Turbo koneen putkittaminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Turbo koneen putkittaminen

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Onko ollu ongelmia putkitettujen lohkojen kanssa turbo käytössä,
ittellä olis 2.9 vitonen ja ykkös sylinterissä on ruostevauriota,muuten kone on hyväkuntoinen ajettu 210 tkm.
Oli puhetta täälläkin foorumilla esiintyneen kaverin kanssa että sillä leipo putkitetut sylinterit helpommin kiinni kun ei lämpö siirry putken seinästä kunnolla pois,voihan tietysti koneistuksissa olla esim liian karkeat pinnat jää ilmaa rakoihin.
miten muilla on kestäny ja missä olette teettänyt työn ?
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eikös mersun dieselit oo aina kuivaputki koneita?Elikkä pitäis kyllä kestää kun putken jossain koneistamolla vaihdattaa toki senvoi poratakkin joka ei kylläkään kannata jos on vain yksi sylinteri ruostunut.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Onhan noita porukat putkittanut, mutta ongelmia syntynee siitä että alkuperäinen materiaali tahtoo vähän erota noista tarvikeputkista. Tästä sitten seuraa niitä leikkaantumisongelmia.

Tosin oikeilla välyksillä ja järkevällä teholla kestää varmaan, männänrenkaiden päittäisvälystä voisi hiukan kasvattaa jos pelkää vauriota.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on yksi pytty putkitettu tuossa käyttö 190d:ssä ja hyvin on pelannut kovassa rääkissäkin. Lohko oli muuten kulumaton sylintereiden osalta, joten oli mielekästä putkittaa tuo yksi pytty ja laittaa stanukoon turbomäntä reikään. Muut pytyt hoonattiin turbovälykselle.

Jos lohkon vie koneistomoon, niin kannattaa oikaisuttaa lohkon taso samalla. Kannentiiviste kestää superkäytössä paremmin.

Muistaakseni -90 mallissa mersun koneet muuttuivat suoraan lohkoon poratuiksi, eli kuivat putket jäivät historiaan. Toki tuollaisenkin koneen voi putkittaa. Aiemmin ainakin dieseleissä oli kuivat putket tehtaankin jäljiltä.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Pitäiskö ostaa alkuperäinen eikä tarvike putki,menen huomenna raskoneelle kysymään putkea ja onko nillä kokemusta putkitetuista koneista
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jyväskylässä, Hiomo Kantasella oli Mahlen tai jonkun muun putkia. Otin varulta Mahlen putken, ainakin tunnettu valmistaja.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Minulla on 92-mallin 300 turbodieselin lohko. Siinä oli ainakin putket.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

En saannu sitä orkkis putkee, tarvis tietää auton rungonnumero!!!!!!!!!
Mistäs v... mä sen saan 92 vuonna kolaroitu auto.
No tää kysymys menee otsikon ohi mutta, kuinka kevyitä vauhtipyöriä olette teettäny tai tehny 240mm kytkimille ja onko jollain käytössä 3.8 l M5 bemarin asetelmaa ja sprintterin kytkin levyä?
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Perttu K kirjoitti:Minulla on 92-mallin 300 turbodieselin lohko. Siinä oli ainakin putket.
Voihan se olla, että turboissa on loppuun asti. Just tänään otin kannen ylös 200d koneesta, jonka kyljessä on 92 valuvuosi. Ei putkia, eikä öljysuihkuja, vaikka kierrätyskone. Siisti saksantuonti auto, mittarissa 191tkm. Kone väljä ja männänrenkaat leikannut kiinni....Sisällä hirveä paska, harvoin näkee nykyään noin nokista konetta. Mikä lie koneen elinkaari ollut.

Näitä kaikenlaisia versioita tuntuu olevan ainakin miljoona. Otin tuosta -92 koneesta vesipumpun runkoineen - 85:een koneeseen. Ja kas, vedet valuu pihalle. Himpun erilainen vedenkierto noissakin. -92:ssa on ylimääräinen pieni vesireikä, jota -85:ssa ei ole. Vesipumpun jalassa -92 on myös reikä, joten vedet valuivat ulos, koska -85 lohkossa ei ole tällä kohdalla mitään. Olipa vaikea selittää, pitäs opetella vihdoinkin tuo digikuvien laitto nettiin....
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Raskone löysi moottorin numeron perusteella sylinterin putken , KL llä ei.
52e on orkkis putkella hintaa , sellanen pitää hankkia.
Pekalta kysyin vautipyörästä, sain ohjeet että pitää jättää kehälle painoa
ettei nyi niin helposti,bemarin kytkimen pitåis tulla huomenna niin pääsee
suunnittelee vautipyörää
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

sunbeam kirjoitti:En saannu sitä orkkis putkee, tarvis tietää auton rungonnumero!!!!!!!!!
Mistäs v... mä sen saan 92 vuonna kolaroitu auto.
No tää kysymys menee otsikon ohi mutta, kuinka kevyitä vauhtipyöriä olette teettäny tai tehny 240mm kytkimille ja onko jollain käytössä 3.8 l M5 bemarin asetelmaa ja sprintterin kytkin levyä?

No minulla sellainen on, siis viton levy. Rakentelin sen maaliskuussa. Sellainen tietoisku tähän väliin, että 240mm on viton levy ja sprintterin levy on 250mm. Vauhtipyörästä otettiin varovasti tavaraa, silti se keveni aika paljon, ennen kuin oli sopiva uudelle asetelmalle. Muuten toimii loistavasti, mutta pikkuvaihteilla pienikin kaasun virheliike ja kyllä loikkii. Automaattia olen haaveillut, siksi olenkin tässä harkinnut kytkinpaketin myyntiä.

Niin tosiaan kone on valun vuosiluvun mukaan 92 (saattoi lukea tiestysti 91:kin). Varmaan vanhempi versio kuitenin. Putket oli, niin kuin kunnon koneessa pitääkin. Lohkossa ei ollut merkittävää kulumaa ja hoonauksen jälkeen näytti lähes uudelta.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

No hyvä että tuli puheeksi, kytkin kirja kerto että sprintterissä olis 240??
Lisäksi tiesivät kertoo että kannattais laittaa bemarin levyllä että paksuus olis oikea ja vaihtais siihen poorin,paljonko jätit kynnystä asetelman kiinnitys pinnan ja levyn pinnan välille?
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Ei ole kone hirveesti edenny kun on ton korin kanssa vähän hommia mutta sprintterin kanget ostin ja männät tuli kylkiäisinä, niillä ei taida olla virkaa tässä projektissa.
Olis taas heittää viisaammille yks kyssäri , onko missään mersun mallissa irroitettavaa kytkin koppaa mikä kävisi esim 602 sen koneen perään ?
Olis ehkä tiedossa camaron manuaali loota T5 nen siihen kun sais irtokopan valilevyllä ,olis helpompi tehdä kun kytkin kopan ja lohkon väliin
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Muistelisin, että se monttu siinä vauhtipyörässä oli jotain 4mm luokkaa. Asetelman liikevara oli 8mm luokkaa. Oikea syyvyys selviää kun asetelmaa puristetaan. Tarkoitus olisi että kytkin olisi kiinni silloin kun asetelmakin on jäykimmillään. Pistä siis asetelma ja puntari pylväsporkoneeseen ja ala painella. Kun selviää, paljonko on paras asetelman painuma niin siitä sitten laskemaan levyn paksuuden perusteella paljonko pitää vauhtipyörässä monttua olla. Yleensä levyjousella olevissa asetelmissa tiukin kohta on puolessa välissä, juuri siinä missä levyjousi on suorimmillaan.

Se bemarin levy on hyvää ja pitäävää ainetta, sellaista varsin kuparipitoista. Viton levy on myös saman tyyppistä ainetta, mutta ei aivan niin kovaa tavaraa. Molemmat ovat osoittautuneet varsin kestäviksi. Viton levyllä työtä on vain huomattavasti vähemmän, se kun käy suoraan.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

sunbeam kirjoitti: Olis ehkä tiedossa camaron manuaali loota T5 nen siihen kun sais irtokopan valilevyllä ,olis helpompi tehdä kun kytkin kopan ja lohkon väliin
Muistelen että ainakin fox korisissa Mustangeissa on käytetty T5 lootaa ja se ei kyllä mun ymmärtääkseni mikään hirven luja loota ole. :roll:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Laittaa mussen T45 sehän on vähän kestävempi.
cedrikki/volvo on cossun T5 laatikolla...ja M5 kytkimet ei pidä... :lol:

T45 taitaa olla vain 4.6L koneen perässä...mut en aivan varma ole kun eipä ole tarvinut ruuvata sellaista... :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Kaverilla on kolme T-5 sta , kaks on v8 sta yks on kutosen perästä, kasin askeja olen ostamassa toisessa on ykkönen silee ja toisessa on kolmonen, saishan niistä yhdistettyä ehjän ja jäis vielä jotain varaosia
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

ei muuta kun yhdisteleen niin eiköhän niistä tomivan saa...ja voipi tulla halvalla....
Itse tein ja säästin
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Ei olla puhuttu vielä hinnasta,kyllä se jo melkein lupas myydä ne :lol:
Siitä kytkin kopasta, onko mersussa irtokoppia ?
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Vastaa Viestiin