.....keskireiän tarkoitushan on keskittäää vanne napaan....
Siksipä minäkään en kelpuuta enää kepulikonstein (lue: soviterenkain varustettuja) viritettyjä vanteita.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Ari66 kirjoitti:Näin.jone77 kirjoitti:.....keskireiän tarkoitushan on keskittäää vanne napaan....
Siksipä minäkään en kelpuuta enää kepulikonstein (lue: soviterenkain varustettuja) viritettyjä vanteita.
Joo, ei kannata kelpuuttaa. Kokemuksesta voin sanoa, että niitä on lähes mahdoton saada niin, että eivät lainkaan ravistaisi.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Sama havaittu.hannun1 kirjoitti:Ari66 kirjoitti:Näin.jone77 kirjoitti:.....keskireiän tarkoitushan on keskittäää vanne napaan....
Siksipä minäkään en kelpuuta enää kepulikonstein (lue: soviterenkain varustettuja) viritettyjä vanteita.
Joo, ei kannata kelpuuttaa. Kokemuksesta voin sanoa, että niitä on lähes mahdoton saada niin, että eivät lainkaan ravistaisi.
Satunnainen p***ralli semmosilla ympäri kylää max 50 km/h menee, mutta kun ajelee ympäriinsä esim. 90 tkm vuodessa, niin ei enää jaksa kokeilla....
Esim. Saksassa ajellessa jotkut "melkein tasapainossa" olevat kumit öbaut 180 km/h -nopeudessa ei enää kauhiasti naurata....

..ei edes kotimaisilla moottoriteillä.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Sama vika se on mullaki...Mika.T kirjoitti:heh.. on se vain kumma että mulla on meneet ihan kivuttomasti monetkin vanteet ilman keskitystä... Eivätkä ole täristäneet... Ja kilometrejä tulee paljon.. Ettei tarvi sanoa että ajan vain pikkuteitä ja vähän.
Oisko pojille sitten sattunu kudosvaurioiset renkaat?

MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Oma kokemukseni juontaa siitä, kun tuo väyrynen hankittiin.
Alla oli aluvanteet kesärenkain ja ravistaminen melkoista.
Ajelinkin rengasliikkeeseen tarkoituksena uudelleentasapainottaa renkaat, mutta huomattiinkin, että soviterenkaat puuttuvat parista vanteesta
Soviterenkaat paikoilleen, uudelleentasapainotus, vaan täysin hyvää ei siitä siltikään tullut.
Pulteilla ei saanut vannetta riittävän keskelle. Ei, vaikka oli soviterenkaatkin.
Tosin ne olivat muoviset, lieneekö vika sitten siinä
Toiset renkaatkin tuli ajettua niillä vanteilla loppuun, kaikesta huolimatta.
Tänä keväänä sitten kypsyin touhuun ja hain uudet autoon sopivat vanteet.
Nyt rullaa kuten pitääkin
Mersusta tuli taas Mersu 
Alla oli aluvanteet kesärenkain ja ravistaminen melkoista.
Ajelinkin rengasliikkeeseen tarkoituksena uudelleentasapainottaa renkaat, mutta huomattiinkin, että soviterenkaat puuttuvat parista vanteesta

Soviterenkaat paikoilleen, uudelleentasapainotus, vaan täysin hyvää ei siitä siltikään tullut.
Pulteilla ei saanut vannetta riittävän keskelle. Ei, vaikka oli soviterenkaatkin.
Tosin ne olivat muoviset, lieneekö vika sitten siinä

Toiset renkaatkin tuli ajettua niillä vanteilla loppuun, kaikesta huolimatta.
Tänä keväänä sitten kypsyin touhuun ja hain uudet autoon sopivat vanteet.
Nyt rullaa kuten pitääkin


* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Saattaa tietenkin olla, että tuo "ei täristä" on hiukan makuasiaJani Haataja kirjoitti:Sama vika se on mullaki...Mika.T kirjoitti:heh.. on se vain kumma että mulla on meneet ihan kivuttomasti monetkin vanteet ilman keskitystä... Eivätkä ole täristäneet... Ja kilometrejä tulee paljon.. Ettei tarvi sanoa että ajan vain pikkuteitä ja vähän.
Oisko pojille sitten sattunu kudosvaurioiset renkaat?

Noista soviterenkaallisista vanteista kokemukset on juuri Arin kuvauksen mukaisia.
Toinen keskireikään liittyvä tapaus sattui, kun isäni osti veholta 211:nsä avantgarde vanteet, jotka olivat ns. tarvikemallit. Auto oli ihan hyvä 80 vauhtiin saakka, mutta jo 100 vauhdissa ratissa tuntui pieni vapina, ja kovemmassa vauhdissa tilanne sitten paheni nopeuden neliössä...
Renkaita painotettiin uudelleen pari kertaa, eikä homma kummennut mihinkään. Aloin tutkimaan hommaa ja huomasin, että keskiössähän on hiukan väljää (mikrometrillä mitattuna n. 0,2 mm). Mietin, että mahtaakohan tuolla parilla kympillä olla mitään merkitystä ja muistelen, että karkeasti laskettuna se vastasi 5 - 10 gramman heittoa. No ei kun siideritölkistä peltiä väliin ja menoksi, homma parani kummasti. Sitten vain veholle valittamaan ja vaihtoivatkin vanteet toisiin originaali avantgardeihn ilman suurempia mukinoita.
Eipä ole senjälkeen ratti vapissut!
Senjälkeen tulin siihen tulokseen, että ei se oman auton pieni tärinä johdukkaan siitä rengasliikkeen paskasta tasapainotuskoneesta, vaan niistä muovisilla soviterenkailla varustetuista aluvanteista.

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
Kyllähän ne oli varmasti mersun vanteet kun samanlaiset näin tänään yhdessä 124:sessa ja jakokin oli oikea, millä perusteilla väität ettei ne kävisi mersuun kleitos? Eikö melber muutenkin ole ennen paljon tehnyt näihin vanteita, ajattelin, että olisisko mahdotonta jos pirrais sen pois niistä mitä ne vaatii ja sievästi kiristelis pultteja keskittyisköhän oikein?
Ei tällä autolla oikein ole mahdollista ajaa Saksan tai minkään muun valtion baanoilla 180km/h, kun huiput on huimat viisaria vaille 150km/h.
Ei tällä autolla oikein ole mahdollista ajaa Saksan tai minkään muun valtion baanoilla 180km/h, kun huiput on huimat viisaria vaille 150km/h.
johtaja300 kirjoitti:Kyllähän ne oli varmasti mersun vanteet kun samanlaiset näin tänään yhdessä 124:sessa ja jakokin oli oikea, millä perusteilla väität ettei ne kävisi mersuun kleitos? Eikö melber muutenkin ole ennen paljon tehnyt näihin vanteita, ajattelin, että olisisko mahdotonta jos pirrais sen pois niistä mitä ne vaatii ja sievästi kiristelis pultteja keskittyisköhän oikein?
Ei tällä autolla oikein ole mahdollista ajaa Saksan tai minkään muun valtion baanoilla 180km/h, kun huiput on huimat viisaria vaille 150km/h.

