Eli autona on W126, jossa on nokalla W123:n viisipyttyinen dieseli ja automaatti.

Kävipä eräs kaunis päivä niin, että autosta hävisi eteenpäin vievät vaihteet yks kaks tankkauksen aikana, vehkeen seistessä moottori pysäytettynä mittarilla.
No, peli hinattiin kotiin, ja tässä kohdin meikäläinen astuu kuvaan mukaan. Olin nimittäin äsken ihmettelemässä, missä kohtaa vikaa voisi olla.
Mainittakoon, että pakkia auto kulkee vähän hemmetin hyvin.
Pähkäily aloitettiin tutkimalla laatikon öljymäärä. Eihän sitä ollut. Lisättiin pari litraa, ja nyt oikein mitattuna öljyt mittatikussa ylettyvät jo "alaviivan päälle": aika niukalla laatikko on siis pyörinyt.

Öljyn lisääminen auttoi sen verran, että pakkia auto kulkisi yhä halukkaasti, nyt lisäksi D:n iskeminen silmään tiputtaa kierroksia juuri havaittavasti. Vetoa vaan ei ole. Ajatuksia, ideoita, voiko laitteelle tehdä itse oikein mitään, ja mitä ehkä kannattaisi ehdottaa itse, jos loota joskus viedään korjattavaksi?
Ja lisäksi seuraa nyt bonuskysymys. Laatikkoa ollaan korjaamisen sijasta vaihtamassa. Hyllyssä olisi -80 mallin 240D:n automaagi, parhaillaan nokalla siis on -82 300D. Ovatko vaihteistot edes teoriassa vaihtokelposia? Kiinnitykset vaikuttaisivat sopivan ja sähköpistoke. Parhaillaan koneen ja laatikon välillä kulkee ohut alipaineletku. Toisaalta, hyllyn 240D-laatikossa on kyljessä "keinuvipu", johon tulee ilmeisesti kiinni jotain, jota nokalla olevassa koneessa ei ole. Ei sunkaan siinä autossa nyt ole alipaineilla ohjattua lootaa, mikä dieselissä vaikuttaisi vähän oudolta?