Olen tuossa pari vuotta jo ajellut otsikon autolla ja en ole käsijarrulle tehnyt muuta kuin vuosi sitten öljynviahdon yhteydessä sitä kiristettiin. Viime talvena (10 000 km ajon jälkeen) pyysin kiristämään lisää, kun sitä sai painaa 6-7 naksua ennen kuin se otti, mutta huoltomies sanoi ettei pysty sitä kiristämään yhtään enempää. Että se olisi normaali.
Nyt (10 000 km lisää ajoa) se ei enää pidä ollenkaan vaikka sen polkaisee aivan pohjaan saakka. Oletan että vaijeri on venynyt. Kysymykseni kuuluukin: Mitä minun kannataisi nyt tehdä? Esim. jos vaijeri on venynyt, pitääkö se vaihtaa, vai voiko sen kiristää (kuten mainitsin, huoltomies ei sitä "voinut" kiristää viime kerralla) vai ostanko uuden vaijerin? Voinko nähdä jostakin, missä kunnossa käsijarrupalat ovat? Mitä osia minun pitäisi varautua hankkimaan, ja minkä verran varata rahaa (paikallisesta AD-liikkeestä olen aina suodattimet, yms. ostanut)?
Kuten huomaatte, en ole kovin pätevä autojen kanssa, mutta haluaisin tehdä jotakin itsekin, jos vain tietäisin mitä. Olisin kiitollinen vinkeistä ja ohjeista. Aina voin toki viedä sen heti korjaamolle, mutta jos voin tämän saada itse tehtyä (ilman erityisvälineitä, tms.) olisi se kiva koettaa. Kiitoksia.
W124 200D vm 89 ja käsijarru
Ettei vaan olisi taas tehty se tavanomainen munaus ja kiristetty vaijerista liikematkat kokonaan pois. Käsijarruvaijeria ei saa koskaan mennä kiristämään ennenkuin kengät on säädetty pyöräpultinreiästä meisselillä hammasrissaa pyörittämällä. Ehdotankin että löysäät vaijeria reilusti ja koitat säätää kenkiä ja jos saat ne likelle sitten säädät vaijerista liikematkan. Se vaijeri ei veny kun muutaman millin korkeintaan ja sen jälkeen se katkeaa . Jos joudut uusimaan kengät ohje pätee niihinkin.