mersun keskireijästä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

mersun keskireijästä

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Kävin katsoon w123:seen vanteita ja muuten ne oli jaoltaan oikeat ja et20 olivat ja 7x15 melberit semmoset 80luvun tyyliä 5puolaiset mihinhän mersuun ne mahtaa käydä kun keskireikä oli aivan hieman liian pieni vai onko w123:sessa eroavaisuutta keskireijissä.
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Niin kukaan ei tiedä onko muita mersuja jossa on pienempi keskireikä
kun w123:sessa tai onko w123:sessa se muuttunut ajansaatossa.
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

johtaja300 kirjoitti:Niin kukaan ei tiedä onko muita mersuja jossa on pienempi keskireikä
kun w123:sessa tai onko w123:sessa se muuttunut ajansaatossa.
Tietoa ei ole,mulla oli kuitenkin melberit 123:ssa ja edessä ihan saamarin tiukkaan ottivat,usein ei saanut irti ilman isoa moskaa rautakankea tms. väkivaltaa.
Enpä kuitenkaan uskoisi olevan eroa noissa keskireijissä mallien välillä.
Ei kai niissä vain ole kiinni mitään soviterenkaita?
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

waari kirjoitti:
johtaja300 kirjoitti:Niin kukaan ei tiedä onko muita mersuja jossa on pienempi keskireikä
kun w123:sessa tai onko w123:sessa se muuttunut ajansaatossa.
Tietoa ei ole,mulla oli kuitenkin melberit 123:ssa ja edessä ihan saamarin tiukkaan ottivat,usein ei saanut irti ilman isoa moskaa rautakankea tms. väkivaltaa.
Enpä kuitenkaan uskoisi olevan eroa noissa keskireijissä mallien välillä.
Ei kai niissä vain ole kiinni mitään soviterenkaita?
Ei niissä kyllä ollut soviterenkaita kiinni mutta kuitenkin jäi jonku sentin heitto vanteesta napaan.
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

johtaja300 kirjoitti:
waari kirjoitti:
johtaja300 kirjoitti:Niin kukaan ei tiedä onko muita mersuja jossa on pienempi keskireikä
kun w123:sessa tai onko w123:sessa se muuttunut ajansaatossa.
Tietoa ei ole,mulla oli kuitenkin melberit 123:ssa ja edessä ihan saamarin tiukkaan ottivat,usein ei saanut irti ilman isoa moskaa rautakankea tms. väkivaltaa.
Enpä kuitenkaan uskoisi olevan eroa noissa keskireijissä mallien välillä.
Ei kai niissä vain ole kiinni mitään soviterenkaita?
Ei niissä kyllä ollut soviterenkaita kiinni mutta kuitenkin jäi jonku sentin heitto vanteesta napaan.
:shock: :shock: :shock: Mittaas vaikka viivaimella tuon reiän halkasija siitä vanteesta. Eikös sen keskireiän pitäis olla 66,6mm ainakin noin yleensä mersuissa. Tämän taukukon mukaan sen pitäis olla 66,5mm???
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kaikissa henkilömallin mersuissa pulttijako on sama eli 5x112. ja keskireikä sen 66.5 tai 66.6mm. Vanteen et on vanhemmissa malleissa pienempi..
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

siis millin heitti varmaan se keskireikä ite rasvakupin ympärille mutta kun työnsit vannetta perille niin sentistä jäin kiinni että navan pultinreijät ois ollut vanteen pultinreikien tasolla, tuli sanottua viimeksi vähän epäselvästi.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Rälläkällä saa hyvin hiottua reikää isommaksi...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja kleitos »

johtaja300 kirjoitti:siis millin heitti varmaan se keskireikä ite rasvakupin ympärille mutta kun työnsit vannetta perille niin sentistä jäin kiinni että navan pultinreijät ois ollut vanteen pultinreikien tasolla, tuli sanottua viimeksi vähän epäselvästi.
8) Terve! Mahtanevatko olla mersun vanteet ollenkaan :shock:
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

Jani Haataja kirjoitti:Rälläkällä saa hyvin hiottua reikää isommaksi...
ootko tosissas keskireiän tarkoitushan on keskittäää vanne napaan jos rälläkällä menee suurenteleen niin on sama vaikka laittaa kudos vaurioiset renkaat
sorvillla ne pitää jos meinaa suurentaa
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kyllä ne renkaat keskittyy ihan hyvin pulteillakin kun tasasesti kirii vähän kerrallaan..

On muuten tosi. Miksi niissä pulteissa muuten kartioita olisi?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

johtaja300 kirjoitti:siis millin heitti varmaan se keskireikä ite rasvakupin ympärille mutta kun työnsit vannetta perille niin sentistä jäin kiinni että navan pultinreijät ois ollut vanteen pultinreikien tasolla, tuli sanottua viimeksi vähän epäselvästi.
niin.. Vanne ei mahtunut menemään perille?
W123ssa ja W126ssa on etunavan olkatappi niin pitkä että vaatii vähän töitä että löytää sopivat vanteet.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

mulla oli yhdet 124:n vanteet 123:n alla ja niistä oli otettu rälläkän kanssa hieman pois, keskittyi ihan kunnolla ja istui muutenkin mainiosti...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jone77 kirjoitti:.....keskireiän tarkoitushan on keskittäää vanne napaan....
Näin.
Siksipä minäkään en kelpuuta enää kepulikonstein (lue: soviterenkain varustettuja) viritettyjä vanteita.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Ari66 kirjoitti:
jone77 kirjoitti:.....keskireiän tarkoitushan on keskittäää vanne napaan....
Näin.
Siksipä minäkään en kelpuuta enää kepulikonstein (lue: soviterenkain varustettuja) viritettyjä vanteita.

Joo, ei kannata kelpuuttaa. Kokemuksesta voin sanoa, että niitä on lähes mahdoton saada niin, että eivät lainkaan ravistaisi.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

hannun1 kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:
jone77 kirjoitti:.....keskireiän tarkoitushan on keskittäää vanne napaan....
Näin.
Siksipä minäkään en kelpuuta enää kepulikonstein (lue: soviterenkain varustettuja) viritettyjä vanteita.

Joo, ei kannata kelpuuttaa. Kokemuksesta voin sanoa, että niitä on lähes mahdoton saada niin, että eivät lainkaan ravistaisi.
Sama havaittu.

Satunnainen p***ralli semmosilla ympäri kylää max 50 km/h menee, mutta kun ajelee ympäriinsä esim. 90 tkm vuodessa, niin ei enää jaksa kokeilla....
Esim. Saksassa ajellessa jotkut "melkein tasapainossa" olevat kumit öbaut 180 km/h -nopeudessa ei enää kauhiasti naurata.... :?
..ei edes kotimaisilla moottoriteillä.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

heh.. on se vain kumma että mulla on meneet ihan kivuttomasti monetkin vanteet ilman keskitystä... Eivätkä ole täristäneet... Ja kilometrejä tulee paljon.. Ettei tarvi sanoa että ajan vain pikkuteitä ja vähän.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Mika.T kirjoitti:heh.. on se vain kumma että mulla on meneet ihan kivuttomasti monetkin vanteet ilman keskitystä... Eivätkä ole täristäneet... Ja kilometrejä tulee paljon.. Ettei tarvi sanoa että ajan vain pikkuteitä ja vähän.
Sama vika se on mullaki...
Oisko pojille sitten sattunu kudosvaurioiset renkaat? :lol:
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Oma kokemukseni juontaa siitä, kun tuo väyrynen hankittiin.
Alla oli aluvanteet kesärenkain ja ravistaminen melkoista.
Ajelinkin rengasliikkeeseen tarkoituksena uudelleentasapainottaa renkaat, mutta huomattiinkin, että soviterenkaat puuttuvat parista vanteesta :shock:

Soviterenkaat paikoilleen, uudelleentasapainotus, vaan täysin hyvää ei siitä siltikään tullut.
Pulteilla ei saanut vannetta riittävän keskelle. Ei, vaikka oli soviterenkaatkin.
Tosin ne olivat muoviset, lieneekö vika sitten siinä :roll:

Toiset renkaatkin tuli ajettua niillä vanteilla loppuun, kaikesta huolimatta.
Tänä keväänä sitten kypsyin touhuun ja hain uudet autoon sopivat vanteet.
Nyt rullaa kuten pitääkin 8) Mersusta tuli taas Mersu :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Jani Haataja kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:heh.. on se vain kumma että mulla on meneet ihan kivuttomasti monetkin vanteet ilman keskitystä... Eivätkä ole täristäneet... Ja kilometrejä tulee paljon.. Ettei tarvi sanoa että ajan vain pikkuteitä ja vähän.
Sama vika se on mullaki...
Oisko pojille sitten sattunu kudosvaurioiset renkaat? :lol:
Saattaa tietenkin olla, että tuo "ei täristä" on hiukan makuasia :wink:

Noista soviterenkaallisista vanteista kokemukset on juuri Arin kuvauksen mukaisia.

Toinen keskireikään liittyvä tapaus sattui, kun isäni osti veholta 211:nsä avantgarde vanteet, jotka olivat ns. tarvikemallit. Auto oli ihan hyvä 80 vauhtiin saakka, mutta jo 100 vauhdissa ratissa tuntui pieni vapina, ja kovemmassa vauhdissa tilanne sitten paheni nopeuden neliössä...

Renkaita painotettiin uudelleen pari kertaa, eikä homma kummennut mihinkään. Aloin tutkimaan hommaa ja huomasin, että keskiössähän on hiukan väljää (mikrometrillä mitattuna n. 0,2 mm). Mietin, että mahtaakohan tuolla parilla kympillä olla mitään merkitystä ja muistelen, että karkeasti laskettuna se vastasi 5 - 10 gramman heittoa. No ei kun siideritölkistä peltiä väliin ja menoksi, homma parani kummasti. Sitten vain veholle valittamaan ja vaihtoivatkin vanteet toisiin originaali avantgardeihn ilman suurempia mukinoita.

Eipä ole senjälkeen ratti vapissut!

Senjälkeen tulin siihen tulokseen, että ei se oman auton pieni tärinä johdukkaan siitä rengasliikkeen paskasta tasapainotuskoneesta, vaan niistä muovisilla soviterenkailla varustetuista aluvanteista. :lol:
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Kyllähän ne oli varmasti mersun vanteet kun samanlaiset näin tänään yhdessä 124:sessa ja jakokin oli oikea, millä perusteilla väität ettei ne kävisi mersuun kleitos? Eikö melber muutenkin ole ennen paljon tehnyt näihin vanteita, ajattelin, että olisisko mahdotonta jos pirrais sen pois niistä mitä ne vaatii ja sievästi kiristelis pultteja keskittyisköhän oikein?
Ei tällä autolla oikein ole mahdollista ajaa Saksan tai minkään muun valtion baanoilla 180km/h, kun huiput on huimat viisaria vaille 150km/h.
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja kleitos »

johtaja300 kirjoitti:Kyllähän ne oli varmasti mersun vanteet kun samanlaiset näin tänään yhdessä 124:sessa ja jakokin oli oikea, millä perusteilla väität ettei ne kävisi mersuun kleitos? Eikö melber muutenkin ole ennen paljon tehnyt näihin vanteita, ajattelin, että olisisko mahdotonta jos pirrais sen pois niistä mitä ne vaatii ja sievästi kiristelis pultteja keskittyisköhän oikein?
Ei tällä autolla oikein ole mahdollista ajaa Saksan tai minkään muun valtion baanoilla 180km/h, kun huiput on huimat viisaria vaille 150km/h.
8) Terve! Mersuja/ Melberin vanteita on niin monenlaisia... :roll:
Vastaa Viestiin