W123 300D automaattiongelmia.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

W123 300D automaattiongelmia.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonni. Tämä on pitkä ja monitahoinen asia.
Eli autona on W126, jossa on nokalla W123:n viisipyttyinen dieseli ja automaatti. :shock:
Kävipä eräs kaunis päivä niin, että autosta hävisi eteenpäin vievät vaihteet yks kaks tankkauksen aikana, vehkeen seistessä moottori pysäytettynä mittarilla.
No, peli hinattiin kotiin, ja tässä kohdin meikäläinen astuu kuvaan mukaan. Olin nimittäin äsken ihmettelemässä, missä kohtaa vikaa voisi olla.
Mainittakoon, että pakkia auto kulkee vähän hemmetin hyvin.

Pähkäily aloitettiin tutkimalla laatikon öljymäärä. Eihän sitä ollut. Lisättiin pari litraa, ja nyt oikein mitattuna öljyt mittatikussa ylettyvät jo "alaviivan päälle": aika niukalla laatikko on siis pyörinyt. :oops:
Öljyn lisääminen auttoi sen verran, että pakkia auto kulkisi yhä halukkaasti, nyt lisäksi D:n iskeminen silmään tiputtaa kierroksia juuri havaittavasti. Vetoa vaan ei ole. Ajatuksia, ideoita, voiko laitteelle tehdä itse oikein mitään, ja mitä ehkä kannattaisi ehdottaa itse, jos loota joskus viedään korjattavaksi?

Ja lisäksi seuraa nyt bonuskysymys. Laatikkoa ollaan korjaamisen sijasta vaihtamassa. Hyllyssä olisi -80 mallin 240D:n automaagi, parhaillaan nokalla siis on -82 300D. Ovatko vaihteistot edes teoriassa vaihtokelposia? Kiinnitykset vaikuttaisivat sopivan ja sähköpistoke. Parhaillaan koneen ja laatikon välillä kulkee ohut alipaineletku. Toisaalta, hyllyn 240D-laatikossa on kyljessä "keinuvipu", johon tulee ilmeisesti kiinni jotain, jota nokalla olevassa koneessa ei ole. Ei sunkaan siinä autossa nyt ole alipaineilla ohjattua lootaa, mikä dieselissä vaikuttaisi vähän oudolta?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Jopa vain

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Dieselissäkin laatikkoa ohjataan alipaineella, mutta se kehitetään erikseen. Näin sanoi tunnettu automaattikorjaaja :-). Onko kyseessä sitten ikäänkuin toinen alipainepumppu, en tiedä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Hmm.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eli se nokalla oleva laatikko on siis alipaineohjattu? No, tuosta "reservilaatikosta" vuorostaan ei tule minkäänlaista alipaineletkua mihinkään suuntaan. :?: :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Hmm.

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:Eli se nokalla oleva laatikko on siis alipaineohjattu? No, tuosta "reservilaatikosta" vuorostaan ei tule minkäänlaista alipaineletkua mihinkään suuntaan. :?: :?:
Hmm... jaa. Vai onko reservilaatikosta otettu alipainesäädin pois? Samasta kohti sitä kannattanee etsiä...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JussiK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 06.04.2003 22:38
Paikkakunta: Vantaa

alipaineesta

Viesti Kirjoittaja JussiK »

w123 automaattilootan toimintaa ohjataan myös alipaineella. Ruiskutuspumppu on siis manuaalissa ja automaatissa erilainen; tomaatin pumpussa on sen toimintaan liittyvä alipainetoiminto?..omastani ihmettelin sitä joskus. Tomaatissa on myös "keinuvipu" venttiilikopan päällä, joka ohjaa lootan toimintaa; vivun vikaantuminen aiheuttaa laatikon töksähtelevää toimintaa. Ota siitä nyt selvää...?
- Köyhyys periytyy -


Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita



Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: alipaineesta

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JussiK kirjoitti:w123 automaattilootan toimintaa ohjataan myös alipaineella. Ruiskutuspumppu on siis manuaalissa ja automaatissa erilainen; tomaatin pumpussa on sen toimintaan liittyvä alipainetoiminto?..omastani ihmettelin sitä joskus. Tomaatissa on myös "keinuvipu" venttiilikopan päällä, joka ohjaa lootan toimintaa; vivun vikaantuminen aiheuttaa laatikon töksähtelevää toimintaa. Ota siitä nyt selvää...?
Juu. Reservilootassa tuo keinuvipu on, ja samoille kohdin tulee autossa nyt olevassa laatikossa se alipainepilli, ts. meikäläisestä alkaa tuntua että molemmissa laatikoissa on jotain mitä toisessa ei... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Alta pois!

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juuei, kiitos vaan vinkeistä. Päädyimme sittenkin nostamaan (tai siis laskemaan) laatikon ässän alta pois ja kiikutamme sen tällä viikolla Kiskoon US-Motorsiin: saavat avata lootan ja katsella oikein ammattilaisen silmin, että mikä pirukas siinä on... :?

Perästä kuuluu, sanoi torventekijä. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Joissain malleissa

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Ei ole alipainohjausta, vaan sama homma hoituu vivulla, ja vipu tulee vänkärin puolelle turbiinikopan taakse. Paineensäätö hoituu kuitenkin pyrstön edessä olevasta "tumpista", jossa on 17mm tulppa päällä ja ruuvi alla, josta säädetään. Joskus on vipu korvattu vaijerilla.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

126-loota

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Olisikohan tuo alipaineella ohjattu loota alkuperäinen 126-malli? 123-dieselien lootia ronkkineena kannatan Jarkon mielipidettä. Alipainetta niihin ei tarjota, ainoastaan mekaanin yhteys kaasupedaalin liikkeisiin sekä kickdown-sähkö.

Tuo mekaaninen yhteys on on aivan viimeisissä vuosimalleissa toteutettu vaijerilla, kun se aikaisemmissa oli tanko.

Olen itse taistellut liian äkäisesti alaspäin/osakaasulla vaihtavan lootan kanssa ja nyt olen pääsemässä haluttuun pehmeyteen. Laskin laatikon painetta tuosta Jarkon kuvaamasta ruuvista ja kiristin samalla kikkivipua.

Hieman täytyy vielä kikkiä kiristää, jotta täyskaasuvaihdot eivät olisi liian luistavia... Mutta johtuen jälkiasennuslaatikosta, joudun tekemään uuden tangon pätkän venakopan päälle. Nykyisessä ei riitä säätö :roll:
Terveisin
Tero
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Hmm.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Morjens.
Hemmetin palapelit, kuten tuo diiseliässäkin, kun niistä ei tiedä mistä mikäkin osa on ja ulkonäöstä tunnistaminen on aina vähän epämääräistä. Voi se tosiaan olla alkuperäinen laatikkokin, en epäilisi hetkeäkään...
Onneksi saimme auton omistavan isäntämiehen suostumaan siihen, että kannattaa korjauttaa tuo laatikko eikä välttämättä yrittää sovittaa kolmea vuotta seissyttä ei välttämättä sopivaa boksia paikalleen.

Jebajee. Ongelmat päinvastoin on meillä, laatikko on sairaan haluton vaihtamaan pienemmälle. Oljynvaihtoon aikaa nyt tasan 1,5 tuntia ja alustavasti kysäisin josko gurumme samantien vääntäisi lootaan vähän uutta säätöä. (Mitäs meni tokaisemaan, että ei tässä mkään ihmeellinen kiire ole... :wink: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Hehee

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eikös olekin kivaa leikkiä korin- ym. tekniikanvaihtojen kanssa? :)

Terv. nimim. "korinvaihdon omistanut". 8)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Hehee

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Eikös olekin kivaa leikkiä korin- ym. tekniikanvaihtojen kanssa? :)

Terv. nimim. "korinvaihdon omistanut". 8)
:evil: :evil:

...kyllä sitä muuten mutta kun auto on alapuoleltakin läpisavinen ja ympärillä isäntämiehen koko päivän olutta ottaneet kaverit heittävät asiatonta kommenttia "automaattimaakareista" niin ei sitä nyt ihan kivaksikaan voi sanoa...

Tämä purkaus johtuu tietty siitä, että en päässytkään tänään sitä öljyä vaihdattamaan. Perhana, eihän 4Maticiin tietysti sovi edes sama laatikon suodatin kuin takavetooiseen. Eilen vasta tajusin tämän siinä viiden aikaan aamuyöstä ja soitin korjaamoon heti kahdeksalta. Lupasivat tilata suotimen eilen, ja äsken soitin vielä varmistaakseni josko filtteri on tullut. Ei ole, vaan on juuttunut johonkin väliportaan varastoon. Huomenna uusi yritys :x

Sama suodatin kuin 4Maticiin sopii muuten myös Vitoon, kuulemma. Että kellä tämä ongelma on niin tässäpä nippelitietoa vaihteeksi :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Herkistelyä

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Minäkin Sunnuntaina kiristelin kaasuvivustosta laatikkoon menevää vaijeria, ja johan vaihtaa pienempää kaasullakin.. :wink:

Vaikkei tuon dieselin kauhiasti tarvitsisi, on melkein hauskempaa ajellaa vaan väännöllä.
Vastaa Viestiin