Miksikäs tuossa w123:sessani alkanut öljynvaihdon jälkeen öp mittari tyhjäkäynnillä värisemään hirveästi ja ne paineet on siinä kakosen pinnassa tyhjäkäynnillä ja kaasua vähän lisää niin heti nousee 3:meen, tiedän tiedän 10w30 on näin lämpimälle ilmoille vähän huono , vaan ne tuli ostettua ja ei raskinu uusia ostaa.
öljynpaineet oli 3 paikkeilla ku ajaa ja lämpinämä alle 1 menee tyhjäkäynnillä...
motarilla ajoin 220km/h, sen jälkee kuin ajelin nousi paineet 1,5 vaan...
mutta seuraavana päivänä paineet nousi niinkuin nyttekin n.2,5 eli vähän vajaa 3... tyhjäkäynnillä edelleen alle 1...
sillai se kai kuuluu suurinpiirtein olla...? voihan mittarikin näyttää vähän väärin..
kun se aladdinlamppu syttyy välillä aina vaikka öljyä on max rajaan asti...
liityykö se öljyvalo siihen painemittariin jotenkin et olis vialliset mittarit??
ruissi kirjoitti:öljynpaineet oli 3 paikkeilla ku ajaa ja lämpinämä alle 1 menee tyhjäkäynnillä...
motarilla ajoin 220km/h, sen jälkee kuin ajelin nousi paineet 1,5 vaan...
mutta seuraavana päivänä paineet nousi niinkuin nyttekin n.2,5 eli vähän vajaa 3... tyhjäkäynnillä edelleen alle 1...
Siis eikö ne nouse ollenkaan 3 asti???
Motarillahan voi vaan käydä niin, että liemet lämpiää ja ohenee ja kuumapaineet tippuu. Kyllä mullaki parhaillaan on tyhjäkäyntipaineet kaupungissa alle 1 kun kone käy jatkuvasti jossain 100 asteessa...
Viime syksynä kävin hakemassa saksasta 230 coupen ja ostohetkellä tyhjäkäyntipaineet lämpimänä olivat ihan ok 2-2,5 bar. Pikkuhiljaa muutaman kuukauden aikana paineet laskivat 1-1,5 baariin ja aloin hieman huolestua . Eräänä päivänä mittari alkoi keikkua 0,5 ja 1 välillä jolloin oli pakko hakeutua Raision Veholle. Mitään tarkastelematta asentaja sanoi että paineanturi sökö, on yleinen vika. Luotin mieheen, anturi vaihdettiin ja kas kummaa, tyhjäkäyntipaineet pomppasivat taas tuonne 2-2,5 baarin tienoille. Oli aika helppo "koneremontti"
ruissi kirjoitti:öljynpaineet oli 3 paikkeilla ku ajaa ja lämpinämä alle 1 menee tyhjäkäynnillä...
motarilla ajoin 220km/h, sen jälkee kuin ajelin nousi paineet 1,5 vaan...
mutta seuraavana päivänä paineet nousi niinkuin nyttekin n.2,5 eli vähän vajaa 3... tyhjäkäynnillä edelleen alle 1...
Siis eikö ne nouse ollenkaan 3 asti???
Motarillahan voi vaan käydä niin, että liemet lämpiää ja ohenee ja kuumapaineet tippuu. Kyllä mullaki parhaillaan on tyhjäkäyntipaineet kaupungissa alle 1 kun kone käy jatkuvasti jossain 100 asteessa...
joo mullakin alle yhden kun kaupungissa lämpiää hyvin.....
nyt on noussut lämpimänäkin jo millii vaille kolmeen paineet kun ajelee...
niinkus motarin jälkee nousi hiljakseen paineet ylös päin... kylmänä tietty kolmoseen aina nousee heti...
geoman kirjoitti:W124 moottorin 603 (diesel) diesel minimiarvot tehtaan korjauskäsikirjojen mukaan ovat tyhjäkäynnillä 0,3 bar ja kierroksilla 3000 rpm 3 bar. Kyllä tällä perusteella aiheenne alhaisesta öljynpaineesta ovat turhia. Jos öljynpaine tyhjäkäynnillä on yli 1 bar on asiat hyvin.
Ei korkea öljynpaine välttämättä tarkoita että kaikki on kunnossa. Paksulla öljyllä eli suuri SAE -luku, alhainen moottorin lämpötila tai tukkimalla tiettyjä öljykanavia saa moottoriin korkean öljynpaineen. Ei korkea öljynpaine välttämättä tarkoita, että öljy kiertää ja jäähdyttää. Ei järkeä pidä korvata voimalla. Olenkohan minä ihan hakoteillä?
Oikeilla jäljillä olet.
Laakerien kannalta tuollainen 0,3 bar öljynpaineen minimiarvo voi vaikuttaa äkkiseltään pieneltä mutta hydrodynaamisen laakerin kantokyky ei perustu öljyn syöttöpaineeseen vaan kampikaulan ja laakerin välyksestä muodostuvaan kapenevaan rakoon ja suhteelliseen liikkeeseen akselin pyöriessä. Öljypumpun (öljynpaineen) tehtävä on lähinnä varmistaa että öljyä on saatavilla laakereille tarpeeksi kaikilla kierrosluvuilla. Tarvittava tilavuusvirta voidaan laskea hydrodynaamisen laakeriteorian avulla.
HD-laakerihan periaatteessa imee itse voiteluöljynsä kunhan laakerilta on vain yhteys öljysäiliöön, mutta kun kierrosluku ja kuormitus kasvavat niin laakeri tarvitsee jo apua (eli painevoitelun). Lisäksi käynnistystilanteessa painevoitelu on välttämätön jos öljykanavat pääsevät valumaan tyhjiin.
Öljynpaineanturi sijaitsee ainakin minun autossa öljynsuodattimen jalassa ( 230 -88 ).
Kannattaa irrottaa ensin ilmanputsarin kotelo. Anturista johto irti ja noin 13 mm kiintoavaimella anturi pois ja uusi tilalle. Niin ja se johto ja ilmanputsari takaisin kiinni. Nopee jätkä vaihtaa varmaan alle viidessä minuutissa.
Veholla anturi 80 euroa ja vaihto vaivaiset 40 euroa
(Harakirianturi esim Motonetissa n. 35 euroa, laadusta ei tietoa).
ja nyt nousee hyvin aina kolmosee asti niinkus pitää....
ruissi kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
ruissi kirjoitti:öljynpaineet oli 3 paikkeilla ku ajaa ja lämpinämä alle 1 menee tyhjäkäynnillä...
motarilla ajoin 220km/h, sen jälkee kuin ajelin nousi paineet 1,5 vaan...
mutta seuraavana päivänä paineet nousi niinkuin nyttekin n.2,5 eli vähän vajaa 3... tyhjäkäynnillä edelleen alle 1...
Siis eikö ne nouse ollenkaan 3 asti???
Motarillahan voi vaan käydä niin, että liemet lämpiää ja ohenee ja kuumapaineet tippuu. Kyllä mullaki parhaillaan on tyhjäkäyntipaineet kaupungissa alle 1 kun kone käy jatkuvasti jossain 100 asteessa...
joo mullakin alle yhden kun kaupungissa lämpiää hyvin.....
nyt on noussut lämpimänäkin jo millii vaille kolmeen paineet kun ajelee...
niinkus motarin jälkee nousi hiljakseen paineet ylös päin... kylmänä tietty kolmoseen aina nousee heti...