Korjausapua Vitoon

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pirtu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 15.07.2006 12:26

Korjausapua Vitoon

Viesti Kirjoittaja Pirtu »

Olen tässä kesän aikana ottanut sivuprojektikseni kunnostaa äitini Vitoa.
Vuosimalli on -96 ja malli 108, eli kaikki lastentaudit on kyllä nähty. Jarrut, vaihteet, kannen tiiviste, yms... Noh, on se silti kohtuu luotettavasti vienyt eteenpäin jo 360t km, kaikkea pikkuvikaa vaan jatkuvasti.

Huomasin että moniurahihna, eli siis laturin+ohj.teh.pumpun hihna, on todella
kulunut ja kävin hakemassa uuden. Ajattelin kuitenkin kysyä neuvoa, ennen kun irroitan vanhan. Pystyykö hihnaa vaihtamaan pelkästään kiristysrullaa jännittämällä? Ohj.teh. pumppu on jo vuoden verran ollut poissa pelistä ja ajattelin irroittaa sen samalla. Tietoa mikä pumpussa voisi olla vikana? Ei vaan yksinkertaisesti tuota painetta.

Nyt kun vauhtiin päästiin, niin vielä pari kysymystä lisää: Kiristin käsijarrun palat rummun sisältä ja samalla vaihdoin takaa käyttöjarrujen palat. Lisäsin jarrunestettä, ilmasin takasatuloista, ja tarkistin vielä nesteet. Nestettä oli ennen remonttia ollut reilusti liian vähän ja remontin jälkeen erityisesti kytkin toimi n. 2 viikkoa hienosti. Sen jälkeen toiminta kuitenkin heikkeni. Tuntuu kuin kytkin ei irrottaisi kunnolla. Etenkin pakki on välillä lähes mahdoton saada päälle ja lähes aina pakille vaihtaminen saa aikaan mojovan räsähdyksen.
Onko kytkintä varten olemassa jokin oma ilmauspaikka?

Loppuun vielä pikkukysymys: Vinkkejä sähköpeilien kunnostukseen? Säätö
ei ole ilmeisesti moneen vuoteen toiminut. Sulake on tsekattu. Onkohan peileille jossain piilossa oma rele?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Moniurahihna lähtee kun ottaa sen läpipultin pois siittä mustasta kiinnike kolmiosta, vaatii samalla keventämistä esim. putken pätkällä siittä kolmiossa olevasta noin 13mm kolosta.

Ohjaustehostimestä kannattaa tarkistaa öljyt, jos öljyt on niin vaihtaa, voi olla jotenkin tukossa.

Kytkin asioista osaa sano mitään 8)

Ovien sähköjohdot poikki sarana kohdalta, peilit ei toimi sen takia. Paneelit pois ja uudet johdot. Hyvä johto on vetokoukun sähkökaapeli (7piuhaa).
Pirtu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 15.07.2006 12:26

Viesti Kirjoittaja Pirtu »

keef kirjoitti:Moniurahihna lähtee kun ottaa sen läpipultin pois siittä mustasta kiinnike kolmiosta, vaatii samalla keventämistä esim. putken pätkällä siittä kolmiossa olevasta noin 13mm kolosta.

Ohjaustehostimestä kannattaa tarkistaa öljyt, jos öljyt on niin vaihtaa, voi olla jotenkin tukossa.

Ovien sähköjohdot poikki sarana kohdalta, peilit ei toimi sen takia. Paneelit pois ja uudet johdot. Hyvä johto on vetokoukun sähkökaapeli (7piuhaa).
Voin jo tässä vaiheessa sanoa paljon kiitoksia! Avasin oven paneelit ja niinhän ne piuhat kumisuojan välissä oli kaikki irtipoikki. Siellä oli sen verran löysää että pystyin vielä yhdistämään vanhat johdot ja nyt peilit taas kääntyvät monen vuoden jälkeen hienosti.

Hihnankin uskalsin ohjeittesi ansiosta irroittaa. Helpostihan se kävi. Pieni kevitys 10mm kuusiokoloavaimella ja pultti pois. Luiskahtihan se avain sieltä tietenkin kesken pois ja jousi tippui maahan, mutta nyt kun periaatteen tietää niin uuden hihnan laitto on helppoa.

Irroitin myös tehostimen pumpun. Vähän tyhmästi tehty ratkaisu siinä. Rulla on pakko ottaa irti ennen kuin pumppua saa pois. Pulttien avaaminenkin oli vähän hankalaa kun rullaa ei pysty helposti pitämään paikollaan. Noh, keksin sitten että voin pitää lenkillä yhdestä pultista kiinni ja avata toista. Viimeisen kolmesta pultista sain pois siten että kiersin vanhan hihnan rullan ympärille ja käskin pikkuveljen kiskomaan siitä vastaan. Myös paineletkujen irroituksessa oli vähän ongelmia, mutta kyllä ne siitä loppujen lopuksi lähti.

Nyt homma tyssäsi siihen että pumpussa on torx-pultteja, eikä multa tietenkään niihin tarpeeksi isoa avainta löytynyt. Huomenna täytyy käydä ostamassa ja jatkaa pumpun avaamista.

Kytkimen ilmaamiseen kaipaisin vielä ohjeita. Ja että remonttia vielä riittäisi, huomasin että jarruttaessa on alkanut polkimessa tuntumaan ihmeellistä nykimistä. Aivan kuin levyt olisivat kierot ja palat ottaisivat eri voimalla kiinni levyjen eri kohdissa. Tietoa tästä ongelmasta?
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

jarruttaessa on alkanut polkimessa tuntumaan ihmeellistä nykimistä. Aivan kuin levyt olisivat kierot ja palat ottaisivat eri voimalla kiinni levyjen eri kohdissa. Tietoa tästä ongelmasta?
Kuten itse arvelit niin kyllä ne levyt luultavimmin ovat kierot... ne kun on kulutustavaraa Vitoissa. Jos tarkoitus on tehdä pito auto niin kannattaa hakea laadukkaat levyt esim. KL-varaosilta.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Vastaa Viestiin