W124 moottorin vaihto: jäähdytysjärjestelmän ilmausongelma.
W124 moottorin vaihto: jäähdytysjärjestelmän ilmausongelma.
Pantiin 124:n -87 12V 300D moottori vaihtoon. Tilalle lyötiin 24V 300D vuodelta -93. Kaikki sujui muuten hienosti, mutta nyt uuden moottorin kanssa ei tahdo jäähdytysjärjestelmän ilmaus luonnistua.
Olen suurimmat osat ilmoista saanut pihalle käyttämällä koneen lämpöseksi, avaamalla paisuntasäiliön korkin, lisäilemällä vettä sitä mukaan kun nestepinta hupenee. Lämppäri on tällöin puhaltamassa täysillä kuumaa, kuuma ilma vaan uupuu. Eli ilmaa vain tuntuu piisaavan.
Joku neuvoi myös edellisen lisäksi nostamaan kuskin puolelta autoa ylemmäs ja avaamaan jäähdyttimen oikeasta yläreunasta moottorille lähtevää letkua. Näin tein, muttei tuntunut kovin auttavan.
Jäähdyttimeen vasemmalle alas kiinnitetty letku ei tunnu lämpiävän; eikö neste siis kierrä kunnolla? Termostaatti ryytynyt kiinni vai mikä on?
En usko, mutten varmaksi tiedä että liittyykö asiaan; moottorin päällä olevan muovisen suojan alta, öljyntäyttökorkin vierestä tupruttaa hieman savua. Tämä tapahtuu kun kone on oikein lämpimäksi käytetty.
Muovin alla olevat huohotinletkut olivat hieman rikki ja niistä oli päässyt hieman nestettä lämpösen moottorin päälle. Pyykein suurimmat pois, korjasin letkut, mutta tuprutus jatkuu (ehkä hieman heikommin ?).
Tulee vaan mieleen ettei vain kansi ole rikki ja jostain vuoda sitä kautta ilmaa jäähdytysjärjestelmään ? ? ? Onko edes käytännössä mahdollista?
Olen suurimmat osat ilmoista saanut pihalle käyttämällä koneen lämpöseksi, avaamalla paisuntasäiliön korkin, lisäilemällä vettä sitä mukaan kun nestepinta hupenee. Lämppäri on tällöin puhaltamassa täysillä kuumaa, kuuma ilma vaan uupuu. Eli ilmaa vain tuntuu piisaavan.
Joku neuvoi myös edellisen lisäksi nostamaan kuskin puolelta autoa ylemmäs ja avaamaan jäähdyttimen oikeasta yläreunasta moottorille lähtevää letkua. Näin tein, muttei tuntunut kovin auttavan.
Jäähdyttimeen vasemmalle alas kiinnitetty letku ei tunnu lämpiävän; eikö neste siis kierrä kunnolla? Termostaatti ryytynyt kiinni vai mikä on?
En usko, mutten varmaksi tiedä että liittyykö asiaan; moottorin päällä olevan muovisen suojan alta, öljyntäyttökorkin vierestä tupruttaa hieman savua. Tämä tapahtuu kun kone on oikein lämpimäksi käytetty.
Muovin alla olevat huohotinletkut olivat hieman rikki ja niistä oli päässyt hieman nestettä lämpösen moottorin päälle. Pyykein suurimmat pois, korjasin letkut, mutta tuprutus jatkuu (ehkä hieman heikommin ?).
Tulee vaan mieleen ettei vain kansi ole rikki ja jostain vuoda sitä kautta ilmaa jäähdytysjärjestelmään ? ? ? Onko edes käytännössä mahdollista?
Oletko tarkastanut vesipumpun kuntoa, jos siellä on vielä se muovirattaallinen pumppu, on siitä saattanut ratas murtua, tai mahdollisesti pyörii tyhjää akselin ympärillä.
Toinen mikä pikkuisen kummastuttaa, niin eikö lämppärin pumppu pyöri, vai onko "pässinkivekset" jumissa, sillä senhän pitäisi jokatapauksessa kierrättää vettä lämppärillä.
Kansiongelmaa en usko siinä olevan, jos ei huohottimesta, eikä pakoputkesta tule mitenkään paljoa sitä "höyryä".
Toinen mikä pikkuisen kummastuttaa, niin eikö lämppärin pumppu pyöri, vai onko "pässinkivekset" jumissa, sillä senhän pitäisi jokatapauksessa kierrättää vettä lämppärillä.
Kansiongelmaa en usko siinä olevan, jos ei huohottimesta, eikä pakoputkesta tule mitenkään paljoa sitä "höyryä".
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Mitenkä tarkistan tämänAntti V kirjoitti:Oletko tarkastanut vesipumpun kuntoa, jos siellä on vielä se muovirattaallinen pumppu, on siitä saattanut ratas murtua, tai mahdollisesti pyörii tyhjää akselin ympärillä.
Ei ole tarvinnut jäähdytyslaitteiden kanssa ennen roplata. Jos seiltä nyt on ratas murtunut, niin käykö vanhan moottorin pumpusta osat suoraan?
Pakko myöntää että en ymmärrä yhtään mitä tarkoitat.Toinen mikä pikkuisen kummastuttaa, niin eikö lämppärin pumppu pyöri, vai onko "pässinkivekset" jumissa, sillä senhän pitäisi jokatapauksessa kierrättää vettä lämppärillä.
Lähinnä sellaista laihaa savua se on. Vähän haisee palaneelle öljylle.Kansiongelmaa en usko siinä olevan, jos ei huohottimesta, eikä pakoputkesta tule mitenkään paljoa sitä "höyryä".
Ota se pikkuletku paisarista irti ja laita se suoraan korkista sisään, sitten kone käyntiin ja tällöin sieltä pitäisi tulla suht hyvällä virtauksella nestettä, muuten ei muuta kuin pumppu käteen ja katsoa sen kunto. Om 606:ssa on erilainen pumppu kuin Om 605:ssa.Löpöllä kirjoitti:Mitenkä tarkistan tämänAntti V kirjoitti:Oletko tarkastanut vesipumpun kuntoa, jos siellä on vielä se muovirattaallinen pumppu, on siitä saattanut ratas murtua, tai mahdollisesti pyörii tyhjää akselin ympärillä.
Ei ole tarvinnut jäähdytyslaitteiden kanssa ennen roplata. Jos seiltä nyt on ratas murtunut, niin käykö vanhan moottorin pumpusta osat suoraan?
Ennen niitä tuulilasin oikeassa alakulmassa olevia murkuloita on sellainen pieni vesipumppu ja sen pitäisi pyöriä, kun lämmityslaite on päällä.Löpöllä kirjoitti:Pakko myöntää että en ymmärrä yhtään mitä tarkoitat.Toinen mikä pikkuisen kummastuttaa, niin eikö lämppärin pumppu pyöri, vai onko "pässinkivekset" jumissa, sillä senhän pitäisi jokatapauksessa kierrättää vettä lämppärillä.Ei ole sitten yhtään tuttua nämä lämpöongelmat entuudestaan. Viitsisikö joku selvittää vähän tarkemmin..? Osaan vain sanoa, että lämmityslaitteen huutaessa täydellä lämmöllä ja -teholla, hetken se jo puhalsi lämmintä ilmaa, mutta vähän jaksottaisesti.
Muutenkin ihan tuollaisessa moottorinvaihdossa olisi syytä aina vaihtaa termostaatti, vesipumppu ja kaikki suodattimet, sillä ei ole yleensäkään mitään takeita kuinka kauan kone on seissyt ja minkäläisesta ajosta se on otettu.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Itse olen aina tehnyt niin, että paisari täyteen, virta päälle(ei käyntiin, mutta niin, että lämppärin pumppu pyörii), jonka jälkeen pumppaan puristelemalla ylä- ja alavesiletkusta nesteen liikkeelle ja tietysti paisarin pintaa koko ajan tarkastellen. Kun alkaa tuntumaan neste joka paikassa käynnistän auton ja jatkan samaa hommaa, kunnes se tuntuu lämpöiseltä joka paikasta.Löpöllä kirjoitti:Mieleen tuli ajatus, että teenkö ilmauksen nyt täysin oikein? Miltä tuo selostus kuulostaa?
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Kaikki muu tuli vaihdettuakin, paitsi vesipumppu. Minkäköhän hintainen mahtaa uusi olla?Antti V kirjoitti:Muutenkin ihan tuollaisessa moottorinvaihdossa olisi syytä aina vaihtaa termostaatti, vesipumppu ja kaikki suodattimet, sillä ei ole yleensäkään mitään takeita kuinka kauan kone on seissyt ja minkäläisesta ajosta se on otettu.
Paisuntasäiliön alapuolella on pieni sähköinen pumppu... Eihän ole mahdollista että uuden ja vanhan moottorin omat veisipumput pumppaisivat eri suuntiin jäähdytinnestettä? Tällöinhän nyt sähköinen pumppu pumppaisi "ristiin" nykyisen pumpun kanssa.
Rupian kattoon tota nykysen vesipumpun kuntoa.
Rupian kattoon tota nykysen vesipumpun kuntoa.
Viimeksi muokannut hanomag, To 27.07.2006 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juu kyllä se ilmalukko lähti sieltä, kunhan kikkaili puolisen tuntia.
Otin paisarin irti pellistä ja nostin sen kaikkien muiden jäähdytysjärjestelmän osien yläpuolelle. Samalla sitten availin syylärin ylempää letkuliitäntää ja päästelin ilmoja suhisemaan pois. Samoin tein sille kuskin puolen pienelle letkulle, joka menee... öö... kojelaudan sisään.
. Niin ja lämppäri huusi täysillä kuumaa koko prosessin ajan ja auto tottakai käynnissä.
Ratkaiseva tekijä tuntui olevan tuo paisarin ylös nostaminen.
Otin paisarin irti pellistä ja nostin sen kaikkien muiden jäähdytysjärjestelmän osien yläpuolelle. Samalla sitten availin syylärin ylempää letkuliitäntää ja päästelin ilmoja suhisemaan pois. Samoin tein sille kuskin puolen pienelle letkulle, joka menee... öö... kojelaudan sisään.
Ratkaiseva tekijä tuntui olevan tuo paisarin ylös nostaminen.
Harmi kun en kerinnyt lukemaan aiemmin tätä viestiä.Ratkaisu olisi ollut tyhjä muovipullo josta on pohja leikattu irti tavallaan pitkän malliseksi tratiksi.Pullo vaan paisuntasäiliön korkin tilalle ja reilusti nestettä pulloon ja moottori käyntiin.Näin menetellen nousee nestepinta korkealle ja ilma nousee pulloon.
auto w123 200D/300DT vm, -81



