W 123 perävälitys ja automaattivaiheisto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Scotty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 02.05.2006 00:47
Paikkakunta: Mynämäki

W 123 perävälitys ja automaattivaiheisto

Viesti Kirjoittaja Scotty »

300D pitää aikamoista murinaa yli 100 nopeuksissa. . Mikä on harvin perävälitys minkä ko malliin saa ja onko 4 vaihteisia automaatteja saatavilla. Eli mitä on asennettu ja mistä mallista voi "elinsiirtoja " tehdä. Tulen ajamaan ko autolla n 10000 km kuukaudessa ja moottorin äänet pitäisi saada alemmas maantie-nopeuksille.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: W 123 perävälitys ja automaattivaiheisto

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Scotty kirjoitti:300D pitää aikamoista murinaa yli 100 nopeuksissa. . Mikä on harvin perävälitys minkä ko malliin saa ja onko 4 vaihteisia automaatteja saatavilla. Eli mitä on asennettu ja mistä mallista voi "elinsiirtoja " tehdä. Tulen ajamaan ko autolla n 10000 km kuukaudessa ja moottorin äänet pitäisi saada alemmas maantie-nopeuksille.
3.07 on pisin välitys mitä on. Niin ja sitten on harvinainen amerikan välitys 2.88, mutta ovat harvinaisia nuo.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Re: W 123 perävälitys ja automaattivaiheisto

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Scotty kirjoitti:300D pitää aikamoista murinaa yli 100 nopeuksissa. . Mikä on harvin perävälitys minkä ko malliin saa ja onko 4 vaihteisia automaatteja saatavilla.
Eikös kaikki 123:n automaatit ole 4-vaihteisia?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: W 123 perävälitys ja automaattivaiheisto

Viesti Kirjoittaja raul »

AriK123 kirjoitti:
Scotty kirjoitti:300D pitää aikamoista murinaa yli 100 nopeuksissa. . Mikä on harvin perävälitys minkä ko malliin saa ja onko 4 vaihteisia automaatteja saatavilla.
Eikös kaikki 123:n automaatit ole 4-vaihteisia?
Jos Scotty ei tiennyt että autonsa lähtee kakkosella liikeelle... tms... :wink:
W123:n automaatit olivat nelivaihteisia.
Avatar
Scotty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 02.05.2006 00:47
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Scotty »

Joo o.
Auto on USA malli ja ei kepinkään juuresta löydy muuta kuin D,S;L. Lisäksi joku on oikonut alipaineletkuja enkä ole löytänyt kuvaa miten ne pitäis olla. Meneeklö 4 lovinen heittämällä tilalle?
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Lueppa ralen viesti uudestaan..
Tuon ikäisessä (9/-79 :arrow: ) pitäisi olla liikkeellelähtö ohjattu tapahtumaan aina 1.vaihteella.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Mites nuo ässämersujen perät, eikös net mene heittämällä ja ole harvempia?
Ainaki tuossa kun oli yksi kv-ässä niin oli pirun harva perä ja huiput mittariin 220 km/h, satasessa ei huutanut kone vielä mutta eipä kehdannut taajamassakaan kolmoselle laittaa ellei ajanu vähintään 50 km/h vauhtia...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ässästä vuoteen -85 asti (ennen w126 faceliftiä) käy perä w123seen. w126 harvin välitys on 2.24. :D
Avatar
Scotty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 02.05.2006 00:47
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Scotty »

oukki doukki , täytyy pistää hakuun ko perä.
Joo ja ei siellä laatikosta löydy kuin 3 vaihdetta lukitsemallakaan. Ne alipaine kytkennät ovat vielä kateissa heittää ykköseltä suoraan kolmoselle jos löysästi ajaa, ku tarjoa happea niin vaihtaa nätisti kun vähän löysää, täytyypä ryömiä alle katselemaan se modulaattori, kunhan jostain löytäisi ne kuvat tai kaaviot näyttää olevan tuo braingears,com' kin jumissa. Kiitoksia tähänastisita tiedoista yli 30 v olen vääntänyt noita amerikan laitteita nyt on vähän mallitiedot ja sopivuudet kateissaMB:n kohdalta .
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Tuotaa, eikös kaikki 123 automaatit ole 4-vaihteisia? Ainakin näin olen ymmärtänyt. Tosin, ei minunkaan tomaati ykköstä mielellään käytä. Aina kolme ylintä käytössä.

Ainoastaan ryömiessä huomaa, miten latikko käytää ykköstä.

Sama on myös meidän 124 laita - aina kakkosella liikeelle.
Avatar
Scotty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 02.05.2006 00:47
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Scotty »

Miten ne valitsimen merkinnät menee, itselläni on vain PRNDSL eli ymmärtääkseni Pysäköintilukko, peruutusvaihde,vapaa, ajovaihde eli D ja lukittavat S ja L jotka myöskin jarruttavat. Jos käyttää valitsinta niin vaihdettaessa D asentoon viimeiksi niin ei löydy enää lisää vaihteita eli 2 kertaa vaihtaa isompaan kun aloittaa pienimmästä eli kahva takana. :shock:
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Eli S-asennossa vaihteisto ei käytä 3.vaihdetta suurempaa ja L-asennossa 2.vaihdetta suurempaa. Mikäli auto on ennen 9/-79 valmistettu niin 1.vaihde on käytössä ainoastaan lähdettäessä liikkeelle valitsimen ollessa L-asennossa tai kaasu pohjassa. Mikäli auto on uudempi, niin sen kuuluisi lähteä aina ykkösellä. Daimler-Benz ei ole valmistanut kolmevaihteisia henkilöauton automaattivaihteistoja muihin kuin joihinkin V8-malleihin aikanaan.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Tuli mieleen että jenkkimalleissa on alipaineohjauksissa eroja verrattaessa euro-malleihin (EGR ym.). Tuossa jotain juttua aatun kielellä jenkkimallin alipaineista:

Kuva
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jeps... Eli Sillä pienimmällä vaihdekaavion asennolla (L) käytössä on ykkönen ja kakkonen. S-asennolla 1,2 ja 3. D:llä 1,2,3 ja 4. :D
Avatar
Scotty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 02.05.2006 00:47
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Scotty »

No niin nyt päästiin asiaan että vanhakin ymmärsi. Kiitos tuosta alipainekaaviosta . Lataan parhaillaan netistä amerikan kielistä Repair manuaalia, saa nähdä tuleeko kaikki vai täytyykö alkaa soittelemaan perään. Lueskelin saksaa 35 vee sitten joten täytyy alkaa elvyttämään kieliopin muistipaikkaa .
Vastaa Viestiin